Puutarha.net Keskustelut

Mitä kasveja?

https://keskustelut.puutarha.net/keskustelut/Topic2355767.aspx

By Hanttu - 24.4.2007

Keitä nämä mahtavat olla? Pitäisi tunnistaa oikeiden kasvuolojen löytämiseksi vai ovatko pois kitkettäviä?

Ehdokas nro1 metsämansikka jookos?

ehdokas nro2 joku saniainen mutta mikä?

ehdokas nro 3

En löytänyt enää kasveja, mutta syksyllä lehdet kolmiosaiset, ruskavärin saaneet ja punaisia marjoja. Ei ole puolukka eikä kielo, ne tunnistan naurua

By satues - 24.4.2007

Nuo kaksi tiesit itse, en osaa sanoa mitää muuta nimeä saniaiselle,niitä on niin paljon. Tuo kolmas on varmaakin lillukka .

http://sydaby.eget.net/nat/p/lillukka.jpg

By Inki - 24.4.2007

Se kuvaton kasvi voisi olla lillukka.  Saniaiseksi veikkaan hiirenporrasta, mutta niitten tunnistaminen on kyllä minulle perin vaikeata.  Olikohan tuolla vanhalla puolella jollain palstalla joku laittanut lehtiä rinnakkain tunnistamisen helpottamiseksi - ellei niin olisi kyllä hyvä jos joku viitseliäs tietäväinen semmoisen tekisi?!?

By Hanttu - 24.4.2007

Kiitos satues ja Inki, jälleen kerran. Lillukka näytti kyllä hieman tutulta, mihinköhän lintujen salaiseen marjametsään ollaan taloa rakentamassa... Nyt löytynyt musta- ja punaherukka, terttuselja, matsämansikka ja lillukka, mitähän kivaa vielä?  

Saniaiset siirrän varjoon eikös joo?

By Sand - 25.4.2007

Lillukan lehdistö ja kasvutapa ovat tosi nätit. Voisikohan siitä kokeilla jopa köynnöstä? Minulla on sitä villiruusun kaverina koivun alla tuolla takapihalla ja hartaana niiden ääressä aina joskus käyn katsomassa

By nanikka - 25.4.2007

Jeps, saniaiset varjoon.

By katjuzka - 25.4.2007

noniin ja uusi yritys...eli mikä kasvi/ rikkaruoho kyseessä....kasvaa ja leviää sinne tänne...kitkenkö pois vai pelastan...naurua ja suonette anteeksi uuden penttiläisen koheltaminen jo etukäteen...en ole mestari näiden kuvien käsittelyssäää....

By katjuzka - 25.4.2007

nauruajippii....kuvat tulivat.....ja onnistuin...tosin on aika huonolaatuisia...noh, harjoittelu tekee mestariksi....

By Raakki - 25.4.2007

Alempi saataisi olla jotain leinikkiä?

By meriva - 25.4.2007

Aivan kuin ylemmän kuvan alalaidassa olisi orvokintaimia. Alemmassa kuvassa veikkasin oleven tulikellukkaa tai jotakin kurjenpolvea.

Jos kuvat olisivat hieman isommat niin ehkä tunnistuskin olisi helpompaa

By Pienipolku - 25.4.2007

Orvokkia ja kurjenpolvea minä veikkaisin. Ensimmäisen kuvan yläosassa voisi olla vaikka oreganoa eli mäkimeiramia, mutta varmasti ei voi sanoa, kun kuva on niin pieni ja epätarkka.

By belgi - 25.4.2007

Suurensin vähän Katjuzkan kuvaa, saakohan tästä yhtään paremmin selvää?

By sailasi - 25.4.2007

Edellisen sivun saniainen voisi olla metsäalvejuuri.

By Hanttu - 26.4.2007

Metsäalvejuuri näyttäisi täsmäävän ainakin tuon vihreänä talvehtimisen osalta ja näyttääkin aika samalta. Mistä ihmeestä ihmiset tuntee noin hyvin kasveja...? suurta ihailua ilmassa

By Inki - 26.4.2007

Hiirenporras, iso kuva

Alvejuuri, kuva

By Inki - 26.4.2007

Alvejuuri, kun ei äskeinen näyttänytkään kuvaa

By Pipperäinen - 1.5.2007

Saniaisista oli todella hyvin kerrottu yhdessä kirjassa, jonka lainasin viime syksynä kirjastosta. Erot saniaisten välillä tehtiin selväksi. Se oli jotain sinnepäin kuin Pohjois- Euroopan kasvit... Kirja oli hyvin paksu. Kannessa oli joku keltainen kukka muistaakseni. Käytin itse kyseistä opusta tunnistellessani keräämiäni kasveja, jotka päätyvät toivottavasti kesän alussa yliopistolle lähetettävään kasvioon. Kasvien tunnistuskurssi tulee sillä kasviolla kuitattua. Toivottavasti joku löytää ko. kirjan näillä tunnistusperusteilla kieli ulkoa

By Hanttu - 13.5.2007

löysin lisää outoja tuttavuuksia. Tunnistaisko joku, olisi kiva säästää:

kuva 1  tuossa keskellä oleva t.vihreä ja sitten tuo kapealehtinen

kuva 2

kuva 3

kuva 4    tämän säästän ehdottomasti, mutta kuka tämä on? tuoksuorvokki...?

kuva 5

kuva 6

By malvankukka - 13.5.2007

Hantulle arvauksia silmän isku : 1, Kapealehtinen jotain piippoa t. muuta heinää, leveä leinikkiä. 2,nurmitädyke, kukkii kauniisti sinisillä lemmikkimäisillä kukilla, mutta hempeä ulkonäkö hämää;auta armias jos se pääsee kukkapenkkiin avustettuna tai omin voimin, et pääse ikänä eroon siitä...luonnontilaisilla alueilla herttainen. 3,oravanmarja. 4, ei tuoksuorvokki mutta jokin luonnonlaji, mun nurmikolla kasvaa varjoisilla paikoilla. 5, jokin ohdake. 6,sudenmarja.

By Hanttu - 14.5.2007

Kiitos malvankukka tuhannesti! Nyt heti kuukkeloimaan kyseisiä hymy Kaikkea jännää sitä luonnosta löytää...

By pihamittari - 14.5.2007

Hantun ensimmaisessä kuvassa oleva kasvi on ilmestynyt minunkin yhteen penkkiin.  Joitakin otin pois, ennen kuin tajusin, että pitää kahtoa mitä tulee !

By vuokkis - 14.5.2007

Hantun orvokista sanoisin, että on Aho-orvokki..

By Hanttu - 14.5.2007

Suo-orvokki! Kiitos Trilian, eipä olisi tuokaan tullut ensimmäisenä mieleen, tuollainenkin on siis olemassa naurua

Ensimmäisessä kuvassa olevassa kapealehtisessä kasvissa on kukkanykeröt kehittymässä, tosi tutunnäköinen kasvi mutta niin harva pää täällä...

By Peppeliini - 14.5.2007

Tai sitten on sellaisia "erilaisia" kuin minä, jotka ovat noin 8-16 ihan vapaaehtoisesti keränneet herbaarioita. Mulla taitaa olla viisi eri aikaan kerättyä, erikokoista herbaariota. Luonnontiedeluokalla kun olin koko peruskoulun, on koulun kautta "pakollisia" herbaarioita kerääntynyt kaksi, 20 ja 50 kasvin kokoelmat. On ne kasvit vaan niin paljon mielenkiintoisempia kuin nuorten juhliminen yms. Mun mielipide. naurua Viimeksi mainittu ei ole oikein mun juttu. Nyt ovat luonnonkasvien nimet vähän päässeet ruostumaan opiskelun takia... Ehkä sitten kun pääsee töihin eli on olemassa vapaa-aikaakin... *huokaus*

By Hanttu - 14.5.2007

Aika aikaa kutakin, niinkuin mummo tapasi sanoa. Meillä on tosiaankin opiskeluissa keskitytty ihan johonkin muuhun, kasvien tuntemuksen kannalta huonompi juttu. Ala- ja yläasteella taidettiin jotain opetella, mutta ei niistä ajoista muista enää mitään.

Onneksi on olemassa iki-ihanat penttiläiset, jotka pelastavat tilanteesta.

By malvankukka - 15.5.2007

Silloin kun minä olin koululainen, ei enää kerätty herbaarioita, mutta varmaan olisin mielelläni sen tehnyt... semmoinen luonnonkasvien ja pikkurotikaisten syynääjä olin jo pienenä...nyt on rotikaiset jääneet vähemmälle. silmän isku

By Miikos - 16.5.2007

Hanttu, ekassa kuvassa oleva "ruoho" näyttäisi kevätpiipolta

By iesteri - 23.5.2007

hantun kuvassa numero 5 minun mielestäni on kaukaasian törmäkukka.

By Suppeli - 24.5.2007

Löysin yhden tällaisen kukan Vaasan rannikolta. Niitä ei ollut kuin tämä yksi kyseisellä paikalla.
Mikähän kukka on kyseessä?

By eltsu - 24.5.2007

Karannut tulppaani?

By HelmiNukkajäkkärä - 24.5.2007

Lummetulppaanilta näyttäisi

By Narsku - 27.5.2007

Tämä ilmestyi kukkapenkkiini, mikäköhän kasvi mahtaa olla? Eli annanko kasvaa vai revinkö pois?

By Poppius - 27.5.2007

Ihan kuin olisi puna-ailakki mutta voin olla väärässäkin...

By Kasuariina - 27.5.2007

Puna-ailakkia tuo on. Anna toki kukkia, ei se rumakaan ole, mutta siemennyksen voisi estää. Itse olen sortunut parina keväänä luulemaan tuolla kankahilla, kallioilla noita keväisiä alkuja joksikin jalommaksikin ja kiikuttanut penkkiini.

By kiurunkannus - 28.5.2007

Täällä ainakin puna-ailakki on vihoviimeinen riesa on päässyt siementämän niin monena vuotena että uusia taimia lykkää jatkuvasti, ei ehdi kaikkia kitkeä, pois täältä ainakin mokoma.

Jos siitä jotain positiivista haluaa sanoa niin helppo kitkettävä Mökin pihalla saa kasvaa rauhassa kun siellä ei ole mitään viljeltyjä kasveja, siellä ihan ok.

By Suva - 28.5.2007

Asikkalasta löytyi tällainen pikkukukka. Luulin sitä aluksi kieloksi, mutta kukat ovat erilaiset, nämä roikkuvat ja ovat pitempiä. Mutta mikäköhän se on? Pahoittelen huonoa kuvanlaatua..

By viherpeukalo - 28.5.2007

kalliokielo

By Inki - 28.5.2007

Kielopa hyvinkin, kalliokielo nimittäin

By kalahari - 31.5.2007

Mikähän kukkija tämä vasemmalla oleva on ? ( Kuva otettu Ruissalossa)

By Heinäpuu - 2.6.2007

Minkähän kasvin minä tongin vanhan talon paikalla olevan montun vierestä? (Siinä on nyt kerrostalon rakennustyömaa). Kasvoi aivan tien vieressä paksun männynneulaspeitteen alla. Kasvi on tanakka, aika vaalea väriltään, ja uusimmat lehdet kasvavat ruusukemaisesti.

By trollius - 2.6.2007

Olisiko komeamaksaruoho?

By Jatuuli - 5.6.2007

Mikähän kasvi tämä on?

By turbo1 - 14.5.2008

Auta minua tehtävässäni... Mitä kasveja nämä ovat?

By viherpeippo - 14.5.2008

1. raunioyrtti? 2. sinivuokko 3. vadelma???

By Euffis - 14.5.2008

Pikkukuviin ei tämän mummelin silmät enää riitä - se kakkonen on sinivuokko ja vadelmahan se kolmonen on...Wink Eka kuva voisi olla imikkä....
By Suviruusu - 14.5.2008

Vai olisiko ykkönen imikkä??
By Peppeliini - 14.5.2008

Nelonen pikkukäenrieska. P.s. Modet hoi! Siirtäiskö joku mode nämä viestit johonkin "vanhaan" ketjuun...?

By viherpeippo - 14.5.2008

ykkösestä en ollutkaan ihan varma.

By tarleena - 14.5.2008

Siirtelin nämä tänne valmiiseen ketjuun.Smile
By iesteri - 14.5.2008

minun mielestä ykkönen on lehtoimikkä
By Hannali - 8.7.2008

Hei,

puutarhaa on perustettu alusta alken nyt toista kesää. Muutama tulokas on "jostain" mukaan tullut, tunnistaisiko kukaan seuraavia:

kasvi, nyt kukkapenkin reunaan ilmaantunut... lienee rikkakasvi, mutta kivannäköinenhän tuo, kirjavat lehdet ja ihan näyttävät kukat. Näkyy leviävän helposti. Mikähän mahtaa kyseessä olla?

Pensas, tämän alkuperästä ei mitään tietoa. Alunperin ei tällä paikalla ollut, eli tämä on valinnut itse paikkansa ja kasvanut paikalleen viimeisen kahden vuoden aikana. Olettaisin että tullut täyttömaan mukana, tai voisiko siemenestä linnun kuljettamana. Korkeus tällä hetkellä n. 150 cm. Tekee jotain marjaakin (kuva). Jos kasvi on myrkytön, saa jäädä, jos myrkyllinen, saa lähtötuomion... tietäisikö kukaan mikä mahtaa olla hän?

By jalomi - 8.7.2008

Ensimmäinen on hopeatäpläpeippi, ei ole rikkaruoho. Ainakin minä kasvatan sitä innolla omassa pihassanisilmän isku

By Nuu - 8.7.2008

Hannali, laitoin sinulle yksityisviestin. Käypä lukaisemassa postisi Smile
By Paulastiina - 8.7.2008

Toka on terttuselja.
By Hannali - 9.7.2008

Kiitos avusta! Molemmat ovat minulle ihan uusia tuttavuuksia, vaikkakin pikaisen haun perusteella tuo pensas ainakin lienee aika yleinenkin mökkipihoilla ja huussin nurkilla... Wink
By telle82 - 29.7.2008

Mitä pirulaisia nämä on? Olemme laittaneet ihka ensimmäisen nurmikon pihallemme ja nyt näitä rikkakasveja tuntuu olevan enemmän kuin nurmikkoavihainen

Samoja kasveja on joka paikassa minne tilattua multaa laitoimme, ei taida rikkaruohotonta multaa olla olemassa?kieli ulkoa

By Kalervo - 29.7.2008

Peltotaskuruoho ja jokin savikka - ehkäpä punasavikka.
By telle82 - 29.7.2008

nyt ne on tunnistettu. Kiitos kalervo,guugletin noita nimiä ja savikka taitaa olla jauhosavikka, varsi täsmää. selvisi myös että sen siemenistä on joskus aikanaan tehty puuroa, pitäiskö kokeilla Smile
By Kasuariina - 30.7.2008

En kyllä kumpaakaan savikaksi uskoisi. Jauhosavikka on harmahtavalehtinen ja lehtien pinta tuntuu jauhoiselta. Myös lehtimuoto on erilainen kuin noissa.
By Kaisaliisa - 30.7.2008

Ei ole jauhosavikka tuo alempi.
By telle82 - 30.7.2008

hmm,no olisko tää sitte se jauhosavikka? vähä huono kuva tosin,saaneeko mitään selvää..no-jaa

By valtsu - 30.7.2008

jauhosavikka tuskin on, hyvänheikinsavikka pikemminkin. kirjassani on heikohko kuva mutta kokeile googlata ehkä löydät paremmin kuvia, tai sitten joku tuntee kuvasi.

By kibu... - 30.7.2008

ei ole Hyvän Heikin savikka, sillä on keihäsmaiset lehdet

(savikoita on noin 150 lajiketta Smile)
By Kalervo - 30.7.2008

Sinisavikalta näyttäisi tämä taasen.
By sailasi - 30.7.2008

Tellen ensimmäisitä kuvista se alempi voisi olla vaahterasavikka, Chenopodium hybridum.
By Tuutuli - 12.9.2008

Tuon olen nähnyt Turun Ruissalossa, jossa se kasvoi rikkaruohona muitten joukossa Yliopiston kasvikentällä.

Viime viestistä toki tähän ketjuun on jo aikaa,mutta heinäkuussa olettamani kasvi vasta tekee pieniä, vihreitä, marjamaisia pallukoita.

Kysyin siellä Kasvilta, miten usein leviää hankalaksi.

Vastaus:

"Marjasavikast jos sää jotenkis saisitkis semmottis kasvin, et se oikei komiast leviäis, nii mehä mentäs myymää sitä silt paikalt torille."

Tuli tuo vastaus varsin lakonisella turkkulaisell painotuksel.

Nyt turkkulaiste ei valla kauhiast pirä hermostuu jos mää ny jonku sana laitoin iha vääri murteel, kun olen vain puolivuosi-varsinaissuomalainen, muuten puhun pohojalaasittain.
By pute - 13.6.2009

Elikkä pihaa olis tarkoitus vähän järjestellä mutta en tiedä yhtään mitä nämä muutamat kasvit. Osaisiko joku kertoa?

By Nuu - 13.6.2009

Pute, siirsin luonnonkasvien tunnistukseen avaamastasi uudesta ketjusta viestisi tänne jo olemassaolleeseen ketjuun. Laitoin sinulle tulemaan myös privaattiviestin,katsotko postiasi Smile
By pute - 13.6.2009

ok, aina ei voi osata kaikkea eka kerralla.. Nuo kasvit siis kasvaa sikinsokin aidan vieressä hyvällä paikalla mutta voisin säilyttää ja siirtaa paremmalle paikalle jos voi kasvattaa pensaina. Alimmassa ainakin on paljon piikkejä että voisko olla joku ruusupensas..? Ylimmäinen pukkaa näköjään just jotaki kukkaa ja kasvaa enemmän leveyttä kuin korkeutta.. mutta mikä tuo on mistä on kaks kuvaa keskellä..? nuita on kolme tuossa aidan vieressä ja kasvaa hyvin..
By fiora - 13.6.2009

Ylin vois olla taikinamarja tai jokin herukka, alin ruusu.
By merlin - 13.6.2009

Minun silmissäni toka on jokin poppeli.

By pute - 13.6.2009

nyt kun tutkailin niin se saattaa jopa ollakkin balsamipoppeli.. noita on 3-5 pihalla.. saapa nähdä hävitänkö vai siirränkö.. ainakin noille kahdelle pensaalle etsin järkevämmän paikan ja annan kasvaa..
By Fiorella - 18.7.2009

Kysymys kuuluu: mikä kasvi? En ollut varma kuuluuko tämä kysymys perenna- vai luonnonkasviotsikon alle... Paikkana on uusi perennapenkkini, johon istutin keväällä Viherpeukaloiden juurakot. Himalajanmarskinliljaa sieltä ei noussut, mutta kylläkin sille kuuluvasta paikasta nousi tämä tanakkarakenteinen kasvi. Nyhdänkö pois?

By kibu... - 18.7.2009

nyhdä pois, joku tatar, ehkä hanhen-, ei perenna
By Fiorella - 18.7.2009

Kiitos Kibuvitsi nopeasta vastauksesta! Ei kun nyhtämään siis vaan... Ehkä pientä ylioptimistisuutta olisi ollut olettaa, että se jotenkin yhtäkkiä muuttuisi marskinliljaksi! naurua No, ihan sitä en nyt olettanutkaan, mutta ajattelin lähinnä, että jos viherpeukalot olisi lähettäneet väärän koristekasvin juurakon...

By fiora - 3.6.2010

Tunnistaako kukaan mikä tässä kasvaa? Purkissa lukee G. paniculata (=Morsiusharso), mutta eikös sillä ole aivan erinäköiset lehdet?

By viherpeukalo - 3.6.2010

Oisko joku kurjenpolvi, geranium paniculatako ?
By Heksu - 3.6.2010

(Pari vuotta sitten kaveri osti liiteristä morsiusharson juurakon, siitä tuli oikein kaunis, iso valkokukkainen Geranium. Mutta tuo vissiin siemenkasvatus?)
By fiora - 5.6.2010

Ahaa, onko sellainenkin olemassa kuin geranium paniculata! Joku kurjenpolvi voisi ollakin; innostuin niistä viime syksynä kun täällä oli niin ihania kuvia. Täytyypä nyt vaalia sitä varmuuden vuoksi.

Kiitos!
By merlin - 6.6.2010

Taitaa olla kyse englannin kielen minua ainakin hämmästyttävästä piirteestä, että pelargonilla ja kurjenpolvella on sama nimi geranium. Pikaisella googletuksella G. paniculatum on etelä-afrikkalainen pelargoni (mehikasvin tyyppinen?).
By Miikos - 6.6.2010

Mun mielestä ei näytä geraniumilta lehtien perusteella. Missä fiora sulla on tuo purkki ollut?
By fiora - 6.6.2010

En oo varma, olisko ollu parvekkeella talven. Iti keväällä.
By Miikos - 6.6.2010

Eli on mahdollisuus, et siellä on itänyt jotain muuta kuin alunperin oli tarkoitus. Tää jää häiritsemään ku siinä on jotain tuttua mut en osaa sanoa mitä.
By LukinLilja - 6.6.2010

Jotain tuttua on, jotain mansikkamaista tai hanhikkimaista.
By fiora - 6.6.2010

Hyvin mahdollista, yllättävän paljon on rikkaruohojakin mun parvekkeella vaikka ei uskoisi :-)
By fiora - 6.6.2010

Mansikkaakin olen kylvänyt...
By fiora - 7.6.2010

Kävin tutkimassa tota taimeani ja vertailemassa mansikkaan, ja luulen että ei kuitenkaan ole mansikka. Lehtien hammastus on vähän pyöreämpi tällä kasvilla. Yritin kovasti haistellakin, mutta ei en keksinyt mikä se voisi olla. Mutta kaipa tuo vielä selviää. Toivottavasti ei ole taas nokkonen, niin kuin viime kesän mysteeritaimi :-)
By kibu... - 7.6.2010

Geum, sanoisin Wink
By Terttuli - 31.7.2010

Hei. Olen uusi tällä palstalla, mutta nyt minun täytyi kysyä apua kun en kasvikirjasta löydä vastausta. Kyseessä on joutomaalla yhdessä ruiskukkien kanssa kasvava sininen hyvältä tuoksuva kukka, mutta koska en löydä sille nimeä, menee minulta kohta yöunet! Tiedättekö te sen?

Mysteerikukka
By Emo - 31.7.2010

Olisko hunajakukka?
By merlin - 31.7.2010

Hei Terttuli, tervetuloa vaan kyselemään ja keskustelemaan.
Emo jo ehtikin, hunajakukkaa ehdotan minäkin, Phacelia tanacetifoliaa.
By Tuulia-tuu - 31.7.2010

hunajakukka on
By KesännKukka - 1.8.2010

Aina oppii uutta!
By Sinisointu - 11.8.2010

Mitähän tässä kasvaa? Ensi näkemältä luulin sitä yhdeksi kasviksi, mutta sitten huomasin, että siinähän on kahdenlaisia lehtiä: herttamaisia ja kolmisormisia (meniköhän nämä termit nyt oikein?).

Tästä kuvasta näkee hieman paremmin mittasuhteita:

By kibu... - 11.8.2010

aivan älyttömän hyväkasvuinen Geum rivale, ojakellukka
By intopii - 11.8.2010

Jaa-a. Ensimmäisestä kuvasta olin sanomassa, että ainakin tulikellukkaa, mutta onpa niin isoja lehtiä, että en ehkä sanokaan. Vai sanonko?
By intopii - 11.8.2010

Kellukka kuitennii!!
By kibu... - 11.8.2010

voi hää olla tulinenkin....BigGrin
By Sinisointu - 11.8.2010

Kiitos nopeista vastauksista! Eli kellukka, tulipa opittua taas jotain uutta.

Onko sitten tulista vai hempeämpää, se selvinnee, kun annan kasvin kukkia. Aiemmin en ole ko. kasvia havainnut tuolla paikalla, vaikka mökkipihalla on tullutkin jo vuosia puuhailtua (pääasiassa kaikkea muuta kun puutarhahommia, kuten kuvista näkyy, eh). Ehkäpä koira on tuonut sen turkissaan mukanaan läheiseltä ojanpientareelta, missä tykkää rymytä? Odottelen siis mielenkiinnolla.
By Elojalaka - 17.8.2010

Tällaisen havaitsin pihamme laidalla, enkä tiedä nimeä sille. En ole tavannut ko. kasvia yhdentoista vuoden aikana tässä asuessamme.

By Kurppa. - 17.8.2010

Mäkikuisma?
By Irsa - 17.8.2010

Mäkimeirami mun mielestä.
By kibu... - 17.8.2010

kuisma se on ...
By Irsa - 17.8.2010

Niin on,kävin kuukkeloimassa ja heti huomasin, ettei ainakaan meirami!
By Elojalaka - 17.8.2010

Mäkikuismalta vaikuttaa, kiitos Kurppa tunnistuksesta. Oikein nätti rikkaruoho!
By Irsa - 17.8.2010

Olenko taas väärässä, sitähän käytetään kuivattuna unilääkkeenä?-Vai oliko sitten se mäkimeirami?
By kibu... - 17.8.2010

http://fi.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4kikuisma
By Kreeta-Eulaalia - 17.8.2010

Mäkikuismaa käytetään kuivattuna ainakin mielialan kohentamiseen. Mäkimeirami taas taitaa olla sellainen "yleislääke", mutta enemmän mauste. Kuismaa ei pidä käyttää ihan harkitsematta, eikä se sovi kaikille, koska saattaa joskus pahentaa oireita.
By Elojalaka - 17.8.2010

Kävin uudestaan tutkimassa ko. kasvia kun jäi vaivaamaan ja googletus vahvistaa sen särmäkuismaksi. Varsi on nelisärmäinen ja kukan verholehdet ovat pyöreäpäiset.
By kibu... - 17.8.2010

(hyvin toimittu, siksi vastasinkin vain kuisma Wink)
By Inki - 17.8.2010

Mäkikuisma onkin paljon harvinaisempi tapaus - nättejä kyllä molemmatSmile
By Pikkuparatiisi - 7.7.2019

Mikähän tämä jännittävän näköinen tienvarsilla kasvava kukka on? Lounais-Suomessa ajellaan
By Kurppa. - 7.7.2019

Neidonkieli
By Pikkuparatiisi - 8.7.2019

Kurppa. - 7.7.2019
Neidonkieli

Luotinkin tähän palstaan, että hetihän sille nimi löytyy kiitos.
By Seppo - 12.4.2020

Hei, taas löysin eräästä puistosta hienon kasvin.Mikähän se voisi olla ?
By Kurppa. - 12.4.2020

Seppo - 12.4.2020

Ruttojuuri. Ei koskaan omalle tontille
By Seppo - 12.4.2020

Kurppa. - 12.4.2020
Seppo - 12.4.2020

Ruttojuuri. Ei koskaan omalle tontille

Kiitos taas !!!​
By Pepino - 13.4.2020

Arvoisa raati, mitä nämä punaiset kasvit on, jotka kasvaa avarassa metsässä.
Tuo ryhmä on pelkästään tuossa ja joku satunnainen on karannut ryhmästä kauemmaksi.
Nuiden latvassa on joku kuiva lehti tai ms. Ensin tuli mieleeni maitohorsma. 

By valtsu - 13.4.2020

Pepino - 13.4.2020
Tuo ryhmä on pelkästään tuossa ja joku satunnainen on karannut ryhmästä kauemmaksi.

Eiköhän nämä ole kanukoita, jokunen tummempi on vanhempia alunperin jostaan luontoon tuotuja oksanpätkiä tai juuria.
By Pepino - 13.4.2020

valtsu - 13.4.2020
Pepino - 13.4.2020

Eiköhän nämä ole kanukoita, jokunen tummempi on vanhempia alunperin jostaan luontoon tuotuja oksanpätkiä tai juuria.

Kiitos, niin näyttää sille, mutta nuissa ei ole oksia ollenkaan, vaan suoria varsia. 
By raya - 13.4.2020

punapaju
By Pepino - 13.4.2020

Oho,  no katsotaan mitä nuo kasvit vastaa, kun aloittavat kasvun. 😀
By Ohvakukka - 13.4.2020

Kivan näköinen tuo punapaju. Onkohan kova leviämään....
By Pepino - 13.4.2020

Punapaju on kyllä pensasmainen, mutta tuossa kuvassa ne ei ole pensasmaisia, joten perästä kuuluu. 😊
By Seppo - 13.5.2020

Hei, mitä mahtavat olla nuo sudenmarjojen seassa kasvavat ? Olen hakenut useista kirjoista + netistä, löytämättä.
By mai-lee - 13.5.2020

voisivatko olla joku noin kahdestakymmenestä suomessa esiintyvästä horsmasta?
jos ovat niin syö pois - 
By Pepino - 13.5.2020

valtsu - 13.4.2020
Pepino - 13.4.2020

Hei, niissä on nyt keltaiset "kukat" tai "lehdet" tai "siitepölyt" latvan päässä.
By Pepino - 3.10.2020

Pepino - 13.4.2020

Korallikanukka on kyseessä. Villinä kasvaa.
By Pepino - 8.11.2020

Mitä ihmeen kukkasia Alaskassa villinä kukkii.

Pinemmällä tabletilla muokkasin pienemmäksi tuon kuvan ja sillä lähetin sen tänne. Hieman kuva kärsi.

By Ohvakukka - 8.11.2020

Minun silmissäni tuo näyttää ihan sammalleimukukalta.
By valtsu - 8.11.2020

Pepino - 7.11.2020

Pinemmällä tabletilla muokkasin pienemmäksi tuon kuvan ja sillä lähetin sen tänne. Hieman kuva kärsi.

Uskomaton loisto! Kasvupaikka luonnossa on tuo tosiaan: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Phlox_diffusa Tätäkään en tiennyt ennen.
By Pepino - 8.11.2020

valtsu - 8.11.2020
Pepino - 7.11.2020

Uskomaton loisto kasvupaikka luonnossa tosiaan: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Phlox_diffusa Tätäkään en tiennyt ennen.

Kiitos, niinpä tosiaan näyttää. 😀
By Tumpeloinen - 31.5.2023

Mikähän tämä pöheikkö on? Mietin antaisko olla? Kasvaa siis tossa metsän reunalla kun talo on lähes metsässä.

Kiitos jo etukäteen!
By Henni - 31.5.2023

Eikös tuo ole villivadelma?
By Tumpeloinen - 1.6.2023

Mutta ei ole vielä edes kukkia ei muuta kun lehtiä. Voiko siis olla vattu?
By Henni - 1.6.2023

Kyllä. Vattu kukkii vasta myöhemmin ja marjoja tulee heinä-elokuussa.
By Pikkuparatiisi - 2.6.2023

Joo, se on vattu. Ja jos katsot tarkasti, siinä on jo kukan nuppu, eli kohta kukat teillä aukeaa ja sitten on ihana pörinä pusikossa!
By Henni - 4.6.2023

Mikä kasvi tämä on?

Entä tämä?

Kumpikin kasvaa varjoisalla paikalla vanhassa pihassa metsäpuutarhassa.
By suokukka - 4.6.2023

Eka taitaa olla isotähtiputki. 

Toinen vois olla joku alpi, mutta tämä on enemmän arvelua.
By Kurppa. - 4.6.2023

Ihan samoiksi mie arvaisin.
By Henni - 4.6.2023

Kiitos!
Tosiaan tuo isotähtiputki on tuttu kasvi, sitä istutin jo viime syksynä. En vaan tunnistanut lehdistöä.
Voisiko alempi olla tarha-alpi tai joku kellokukka?