Milloin/ miten aloitit kasvi/puutarha harrastuksesi?

Kirjoittaja
Viesti
miraemmi
miraemmi
Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 7,8K, Käynnit: 15,0K
Minulla alkoi täällä hyvin hitaasti kiinnostus kasveihin ja pihan laittoon kun talossa oli niin paljon puuhaa ja kun karavaaniltiin niin hoitoaika oli minimissä. Ehkä 2008 kun salaojamiehet möyri pihamme ja oli pakko kunnostaa..
Tätä ennen kyllä ajeltiin nurmikkoa ja hoidettiin entisen asukkaan kukkia ja laitoin ruukkuun jotain kukkimaan.
Minulla oli ennen vuotta 2004 ihan urbaani kaupunki historia.. tätini kun kuuli mitä nykyään puuhaan niin oli hyvin epäuskoinen. Hän ihmetteli mites kaupunkilaislikka nyt tuolleen ? Sanoinkin et ihan vaa harrastan ja olen aloittelija.
Kristiina
Kristiina
Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 4, Käynnit: 880
Oma puutarha innostus on ilmeisesti enemmänkin geeneissä. Vaari oli aikoinaan mökille jo ennen isäni syntymää istutellut erilaisia puita. Äidillä oli iso määrä huonekasveja kuten kaikilla muillakin äidin sukulaisilla. Maalle muutettiin kun olin 6vuotias ja heti alkoi vanhempieni toimesta kukkapenkkien laitto. Tontilla olleeseen kasvihuoneeseen yhdessä äidin kanssa laitettiin ainakin vesimelonia kasvamaan. N.13 vuotiaana minulla oli kasvimaa josta pienemmät sisarukset kävivät varkaissa ja äiti väitti sen aina olleen koira(kummallinen koira kun naatiit aina siististi kasvimaanreunassa). Edelleen äiti jaksaa muistuttaa kaikista niistä liljoista mitkä eivät saaneet kukkia, kun noukin ne aina leikkeihini juuri ennen aukeamista.

Huonekasveja itsellä on ollut aina, vaarilta saadut kaktukset kuolivat aina, mutta muut olivat menestyksekkäitä. Kunnes muutin pois kotoa parisuhteeseen ja eron tullessa ex tappoi lähes kaikki kukkani. Sittemmin kerrostaloissa asuessa parvekkeella on ollut kaikenlaista vaihtelevalla menestyksellä ja nyt asutan mieheni kanssa 2hehtaarin 50-luvun maatilan jämää. Isoa kasvimaa aluetta on hyvin rakenteilla vanhaan pellonsarkaan. Muutamaa perenna penkkiä on tullut jo aloitettua. Oman pihan kokemusta vasta kaksi vuotta ja viime syksyllä tein ensimmäiset syyskylvöt ja mansikkamaan. Haaveissa saada iso hedelmätarha, hyötypuutarha sekä vähähoitoinen "viidakkokukkapenkki" perhoskasveista. Useampi niittyaluekkin pitäisi tehdä tänne maitohorsman, pujon ja vuoheputken keskelle.

Ylöjärvi, Komi
Vyöhyke III
Hankalin
Hankalin
Kunniapuutarhuri (9,1K reputation)Kunniapuutarhuri (9,1K reputation)Kunniapuutarhuri (9,1K reputation)Kunniapuutarhuri (9,1K reputation)Kunniapuutarhuri (9,1K reputation)Kunniapuutarhuri (9,1K reputation)Kunniapuutarhuri (9,1K reputation)Kunniapuutarhuri (9,1K reputation)Kunniapuutarhuri (9,1K reputation)
Viestiä: 2,8K, Käynnit: 5,2K
En ole tullut ajatelleeksi harrastamisena mutta nuorena rouvana ekassa omassa kodissa mulla oli kyllä paljon viherkasveja. Ja parvekkeella joka kesä tulipunaiset pelakuut ja siniset lobeliat. 😀
Esikoista oottaessa ostettiin paritalon pätkä jonka takapihan keskellä oli pieni neliskanttinen kukkapenkki. Halusin siitä eroon ensi tilassa ja kaivelin ison mahani kanssa ison munuaisenmuotoisen istutusalueen siihen. Sit lainasin kirjastosta perennakirjoja ja suunnittelin istutukset. Siitä se ajatus - tai mopo - sitten lähti. Viidessä vuodessa mylläsin pihan uuteen uskoon ja sit muutettiinkin tänne savipeltoon. Täälon myllätty pian kymmenen vuotta eikä oo mopedia sen koommin näkyny. 😊 

