Epi Web

Kirjoittaja
Viesti
ratu
ratu
Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 242, Käynnit: 6

Mun kokemukseni oli itseasiassa päinvastainen. Onnistuin mädättämään juuret parista pikku kasvista Epiwebillä. Ajattelin, että kun on tuollainen materiaali, joka hengittää niin voi ja pitää kastella usein ja huonostihan siinä kävi.

Ruukkutarhuri
Ruukkutarhuri
Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)
Viestiä: 1,2K, Käynnit: 3
Jussi Kaijasilta oli tuolla tekniikka/keinovalo-osastolla (sivu 1, linkit Jussin terraariosivustolle) kovin innostunut epistä terraariokasvatuksessa. Siellä se varmaan toimiikin, kun atmosfääri tiukkuu kosteutta, ja mazkun muokkausominaiduudet pääsevät näyttämään parastaan.

Mulla ei sentään mikään yrtti oo sanoutunut irti juuristaan webissä, rutikuivuvat vaan heti kun selkänsä kääntää asuinhuoneolosuhteissa. Ja kun on liian kuivaa, on kasvu huonoa. Olen jo aloittanut siirto-operaation vähän muhevampiin materiaaleihin...
ratu
ratu
Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)

Mä en ole uskaltanut käyttää sitä edes kaarnan lisukkeena enää.

Poephila
Poephila
Aloittelija (93 reputation)Aloittelija (93 reputation)Aloittelija (93 reputation)Aloittelija (93 reputation)Aloittelija (93 reputation)Aloittelija (93 reputation)Aloittelija (93 reputation)Aloittelija (93 reputation)Aloittelija (93 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 93, Käynnit: 0

Minulla myös EpiWeb kokeilujen tuloksena oli kuivattuja Catteijoita ja Dendroja.

Ainut mikä siinä on yli 1½ vuotta viihtynyt ( elossa siis edelleen ) on piskuinen Denrobium loddigesii kasvava kasvi

Toisaalta materiaali on huokoista ja pintajännityksen avulla kosteutta pidättävää joten olen käyttänyt sitä kaarnan lisänä kasvualustoissa... kattiloiden kuuraukseen sitä ei raski käyttää

Olivia
Olivia
Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)
Viestiä: 5,1K, Käynnit: 0

Niitä varten, jotka eivät tiedä minkälaisesta ruåtsalaisesta innovaatiosta edellä puhutaan, tässä kuva.

Kyllä ne juuriparat aika ahdistuneilta vaikuttavat, kun patasieni ei anna yhtään kasvunvaraa.

Ruukkutarhuri
Ruukkutarhuri
Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)
Siitähän se on tietysti hyvää tavaraa et sillä VOI kuurata patoja! Aika moni muu kasvualusta on siihen vallan kelvotonta... :o)

Mullon kans parit Cattleyat siinä, kun niiden juuret puolestaan mätänivät Kargen-aikaisessa lahokaarnassaan. Ajattelin, että hankaussienessä eivät ainakaan mätäne, ja olin siinä kyllä oikeassa: niitähän saa kastella tämän tästä, etteivät vallan nahistu.

Olen kans seurannut niiden juurien kasvua sinne hankaussieneen ja mun mielestä ne kyllä suorastaan kuristuu siihen tavaraan, se kun ei anna yhtään perää, kun juuret lihovat. Et en ole siinäkään suhteessa ihan vakuuttunut, että on kasville ihan paras mahdollinen kasvualusta... Juurethan joutuu kyllä ihan leikkelemään ulos sieltä webistä, ellei tyydy siihen että palat seuraavat mukana uuteen alustaan.
ratu
ratu

Minäkin tulin tilanneeksi Epiwebiä ja parin pienen kokeilun jälkeen aloin epäillä, että homma ei toimi enkä uskalla siihen ainakaan mitään enää istuttaa. Pieni oncidium ja lycasten taimi menettivät molemmat juurensa Epiwebissä. Oncidiumille Epiwebin olisi kai periaatteessa pitänyt sopia, mutta minä en ainkaan osannut sitä hoitaa oikealla tavalla.

Taidanpa käyttää sitä enää patojen pesuun.

Olivia
Olivia
Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)
Viestiä: 5,1K, Käynnit: 0

Mulla istuu orkidealta saatu katleijantaimi siinä kiinni kuin synti: juuret menneet hankaussienen huokosiin, niin ettei koskaan saa irti. Kyllä kasvi siinä kasvaa, sitä joutuu ihan oikeasti kastelemaan enemmän kuin muita. EpiWebin tehohan perustuu pintajännitykseen, jonka avulla kosteus sitoutuu koloihin. Ehkä ruåttalaisilla on parempi pintajännityskin?

orkidea
orkidea
Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)
Viestiä: 597, Käynnit: 11
Hoidossani cattleya pääsi juuristaan parissa kuukaudessa EpiWebissä.
Ruukkutarhuri
Ruukkutarhuri

Moni muukin on varmaan kokeillut ruåttalaista kierrätyshankaussientä orkideankasvatuksessa. Minkälaisia kokemuksia? Itse olen ruvennut siirtymään takaisin perinteisempiin ratkaisuihin, kun se hankaussieni on niin pirun kuivaa tavaraa... Ihmettelen heidän kokeilujensa loistavia lopputuloksia – ja onhan noita kehuja nähty kauppapuutarhojen nettisivuillakin, lieneekö vain markkinointikikka...

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku