Puutarha.net Keskustelut

Roscoea

https://keskustelut.puutarha.net/keskustelut/Topic2347162.aspx

By törnrosa - 21.4.2007

Perustan tänne palstan tällaiselle erikoisuudelle. Ei taida olla edes suomenkielistä nimeäkään. Sorruin ostamaan kasvin juurakoita puutarhamessuilta ja muiden penttiläisten asiantuntevalla avustuksella lajikekin selvisi.Kiitos vielä siitäsydän. Jos teillä muilla on kokemusta tästä erikoisuudesta niin sitten tänne tietojanne, pliis!

By Sinitalvikki - 22.4.2007

Maailman kasvit

Vuoristokasvit

: Roscoea - Inkivääriorkkidea? 

Vanhalla puolella on hieman juttua.. Minulle ihan outo ulkomainen laji.

By törnrosa - 22.4.2007

Voisihan sitä inkivääriorkideaksikin kutsua. Kuitenkin itse vierastan sellaisia nimiä, joissa nimi johtaa lajissa harhaan ja sitten myöhemmin tulee väärin käsityksiä. Googlesta selvisi, että se viihtyy happamassa maassa ja puolivarjossa kuten tikankontitkin. Jossakin jutussa mainittiin, että talvehtii hyvin Englannissa ja jopa Kanadassa asti. Itse kyllä aion nostaa juurakot ylös talveksi, kun säilytykseen on tilaa ja mahdollisuuksia. Olen ihan täpinöissäni juurakoiden suhteen. Laitoin ne veteen likoamaan ja huomenna sitten ruukutan ne. Tästä tulee jännittävä kesä!

By malvankukka - 3.5.2007

No voi yhen kerran! Ja vielä toisenkin... täällähän on jo otsikko sille, hitsin hitsi... mitenkä hiipikin mieleen että onkohan se edes perenna vai mikä mukulakasvi...

Anteeksi kauhiasti, modet saa nyt virtuaalisesti räpsäyttää kynsille modeluudalla mua tyhmää jonka sormet käy nopeammin kuin aivot... jospa kohta pystytte poistamaan turhia otsikoita.

By törnrosa - 4.5.2007

Kerro nyt toki, Malvankukka oletko Sinäkin sortunut moisiin kummajaisiin? Minulla ovat juurakot mullassa esikasvamassa ja ainakin muutamassa näkyy jo piipat.

By törnrosa - 9.5.2007

Jopas nyt jotakin! Nyt niistä taimista on jo yksi vaalea kukassa ja yhdessä punertavassa on nuppu tulollaan. Olen sivan ällistynyt moisesta vauhdista. Ymmärsin, että kukkisi vasta loppu kesästä. Näissä ei ole edes kunnon lehtiäkään vielä.

By malvankukka - 9.5.2007

Törnrosa, sori en huomannut aiempaa viestiäsi... kyllä minä sorruin siihen kummajaiseen...silmän isku  Mulla on vasta ekoja versoja tulossa, ompa ollut huima vauhti sinun kasvillasi! 

By törnrosa - 10.5.2007

Joo, ihmettelen sitä itsekin. En ole tehnyt niille muuta kuin pannut ruukkuihin ja multaan. Ovat vielä sellaisessa hämärähkössä paikassa portailla(sisällä), kun tila on vähän kortilla näin keväällä. Minkälaiseen paikkaan aiot laittaa ne sitten ulkona? Olen hahmotellut omiani sellaiseen happamahkoon multaan puolivarjoiselle takapihalle, jossa on rhodoja ja atsalea ja pari japanin mangoliaa isoina kasveina. Helmoissa on kuunliljaa, kotkansiipiä , kolmiolehtiä ja sitten tikankontteja. Olen nimennyt tämän osan puutarhaani"salaisuuksien puutarhaksi". Nimi johtuu siitä, että vaikka kasvit eivät ole koolla pilattuja ne ovat sellaisia helmiä asiantuntijoiden mielestä. Etupihalle olen sijoittanut sitten suuret ja komeat kasvit, jotka kaikki muutkin huomaavatsilmän isku.

By malvankukka - 11.5.2007

Törnrosa, "Salaisuuksien puutarhasi" kuulostaa ihanalta... minusta tuntuu, että näin keväisin suurin osa pihastani on yhtä salaisuuksien puutarhaa, kun koitan pipo savuten miettiä, mikä mahtaa olla mikäkin jännittävän näköinen verso...oho  Toistaiseksi vielä olen pysynyt jollain lailla kärryillä...

Pienen (tosi pienen) lammikon reunalle ajattelin hänet istuttaa, puolivarjoon, kavereina rhodoja, kuunliljoja, tarhajuoru, jaloangervoja, kesäesikko, varjo- ja lehtorikkoa ym. Tuo ideasi herkänkauniiden erikoisuuksien kokoamisesta on todella hieno. Eivät jää perennapenkkien  dramaqueenien varjoon... hymy

By törnrosa - 28.5.2007

Laitan tänne juuri kuvaamani valkoisen Roscoean kuvan. Ne kukkivat vielä ruukuissa, koska en ole ehtinyt laittamaan niitä vielä maahan. Malvankukka, miten omasi jakselevat?

By malvankukka - 29.5.2007

Minun Roscoeani on vielä kasvarissa, jurottaa juutas kun sinne siirsin kuistilta...mutta jospa ulospääsy aikanaan piristäisi. Hienosti olet saanut kukkimaan omasi! Miten korkea se on?

By törnrosa - 29.5.2007

Kävin oikein mittaamassa: Valkoisten korkeus oli kaikkiaan 28 cm. Ne punaiset ovat vasta kasvamassa. Yhdessä punaisessa näkyy nuppu, mutta kukka ei ole vielä auennut. Kun aukeaa niin laitan kuvan. Kumma juttu on se, että myyjä sanoi, että ne valkoiset kukkivat huonommin ja siksi ostin niitä vain ne kolme ja mukamas ne punaiset kukkivat helpommin ja niitä tuli sitten enemmän(6kpl). Lisäksi ne punaiten juurakot olivat jotenkin elinvoimaisemman näköisiä. Minulla nuo ovat talon edessä portaillaruukuissaan, kun ei ole kasvihuonetta(vielä) eikä kuistia. Surffailin netissä ja siellä sanottiin, että kannattaa istuttaa ulos vasta hallojen mentyä. Voi olla tosiaan viisasta vielä oodottaa. Tarkkailen muutenkin säätiedotusta ja etenkin yölämpötiloja tarkasti, ettei kasvini palellu. Se halpottaa hieman elämää, kun sisällä on enemmän tilaa. 

Onko Sinulla, Malvankukka myöskin molempia värejä?

By törnrosa - 29.6.2007

Tässä sitten kuvaa niistä "punaisista". Olivat lykänneet kukat salaa sateen aikana. Näyttävät vielä hieman kosteilta. Olisikohan sade huuhdellut pois värinkin?naurua

By malvankukka - 1.7.2007

Törnrosa, en enää muista, kumpaa väriä ainokaiseni on... se on nyt onnellisesti alppiruusun juurella muhimassa, saapa nähdä kun (jos) kukkii.hymy

By törnrosa - 1.7.2007

Näiltä näkymin sen on oltava valkoinen, koska molemmat eri lajikkeet olivat oikeasti valkoisia. Tuo aiemmin kukkinut oli sellainen kerman valkoinen ja hieman pyöreämuotoinen ja tuo vasta kukkinut oli puhtaamman valkoinen ja terävämpi muotoinen. Siellä messuillahan nuo juurakot olivat eri koreissa ja toisessa luki punainen ja toisessa luki valkoinen ja tässä näemme, että molemmat olivat valkoisia vaikkakin hieman eri näköisiä. 

Pidän kovasti peukkuja kasvisi puolesta ja laitathan sitten kuvia, kun alkaa tapahtua.

By malvankukka - 2.7.2007

Kiitos, kyllä laitan kuvia jos se ennen ensilumia kukkii...silmän isku

By törnrosa - 23.7.2007

Nyt täytyy pyörtää sanat. Tänään huomasin tällaisen kukassaan. Väri ei ole mielestäni punainen vaan sininen.

By törnrosa - 1.8.2007

Vihdoin kukki se suurin näistä. Ei tämäkään ole punainen vaan hento lila.

By malvankukka - 21.8.2007

No nyt se kukkii jo mullakin! En kyllä ole tuollaista  ennen pihakukkana nähnyt, orkideoista voisi löytyä jotain vastaavaa... yhtenä päivänä hoksasin ihan vahingossa, pomppasin ilmaan hihkaisten ja hain kameran juoksujalkaa, aivan kuin se nyt mihinkään karkaisi sillä aikaa.

By törnrosa - 21.8.2007

Onnittelut Sinulle! Minullakin on pari tuollaisesti kukkivaa kasvia. Ne ovat oikein sievia kukkiessaan kuunliljojen kanssa. Mitä mieltä olet, Malvankukka pitääkö suositella muillekin kasvia, jos eteen tulee? Itse olen ollut kyllä oikein tyytyväinen kokeiluuni. Ostin itse yhdeksän juurakkoa, joista neljä oli valkoisia ja pyöteäkukkaisia ja kaksi sellaisia valkoisia ja terävä kukkaisia. Kahdessa oli samanlaiset kukat kuin Sinulla. Ne kasvoivat kaikkein suurimmiksi ja sitten oli vielä yksi sellainen, jossa oli hyvin syvä sininen sävy ja pyöreämuotoinen kukka. 

Näiden juurakot kaivetaan sitten talven tullen sisälle talvehtimaan-pitää oikein muistaa, ettei unohda niitä ulos papeltumaan.

By malvankukka - 22.8.2007

Kiitos, törnrosa hymy Kyllä minusta tuo on suositeltava kukkanen, helpompihan tuo oli kuin daalia jonka kanssa mulla meinaa aina mennä hermot...viimeistään epäonnisen talvetuksen kanssa. Saa nähdä, mimmoinen talvetettava tämä on...omani meinaan hyysätä talven yli ruukussa viileässä kammarissa. Ihan mukava onnenkantamoinen tämän kasvin hankihta oli, mistähän ikkään uudelleen näitä löytää...messuille mentävä koluamaan taas ensikeväänä!

By törnrosa - 26.9.2007

Nuo minun auriculatani ovat vieläkin kukassa. Ne eivät ole säikkyneet pientä hallaakaan, vaikka saniaiset siinä vieressä ovat jo aivan keltaisia. Odotan, että alkaa kuivattamaan varsiaan niin saan juurakot nostettua maasta.

By törnrosa - 15.10.2007

Nostin  juurakot sisälle tässä perjantaina. Toivottavasti en ollut liian kovakourainen. Katsotssn sitten, miten selviävät talven yli.

By törnrosa - 2.4.2008

Ja jatkoa seuraa... Juurakot ovat viettäneet talvensa jääkaapin juuresosastolla. Istutin ne omiin purkkeihinsa kolmisen viikkoa sitten. Hurjimmat ovat jo kukassaan...

By törnrosa - 17.11.2008

Meinasi käydä paha moga. Olin unohtaa roscoeani juurakot talveksi maahan. Lueskelin eilen illalla penttiä kaikessa rauhassa ja silmiini sattui yllä oleva otsikko, josta muistin, että en ole nostanut juurakoita maasta. Sitten lainasin isännän otsalamppua ja lähdin kaivelemaan juurakoita räntäsateen säestämänä. Onneksi olin istuttanut juurakot muovisiin koreihin, jotka oli helppo nostaa kokonaisina ylös. Tänään sitten otin juurakot kuivumaan sisälle ja sitten laitan ne taasen talveksi jääkaappiin pleionien kanssa.

By malvankukka - 18.11.2008

Varmaan on jotain telepatiaa ollut törnrosan kanssa... minäkin lueskelin tätä : ) Mun roscoea on ollut ruukussa koko kesän, eikä kukkinut, kun kesä oli mikä oli tai sitten se ei tykännyt asustaa ruukussa, varmaan laitan sen taas ensikesänä maahan, jonkinmoiseen ritiläkoriin vaikka, jotta ylösnostaminen on helpompaa. Hommasin sille kaveriksi R. laeviegatan, joka on kellervä, se teki pikkuruisen kukan. Ovat olleet kuistilla jo hollin aikaa.

Ps. Komeat juurakot sulla!!

By törnrosa - 18.11.2008

Tein saman havainnon roscoen kukkimisesta tänä kesänä kuin malvankukkakin. Ehtivät tekemään kukat keväällä sisällä ollessaan, mutta sitten kylmä ja sateinen kesä vei kaikki kukkimishalut ulkona. Ne keskittyivät näemmä kasvattamaan vaan juurakoita. Ne ovat todellakin kookkaammat kuin silloin ostaessa. Juurakot muistuttavat kovin daalian juurakoita. Ovat vaan pienoiskoossa. Ajattelin kokeilla samanlaista jakamista ensi keväänä kuin daalioillekin kunhan ensin niihin ilmestyy silmut.

By törnrosa - 1.5.2009

Tänään sitten laitoin juurakot maahan. Niihin oli kehittyneet hienot silmut ja pystyin jakamaankin jotkut juurakot. Ajettelin kokeilla tänä vuonna sellaista juttua, että istutin juurakot maahan ja laitoin puukepit jokaisen juurakon vieteen, jotta sitten syksyllä löydän ne paremmin, kun lehdet ovat jo kuolleet.

By kiurunkannus - 2.5.2009

Aika vinkeä kasvi, laittakaa ihmeessä kuvia kun kukkivat. Jotenkin tulee tikankontti mieleen. Oliko ne juurakot ihan täkäläisiltä messuilta hankittu ?

Jösses sentään ei meidän juuresosastolle ainakaan mahtuisinaurua

By malvankukka - 2.5.2009

Laeviegata kukkii kolmella kukalla, laitan huomenna kuvan kun kerkiin... : )
By törnrosa - 2.5.2009

Joissakin englanninkielisissä teksteissä kasvia nimitellään "orkideamaiseksi" tai "valeorkideaksi" enkä yhtään ihmettele vertausta. Ehkä se oli alunperin minullakin syy hankkia noita kasveja.

Omani hankin summissa puutarhamessuilta joskus muinoin eikä silloin ollut hajuakaan hoidosta ja kasvin vaatimuksista. Vaikka hollantilainen myyjä vakuutteli, että olisi talvenkestävä Suomessakin en ole halunnut ottaa riskiä siitä vaan olen talvettanut juurakot uskollisesti jääkaapissa. Noiden messujen jälkeen en ole löytänyt tuota mainioksi osoittautunutta kasvia mistään Suomesta. Varmaankin joistakin ulkomaalaisista nettifirmoista juurakoita on varmaankin saatavilla.

By malvankukka - 3.5.2009

Tässäpä kuva R.laeviegatasta, kävin ruukun kanssa ulkona ottamassa sen pihakuusta vasten. Ei se vielä ulkona muuten aikaansa vietä. Kasvi on vielä pikkuinen, tuleneekohan siitä muutenkaan niin rotevaa kuin auriculatasta. Auriculata on vielä ihan horroksessa ruukussaan, on hitakaisempi käänteissään kuin sirompi serkkunsa.

Ei mullakaan ollut hajuakaan kasvin hoidosta ym. (eikä kyllä ole vieläkään, ihan perstuntumalla on menty, ei se kovin niipokas ole kun kestää mun hoitoni...) ja löysin ensin auriculatan niiltä pahamaineisilta hollantilaismyyjiltä ja sitten Eurobulbilta laeviegatan. En ole katunut! Daalioita mä en saa pysymään hengissä, mutta nämä saan...kieli ulkoa