Tää pitäis siirtää.
- Vesilahti, Pirkanmaa

Suokukka
Suokukka
Ylipuutarhuri (34,0K reputation)Ylipuutarhuri (34,0K reputation)Ylipuutarhuri (34,0K reputation)Ylipuutarhuri (34,0K reputation)Ylipuutarhuri (34,0K reputation)Ylipuutarhuri (34,0K reputation)Ylipuutarhuri (34,0K reputation)Ylipuutarhuri (34,0K reputation)Ylipuutarhuri (34,0K reputation)
Viestiä: 5,9K, Käynnit: 61,0K
Ihan lapsesta asti olen tykännyt kukista, jo 5 vuotiaana ilmoitin, että minusta tulee isona kukkakauppias(ei tullut).
Lapsena retkeilimme myös tosi paljon, siitä kai on alkanut rakkaus luonnonkasveihin ja äitini on paljon opastanut niissä.

Varsinaisesti oman harrastuksen aloitin n.11 vuotiaana , silloin keskityin lähinnä huonekasveihin ja huoneeni olikin kuin viidakko.
Olin myös kesätöissä isolla kukkapuutarhalla sekä  kurkku-ja tomaattipuutarhalla.

Oman ensimmäisen kunnon pihan sain 1996 ja se olikin iso ja haastava. lähes hehtaarin kokoinen nokkosen ja villivadelman valtaama lehtomainen puutarha.
Sitä laitoin kuntoon kunnes tuli avioero ja muutin pois, eli 13 vuotta siinä asuin.

Nykyisin meillä siis on tämä ikuisuushaaveeni, eli metsätontti ja alle vuoden asumisen jälkeen aivan alkutekeleissä.
Sisäkasveja on nykyisin lähinnä erilaisia lehtikaktuksia ja muutama muu.

Varsinais-suomi  1B , Nousiainen
Romjasa
Romjasa
Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)
Viestiä: 1,1K, Käynnit: 22,0K
Kivoja tarinoita, osa vielä lukematta.
Mä olen maalta kotoisin ja maalla edelleenkin viihdyn. Muksuna möyrittiin pitkin pihoja ja mettiä. Kasvimaa löytyi sekä kotoa, että molemmista mummoloista. Varsinaisia puutarhoja, niissä ei ollut, syötävällä pääpaino, lisäksi jokunen perennapenkki ja nätti puska. Sisällä enemän tai vähemän kukkasia kans. Äitini on innokas kaiken kasvattaja, varsinkin kesäkukkien. Minä perus laiskana en niistä niin hirveästi perusta. Omaa pihaa laitellaan hartaudella, jokin hohta näyttää jo ihan kivalta, suurin osa ei. Mutta kyllä se siitä, kiireellä kun ei tuu ku sanomista. Itekseen kun on laittamassa, ei kannata kaikkia yrittääkään kerralla. Isännystä ei noihin hommiin päästetä. Se laittais kaiken nurmikolle ja minä ja nurmikko ei viihdytä samalla tontilla, mä kun meinaan tukehtua siihen leikatun heinän hajuun.
Huonekasveihin olen heikkona, mutta olen yrittänyt olla itselleni ankara, lisää ei saa hommata, jos ei jostain vastaavasti luovu, loppuu tila kesken

Sarg   Vyöhyke V

Nasty
Nasty
Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)
Viestiä: 3,0K, Käynnit: 12,0K
Tällainenkin hieno ketju löytyi,en ole ennen huomannutkaan. 
Miun kukka/puutarha innostus alkoi varmaan jo heti ristiäisissä kun nimeni sain: Kukka-Maaria. Enempi tai vähempi pikkusesta asti möyrinyt mullassa ja yrittänyt kasvatella kaikkea rivitalon pikkuisessa pihassa. Oikeesti, tää varsinainen puutarha höpsöys alkoi sitten myöhemmin... parikymppisenä muutin maalle,oli talo ja oma piha. Siitähän se alkoi..... Olen nyt parinkymmenen vuoden aikana perustanut neljä pihaa,viides menossa. Aina kun alkaa olla hyvällä mallilla niin on tullut lähtö muualle. Nyt olis toiveissa että jos tähän vois jäädä.....tätä pihaa alettiin rakentamaan viime kesänä..lähinnä puskia raivaamalla ja vasta tänä keväänä tein ensimmäiset penkit ja istutukset.Eli hommaa riittäää...loppu elämäksi BigGrin 

Pitkäkin matka täytyy aloittaa yhdellä askelella.
Laukkavirta, Vyöhyke III/IV
valtsu
valtsu
Ylipuutarhuri (38,0K reputation)Ylipuutarhuri (38,0K reputation)Ylipuutarhuri (38,0K reputation)Ylipuutarhuri (38,0K reputation)Ylipuutarhuri (38,0K reputation)Ylipuutarhuri (38,0K reputation)Ylipuutarhuri (38,0K reputation)Ylipuutarhuri (38,0K reputation)Ylipuutarhuri (38,0K reputation)
Viestiä: 14,0K, Käynnit: 42,0K
Primitivo - 8/1/2017
Olipas todella mukavaa lueskella ihmisten puutarhaharrastuksen alkuvaiheista, joten herätelläänpä tätä vanhaa ketjua hiukkasen henkiin. Jos vaikka löytyisi muitakin jotka eivät vielä ole kertoneet omista "juuristaan" :-)  Itselläni puutarhaharrastus alkoi hyvin luontevasti jo lapsena, kotona kun oli isot kasvimaat ja myös perenna- ym. istutukset. Niitäpä sitä sitten kesät hoideltiin, kylvettiin, harattiin ja rikkaruohoja kitkettiin heti kun kynnelle kyettiin, välillä enemmän, välillä vähemmän mielellään... Sitten kuluikin lähinnä huonekasvien parissa opiskeluvuodet, mutta omakotitalon rakentamisen jälkeen (v. 1988) puutarhaharrastus alkoi oikein todella ja omakohtaisesti ja nykyisin se kyllä on keväiden ja kesien suola. Ja talvienkin, kun voi suunnitella seuraavan kevään juttuja... Tai no, yksi niistä suoloista, mutta yksi ehdottomasti tärkeimmistä. :-D :-D Parasta puutarhaharrastuksessa mielestäni on se että se ei (ainakaan meikäläisen tapauksessa) tule koskaan valmiiksi, aina jotakin täytyy siirtää jonnekin ja jotain uutta laittaa johonkin kohtaan jne, jne, jne. :-D Kiitollinen kohde missä voi ihan vapaasti roiskia oman "luovuutensa" mukaan ja joskus pääsee jopa nauttimaan luovuutensa hedelmistä, ainakin kasvien moninaisen kauneuden muodossa!

Kiitos kun nostit tämän ketjun esiin. Huikeita yksilösuorituksia!
Harmillisen moni on päätynyt kasvihörheilykoukkuun Puutarha.netin,  P-netin eli Pentin takia. Hyvä myö Cool kesä ilman kottikärryä, kompostimultaa ja lapiota on teeskentelyä.  BigGrin

Primitivo
Primitivo
Multasormi (159 reputation)Multasormi (159 reputation)Multasormi (159 reputation)Multasormi (159 reputation)Multasormi (159 reputation)Multasormi (159 reputation)Multasormi (159 reputation)Multasormi (159 reputation)Multasormi (159 reputation)
Viestiä: 15, Käynnit: 249
Olipas todella mukavaa lueskella ihmisten puutarhaharrastuksen alkuvaiheista, joten herätelläänpä tätä vanhaa ketjua hiukkasen henkiin. Jos vaikka löytyisi muitakin jotka eivät vielä ole kertoneet omista "juuristaan" :-)  Itselläni puutarhaharrastus alkoi hyvin luontevasti jo lapsena, kotona kun oli isot kasvimaat ja myös perenna- ym. istutukset. Niitäpä sitä sitten kesät hoideltiin, kylvettiin, harattiin ja rikkaruohoja kitkettiin heti kun kynnelle kyettiin, välillä enemmän, välillä vähemmän mielellään... Sitten kuluikin lähinnä huonekasvien parissa opiskeluvuodet, mutta omakotitalon rakentamisen jälkeen (v. 1988) puutarhaharrastus alkoi oikein todella ja omakohtaisesti ja nykyisin se kyllä on keväiden ja kesien suola. Ja talvienkin, kun voi suunnitella seuraavan kevään juttuja... Tai no, yksi niistä suoloista, mutta yksi ehdottomasti tärkeimmistä. :-D :-D Parasta puutarhaharrastuksessa mielestäni on se että se ei (ainakaan meikäläisen tapauksessa) tule koskaan valmiiksi, aina jotakin täytyy siirtää jonnekin ja jotain uutta laittaa johonkin kohtaan jne, jne, jne. :-D Kiitollinen kohde missä voi ihan vapaasti roiskia oman "luovuutensa" mukaan ja joskus pääsee jopa nauttimaan luovuutensa hedelmistä, ainakin kasvien moninaisen kauneuden muodossa!
epesa
epesa
Mestaripuutarhuri (1,1K reputation)Mestaripuutarhuri (1,1K reputation)Mestaripuutarhuri (1,1K reputation)Mestaripuutarhuri (1,1K reputation)Mestaripuutarhuri (1,1K reputation)Mestaripuutarhuri (1,1K reputation)Mestaripuutarhuri (1,1K reputation)Mestaripuutarhuri (1,1K reputation)Mestaripuutarhuri (1,1K reputation)
Viestiä: 317, Käynnit: 4,6K
Mitenkähän minustakin tuli tällainen puutarhahörhö? Lapsuuden muistoja kun on ne pakotetut/kiristetyt kasvimaan haraukset, kitkemiset ja harvennukset. Taisin hieman olla koulussa ihastunut luonnontiedon opettajaani, keräsin innolla kasveja ja opettelin latinankieliset nimet ulkoa, muistan niitä vieläkin osittain. Salaa haaveilin usein puutarhurin opinnoista kun tein toimistotytä, lopulta luovutin kun ei perheeltä jäänyt aikaa, lapset tuli ja meni.

Nyt kun on 10 vuotta ollut oma piha ja työkiireet loppui vuosi sitten, hörhöys on vallannut mieleni, puutarhakirjasto on kasvanut, puutarhalehtiä joka pöydällä, netti ja varsinkin tämä syksyllä löytämäni pentti apuna olen päättänyt kostaa pikkuveljelleni, joka totesi, ettei minusta sitten koskaan tullut viherpeukaloa. Vielä minä hänelle näytän...
MiuMansikka
MiuMansikka
Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)
Viestiä: 17, Käynnit: 0
Minulla ei ole ollut aiemmin mitään kosketusta puutarhaan/kasvatukseen, mutta viherkärpänen puraisi toden teolla muutama vuosi sitten kun aloimme kunnostamaan uuden asuntomme pihamaata salaojaremontin jäljiltä.

Eniten harmittaa, että ei ole otettu ennen vs. jälkeen kuvia
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku