Puutarha.net Keskustelut

perennakerrokset

https://keskustelut.puutarha.net/keskustelut/Topic2405210.aspx

By arporaattori - 22.5.2007

Viime aikoina on suosittu perennojen istutusta siten että ei ole vain yhtä perennnaa vaan eri aiikoina kukkivia samassa paikassa.Tässä on ,monenlaista, edessä korotetulla osalla jossa multaa on vähän kalliokasveja , taaempana mukulaleinikkiä, kelta-ja valkovuokkoa. Niiden kuihduttua kukkivat korkeammat perennat, joita on mm. nauhukset, jaloangervot, leimukukat ym.Scilla, sinililja on levinnyt ympäri tonttia, tulppaaninsipuleita pitää istuttaa joka vuosi, sen sijaan narsissit rehoittavat vuodestaa toiseen.

By Annabella - 22.5.2007

Minulla on kaikki perennapenkit laitettu kerroksittain siten, että  kukinta on taukoamaton varhaiskeväästä myöhäiseen syksyyn.  

By Sand - 23.5.2007

Minä taas näköjään ihastun monissa kasveissa ensin lehtiin ja istuttelen lehtimuotojen perusteella perennamaitani, kunnes kukinnan takia siirtelen epäsopivia sointuja toisistaan kauemmaksinaurua

Kaipaan isossa perennapenkissä pyöreyttä, pehmeyttä, terävyyttä, korkeutta ja mataluutta! Siis kaikkea tätä yhdellä kertaa. Hankalinta on, kun sattuu lähes samanlaiset lehdet omaavat leviävän sorttiset perennat liian lähekkäin. Silloin menee sekaisin sekä kasvustot että puutarhuri.

By Imikkä - 4.6.2007

Minä en paljon värisuunnitelusta piittaa. Jos katsoo luontoa, eikö keltaista, sinistä, punaista ja valkoista kukkiva niitty ole kaunis?

Tai no, keltaista vältän hiukan, ainakin ihan seinää vasten, koska rakennukset ovat keltaisia eikä se siitä oikein erotu. Ja jos oranssi ja vaaleanpunainen kukkivat rinnakkain, se on karmea väriyhdistelmä..

Tulihan sitä tehtyä mokakin: tein liian matalat penkit savimaalleni ja nyt niitä pitää korottaa. Ja en osannut aina ottaa huomioon kulmaa, josta penkkiä katsellaan. Keskelle pihaa on ihan turha istuttaa mitään matalaa, jos katselet sitä keittiön ikkunasta tai huvimajalta.

Löysin penkkiä tehdessä tontilta yhden kituvan vuohenjuuren, lehdistö oli halkaisijaltaan ehkä teelautasen kokoinen. Istutin sen taakse esikontaimia ja tarhakylmänkukan. Vuohenjuuripa innostui ja kasvoi kunnon puskaksi ja esikot ja kylmänkukka jäi ihan varjoon. Ja muutenkin taimet ovat alkaneet  "matkustaa" sopivammille paikoille, kun on huomannut milloin jokin kukkii ja mikä näyttäisi kivalta yhdessä. Ekana vuonna oli vaan valtava kiire haalia tyhjälle jalkapallokentälleni edes jotakin kukkivaa.

By Fanitar - 9.8.2007

Olen huomannut että tavis nimeltä Tarha-Alpi näyttää tosi kivalta yhdessä semmoisen tummalehtisen apilan kanssa joka tekee pientä keltaista kukkaa. Olen selannut kasvikirjojani mutta en löydä tummalehteä sieltä, ei se kuitenkaan siis mikään tavallinen apila ole. Aion laittaa heitä kohtapuoleen yhteen kukkimaan ja laitan joskus kuvan sitten.

By Temskukka - 9.8.2007

Se on se pihakäenkaali, oxalis fontana. Siitä on oma otsikkonsa täällä p-netissä.

By Maaonni - 9.8.2007

Fanitar, se tummalehtinen apila on varmaankin tarhakäenkaali, Oxalis corniculata. Täällä on Oxalis-ryhmälle ketjukin.

By Maaonni - 9.8.2007

Kumpi on, Fanitar? Tarha- vai piha-?

By Temskukka - 9.8.2007

naurua  Haahaa - ei se nyt helppoa ole!

By Fanitar - 9.8.2007

Maaonni, en tiedä kumpi: tarha- vai piha-alpi, semmoinen vähääntyytyväntuntuinen kasvi, jota näkee paljon pihoilla ja jonka keltaiset  kukat ovat pitkässä sarjassa (?), kukat tippuvat pois kokonaisina. Kiitos vastauksista, nyt lujaa Oxalis corniculatan perään !

By Temskukka - 9.8.2007

Ihan olen tällä keskustelulla puhkunut. Heh heh. Ja Fanitarko tarkoitti alpia koko ajan vai?naurua

By Liina - 24.9.2008

Minä olen yrittänyt ottaa huomioon erilaiset kukkimisajankohdat, kun lähdin tekemään edellissyksynä tätä (minibudejetin) kukkapenkkiä. Nyt olen kuvannut sitä pitkin kesää, jotta näkisin, millaista kukkijaa penkki vielä kaipaisi. Huonoksi onnekseni ehkä komein kukoistus, elokuu, on jäänyt kuvaamatta. Mutta kyllä tästä silti jotain ideoita saa. Olisi hienoa nähdä muiltakin vastaavia kuvasarjoja.

By belgi - 24.9.2008

Hieno kuvasarja siitä kuinka penkki elää erilaisia vaiheita kasvukauden aikana. Tällaisia olisi kiva tosiaan nähdä lisääkin.
By vähis - 6.7.2016

Tää tulee nyt varmasti ihan väärään paikkaan, mutta mulla nyt päässä ei pelitä tää uusi pentti.
Apua tarttisin. Perenna penkkiin tarvitsisin kevennnykseksi ja värejä harmonisoimaan 40-60 cm pitkää valkoisin kukin kukkivaa perennaa..ja mieluiten kevyttä....mitähän se vois olla.....auttakee!!
By minnas - 6.7.2016

vähis - 7/6/2016
Tää tulee nyt varmasti ihan väärään paikkaan, mutta mulla nyt päässä ei pelitä tää uusi pentti.
Apua tarttisin. Perenna penkkiin tarvitsisin kevennnykseksi ja värejä harmonisoimaan 40-60 cm pitkää valkoisin kukin kukkivaa perennaa..ja mieluiten kevyttä....mitähän se vois olla.....auttakee!!

Miten olisi valkoinen kellopeippi? Meillä on sitä keltaisessa penkissä muttei kuki ihan vielä.

Tai voihan harsokukkaakin kylvää kevennykseksi vaikka onkin yksivuotinen. Kylväytyy itekseen.
By vähis - 7.7.2016

Minnas, kiitos ehdotuksista, tuohon penkkiin kyllä täytyy laittaa valkokukkaisia joukkoon...on nyt ihan hirveä silmälle. Just nyt en ehdi (se ladon rakentamisprojekti on menossa ja etupiha pitäis myllätä).
Miksi kesä on niin lyhyt ja vielä sateinen!!
By suokukka - 7.7.2016

Perhoangervo on ihanan kevyt ja tosi kaunis.
toki se on vähän korkeampi kuin toiveesi.

Ja jos paikka sallii niin joku valkokukkainen jaloangervokin voisi olla kiva, niitähän saa ainakin erikorkuisina.
By vähis - 7.7.2016

Suokukka kiitos.
By Klaara - 7.7.2016

vähis - 7/6/2016

Koreakärsämö tuli ekana mieleen. Johtunee siitä, että kukkii juuri, eikä ole yhtään ottanut nokkiinsa viime talvesta, niin kuin moni muu. Myös purppuratulikukka, valkoinen Flush of White on ollut kestävä. Ja kooltaan osuu haarukkaasi. Wink

(Ps.  Mukava nähdä Vähis sinuakin pitkästä aikaa  Smile  )

By Maariankello - 7.7.2016

Vähis, hietalilja tuli äkkiseltään mieleen. Se on ainakin kevyen oloinen. Ja sopii tuohon kokohaarukkaasi. Tuo Flush of White on myös oikein ihana! Tykkään kovasti siitä!
By vähis - 7.7.2016

Minä kiitän, ihanaa kun heitätte minulle apuja! Ootte te ihania edelleen ja yhä vaan.
By Kesänlapsi - 7.7.2016

Minä ehdottaisin pyreneittenkurjenpolvi 'Summer Snow'ia. Aivan ihana keventäjä. Näyttää itellä tosi kivalta niin varjossa kotkansiipien kyljessä kuin täydessä auringossa tuoksukurjenpolven viekussa. Smile
By vähis - 7.7.2016

Pitääpä kuukkeloida.
By vähis - 7.7.2016

Pitää laittaa nimet ylös ja  ruveta metsästämään. On toi penkki nyt niin kirjava sekaläjä, kun keväällä vielä löin siihen mitä sattuu kuolleiden tilalle...valkoinen väri vois rauhoittaa.
By vähis - 8.7.2016

Kesänlapsi, miksen tommosta löydä netistä??....oon puusilimä vai?
By Rapunzel - 8.7.2016

Hae vähis geranium summer snow. Mä olen tuota palan joltain saanut, missäköhän piileskelee...
By vähis - 8.7.2016

Joo tuolla löysin! Siemeniäkö pitäis tilata, ei tunnu oikein olevan taimitarhoilla.
Meinaan laittaa monen korkuista valkoista tuonne kukkapenkkiin ja tietty sais kukkia vielä eri aikaan....niin tasais koko kesän tuota kirjavuutta...paitsi kyllä sieltä nyppäsen muutamat kukat pois.....oppia ikä kaikki.