Kesävalkosipuli, Allium sativum (2007...31.3.2021), SULJETTU, jatkuu: Valkosipuli

Kesävalkosipuli, Allium sativum (2007...31.3.2021), SULJETTU, jatkuu:...
Kirjoittaja
Viesti
lillifi
lillifi
Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 77, Käynnit: 253

Auttakaapa uutta, kun en ole näitä kesävalkosipuleita ennen kasvatellut.

Sain 5 isoa valkosipulia. Niissä on ihan kivat alut, noin 4-5 cm vihreää.ja monta kynttä. Tuleeko niistä enää mitään tänä kesänä. Kannattaako nähdä vaivan ja laittaa maahan vai onko tuhoon tuomittu ajatus. Olisiko parempi laittaa purkkiin ja kasvihuoneeseen ??? tai jotakin muuta.......

Minun tvs:ni paleltuivat. 80 laiton ja noin 10 iti. Eli tarvittaisiin näitä kesävalkosipuleita.

Tuomipihlaja
Tuomipihlaja
Puutarhuri (631 reputation)Puutarhuri (631 reputation)Puutarhuri (631 reputation)Puutarhuri (631 reputation)Puutarhuri (631 reputation)Puutarhuri (631 reputation)Puutarhuri (631 reputation)Puutarhuri (631 reputation)Puutarhuri (631 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 5,9K, Käynnit: 573
Ovatkos sellaisia kärpäsen toukan näköisiä? Ovat varmaankin sipulikärpäsen toukkia. Oliko sulla kasvanut viime kesänä sipuleita samassa paikassa tai lähellä? Vuoroviljely kannattaa. Ainut varma keino on harso alusta asti. Itse en ole kyllä harsoa jaksanut sipuleilla käyttää, toistaiseksi olen säästynyt sipulikärpäsen hyökkäykseltä. Voipi myös johtua siitäkin, että niin syrjässä on nämä mun viljelyt.

Onhan se tosi harmi. Oiskohan sipulikärpänen vähemmän kiinnostunut talvivalkosipulista? En yhtään tiedä. Olen aina viljellyt vain talvivalkkaria.
kevätlinnunherne
kevätlinnunherne
Puutarha-guru (6,1K reputation)Puutarha-guru (6,1K reputation)Puutarha-guru (6,1K reputation)Puutarha-guru (6,1K reputation)Puutarha-guru (6,1K reputation)Puutarha-guru (6,1K reputation)Puutarha-guru (6,1K reputation)Puutarha-guru (6,1K reputation)Puutarha-guru (6,1K reputation)
Viestiä: 1,1K, Käynnit: 10,0K
Sipulimaan paikkaa pitäisi vaihtaa vuosittain,silloin ei pitäisi toukkia tulla.

-Joskus karvaiset ystävät vievät suurimman osan sydämestäsi-   Kouvola vyöhyke 2

Tosikko
Tosikko
Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)
Viestiä: 636, Käynnit: 0
Olen luullut, että valkosipuli on varsin tuholaisvapaa, mutta nostin kesävalkosipulit ylös, koska varret olivat rotkahtaneet. Sipulien sisus oli täynnä vaaleita toukkia! Meni koko sato siinä pilalle.

Toukat olivat menneet maan rajasta varresta sisään ja siitä kulkeneet sipulin sisään. Harmittaa vähän.
lavatera
lavatera
Viherpeukalo (247 reputation)Viherpeukalo (247 reputation)Viherpeukalo (247 reputation)Viherpeukalo (247 reputation)Viherpeukalo (247 reputation)Viherpeukalo (247 reputation)Viherpeukalo (247 reputation)Viherpeukalo (247 reputation)Viherpeukalo (247 reputation)
Viestiä: 245, Käynnit: 8,3K
Minä haluaisin -omat valkkarini katosivat elämän myllerryksessä. Vaihtariksi taitaa löytyä toivomaasi sipulia- laitan yksäriä.
Rohtorasti
Rohtorasti
Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 18, Käynnit: 0
Hei vaan, minulla olisi tarjolla muutamalle halukkaalle Pudasjärveläistä kesävalkosipulia. Itse olen ollut enimmäkseen saamapuolella (kiitos vielä kerran paketeista KaisaLiisa, Rapunzel, Q, Chali ja Siskoliisa!!!) joten nyt sitten näin päin. Elikkäs jos kelpaa, niin viestiä osoitteineen tulemaan. En tarvii mitään tilalle (paitsi pillisipulia jos jollain sattuisi olemaan). Huom! näitä ei ole kylmäkäsitelty.
Tosikko
Tosikko
Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)
Hep hep hep. Minä niin mielelläni ottaisin, jos jaettavaksi asti riittää. Ja mä jopa osaan pitää huolen valkkareista, että uskallan ottaa vastuun varapankkina olosta.
annaw
annaw
Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)
Viestiä: 3,3K, Käynnit: 1
Jaahas, taitaa olla taas aika laittaa valkosipulit kylmään, jotta istutus (toivottavasti) pääsee alkuun vapun jälkeen. Vielä on niin lunta, että epäilyttää kevään tulo, mutta yritettävä on. Kuukausi jääkaapissa niin juuret alkaa helpommin kasvaa esille. Tekee huisaa kesän kasvulle.
Sain kaverilta kuulemma jotain Valamon kantaa, mutta isoja ovat, noin kymmenen kynttä kussakin eikä yhtään pieniä hituja. Eikä siis mitään talvivalkosipulia. Tuosta vois jakaakin istutusvaiheessa muutaman kynnen, jos joku olis tarpeessa. Olishan sitte tallessa, jos omat ei onnistu jonakin vuonna...

Tosikko
Tosikko
Mä ostin puutarhamessuilta kesävalkkaria. Vasta istuttaessa katoin tarkemmin, ne olikin hollantilaista tuontitavaraa. Ne oli kuulemma jo valmiiksi kylmäkäsitelty ja sai laittaa suoraan maahan. Laitoin vappuna, mut vähän epäilyttää, tuleeko niistä mitään... Mut talvivalkkareista viimeistään saa täät herkkua. Valkkaria vaan menee paljon enemmän kuin mitä on tällä hetkellä tulossa.
Pihapihlaja
Pihapihlaja
Puutarhuri (667 reputation)Puutarhuri (667 reputation)Puutarhuri (667 reputation)Puutarhuri (667 reputation)Puutarhuri (667 reputation)Puutarhuri (667 reputation)Puutarhuri (667 reputation)Puutarhuri (667 reputation)Puutarhuri (667 reputation)
Viestiä: 667, Käynnit: 0
Mä kävin eilen ostamassa valkosipulin josta ajattelin ottaa kasvuun kynnet. Niissä on jo valmiiks ihan pientä alkua. Laitoin jääkaappiin jokusen kylmymään vielä vähäks aikaa... katotaan jaksanko sen 3 viikkoa pitää, vähän epäilen.

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku