Juuret

Kirjoittaja
Viesti
s.sipuli
s.sipuli
Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 242, Käynnit: 2
Hieman tässä vielä koitan huhuilla, olisiko jollain juurihoidosta kokemuspohjaa jaettavaksi....
s.sipuli
s.sipuli
Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)
Viestiä: 242, Käynnit: 2

Mikähän ilmiö tässä on kyseessä, ja onko siitä haittaa? Tämän vuoden uudet juuret alkavat tyvestään ruskettua ja lopulta kurtistua. Näkyy parhaiten kuvassa vasemmalla olevassa juuressa. Suihkuttelu on ollut päivittäistä juurten kehittyessä ja uuden verson kasvaessa. Tämä on kyllä melko yleistä toimintaa minun rehuillani, etenkin kattikset tuntuvat tätä tekevän...kuva

Ruukkutarhuri
Ruukkutarhuri
Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)
Viestiä: 1,2K, Käynnit: 3
Olen täällä tuon juurettoman toisen emon, Cattleya aclandiaen, juurien kanssa täysin päinvastaisessa pulassa:

Cattleya aclandiae

Purnukkaa ei ole yltiöpäisen juurienkasvun takia voinut pitää pöydällä enää aikapäiviin, ainoastaan toisen purnukan päällä. Tänään sain minä vuorostani tarmonpuuskan ja siirsin leidin toimivampaan asumukseen.
Teenjuoja
Teenjuoja
Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)
Viestiä: 1,8K, Käynnit: 2,3K

Sain tänään oudon tarmonpuuskan ja otin lokakuun näyttelystä Kargelta ostamani Cattleya Old Mill Spotsin ruukustaan, jossa se on ollut hieman huterasti. Tuon verran jäi juuria sen jälkeen, kun olin amputoinut kaikki selvästi mädät löttänät. Oli yllätys, koska vihreät osat näyttävät hyviltä ja olen kastellut maltillisesti muistaen, että toinen emo Cattleya aclandiae ei tykkää talvellä märästä. Ehkä liian maltillisesti? Jää arvoitukseksi, tapoinko juuret itse vai olivatko ne huonot jo kasvin saadessani.

Istutin tuon mukiviritelmään, jollaisessa kituu myös jäljelle jäänyt osa Cattleya White Chinderelasta. Lieneekö tästäkään eläjäksi. Sammalta ei ollut. Myös kaksi kolmesta näyttelyn jälkeen minulle päätyneestä ylijäämäkasvista on heikossa hapessa. Perhosorkidearisteymä rupesi kukittuaan pudottamaan lehtiä alhaalta alkaen, nyt enää yksi kellastuva jäljellä (en ole ennen moista nähnyt, sitä on hoidettu ihan hyvin ja kohtalaiset juuretkin sillä on), ja pikkuinen dendrobiumhybridi on säilyttänyt vain kaksi lehteä enkä tiedä onko se elossa vai pystyyn kuollut. Punakeltakukkainen katleija pärjää toistaiseksi ihan hyvin. Taisi olla laitimmainen kerta kun hankin kasveja myöhään syksyllä.

Vyöhyke 2, Pohjois-Kymenlaakso

Päivi-56
Päivi-56
Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)
Viestiä: 613, Käynnit: 4
Jos koko juuri on mädäntynyt niin kaikki vaan pois. Loppujen lopuksi perhoset eivät paljon välitä vaikka tervettäkin juurta leikkaisi. Ainakin itse olen usein typistänyt juuria reippaastikin mahduttaakseni kasvin entiseen ruukkuunsa.
J518
J518
Uusi jäsen (3 reputation)Uusi jäsen (3 reputation)Uusi jäsen (3 reputation)Uusi jäsen (3 reputation)Uusi jäsen (3 reputation)Uusi jäsen (3 reputation)Uusi jäsen (3 reputation)Uusi jäsen (3 reputation)Uusi jäsen (3 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 3, Käynnit: 0
Ok, kiitos infosta.. Kuinkas sitten se leikkaaminen, koko juuri poies vai vain se mätä kohta?
Päivi-56
Päivi-56
Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)
Viestiä: 613, Käynnit: 4
Kun juuret on noinkin hyvät voit ihan rauhassa odotella kevääseen ja vaihdat alustan silloin, kukinta-aikaan ei pidä mennä sörkkimään liikaa. Leikkelet samalla kuolleet juuret. Pidät vain huolen ettet kastele liikaa talven aikana. Märkyys ja kylmyys eivät ole hyvä yhdistelmä.
J518
J518
Uusi jäsen (3 reputation)Uusi jäsen (3 reputation)Uusi jäsen (3 reputation)Uusi jäsen (3 reputation)Uusi jäsen (3 reputation)Uusi jäsen (3 reputation)Uusi jäsen (3 reputation)Uusi jäsen (3 reputation)Uusi jäsen (3 reputation)
^ Kyllä kyseessä on perhosorkidea. Missä vaiheessa noita mätiä pätkiä pitää sitten leikata pois?
Teenjuoja
Teenjuoja
Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)
Viestiä: 1,8K, Käynnit: 2,3K
Kasvi on varmaan perhosorkideahybridi? Mielestäni voit antaa sen kukkia kaikessa rauhassa niine hyvineen. Juuret näyttävät toimivilta. Anna vain niiden kuivua kunnolla kastelujen välillä, ts. katso, että ne näyttävät kastelun edellä harmahtavilta. Voit kokeilla myös ruukun painoa kädessäsi - kuivunut kasvualusta on kevyt. Kuvassa juuret ovat kirkkaan vihreät, mikä tarkoittaa, että ne ovat imeneet itsensä vettä täyteen. Liian märässä juuret mätänevät, etenkin jos alla on kylmä ikkunalauta. Lisäreiät ruukun kyljissä ovat hyväksi. Jos kasvualustan kuivuminen vie paljon yli viikon, kastele jotenkin muuten kuin upottamalla, kasvualustaa voi vaikka sumuttaa. Pari mätää juurta joukossa ei vielä ole katastrofi. Kun kasvi sopeutuu uuteen elinympäristöön, sen pitäisi kyllä kasvattaa uusia hyviä juuria.

Vyöhyke 2, Pohjois-Kymenlaakso

J518
J518
Mitähän toimenpiteitä vaatisi tämännäköiset juuret:

http://tinypic.com/r/wcbhfo/5

http://tinypic.com/r/30bis1s/5

http://tinypic.com/r/309jzu8/5

Kukkii kyllä kauniisti, eikä muuten vaikuta pahoinvoivalta.. Juuret vaan näyttää vähän väsähtäneiltä. Ja tosiaan eka orkideani koskaan, niin olen hieman hukassa!

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku