Orkidean kasvatus semihydrossa

Kirjoittaja
Viesti
KasvipoikaSuomesta
KasvipoikaSuomesta
Aloittelija (89 reputation)Aloittelija (89 reputation)Aloittelija (89 reputation)Aloittelija (89 reputation)Aloittelija (89 reputation)Aloittelija (89 reputation)Aloittelija (89 reputation)Aloittelija (89 reputation)Aloittelija (89 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 89, Käynnit: 0
Voisiko katleijan siirtää kokispulloon josta on tehty semihydro purkki ja mitä sitten kun haluan vaihtaa kaarnaan pitääkö olla sama kosteus kaarnassa kuin semihydrossa?
KasvipoikaSuomesta
KasvipoikaSuomesta
Aloittelija (89 reputation)Aloittelija (89 reputation)Aloittelija (89 reputation)Aloittelija (89 reputation)Aloittelija (89 reputation)Aloittelija (89 reputation)Aloittelija (89 reputation)Aloittelija (89 reputation)Aloittelija (89 reputation)
Viestiä: 89, Käynnit: 0
Olisipa olemassa lekasoran kokoisia palloja jotka lainnoittavat hitaasti orkideaoita.
riikkanen
riikkanen
Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)
Viestiä: 12, Käynnit: 0
Hei,
itsekkin siirsin kesällä lähes kaikki perhoskämmekkäni semihydroon ja ovat kyllä tykänneet valtavasti, uusia juuria ja lehtiä ovat kasvattaneet vauhdilla. Äsken juuri huuhtelin ruukut hanan alla, jotta ei tulisi saostumia yms ruukkuihin. Alunperin tälle päivälle oli muita suuunnitelmia, mutta suunnitelmat meni uusiksi kun kävin liukastelemassa autolla ja jäinkin jumiin tuohon reilun 100m päähän kotipihasta. Onneks ei itelle eikä muille käynyt mitään. 
Oon lannoittanut perhosia välillä miedosti ihan orkidealannoitteella tai sitten merileväuutteella. Ostin viime viikolla Nelson Gardenin Giva orkidealannoitetta ja sitä tänään ekan kerran laitoin kasteluveden mukana aluslautasille. Mulla siis ovat muovisissa ruukuisssa, joissa reikiä pohjassa ja sivuilla ja aluslautasilla vettä koko ajan. Ovat mulla lasikossa lisävalon alla, ikkunalaudat niin täynnä noita jotka vähän viileämpää vaatii niin piti laittaa lasikkoon nämä semihydrossa olevat. Uusimmat perhoset on vielä kukassa, niin niitä en ainakaan vielä siirrä hydroon, ehkä keväällä sitten Smile Vaarallista kun miehen sisko on kukkakaupassa töissä niin siellä tulee aina pyörähdettyä, viime viikollakin tarttui 2 perhosta mukaan vaikka aattelin, että ei mahdu  enää yhtään BigGrin

-Riikka
kivipekka
kivipekka
Puutarhuri (900 reputation)Puutarhuri (900 reputation)Puutarhuri (900 reputation)Puutarhuri (900 reputation)Puutarhuri (900 reputation)Puutarhuri (900 reputation)Puutarhuri (900 reputation)Puutarhuri (900 reputation)Puutarhuri (900 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 900, Käynnit: 60
Hei kaikki "semihydrolaiset",

olisi kivaa saada kulla lisää kasvatuksistanne ja kasvien pärjäämisestä talven yli.

Itse aloitin maaliskuussa semihydrokasvatuksen melkein kaikilla ohutjuurisilla kasveillani. En hommannut aitoja semihydropurkkeja, vaan istutin kasvit normaaleihin muoviruukkuihin, joiden kylkiin olen porannut lisäreikiä. Nämä ruukut olen laittanut altaisiin, joiden pohjalla on vettä.

Ruukkuja olen suihkutellut päältä muun kastelun yhteydessä. Kesällä lannoitin "puutarhan kevät"-rakeilla.

Kasvit ovat voineet hyvin ja haitarilehtisyys on vähentynyt, muttei kokonaan häipynyt. Useimmat kasvini eivät ole kukkineet tänä vuonna. Brassia "Royal Robe" on kukkinut 6 vanalla. Vasta yksi vana on kuihtunut. Miltonia regnellii`llä oli kolme vanaa, joissa oli 2-3 kukkasta, yleensä yksi kerrallaan. Pseudobulbit ovat pulleita ja isoja.

Miten kiipeikeviä kasveja kasvatetaan Semihydrossa?

Ulkoilutatteko hydrosorakukkianne kesällä? Omani olivat pihalla katoksen alla.

Terveisin
mummi
mummi
Puutarhatohtori  (2,9K reputation)Puutarhatohtori  (2,9K reputation)Puutarhatohtori  (2,9K reputation)Puutarhatohtori  (2,9K reputation)Puutarhatohtori  (2,9K reputation)Puutarhatohtori  (2,9K reputation)Puutarhatohtori  (2,9K reputation)Puutarhatohtori  (2,9K reputation)Puutarhatohtori  (2,9K reputation)
Viestiä: 3,2K, Käynnit: 46,0K
Josuu. Hanki siihen olkkarin ikkunalaudalle lämpömatto. Kylmä kasvualusta tappaa herkästi kaikki perhpset, oli kasvualusta mikä tahansa.
PetraK
PetraK
Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)
Viestiä: 12, Käynnit: 0
Chilini olen laittanut lähes kaikki vesiviljelyyn ja suunnitellut viherkasveille tekeväni samoin. Mullan kanssa olen niin monta rehua tappanut joko märkyyteen tai kuivuuteen. Lukaisin ketjun läpi ja ilahduin kovasti, että voin käyttää samaa metodia myös näiden kaunokaisten kanssa.

Lähinnä ajan- ja purkkien puute vaivaa, mutta muutama pieni pääsi nyt semihydroon. Tämän keikin sain ystävältäni, jonka orkideoissa on niitä useampia. Hän ei pidä itseään viherpeukalona vaan oletti sen olevan ihan normaalia. noh, joillekin olosuhteet vaan ovat heti mitä parhaimmat (vanha omakotitalo). Minähän hyökkäsin heti ja chilejä vastaan sain keikin vaihtarina. 

josuu
josuu
Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Viestiä: 149, Käynnit: 0
Juu, kesän kaikki pärjäsivät todella hienosti, uutta juurta kasvattivat kohinalla. Talveen olisi toki kannattanut varautua hieman paremmin, mutta liian myöhään huomasin tuhot.

Nyt kun vielä tarkemmin olen pohtinut asiaa, niin tuolla olkkarin ikkunalla keraamisissa astioissa olevat kuolivat. Olohuoneessa meillä ei patteri ole päällä ollenkaan, kun lämmitetään puilla. Keittiön ikkunalla oli muutama perhonen, ne selvisivät kaikki. Keittiössä on tosin patteri hieman päällä kylmimpinä aikoina, ja perhosilla tosiaan muoviset suojaruukut. Yksi keraamisessa ruukussa olevakin selviytyi ikkunalaudalla, jonka alla patteri oli päällä.

Samoin dendrot ovat selviytyneet hyvin talven yli, vaikka molemmat olivat keraamisissa kipoissa ja vielä kylmemmillä ikkunoilla yläkerrassa. Tosin nehän ilmeisesti vain pitävät kylmemmästä jaksosta? Molemmat dendroni olivat aika kuiviltaan koko talven, muutaman kerran lisäsin vain hieman vettä. Nyt kun toin ne alas aurinkoiselle etelä-ikkunalle ja kylvetin kunnolla, niin molemmat alkoivat samantien pukkaamaan uutta puikkoa.

Kesän aikana tulee varmaan hommattua muutama uusi orkidea. Täytyy katsella jos osan jättäisi normaaliin alustaan ja hydroilijoiden kohdalla varustautuisi seuraavaan talveen sitten hieman paremmin.
norle
norle
Puutarhuri (899 reputation)Puutarhuri (899 reputation)Puutarhuri (899 reputation)Puutarhuri (899 reputation)Puutarhuri (899 reputation)Puutarhuri (899 reputation)Puutarhuri (899 reputation)Puutarhuri (899 reputation)Puutarhuri (899 reputation)
Viestiä: 899, Käynnit: 81
Kylmä on varmaan syynä, kyllä se ikkuna sen verran tahtoo olla kylmempi vaikka kuinka tiivis olisi. Hydrossa on kuitenkin märkyyttä enemmän joten pitää varmaan olla tarkempi. Aluslämpö olisi varmasti talviaikana hyväksi. Mitenkään yli-innokkaasti en ole enää vaihtanut hydroon perhosia vaikka alkuun tuntui olevan ainoa tapa millä pärjäilivät.
zygo
zygo
Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)
Viestiä: 1,3K, Käynnit: 20
josuu; minä myöskin menetin muutamia semihydrokasvatteja pari vuotta sitten.
Senjälkeen istutin kaikki uudelleen normaaliin kasvualustaan.  Semihydro ei ollut minun juttuni.
Oppirahat täytyy joka asiassa näköjään maksaa....
josuu
josuu
Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Viestiä: 149, Käynnit: 0
Talvi teki tuhojaan tämän semihydroilijan perhosissa. Vaikka uusi talo onkin, ja mielestäni tiiviit ikkunat, niin puolenkymmentä perhosta otti ja heitti henkensä. Huomasin tuhoutuneet juuret liian myöhään, enkä viitsinyt ruveta tekemään sen kummempia elvytystoimenpiteitä. Kaikki menentetyt tapaukset olivat kuitenkin jotain halpahilpa-perhosia, että suurta taloudellista menetystä ei päässyt tapahtumaan.

Mietiskelin tässä syitä, miksi vain osa perhosista menehtyi. Huomasin että muovisissa suojaruukuissa olevat selvisivät talvesta, kun taas keraamisissa ruukuissa olevat ilmeisesti paleltuivat. Kylmempihän se keraaminen ruukku ilmeisesti on?

Vahingosta viisastuneena täytyy jatkaa tätä tieteellistä tutkimusta, laajentaa taas perhoskokoelmaa ja hommata kaikille muoviset suojaruukut. Toki useamman orkidean menetys harmittaa vietävästi, mutta oma moka, kun talvi oli niin kiireinen että kasvien hyysääminen ja tarkkailu jäi todella vähille. Ei muutako leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä...
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku