Ritarinkukka (amaryllis), Hippeastrum

Kirjoittaja
Viesti
kesäheinä
kesäheinä
Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 3,7K, Käynnit: 15

Zirmelillä ja Pirkko-Martalla on valtavan komea kokoelma, nämä ovat niitä LempiJoulukukkiani, ilo silmälle katsella teidän komeuksiavalvova silmävalvova silmäaurinko,
omani jo kaatuili tänään pitkän vartensa johdosta, tuin kukkanen juuri äsken jouluisella silkkinarulla ja pitkällä kukkakepillä.

viherpeukalo
viherpeukalo
Uusi jäsen (38 reputation)Uusi jäsen (38 reputation)Uusi jäsen (38 reputation)Uusi jäsen (38 reputation)Uusi jäsen (38 reputation)Uusi jäsen (38 reputation)Uusi jäsen (38 reputation)Uusi jäsen (38 reputation)Uusi jäsen (38 reputation)
Viestiä: 6,7K, Käynnit: 358

Zirmeli, miten saat ne vanhat amaryllikset kukkimaan uudestaan? Mulla on pari nyt ollut syksystä lahtien pimeässä ja viileässä komerossa. Tuonko ne ja koska sisälle ja ikkunalle ruukkuun kasvamaan? kokemukseni aikaisemmilta kerroilta on, että tekivät pelkkiä lehtiä.

Zirmeli
Zirmeli
Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 193, Käynnit: 0

Minulla näiden kastelu tapahtuu vähän mielialan mukaan... eli kastelen kun muistan. Jotain kerran viikossa. Tänään kastelin taas, kun mullat oli kaikilla täysin korppuna. Niitä, joiden nuput ovat vasta ihan pikkuruiset hampaat, en kastellut nytkään. Jostakin muistelen lukeneeni, että kannattaisi istutuksen jälkeen kastella uudestaan vasta kun kukkavana on jotain 15 cm korkea.

No, tuo kukkavanan korkeus taitaa olla myös vähän lajikohtainen ominaisuus. Toisista tulee samalla hoidolla ja kastelulla hujoppeja ruipeloita, toisista todella tanakoita töpiköitä.

Kima, saattaa olla juuri tuon niukan kastelun seurausta, ettei näillä minun amarylliksilläni ole vielä paljoa noita lehtiä. Tulevat vasta kukinnan jälkeen. Silloin alan myös kastella enemmän.

jutikka
jutikka
Viherpeukalo (201 reputation)Viherpeukalo (201 reputation)Viherpeukalo (201 reputation)Viherpeukalo (201 reputation)Viherpeukalo (201 reputation)Viherpeukalo (201 reputation)Viherpeukalo (201 reputation)Viherpeukalo (201 reputation)Viherpeukalo (201 reputation)
Viestiä: 7,2K, Käynnit: 374
minä en kyllä kastele joka viikkokaan ja silloinkin harvoin kun kastelen niin korkeintaan se puoli desiä.
Zirmeli
Zirmeli
Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)

Pirkko-Martta, sulla on amaryllisten komeimmat kukinta-ajat vielä edessäpäin. naurua Noissa sinun amarylliksissäsi on todella hienosti nuppuja! Jotenkin amarylliksissä on niin ihana asia myös se kukkien odottaminen. sydän 

Mulla näiden pöydällä olevien amaryllisten sipulit on istutettu neljänä, viitenä eri ajankohtana loppusyksyn/alkutalven mittaan. Jännästi kyllä on nyt kukassa noin moni samanaikaisesti. Viisi amaryllistä on vielä eriasteisesti täysin nupulla. Ja keittiön komerossa yhä talvilevolla kymmenen lisää, aiempina vuosina hankittuja. Kukkivat sitten kun kukkivat. Viime kevättalvella itse asiassa kukkivat jokainen, joten tänä vuonnakin on toivoa. hymy

Kima
Kima
Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)
Viestiä: 392, Käynnit: 0
Jutitan giraffe on hauskannäköinen ja madonna tosi makeanvärinen!
Kima
Kima
Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)
Viestiä: 392, Käynnit: 0

Zirmelin amarylliksissä ei näy lehtiä, ei paljon Pirkko-Martallakaan. Leikkaatteko te ne pois vai eikö niitä ole vielä tullut?

Mummo kävi joulun jälkeen ja totesi että onpas täällä hyvin kasteltu amaryllikset ärtynyt(yhdessä aivan valtavan korkea varsi, kolmas, kaksi ensimmäistä oli lyhyemmät mutta korkeat neki) niin ajattelin että eikö niitä ollenkaan saa kastella... Olen kastellu mielestäni tosi vähän, ja nyt näen että on niitä korkeita varsia teillä muillakin. Yhtä olen kastellu vielä vähemmän ko muita, ja silti sen kolmas varsi venyy ja venyy ja nuppu on niin tyhjännäköinen ettei sieltä tule kahta kukkaa enempää.

Siis paljonko niitä pitäisi kastella? Puoli desiä vettä kerran viikossa? Ihan vähän on niin suhteellistasilmän isku

Pirkkis
Pirkkis
Multasormi (187 reputation)Multasormi (187 reputation)Multasormi (187 reputation)Multasormi (187 reputation)Multasormi (187 reputation)Multasormi (187 reputation)Multasormi (187 reputation)Multasormi (187 reputation)Multasormi (187 reputation)
Viestiä: 5,4K, Käynnit: 8

Minulla kukkii vain muutama, mutta nuppuja on paljon. Yks edessä oleva, se ei näytä mitään elonmerkkejäkään, että alkais jotain kukkavanaa edes työntämään

Pirkkis
Pirkkis
Multasormi (187 reputation)Multasormi (187 reputation)Multasormi (187 reputation)Multasormi (187 reputation)Multasormi (187 reputation)Multasormi (187 reputation)Multasormi (187 reputation)Multasormi (187 reputation)Multasormi (187 reputation)
Viestiä: 5,4K, Käynnit: 8

No jo on paljon samaan aikaan kukkivia.

Zirmeli
Zirmeli

Tässäpä tämän uudenvuodenpäivän amaryllisparaati. Sääli vaan, että kameran salama syö kaikkein herkimmät värisävyt...surullinen Uudenvuodenpäivän kukkijat ovat: Red Nymph, Liberty, Green Goddess, Picotee, Charisma, Benfica ja Cherry Nymph.

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku