Sipulit/mukulat talvisäilössä kasvun alkuun liian aikaisin

Kirjoittaja
Viesti
Oulunseudulta
Oulunseudulta
Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 3,0K, Käynnit: 122
Talvetan ruusujen, kärhöjen ja arkojen perennojen juurakoita kasvimaalla. Alkuvuosina kaivoin isot kuopat mutta viime vuosina olen kaivanut vain reilun lapionpiston syvyisen kuopan, mihin olen laittanut ensin talvisuojaturvetta, sitten juurakot vieri viereen hallaharsoon käärittyinä (niitä on muuten vaikea keväällä löytää), sitten talvisuojaturvetta lisää kunnes kuoppa täyttyy, päälle muovi (jätesäkki tms), rimat painoksi ja multaa päälle keoksi jotta vedet valuu pois. Tähän mennessä kaikki talvehtineet aina hyvin.
Muoks: keväällä lapion talvisuojaturpeet talteen jätesäkkiin ja käytän samat turpeet useana vuonna.
Kaisaliisa
Kaisaliisa
Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)
Viestiä: 4,5K, Käynnit: 3,0K
Suojukset eivät auta kellarissa, jos kellarin lämpötila menee pakkasen puolelle. Pakkanen hiipii aika äkkiä myös eristyksen sisään. Kellarin tulisi siis olla niin hyvin eristetty katon puolelta, että maaperän lämpö säilyisi.

Sen sijaan kokonaan maan sisällä lämpötila säilyy plussan puolella. Eli maakuoppa voi olla parempi kuin liian kylmä kellari.

Lämpötila on tässä se ratkaiseva juttu, ei paikka.

Ennenvanhaan juureksia ja perunoita on säilötty maakuopassa. Sen takia joillakin seuduilla kellaria sanotaan vieläkin kuopaksi.
IidaMaria
IidaMaria
Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 7, Käynnit: 0
Kaisaliisa, menisköhän ne sitten siellä mökillä valmiissa maakellarissa? Se on suojattu tietysti, iso kolmi osainen, kellari. Jos sinne vie ruukussa kasvin talvehtimaan ja käärisi siihen jotain suojaa ympärille? MInkälainen materiaali olisi hyvä ruukun- ja kasvinsuoja?
Kaisaliisa
Kaisaliisa
Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)
Viestiä: 4,5K, Käynnit: 3,0K
Periaatteessa IidaMarian idea on hyvä. Kellarikin on maakuoppa Smile Täytyy vain huolehtia, ettei kuoppaan mene vettä, eivätkä myyrät syö talvetettavia. Styroksin käyttöä kannattaa harkita, se saattaa pidättää liikaa kosteutta alleen.

Itse olen kaivanut maahan perennoja ruukkuineen. Olen myös lukenut, että ruusuja voi talvettaa kyntövaossa makuuasennossa, ja muita perennoja kompostikasaan haudattuina.
IidaMaria
IidaMaria
Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)
Viestiä: 7, Käynnit: 0
Onko kukaan tehnyt minkäänlaista "maakuoppaa", minne laittanut styroksista tms eristeet ja talveksi mukulat / juurakot tms talvehtimaan? Ajattelin kaivaa sellaisen omalle pihalleni ensi kesänä kun meillä ei ole kellaria. Tai mökillä on, mutta se on maakellari, joka menee pakkselle. Lienee liian kylmä talvettamiseen.
murre
murre
Uusi jäsen (34 reputation)Uusi jäsen (34 reputation)Uusi jäsen (34 reputation)Uusi jäsen (34 reputation)Uusi jäsen (34 reputation)Uusi jäsen (34 reputation)Uusi jäsen (34 reputation)Uusi jäsen (34 reputation)Uusi jäsen (34 reputation)
Viestiä: 329, Käynnit: 3,7K
mun edellisen sivun mukulat laitoin multiin ikkunan ääreen viileään. nyt niissä on jo vihreää lehden muodostusta näkyvissä. saavatpahan hyvän pitkän kasvukauden.
Mökkikukka
Mökkikukka
Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Viestiä: 290, Käynnit: 0
Voe elämä tätä mun konetta, kun se ei halua tehdä t-kirjainta. Aina saa painaa monta kertaa ja ainahan se jostain jää uupumaan.
Mökkikukka
Mökkikukka
Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Viestiä: 290, Käynnit: 0
Minä pistäsin noi Murren sipulit multaan isoihin ruukkuihin, viileään ja valosaan, mu vain niukkaa kastelua. Näin oon joskus tehnyt samanlaisille. En tiedä onko oikeaoppista vai ei. Mutta hengissä pysyivät kunnes sain ulos ja kukkivat hyvin kesällä.
murre
murre
Uusi jäsen (34 reputation)Uusi jäsen (34 reputation)Uusi jäsen (34 reputation)Uusi jäsen (34 reputation)Uusi jäsen (34 reputation)Uusi jäsen (34 reputation)Uusi jäsen (34 reputation)Uusi jäsen (34 reputation)Uusi jäsen (34 reputation)
Viestiä: 329, Käynnit: 3,7K

Gladiolus on vähän innostunut aikasesta keväästä. Näin käy kun hirmupakkasten jälkeen tulee plussakelit. Mitä näille pitäis tehdä?
Tatjana
Tatjana
Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)
Viestiä: 21, Käynnit: 0
ElluK, mites sipuliesi kävi??? Itsellä on tällä hetkellä kellarissa monta kasvanutta liljansipulia ja mietin mitä niille tekee...

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku