Hanhikki: Pensashanhikki,Dasiphora fruticosa,s.Potentilla f.

Kirjoittaja
Viesti
miraemmi
miraemmi
Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 8,1K, Käynnit: 15,0K
Suokukka - 8.9.2023
Tuo keltainen on mango tango.
Minulla on kahta erisävyistä keltaistakin vielä vaaleaa ja tummaa, niiden lajia en tiedä.
Tuo valkoiselta näyttävä ei oo ihan valkoinen, olen sellaisiakin nähnyt, siinä on ihan aavistus punerrusta ja on kovin velttokasvuinen, muistaakseni tokmannin alepöydästä ostettu. Smile

Mun keltanen piti kans olla ainakin ekstra syvä keltanen ja kukka isompi ja puska on ryhdikäs kun se on onnenpensaan ja koivupensaan välissä, valkoinen on aika pienikokoinen mut saksin sitäkin jotta pääty pensaana pysyisi pyöreänä....uusin on pinkki ja vielä vauva vuoden vanha. Ne on helppoja ja kovia kukkimaan kaikki kolme.
Suokukka
Suokukka
Ylipuutarhuri (36,0K reputation)Ylipuutarhuri (36,0K reputation)Ylipuutarhuri (36,0K reputation)Ylipuutarhuri (36,0K reputation)Ylipuutarhuri (36,0K reputation)Ylipuutarhuri (36,0K reputation)Ylipuutarhuri (36,0K reputation)Ylipuutarhuri (36,0K reputation)Ylipuutarhuri (36,0K reputation)
Viestiä: 6,2K, Käynnit: 63,0K
Tuo keltainen on mango tango.
Minulla on kahta erisävyistä keltaistakin vielä vaaleaa ja tummaa, niiden lajia en tiedä.
Tuo valkoiselta näyttävä ei oo ihan valkoinen, olen sellaisiakin nähnyt, siinä on ihan aavistus punerrusta ja on kovin velttokasvuinen, muistaakseni tokmannin alepöydästä ostettu. Smile

Varsinais-suomi  1B , Nousiainen
miraemmi
miraemmi
Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)
Viestiä: 8,1K, Käynnit: 15,0K
Suokukka - 7.9.2023
Muutama pensashanhikki.

Minulla samat kolme ...kevät penkissä kelta ja valko ja anopin muistopenkissä pinkki...ihan siksi vaan kun kukkii vähin äänin pitkään. Napsin kuivat pois ja sojottavat et pitää muotonsa. Kuivina aikoina toki kastan kun letku käsissä on.
Suokukka
Suokukka
Ylipuutarhuri (36,0K reputation)Ylipuutarhuri (36,0K reputation)Ylipuutarhuri (36,0K reputation)Ylipuutarhuri (36,0K reputation)Ylipuutarhuri (36,0K reputation)Ylipuutarhuri (36,0K reputation)Ylipuutarhuri (36,0K reputation)Ylipuutarhuri (36,0K reputation)Ylipuutarhuri (36,0K reputation)
Viestiä: 6,2K, Käynnit: 63,0K
Muutama pensashanhikki.

Varsinais-suomi  1B , Nousiainen
valtsu
valtsu
Ylipuutarhuri (40,0K reputation)Ylipuutarhuri (40,0K reputation)Ylipuutarhuri (40,0K reputation)Ylipuutarhuri (40,0K reputation)Ylipuutarhuri (40,0K reputation)Ylipuutarhuri (40,0K reputation)Ylipuutarhuri (40,0K reputation)Ylipuutarhuri (40,0K reputation)Ylipuutarhuri (40,0K reputation)
Viestiä: 15,0K, Käynnit: 42,0K
Kissankello - 31.5.2023
Aloittaisin uuden ketjun, mutta jostain syystä en pysty tekemään sitä! Jos joku näkee viestini täältä niin kaipaisin vinkkejä mitä tehdä kun yksi pensashanhikeistani ei ole vihertynyt ollenkaan ja kaikki vieressä kasvavat saman lajin pensashanhikit ovat jo tehneet paljon lehtiä? Onkohan tuo kyseinen yksilö kuollut vai onko vielä jotain tehtävissä? Viime kesänä se vielä kukki normaalisti enkä huomannut sitä vaivaavan mikään. Mietin voiko kasvualusta olla liian märkä, mutta en oikein tiedä pitäisikö minun kaivaa sen juuristoalueelle ja katsoa miltä juuret näyttävät. Jos sillä on juurimätä niin miltä se näyttää?

Olet just oikeassa paikassa, tuolta aikaisemmista viesteistä varmasti löytyy samanlainen ongelma aikaisemmilta vuosilta.

Oottaisin rauhassa toukokuun puoliväliin, kummallinen syksy ja talvi säineen  koettelee kasveja, vaikka hanhikit onkin kestäviä!

Pensashanhikit eivät ole nopeita keväällä, heräävät hiljalleen kasvuun, nuoret oksat on nopeimpia. Kastelu voi auttaa, kuivaa on ollut. Vanhimmat pensaat ja vanhat oksat on aina hitaita, joskus on hyvä leikata vanhimpia oksia muutama pois. Uudet tekee lehtiä nopeammin. 

Kissankello
Kissankello
Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 1, Käynnit: 7
Aloittaisin uuden ketjun, mutta jostain syystä en pysty tekemään sitä! Jos joku näkee viestini täältä niin kaipaisin vinkkejä mitä tehdä kun yksi pensashanhikeistani ei ole vihertynyt ollenkaan ja kaikki vieressä kasvavat saman lajin pensashanhikit ovat jo tehneet paljon lehtiä? Onkohan tuo kyseinen yksilö kuollut vai onko vielä jotain tehtävissä? Viime kesänä se vielä kukki normaalisti enkä huomannut sitä vaivaavan mikään. Mietin voiko kasvualusta olla liian märkä, mutta en oikein tiedä pitäisikö minun kaivaa sen juuristoalueelle ja katsoa miltä juuret näyttävät. Jos sillä on juurimätä niin miltä se näyttää?
-risa-
-risa-
Puutarha-guru (5,1K reputation)Puutarha-guru (5,1K reputation)Puutarha-guru (5,1K reputation)Puutarha-guru (5,1K reputation)Puutarha-guru (5,1K reputation)Puutarha-guru (5,1K reputation)Puutarha-guru (5,1K reputation)Puutarha-guru (5,1K reputation)Puutarha-guru (5,1K reputation)
Viestiä: 370, Käynnit: 4,2K
LeonM - 8/12/2016
Mulla on joku viha/rakkaus-suhde tohon keltaiseen hanhikkiin. Kasvihan on äärettömän monikäyttöinen, sitkeä ja uskollinen kukkija säällä kuin säällä ainakin täällä eteläisessa osassa maatamme. Vanhemmillani on 70-luvun lopulla perustettu piha, johon noita tietysti ajan tyyliin tuli laitettua ryhmäistutukseksi. Pihan uudistamisen yhteydessä iso sembramänty ja hanhikkiryhmä saivat väistyä kukkapenkin ja rusokirsikan tieltä. Jälkimmäinen ryhmä ei ole ollut lainkaan yhtä helppohoitoinen ja varmakasvuinen. Kaivan tuon rusokirsikan viikonloppuna pois kuolleena ja kukkimattomana. 

Siirsin yhden niistä keltaisista 70-luvun hanhikkiraakuista mökille kuivaan ja aurinkoiseen paikkaan viitisen vuotta sitten. Leikkasin siitä silloin kaikki kuivaneet oksat pois ja nykyään se on taas hillittömän upea, vaikken siitä itse varsinaisesti pidäkään. Smile Annan sille keväällä kourallisen lannoitetta ja nyt elokuussa syyslannoitteen. Kuva on otettu 17.7.2016, jolloin pensas oli kukkinut jo muutaman viikon. Ja kukinta jatkuu pakkasiin saakka. Mikä toinen Suomessa kasvava pensas kukkisi yhtä kauan ilman hoitoleikkausta? Muita ei ihan heti tule mieleen.

Eipä taida löytyä yhtä kiitollista ja helppoa pensasta, täällä pohjoisemmassakin menestyy hyvin. Minulla kasvaa kahdeksan pensasta sotilaallisessa rivissä metsänreunassa, näyttää kivan pirtsakalta. Keväällä heitän kompostia juurelle ja edellisen vuoden kukintoja leikkelen keväällä jonkinverran. (Syyslannoitteita en laita, en kyllä lannoita muitakaan kasveja tai pensaita syksyllä.)

V-vyöhyke

LeonM
LeonM
Puutarha-guru (4,7K reputation)Puutarha-guru (4,7K reputation)Puutarha-guru (4,7K reputation)Puutarha-guru (4,7K reputation)Puutarha-guru (4,7K reputation)Puutarha-guru (4,7K reputation)Puutarha-guru (4,7K reputation)Puutarha-guru (4,7K reputation)Puutarha-guru (4,7K reputation)
Viestiä: 1,1K, Käynnit: 29,0K
Mulla on joku viha/rakkaus-suhde tohon keltaiseen hanhikkiin. Kasvihan on äärettömän monikäyttöinen, sitkeä ja uskollinen kukkija säällä kuin säällä ainakin täällä eteläisessa osassa maatamme. Vanhemmillani on 70-luvun lopulla perustettu piha, johon noita tietysti ajan tyyliin tuli laitettua ryhmäistutukseksi. Pihan uudistamisen yhteydessä iso sembramänty ja hanhikkiryhmä saivat väistyä kukkapenkin ja rusokirsikan tieltä. Jälkimmäinen ryhmä ei ole ollut lainkaan yhtä helppohoitoinen ja varmakasvuinen. Kaivan tuon rusokirsikan viikonloppuna pois kuolleena ja kukkimattomana. 

Siirsin yhden niistä keltaisista 70-luvun hanhikkiraakuista mökille kuivaan ja aurinkoiseen paikkaan viitisen vuotta sitten. Leikkasin siitä silloin kaikki kuivaneet oksat pois ja nykyään se on taas hillittömän upea, vaikken siitä itse varsinaisesti pidäkään. Smile Annan sille keväällä kourallisen lannoitetta ja nyt elokuussa syyslannoitteen. Kuva on otettu 17.7.2016, jolloin pensas oli kukkinut jo muutaman viikon. Ja kukinta jatkuu pakkasiin saakka. Mikä toinen Suomessa kasvava pensas kukkisi yhtä kauan ilman hoitoleikkausta? Muita ei ihan heti tule mieleen.

Kanta-Häme, II-vyöhyke

-risa-
-risa-
Puutarha-guru (5,1K reputation)Puutarha-guru (5,1K reputation)Puutarha-guru (5,1K reputation)Puutarha-guru (5,1K reputation)Puutarha-guru (5,1K reputation)Puutarha-guru (5,1K reputation)Puutarha-guru (5,1K reputation)Puutarha-guru (5,1K reputation)Puutarha-guru (5,1K reputation)
Viestiä: 370, Käynnit: 4,2K
Pensashanhikki tuo väriä pihaan mukavasti.

V-vyöhyke

Kesänlapsi
Kesänlapsi
Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)
Viestiä: 3,7K, Käynnit: 10,0K
No, minä käyn polkasemassa nuo johonkin kuivaan ja lunta pakkaavaan paikkaan. Toivottavasti tulee kunnon hanget ens talvena...

Pohjois-Pohjanmaa, Ylikiiminki V-vyöhyke
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku