Etanat ja kotilot

Kirjoittaja
Viesti
mummi
mummi
Puutarhatohtori  (2,9K reputation)Puutarhatohtori  (2,9K reputation)Puutarhatohtori  (2,9K reputation)Puutarhatohtori  (2,9K reputation)Puutarhatohtori  (2,9K reputation)Puutarhatohtori  (2,9K reputation)Puutarhatohtori  (2,9K reputation)Puutarhatohtori  (2,9K reputation)Puutarhatohtori  (2,9K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 3,2K, Käynnit: 46,0K
Minäkin kokeilin mäntysuopa/etikka konstia ja katleijoista pari kuoli ja muidenkin toipuminen kesi pari vuotta. Annostus tärkeä. Ferramolia kannattaa kokeilla
phalaenopsis
phalaenopsis
Aloittelija (85 reputation)Aloittelija (85 reputation)Aloittelija (85 reputation)Aloittelija (85 reputation)Aloittelija (85 reputation)Aloittelija (85 reputation)Aloittelija (85 reputation)Aloittelija (85 reputation)Aloittelija (85 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 85, Käynnit: 0

en osaa auttaatäh?

hyrinä
hyrinä
Uusi jäsen (27 reputation)Uusi jäsen (27 reputation)Uusi jäsen (27 reputation)Uusi jäsen (27 reputation)Uusi jäsen (27 reputation)Uusi jäsen (27 reputation)Uusi jäsen (27 reputation)Uusi jäsen (27 reputation)Uusi jäsen (27 reputation)
Viestiä: 1,6K, Käynnit: 0

Kotiloita voi pyydystää myös niin, että yöksi pannaan kasvualustan pinnalle esim. raaka omenan tai perunan lohko. Yöllä kotilot kerääntyvät lohkolle ruokailemaan ja aamusella ne on helppo siitä kerätä pois. En ole itse kokeillut, mutta lukenut tämän ohjeen monesta lähteestä.

Kovempi konsti on sitten mäntysuopa-eikkavesi, jolla kastellaan kotiloista kärsivät kasvit. Tätä kokeilin kerran, ja kotilot kyllä vähenivät huomattavasti.
Niin kauan kun käyttää luonnosta kerättyä kasvualustaa, voi noita aina ilmestyä. Kasvualustan kuumentaminen joko uunissa tai kiehuvalla vedellä ennen käyttöä auttaa kyllä.
Orkideapalstoilla on tästäkin aiheesta varmasti jatkuvasti lisää juttua, niitä kannattaa seurailla hymy

veronica
veronica
Uusi jäsen (49 reputation)Uusi jäsen (49 reputation)Uusi jäsen (49 reputation)Uusi jäsen (49 reputation)Uusi jäsen (49 reputation)Uusi jäsen (49 reputation)Uusi jäsen (49 reputation)Uusi jäsen (49 reputation)Uusi jäsen (49 reputation)
Viestiä: 1,7K, Käynnit: 255

Kyllä se paras konsti on poimia ne vaan pois aina kun tulee näkyviin. Kun upotuskastelee niin ne kömpivat pinnalle ja siitä pinseteillä on helppo ottaa, ei tarvitse myrkyttää. Sillä konstilla olen saanut puhdistettua Cattleyat joiden ruukuissa pesi oikeat armeijat kotiloita kun tulivat noissa yhteistilauksissa.

Havula
Havula
Multasormi (129 reputation)Multasormi (129 reputation)Multasormi (129 reputation)Multasormi (129 reputation)Multasormi (129 reputation)Multasormi (129 reputation)Multasormi (129 reputation)Multasormi (129 reputation)Multasormi (129 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 129, Käynnit: 0

Kastelin orkideoitani (perhosia) ja yhden ruukun ja suojaruukun välissä pienen pienen etanan. Vessanpöntöstä huuhtelin kaverin alas, mutta miten saisin loputkin (joita siellä nähtävästi on) poistettua?

Ja sitten, minkä kokoisia etanoita olette itse orkideoista ehkä löytäneet? Löytämäni yksilö oli vain tulitkun raapaisupään kokoinen. Sillä oli kovalta tuntuva kotilo selässä.

Tästä aiheesta olisi varmasti ollut vanhaa juttua, mutta minä olen niin TUMPELO, enkä löydä niitä keskusteluja.

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku