Leivonnaisia

Kirjoittaja
Viesti
Nuu
Nuu
Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)
Ryhmä: Valvojat
Viestiä: 20,0K, Käynnit: 74,0K
Myräkkäpäivänä sisällä, ajankuluksi leivoin normi kuivakakun. Toisen, suklaakakun, paistoin pellillä. Sen aattelin leikata 2 kerrokseksi, jotain kivaa tuorejuustoa ehkä kerrosten  väliin ja samoin pinnalle. Paloittelen sellasiksi leivoksiksi.  Sitä tarvitaan ens lauantaina kun juhlistamme nuoremman lapsenlapsen 10-vuotispäivää. Pitää olla jotain sellaista "kakkuna" jonka voi kuljettaa helposti iso-isoäidin luo jonne kokoan koko porukan. 

Pakasteeseen laitan kakkupohjan oottamaan viikonloppua. Toivottavasti pakastaminen ei kamalasti rakennetta muuta.

Iitti / III                       
 Asioilla on  taipumus järjestyä                                            

Pepino
Pepino
Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 4,0K, Käynnit: 32,0K
Äiti aikoinaan opetti minua miten rypytetään riisipiirakat.

II vyöhyke - rannikko 🌻
LawrenceLimburger
LawrenceLimburger
Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)
Viestiä: 1,6K, Käynnit: 5,5K
Martti Ahtisaari oli hyvä rypyttämään karjalanpiirakoita.
Pääsi Presidentiksi.

Vyöhyke IV           Mies tekee välttämättömän, yhteisöllisyys sen jälkeen
Henni
Henni
Puutarha-guru (7,4K reputation)Puutarha-guru (7,4K reputation)Puutarha-guru (7,4K reputation)Puutarha-guru (7,4K reputation)Puutarha-guru (7,4K reputation)Puutarha-guru (7,4K reputation)Puutarha-guru (7,4K reputation)Puutarha-guru (7,4K reputation)Puutarha-guru (7,4K reputation)
Viestiä: 1,4K, Käynnit: 45,0K
Halvan sähkön päivänä leivontaa. Muna-riisipasteijaa…

Rouhepatonkia…

…ja karjalanpiirakoita.

Porvoo / II- vyöhyke
Kurppa.
Kurppa.
Ylipuutarhuri (63,0K reputation)Ylipuutarhuri (63,0K reputation)Ylipuutarhuri (63,0K reputation)Ylipuutarhuri (63,0K reputation)Ylipuutarhuri (63,0K reputation)Ylipuutarhuri (63,0K reputation)Ylipuutarhuri (63,0K reputation)Ylipuutarhuri (63,0K reputation)Ylipuutarhuri (63,0K reputation)
Viestiä: 28,0K, Käynnit: 117,0K
Viikon ruuat edullisella sähköllä.
Samalla mitäkaapistalöytyy pipruja.

Kotka, Karhula. Vyöhyke II  Otetaan mitä on.
Henni
Henni
Puutarha-guru (7,4K reputation)Puutarha-guru (7,4K reputation)Puutarha-guru (7,4K reputation)Puutarha-guru (7,4K reputation)Puutarha-guru (7,4K reputation)Puutarha-guru (7,4K reputation)Puutarha-guru (7,4K reputation)Puutarha-guru (7,4K reputation)Puutarha-guru (7,4K reputation)
Kiitos vinkeistä! Mun pitää kokeilla tuota valmisjuurta. Googlettelin vähän ja juuren itse tekeminen kuulosti tosi monimutkaiselta.

Porvoo / II- vyöhyke
Genesee
Genesee
Puutarha-guru (4,5K reputation)Puutarha-guru (4,5K reputation)Puutarha-guru (4,5K reputation)Puutarha-guru (4,5K reputation)Puutarha-guru (4,5K reputation)Puutarha-guru (4,5K reputation)Puutarha-guru (4,5K reputation)Puutarha-guru (4,5K reputation)Puutarha-guru (4,5K reputation)
Viestiä: 2,2K, Käynnit: 29,0K
Henni - 16.1.2024
Upean näköinen! Pitääkin pistää pataleipä taas tulille. Juurella leivontaa en ole kokeillut. Voiko juurta tehdä itse?

Minä fuskasin juuren aloituksen kanssa niin, että ostin Dr. Oetkerin juuren. Sen ohjeessa sitä käytettäisiin kuin kuivahiivaa eli taikina tehdään aina sillä jauheella, mutta minä käytin vain pikkuisen siitä pussista juuren starttaamiseen ja sen jälkeen olen ruokkinut ja pitänyt sen juuren elossa jättämällä leipoessa aina osan jääkaappiin. Juuren kai voi aloittaa myös ihan pitämällä kokojyväjauhoista tehtyä löysää taikinaa lämpimässä, kunnes se alkaa kuplimaan. Tuossa Oetkerin pussissa on myös teollista kuivahiivaa, joten tämä mun juuri ei ole ihan oikeaoppinen vain villihiivoja sisältävä juuri, mutta ajattelin että ehkä se käyttökertojen aikana "villiintyy".  Wink

Karvari - 16.1.2024
Geneveen,laitappa resepti tuosta leivästä .Varmaan vehenän vois korvata kauralla?

Ei minulla ole tuohon mitään reseptiä. Herättelin juuren sekoittamalla illalla speltti ja emmerjauhoja veteen juuren kanssa ja annoin olla lämpimässä yön yli. Seuraavana aamuna tein siitä taikinan lisäämällä suolaa ja vehnäjauhoja sekä ne hampun siemenet ja annoin taikinan nousta parituntia lämpimässä. Koska tarkoitus oli paistaa se vasta iltapäivällä, muotoilin taikinasta pallon ja siirsin jääkaappiin. Iltapäivällä otin jääkaapista ja laitoin taikinapallon kohotuskoriin lämpimään ja kun se oli kohonnut sopivasti, kippasin sen kuumaan pataan.

Minä olen ihan noviisi tuon juuren käytön ja leipien leivonnan suhteen  ja mun leipominen on joka kerta vähän semmosta kokeilua. Puuhella on meillä nyt melkein joka päivä käytössä, joten siinä uunissa voi huoletta paistaa kaikenlaisia kokeiluja. Taas on taikina iltaa varten kohoamassa ja mietin, että jos sen pienen padan sijasta paistan leivän uunin pellillä tai pitsakivellä ja laitan isomman padan alassuin sen päälle alkupaiston ajaksi pitämään kosteuden ja tasaamaan sen uunin lämmön. 

viljelykset vyöhykkeillä III ja V

miraemmi
miraemmi
Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)
Viestiä: 7,8K, Käynnit: 15,0K
JUUREN VOI TEHDÄ ITSE ..
Tänään duunasin suklaa-aprikoosi kakun viemisiksi kun isännän perhe kokoontuu syömään ni tilasivat kaffeen kanssa.
Karvari
Karvari
Ylipuutarhuri (42,0K reputation)Ylipuutarhuri (42,0K reputation)Ylipuutarhuri (42,0K reputation)Ylipuutarhuri (42,0K reputation)Ylipuutarhuri (42,0K reputation)Ylipuutarhuri (42,0K reputation)Ylipuutarhuri (42,0K reputation)Ylipuutarhuri (42,0K reputation)Ylipuutarhuri (42,0K reputation)
Viestiä: 8,5K, Käynnit: 62,0K
Geneveen,laitappa resepti tuosta leivästä .Varmaan vehenän vois korvata kauralla?

Kemijärvi-Vyöhyke VII

Henni
Henni
Upean näköinen! Pitääkin pistää pataleipä taas tulille. Juurella leivontaa en ole kokeillut. Voiko juurta tehdä itse?

Porvoo / II- vyöhyke
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku