Kysymyksiä orkideoista

Kirjoittaja
Viesti
Sophiru
Sophiru
Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 17, Käynnit: 0
Hei!

Mulla on joskus ollut ennen orkideoita useampia, mm. vähän harvinaisempia tapauksia ulkomailta tilattuna. Onnistuin kuitenkin tappamaan kaikki (the story of my life). Tällä hetkellä yksi kauppa-phalea tossa ikkunassa vaan.

Nyt ois hakusessa ikkuna-amppeleihin sopivia orkideoita, suhteellisen helppohoitoisia semmosia. Ikkunat on koilliseen päin, eli valoa on suhteellisen vähän. Yhdessä ikkunassa ei ole ikkunalautaa (siksi amppeli) ja toinen ikkunoista on ahkerassa kissakäytössä (ruukut saa kyytiä). Hakusessa olisi orkidea jolla olisi hyvännäköinen lehdistö, että amppeli ois hienonnäköinen myös silloin kun orkidea ei kuki (sulkee siis phalean pois). Mul on mahdollisuus heittää orkideat ulos kesäisin takapihalle, niin mielellään semmonenkin joka kestää ulkoilun. Oisko vinkkejä mitä kannattaisi hankkia? Ei tarvitse olla ns. tavallisen kukkakaupan orkidea, voin kyllä tilatakkin jotain harvinaisempaa, tärkeämpi ois nyt että sopisi tohon ikkunaan ja olisi aika helppohoitoinen, tosin mulla on nyt tässä uudessa paikassa paljon paremmin tilaa ja ikkunoita kukille niin olen toiveikas tän elonjäämisenkin kanssa...

Vinkkejä, neuvoja?
Teenjuoja
Teenjuoja
Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 1,8K, Käynnit: 2,3K
Paitsi että kasvit kannattaa suojata äkillisiltä lämpötilanvaihteluilta hyvin, on parempi jos ne eivät ole siirron aikana vasta kasteltuja, koska silloin ne eivät kärsi kylmästä niin pahasti. Styroksiset kylmälaatikot ja kaupan pakasteille tarkoitetut ílmatiiviisti suljettavat solumuovikassit tms. muuten ovat hyviä suojaukseen.

Lisävaloksi käyvät ihan tavalliset loisteputket tai riittävän tehokkaat energiansäästölamputkin. Niillä voi valaista huoneen niin, että muuta valoa ei ehkä ihminenkään tarvitse. Valon ei ole pakko olla violettia, mutta lamppujen pitää olla aika lähellä kasveja, ei siis katonrajassa, jos kasvit ovat polven korkeudella. Katleija tarvitsee mainitsemistasi luultavasti eniten valoa, mutta jos se on syyskukkija, luonnonvalon puute ei ehkä ole kovin suuri ongelma.

Vyöhyke 2, Pohjois-Kymenlaakso

Taita
Taita
Uusi jäsen (23 reputation)Uusi jäsen (23 reputation)Uusi jäsen (23 reputation)Uusi jäsen (23 reputation)Uusi jäsen (23 reputation)Uusi jäsen (23 reputation)Uusi jäsen (23 reputation)Uusi jäsen (23 reputation)Uusi jäsen (23 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 23, Käynnit: 0
Onko orkideojen kanssa muutossa mitään erityistä huomioonotettavaa, voiko niitä valmistella muuttoon jotenkin? Onko esimerkiksi väliä milloin kastelee tai muuta. Suojata pitää, toivottavasti tulee sen verran lämpimät säät etteivät ainakaan palele.

Nykyisessä asunnossa ikkunat osoittavat lounaaseen ja valoa on ollut hyvin (iltaisin vähän liikaakin porotusta). Mulla on ollut orkideoja viime kesästä, talvi meni ihan ok niiden kanssa, tosin mietin jo silloin lisävalaistusta. Nyt kuitenkin uudessa asunnossa ikkunat osoittavat luoteeseen. Jos tarkkoja ollaan, niin kuitenkin enemmän länteen kuin pohjoiseen (BigGrin). Ikkunapintaa oli vähän vähemmän ja yleisfiilis vähän hämärämpi kuin tässä asunnossa. Kesän nämä pärjäilevät varmaan ihan ok luonnonvalollakin(?), mutta talveksi lienisi lisävalaistus tarpeen. Kukat kuitenkin tulevat tilaan, jossa itsekin vietän aikaani, joten jäin miettimään, miten ne violetit kasvilamput oikein toimivat käytännössä.

Mulla on kuusi kappaletta perhosia, kaksi venuksenkenkää, kaksi oncidiumia, cattleya, ludisia.. ja muutama muukin, eli erilaista valon tarvetta riittää. Toivon mahdottomasti, ettei tuo luoteen suunta ole mahdottoman pimeä. Olin jo ihan kasveja varten ajatellut, etten pohjoiseen suuntaavaa asuntoa ota, mutta tarjonta oli niin vähissä, että pakko oli tehdä tällainen valinta.

Eli jos löytyy vinkkejä muuttoon ja lisävalaistukseen, olen hyvin kiitollinen.
Olivia
Olivia
Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)
Viestiä: 5,1K, Käynnit: 0
Aivan Smile

Perhosorkideat olivat 1970-luvun uutuuskasveja. Kodin Huonekasvit Otava 1974: "Phalaenopsis on kotoisin Jaavalta ja Filippiineiltä ja sopii kokeneen viljelijän kasvatettavaksi. Älkää hankkiko tätä lajia, ellette voi hoitaa sitä lasikaapissa, koska se vaatii lämpöä ja kosteutta ja koska hyvää yksilöä ei saa ostaa alle 50 mk:n. Istutetaan hyvin kuohkeaan kompostimultaan. Kukkii vuoden ympäri. Kukat ovat valkeat ruusunpunaisin vivahtein. Laimeat lannoitekastelut ovat eduksi."

Nordean rahanarvokerroin antaa summaksi noin 45 euroa.

Tuolloin saatavilla olevat kasvit olivat pitkälti luonnonlajeja -jotka edelleenkin ovat kinkkisempiä hoidokkeja - ja ne piti erikseen tilata esim. Wichmannilta, orkideoiden huippukasvattajalta. Vasta 90-luvun lopulta niistä tuli varsinaista kauppatavaraa.

Ja aivan selvä laatuero on kymmenenkin vuotta sitten ostetuilla ja nykyään kaupassa olevilla perhosilla, joiden oikeasti oletetaan olevan kertakäyttökukkia.
aLycaste
aLycaste
Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)
Viestiä: 563, Käynnit: 430
En ota kantaa optimaalisiin kasvuolosuhteisiin, mutta maailma muuttuu. Muistan aikoinaan, kun kävin kylässä eräällä yhdistyksen jäsenellä. Hänellä oli, jopa oikea Phalaenopsis, iso olikin. Kun sitten kysyin, nuorena epävarmana aloittelijana, että milläköhän hinnalla voisi tuollaista havitella itselleen, oli vastaus, nämä ovat sen verran harvinaisia, ettei niitä oikein saa kuin erikseen tilaamalla. Nyt dumpataan kompostiin, kun nuput vähän kuivahtaaSmile
Tiipap
Tiipap
Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)
Viestiä: 1,6K, Käynnit: 0
Mitäh?! Hävytöntä vihjata, etteikö minulla olisi tarjolla orkideoilleni optimaalisia kasvuolosuhteita! Taidan ottaa Teenjuojan neuvoista vaarin ja viskata sen yhden kukan kukinnan jälkeen rehun kompostiin. Mitäpä sitä turhaan pitää ikkunalla tilaa viemässä, kun lopputulos on kuitenkin aina se sama.
Teenjuoja
Teenjuoja
Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)
Viestiä: 1,8K, Käynnit: 2,3K
Minullakin on pari perhosorkideaa erehtynyt tekemään joskus epämuodostuneen nupun, ja ne ovat sitten kuihtuneet ennen aukeamista. Kerran nuppu oli oudon paksu ja luulin, että siinä olisi ylimääräisiä kehälehtiä, mutta kukka olikin ihan normaali. Nyt on yksi keltakukkainen tehnyt juuri sellaisen paksun nupun, joka näyttää kehittyvän normaalisti. Yksi perhosistani kuivatti äsken yhden haaran nuput, mutta olen varma että syynä oli pimeys, olin nimittäin sijoittanut rehun amppeliin, jossa se oli kasvivalojen yläpuolella. Tiipapin kysymykseen en osaa sanoa muuta kuin että itse saattaisin osoittaa rehulle jo biojäteastiaa - jospa se on sellainen että se pystyy kukkimaan normaalisti vain optimaalisissa kasvuoloissa.

Vyöhyke 2, Pohjois-Kymenlaakso

bluedreams
bluedreams
Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Viestiä: 1,7K, Käynnit: 3
itselläni kukkii tuolla valko-lila kirjava perhonen, jonka ostin prismasta poisto tuotteena 4 vuotta sitten, ilman ainoatakaa elävää juurta! Ainoa ilo oli että itse varsi ja lehdet eivät olleet alkaneet mätiä! Kyseinen kasvi kesti aikanasa lähteä kasvamaan uudestaan mutta on nyt kasvattanut uudet juuret ja lehtiä... sekä kukkinut vuosittaine... joten sitkeä sissi on
Tiipap
Tiipap
Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)
Viestiä: 1,6K, Käynnit: 0
Joulun hiljaiselona pohdin erästä phaleani... Miksi ihmeessä se aina, joka ikinen kerta, muodostaa nuppunsa väärin? Näin se siis on tehnyt aina ostamisen jälkeen nuppuja pykätessään, olipa sitten mikä vuodenaika hyvänsä. Nuppu ei yllä ihan kiinni asti alhaalta, jolloin se sitten kuivuu. Nyt kasvi saa ekan nuppunsa ilmeisesti kukaksi saakka, vaikka nuppu onkin raollaan, mutta kaikki seuraavat kuivuvat. Miksi, oi miksi?

kelta-okra
kelta-okra
Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)
Viestiä: 205, Käynnit: 0
Voi laittaa, minulla osa phaleista on amppeleissa, ja kukkavanat saavat kasvaa kauniisti alaspäin.
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku