Vinkkejä: eri kasvien lannoitus

Kirjoittaja
Viesti
miraemmi
miraemmi
Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 8,0K, Käynnit: 15,0K
Bobbie - 26.6.2021
Meillä on vanhentunut pullo löylytuoksua varmaan tuoksuna koivu. Voisikohan sitä käyttää jotenkin ennemmin kuin kaataa vaan pois.. niinkuin tuholaismyrkkynä tai lannoitteena veteen laimennettuna? onko seassamme kotitarve kemistejä?

Löylytervan tuoksua laitettiin myyrien koloihin ...
Genesee
Genesee
Puutarha-guru (4,6K reputation)Puutarha-guru (4,6K reputation)Puutarha-guru (4,6K reputation)Puutarha-guru (4,6K reputation)Puutarha-guru (4,6K reputation)Puutarha-guru (4,6K reputation)Puutarha-guru (4,6K reputation)Puutarha-guru (4,6K reputation)Puutarha-guru (4,6K reputation)
Viestiä: 2,2K, Käynnit: 30,0K
Genesee - 1.7.2021
valtsu - 26.6.2021
Kalkkisalpietsrin annostus tomaateille, paljonko yhdelle taimelle? Kiitos. Sattuu olemaan perunalannoitepurkissa Pietarini, lannoitusohje ei sovellu.

Minä käytän sitä kastelulannoitteena tomaateilla. Tällähetkellä annosteluni on 80 litran saaviin 90g Yara Ferticare Hydroa ja 50g kalkkisalpietaria (Yara Calcinit). Hydron NPK on 6-6-25, eli siinä on aika vähän typpeä verrattuna esimerkiksi GreenCaren Puutarhan Kesään.
Ennen Yaran lannoitteiden tilausta, olen käyttänyt sitä kalkkisalpietaria semmosen kastelulannoitepurkin mukana tulleen mitallisen 10l kastelukannuun esimerkiksi sen Puutarhan Kesän tai Tarhurin hyötykasvilannoitteen sijasta joka toisella lannoituskerralla.

Olen käyttänyt Chilitunarin laskuria, millä olen hakenut eri lannoitteille sopivat määrät noin niinkuin suurinpiirtein. Kasvihuoneessa mulla on kuppi, missä on mittaviivat eri lannoitteille sekoitettavaksi 80 l saaviin, mihin otan letkusta kasteluveden lämpenemään.
https://www.chilitunari.fi/2020/01/ravinnelaskuri-eri-lannoitemixeille.html 

https://www.yara.fi/lannoitus/lannoitteet/yaratera/yaratera-calcinit/

Tuolla on annostus:
Käyttömäärä kasvihuoneessa: 0,05-0,2 % liuoksena (0,5-2 kg/1000 l kasteluvettä, avomaalla: 0,1-0,2 % liuoksena (1-2 kg/1000 l kasteluvettä) tai 25-50 kg/ha/käsittely. Lehtilannoitteena enintään 2% liuoksena (2 kg/100 l vettä)

viljelykset vyöhykkeillä III ja V

Genesee
Genesee
Puutarha-guru (4,6K reputation)Puutarha-guru (4,6K reputation)Puutarha-guru (4,6K reputation)Puutarha-guru (4,6K reputation)Puutarha-guru (4,6K reputation)Puutarha-guru (4,6K reputation)Puutarha-guru (4,6K reputation)Puutarha-guru (4,6K reputation)Puutarha-guru (4,6K reputation)
Viestiä: 2,2K, Käynnit: 30,0K
valtsu - 26.6.2021
Kalkkisalpietsrin annostus tomaateille, paljonko yhdelle taimelle? Kiitos. Sattuu olemaan perunalannoitepurkissa Pietarini, lannoitusohje ei sovellu.

Minä käytän sitä kastelulannoitteena tomaateilla. Tällähetkellä annosteluni on 80 litran saaviin 90g Yara Ferticare Hydroa ja 50g kalkkisalpietaria (Yara Calcinit). Hydron NPK on 6-6-25, eli siinä on aika vähän typpeä verrattuna esimerkiksi GreenCaren Puutarhan Kesään.
Ennen Yaran lannoitteiden tilausta, olen käyttänyt sitä kalkkisalpietaria semmosen kastelulannoitepurkin mukana tulleen mitallisen 10l kastelukannuun esimerkiksi sen Puutarhan Kesän tai Tarhurin hyötykasvilannoitteen sijasta joka toisella lannoituskerralla.

Olen käyttänyt Chilitunarin laskuria, millä olen hakenut eri lannoitteille sopivat määrät noin niinkuin suurinpiirtein. Kasvihuoneessa mulla on kuppi, missä on mittaviivat eri lannoitteille sekoitettavaksi 80 l saaviin, mihin otan letkusta kasteluveden lämpenemään.
https://www.chilitunari.fi/2020/01/ravinnelaskuri-eri-lannoitemixeille.html 

viljelykset vyöhykkeillä III ja V

Muokattu 3 vuotta sitten: Genesee
Pepino
Pepino
Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)
Viestiä: 4,2K, Käynnit: 33,0K
Annoin kaikille kaktuksille sitruslannoitetta, koska minulla ei enää ollut kaktuslannoitetta.
Sitruslannoite sopii myös tomaatille. 

II vyöhyke - rannikko 🌻
Bobbie
Bobbie
Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)
Viestiä: 3,4K, Käynnit: 11,0K
Meillä on vanhentunut pullo löylytuoksua varmaan tuoksuna koivu. Voisikohan sitä käyttää jotenkin ennemmin kuin kaataa vaan pois.. niinkuin tuholaismyrkkynä tai lannoitteena veteen laimennettuna? onko seassamme kotitarve kemistejä?

valtsu
valtsu
Ylipuutarhuri (39,0K reputation)Ylipuutarhuri (39,0K reputation)Ylipuutarhuri (39,0K reputation)Ylipuutarhuri (39,0K reputation)Ylipuutarhuri (39,0K reputation)Ylipuutarhuri (39,0K reputation)Ylipuutarhuri (39,0K reputation)Ylipuutarhuri (39,0K reputation)Ylipuutarhuri (39,0K reputation)
Viestiä: 14,0K, Käynnit: 42,0K
Nuu - 26.6.2021
Yritin netistä löytää tietoa annostelusta. Eipä löydy. No tää Green Caren ohje mut siinäpä olis sitten  annostuksen laskemista pienemmäksi w00t
"GreenCare ProAQ 8-3-22 kastelulannos on koko kasvukauden lannoitukseen soveltuva vesiliukoinen lannoite joka sisältää runsaasti kasveille välttämättömiä hivenravinteita.
Käyttö:
GreenCare ProAQ- kastelulannoitetta käytetään keväästä syksyyn 1 säkki/ ha ja kastelukerta"

Kiitos. Säkki 600 kg, 50kg, 30 kg. (30 kg säkki miehillä suurin mitä saa töissä nostaa) Matikka on kaunista, taitaa mennä lääkelaskujen kaavalla. Joku 50 kg/ha löysin aiemmin, helppo on mitata - oma penkki, hehtaarin neliömäärä opetettiin koulussa. Olisiko ollut 1 kg kimppatilauksena meillä, useampi vuosi laskettiin kestävän.
Muoks 5 kg riittää riittää n. 200 neliölle

Muokattu 3 vuotta sitten: valtsu
Nuu
Nuu
Ylipuutarhuri (45,0K reputation)Ylipuutarhuri (45,0K reputation)Ylipuutarhuri (45,0K reputation)Ylipuutarhuri (45,0K reputation)Ylipuutarhuri (45,0K reputation)Ylipuutarhuri (45,0K reputation)Ylipuutarhuri (45,0K reputation)Ylipuutarhuri (45,0K reputation)Ylipuutarhuri (45,0K reputation)
Ryhmä: Valvojat
Viestiä: 20,0K, Käynnit: 75,0K
Yritin netistä löytää tietoa annostelusta. Eipä löydy. No tää Green Caren ohje mut siinäpä olis sitten  annostuksen laskemista pienemmäksi w00t
"GreenCare ProAQ 8-3-22 kastelulannos on koko kasvukauden lannoitukseen soveltuva vesiliukoinen lannoite joka sisältää runsaasti kasveille välttämättömiä hivenravinteita.
Käyttö:
GreenCare ProAQ- kastelulannoitetta käytetään keväästä syksyyn 1 säkki/ ha ja kastelukerta"

Iitti / III                       
 Asioilla on  taipumus järjestyä                                            

valtsu
valtsu
Ylipuutarhuri (39,0K reputation)Ylipuutarhuri (39,0K reputation)Ylipuutarhuri (39,0K reputation)Ylipuutarhuri (39,0K reputation)Ylipuutarhuri (39,0K reputation)Ylipuutarhuri (39,0K reputation)Ylipuutarhuri (39,0K reputation)Ylipuutarhuri (39,0K reputation)Ylipuutarhuri (39,0K reputation)
Viestiä: 14,0K, Käynnit: 42,0K

hoyabella
hoyabella
Ylipuutarhuri (32,0K reputation)Ylipuutarhuri (32,0K reputation)Ylipuutarhuri (32,0K reputation)Ylipuutarhuri (32,0K reputation)Ylipuutarhuri (32,0K reputation)Ylipuutarhuri (32,0K reputation)Ylipuutarhuri (32,0K reputation)Ylipuutarhuri (32,0K reputation)Ylipuutarhuri (32,0K reputation)
Viestiä: 3,9K, Käynnit: 45,0K
Joko olette aloittaneet perennapenkkien lannoituksen. Pari penkkiä olen putsannut ja niihin heittelin eilen kalkkia. Olisi kompostimultaa. Riittääkö se lannoitteksi, jos sitä levittelisin ohuelti perennapenkkien multapintaan ilman mitään maahanmuokkausta. Millä te toiset lannoitatte perennoja näin keväällä? Kanankakkaa, kuinka paljon? Hevosen lantaa, kuinka paljon? 

Pohjanmaa IV vyöhyke
Kaisaliisa
Kaisaliisa
Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)
Viestiä: 4,5K, Käynnit: 3,0K
Samaa ajattelen, en lannoittaisi. Metsämaan ekosysteemi on herkkä. Aukkopaikkoihin voisi laittaa ohuehkon kerroksen kalkitsematonta turvetta, haketta tai kuoriketta, jos ne ovat häiritsevän näköisiä. Niihin voisi kokeilla istuttaa pienehköjä palasia siirrettyä kunttaa.

Tai siis näin minä tekisin Smile

Riittävä puiden antama varjo on tärkeää, että alue ei ala heinittymään.

Hienoa että että olette saaneet suojeltua alkuperäisen kasvillisuuden!
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku