Puutarha.net Keskustelut

Muistikirja puutarhaa koskien

https://keskustelut.puutarha.net/keskustelut/Topic2492847.aspx

By mone - 6.2.2008

Kuka tietäisi, mistä saisin itselleni kunnon muistikirjan puutarhaa koskien?

Kaipaisin sellaista kirjaa, mihin saisi asioita muistiin, sillä niinkuin kaikki tiedätte, muistettavaa kyllä riittää.

En halua kalenterivuoteen sidottua muistikirjaa vaan kirjan eliniäkseni.

By Euffis - 7.2.2008

Minä olen ratkaissut (???) pulman laatimalla ihan perinteiseen luentokansioon ikioman tiedoston kaikista kukkasista, köynnöksistä, pensaista, ja joistakin koristepuista tms. Eli menetelmällä arkki per kasvi ja tarvittaessa kakkos-, kolmos- jne. sivu.... ja täydentää voi tarpeen ja tilanteen mukaan (tai poistaa, jos siltä tuntuu).

Sivustot on jaettu aakkosittain tieteellisen nimen mukaan. Kasvitiedoissa on tuntomerkit, perustietoa, kuva (sellaisen saa iki-iki-vanhoista esitteistä tms. melko usein, tai netistä kuvahaulla, jollei omia kuvia kopioitaviksi löydy), kasvupaikkatarpeet yms., kylvöohjeita ja hoito-sellaisia jne. jne.

Mappeja on kertynyt tähän mennessä kolmin kappalein, mutta eipä haitanne, ja niitä on sitten talvellakin mukava pläräillä "ihan muuten vain" jos ja kun siltä tuntuu...
By Piivi - 7.2.2008

Karisto painoi joskus muinoin nimeltään 5 vuoden päiväkirja. Oli kovakantinen ja joka päivälle sivu, eli 2 päivää aukeamalla. Appiukko on saanut sellaisen lahjaksi, tänään näin!
By Rea - 7.2.2008

Meillä myös on tuo Kariston viidenvuoden päiväkirja. Menossa nyt tässä kirjassa toinen vuosi. Yksi viidenvuoden kirja on täysi. Hyvä on ollut, kun kaikki samat päivät viideltä vuodelta on alekkain. Minä olen kirjoitellut samalla kaavalla omiin tiedostoihin päiväkirjaa. Sieltä näkee milloin mitäkin siemeniä kylvetään ja niin edelleen.

By Berino - 7.2.2008

ylläpä Euffis sinulla on hyvä ja perusteellinen systeemi. Kateeksi käy! Ja vieläpä 3 mapillista!!! Itse teen näitä hommia nyt eka kertaa, ja kalenteriin olen merkannut mitä olen milloinkin kylvänyt. Sitten käyn merkkaamassa milloin on itänyt.

Täytynee ottaa käyttöön tuo sinun systeemi. Jos tekisi vielä tietsikalla ja tulostaisi kun sivu on täynnä. Tuo onkin hyvä idea laittaa kuvia ym. tietoja mukaan. .
By Hydrangea - 8.2.2008

Mulla on myös käytössä tuollainen kansio-systeemi; alussa kirjoittelin tiedot ylös kierreselkäiseen kirjaan, mutta eihän se pitkälle riittänyt. Tietokoneella olen nyt 'siistinyt' nuo sivut ja lisäilen sitten sinne käsin uusia juttuja. Monimutkaisena ihmisenä minulla on tosin kansioita kaksi; toinen pihani kasveille (tiedot lajeittain, hoito sekä piirretty kartta, mistä näkee mitä kasvaa missäkin) ja toiseen olen keräillyt kylvöaikoja ja -tapoja. Siitä on nopea aakkosien mukaan vilkaista, kun ei muista.

Olisin myös kiinnostunut tuollaisesta 5v-kirjasta;mistähän sellaisen saisi hankittua ja mihin hintaan? Entinen pikku vihko kylvöhistoriaa alkaa olemaan loppumetreillä...
By Euffis - 8.2.2008

Noita jonkin sortin 5 vuoden päiväkirjoja oli ainakin vielä vähän aikaa sitten myynnissä jollakin monista kirjakerhoista, joihin kuulun... pitääpä tutkailla, kunhan aika antaa myöten.
By valopää - 8.2.2008

Euffiksen ja Hydrangean linjoilla minäkin. Kirjaan mökillä tiedot käsin A4 kokoiseen valkosivuiseen muistikirjaan ja siirrän sitten kasvitiedot (nimi suomeksi ja latinaksi, värit, koko, ohje, ostopaikka ja aika, istutuspaikka ja -aika ja siirrot) tietokoneelle ja tulostan mappiin tavalliselle A4:lle. Sen lisäksi tulostan "nimisivun", jossa on kukintahetkeltä kuva sekä suomalainen ja latinalainen nimi. Minulla kasvit on järjestyksessä suomenkielisen nimen perusteella. Omat mapit perennoille, sipuleille ja pensaille+köynnöksille. Perennamappeja on jo useita. Käsin kirjoitetussa kirjassa on enemmän tarinaa, tietokoneversio on hoito-opas ja istutuskartta. Mutta miksei koko puutarhatarinaakin voisi siirtää käsinkirjoitetusta tietokoneelle. Vähän tuplatyötä, mutta harrastushan tämä on Smile
By Piivi - 8.2.2008

Vähäisestä kasvivalikoimasta johtuen muistan, keneltä olen saanut perennoja mutta ostetuista en muista, että mistä. Ja ajat, no jälkeen 1995. Tiedän kaikille kasveilleni jonkun nimen. Paskaojan pientareella esimerkiksi on kurjenpolvi. Joku vähän tummempi kukkainen, luonnonvarainen, jonka jätin kitkemättä. Että sillä mallilla. Kylvöjä olen selannut nyt täältä pentistä, aiemmin kylvin, kun siemenet alkoivat kaapista huudella. Jos joku kysyy, missä minulla kasvaa jokin kasvi, niin muistan, jos se on siinä jo kesän ollut. Muuten nousee yllätyksenä keväällä! Monesti olen ajatellut, että sellainen kartta kukkapenkeistä voisi olla kiva. Joitakin tulppaaneja olen laittanut muistiin, että mihin tuli työnnetyksi ja sitten hukannut lapun...
By Tomsku - 8.2.2008

Täytyy tunnustaa, että vaikka työssä pitää olla varsinainen pilkunn... oho, siis viilaaja, ei se näissä harrastusjutuissa onnistu ollenkaan. Lajikkeita on tällä hetkellä kai jo yli 600 ja en todellakaan muista kaikista mistä olen ne saanut/ostanut/pihistänyt jne.  En välttämättä muista edes kaikkia lajikkeita tai kaikkein oudoimmista nimeäkään. Puhumattakaan siitä mitä olen mihinkin kylvänyt tai taimena/sipulina/mukulana tunkenut. 

Kateeksi käy ihmisten pitkäpinnaisuus näissä asioissa, minulta ei vaan onnistu niin.

By valopää - 8.2.2008

Itselläni asioiden kirjaaminen lievittää puutarhaikävää. Pääsen puutarhaani vain viikonloppuisin ja lomalla. Viikot saa kulumaan puutarhaa ajatellessa ja paperille laittaessa. Voi olla, että tätä ei jaksaisi ja ehtisi, jos pihaa pääsisi koko ajan fyysisesti koskettamaan.
By Euffis - 8.2.2008

Niin, pääsääntöisesti eri osoitteissahan minä ja kylvöksenikin myös olemme.... tosin on itsestäni kiinni, kuinka paljon niiden kanssa kesäaikaan (erityisesti) vierihoitoa harrastan.

Ja kovasti vapaamuotoista tuo minun kirjaamiseni määrästään huolimatta on, pyrin kuitenkin jotakin saamaan "tiedostoon" käsieni kautta kulkeneista.

By Piivi - 8.2.2008

Talvisin katselen tuohon puutarhan ikävään kuvia, paperisia ja nykyisin cd:ltä, joita on kuulema hervottomasti. Sanoo neiti. En usko, muutama hassu lätty. Täytyyhän se kuvata, kun jokin on taantunut/röyhähtänyt! Ja muistin virkistykseksi, että mitä astioissa kasvoikaan, mistä tykkäsin ja mikä taas ei ollut kovin kummoinen. Ja kuinka niitä pyttyjä oli sijoitettuna minäkin kesänä.
By Olga - 9.2.2008

Olen luomassa puutarhastani cottage garden-tyyppistä versiota suomalaisittain. Onko jotain vinkkejä, linkkejä, kirjoja, omia kokemuksia. 1100 neliötä, neljä vuotta takana ja aivan liikaa vielä nurmikkoa.

By Kassikäpp - 9.2.2008

Ehkä Olga kerrot vielä vähän lisää?
By Olga - 9.2.2008

Pohjana on tasainen tontti, kahdeksan omenapuuta, pari luumupuuta ja marjapensaita. Lisäksi pari isoa syreeniä ja rappioitunut orapihlaja-aita. Lähes kaikki perennat oli kaivettu ylös jo ennen kuin
ostimme talon. Olen rakentanut neljä isoa perennapenkkiä ja siirrellyt päivänkakkaraa sivustoille. Tällä hetkellä on perusperennoita; päiväliljoja, nauhuksia, kuunliljoja, kellukoita, kurjenmiekkoja ja tietysti pioneja. Laajennan akilleijaniittyä omenapuiden alle ja varjoisalle sivustalle olen keräillyt isolehtisiä, kuten etelän ruttojuurta, koristeraparperia, sormivaleangervoa yms. yrttimaata laajennan vuosittain, kuten myös ruusupensaita, joista keräilen niitä varmempia (juhannus-, papulan-,suvi- ja sammalruusua). Viime kesänä istutin agneksen ja toistaiseksi tuntemattoman harrisoninruusun. Puutarhan koruna on viime kesänä rakennettu kasvihuone - sata vuotta vanhoista ikkunaruuduista. Maa on hyvää, mutta piha on alava ja hallaa on keväällä. Naapuritonttien puut varjostavat ja ehkä siitä syystä harjaneilikat ovat puolimetrisiä ja sormustinkukatkin lähes kaksimetrisiä. Pari kesää yrittelin "noidan yrttitarhaa" liian saviseen maahan, mutta en vielä luovuta, parantelen sitä kompostilla ja hiekalla. Kivikkomaan kaunistus on rehevä lamopeikonkello, erilaiset neilikat ja kurjenpolvet. Puutarhastani puuttuvat ne perusjutut, eli yksivuotiset kesäkukat. Olen jotenkin tumpelo noissa kesäkukkien viljelyissä. Budjetti on pieni, joten täytyy laajentaa hissukseen. Haaveena on hallittu kaaos sinisen, vaaleapunaisen, kelta-oranssin ja valkoisen sävyjä. Rakentelen mielelläni "huoneita" ja teen yhtä aikaa aina muutamaa projektia.

Löysin tämän puutarhanetin vasta viime syksynä ja tajusin vasta kuinka paljon on ihmisiä joille puutarha merkitsee samaa, kuin minulle. Estetiikkaa, meditaatiota ja selkää repivää työtä, jonka palkkiona on haltioituminen kevätiltana, kun istahtaa portaille katsomaan kättensä työtä.

By Kassikäpp - 9.2.2008

TERVETULOA!! Herttijeera, miten tuttua kaikki. Noiden värien kanssa saattaa tulla vielä pikku ongelmia, mutta...Smile

Ai miksikö olen tähän aikaan p-netissä? No siksi,että pikkuvauveli on TAAS hereillä...laphinkoira, 8 viikkoa. Ja HUIPPU!!
By Piivi - 9.2.2008

"Löysin tämän puutarhanetin vasta viime syksynä ja tajusin vasta kuinka paljon on ihmisiä joille puutarha merkitsee samaa, kuin minulle. Estetiikkaa, meditaatiota ja selkää repivää työtä, jonka palkkiona on haltioituminen kevätiltana, kun istahtaa portaille katsomaan kättensä työtä."

Hyvin sanottu! Kertakaikkiaan!
By nanikka - 22.2.2008

Mulla on käytössäni excel ja sen tukena perinteinen ruutupaperivihko. Kesällä kun en viitsi istua koneella, kirjoittelen paperille ja talvella kun ei ole muuta tekemistä siirtelen sitten koneelle.

Kylvöt, koulinnat, ohjeet, hankintapaikat, kulut jne mahtuu hyvin, eikä sivusidonnaisuus muodostu ongelmaksi. Jos jotakin ei viitsi/pysty exceliin laittaan (valokuvat, lyijykynäluonnokset tms) niin linkittäminen toimii.

Sain isännältä joululahjaksi 320 gigaa tallennustilaa (=ulkoinen muisti) puutarhamuistiinpanoilleni. Oli sitä mieltä, että mun kukkakuvat vievät liikaa tilaa tietsikan omalta kovalevyltä.

By Viippu - 25.10.2008

Tilaisin juuri äsken 5 vuoden päiväkirjan / kalenterin Viherpihalta tekstarilla. Onkos muut tilanneet sellaista? Onkohan hyvä ostos?

By Friesia - 25.10.2008

Olen viisi vuotta käyttänyt Viherpihan 5 vuoden kalenteria. Hienoa, että sitä saa tilata. Mitä maksoi?

By Viippu - 25.10.2008

Se maksoi 20€ tekstiviestillä, postikortilla tilaaminen on kalliimpaa!? Kätevästi kävi tilaus.

By Friesia - 25.10.2008

Nyt huomasinkin, että tässä ketjussa puhuttiin puutarhapäiväkirjoista. Olen tuohon Viherpihan kalenteriin merkkaillut säätietoja ym. Varsinainen puutarhapäiväkirjani on kierrevihko (kovakantinen) neljäs vai viideskö jo meneillään. Kiivaimpana kevään-syksyn työkautena kirjoitan päivittäin jotain, aika tarkkaan uudet taimet, kylvöt ja siirrot....niitähän piisaa. Aloitin kyllä isoon vihkoon kirjailla lajeittain mitä minulla on ja missä, mutta kesken on. Ruusut, kärhöt, pionit oon kirjannut vasta.

Viherpihan kalenterin tilaan kans ehdottomasti, kiitos vastauksesta. Hinta ihan ok viidestä vuodesta.

By vihersipuli - 14.1.2009

vieläköhän tuota uutta viherpihan 5v kalenteria saa?

tilasin juuri lehden joten en tietoa siitä vielä löydä. netistä löysin vain lehtipisteen ilmoituksen jossa sitä vielä myytiin.
By hyrinä - 15.1.2009

Meidän Prismassa just kattelin jotain Viherpihan logoilla varustettua punaista kirjaa, lieköhän sama?
Hintaa oli jotain 25 eskoa, en osatnut kun oli kelmu päällä eikä voinut selailla.

By Tanya - 15.1.2009

A-lehdiltä on painos loppunut.

Onko joku törmännyt Turun seudulla kalenteriin?
By Tipilintu - 17.2.2009

Tänään toi posti tuon puutarhani vuodet muistikirjan jota kirjoittaja täällä lupasi lähettää muutamille nopeimmille.Nätti ja paksu kirja. Pitää vielä selailla tarkemmin ja ottaa käyttöön.
By Kassikäpp - 17.2.2009

Aika huonosti menee, jos joutuu oman kirjansa ostamaan.
By intopii - 17.2.2009

Katopa, Veska. Olet ollut tarkkana. Hyvä! Joku valvojista voisi varmasti kiinnittää huomiota nimimerkin harjoittamaan piilomarkkinointiin...
By Kassikäpp - 17.2.2009

Ai säkin huomasit...
By Fellow - 17.2.2009

Ette olleet ainoita... =)
By intopii - 17.2.2009

No huomasin, kun näytit!
By intopii - 17.2.2009

Jösses. Onpa nimimerkin viestilista aika raadollista luettavaa. Kukas sen kissan hännän nostaisi...
By mai-lee - 17.2.2009

olipas mielenkiintoista. - mitenhän tuohonkin voisi puuttua? ruttunaamahan kyllä on jokaisella käytössä. en taida itse viitsiä 12 kertaa klikata:-)
By nopsis - 17.2.2009

Ohhoh! \0/
By MoonRiver - 17.2.2009

Ohoh, eipä ole kirjoittajalla ollut juuri muuta asiaa penttiin, kuin markkinointi....
By Nuu - 17.2.2009

Ja minä ulkona kuin lumiukko...kyselin jo apua hölöllä Smile
By Pirkkis - 17.2.2009

Täällä kans toinen lumiukko pihalla!

By Raakki - 17.2.2009

Ylläpitoa on informoitu tilanteesta, katsotaan miten suhtautuvat asiaan.

By kibu... - 17.2.2009

keneltä on mitäkin pois jos täällä ilmoittelee tuotoksistaan?

(täällä on hirmuisen paljon piilotetumpaa mainontaa...kukaan puutu?...enkä käy nimeämään, huomatkaa itse Smile)

By Raakki - 17.2.2009

Ylläpito tuohon saa sanansa sanoa. On kuitenkin vähän eri asia, jos kutoo sukat kertoo niistä, kuin jos kirjapainotuotteita mainostaa palstoilla.

Itse en mene poistamaan viestejä, enkä voi kieltää ketään mainostamastakaan.

Eikös ole ollut puhe, että liikkeen tai firman saa mainita palstoilla, jos siitä ei saa itselleen suoranaista mainoshyötyä tai tuloa?

By nopsis - 18.2.2009

Olishan tuonkin voinut ehkä? esitellä reilusti tyyliin: tein tällaisen, mitäs tykkäätte?
By Tipilintu - 18.2.2009

Rupesin etsimään viestiä jossa kirjoja luvattiin. Viesit jotka tulivat haulla olikin melkoisen erikoista luettavaa! Huh, toi oli multa menny ohi kokonaan.
By Raakki - 18.2.2009

Täytyy myöntää, että aika vähän itse palstoja lueskelen, joten ei ole vähäisintäkään tietoa siitä mihin kibuvitsi tuota vertaa.

Ei noiden viestien perusteella kyllä tarkoitus jää yhtään epäselväksi. Jokainen tosiaankin kirjoittelee palstoilla omalla vastuullaan ja jos tuollainen yhdelle hyväksytään niin sitten se on ilman muuta käsittääkseni luvallista kaikille ja pian täällä on joka toisessa viestissä joku piilomainos.

Teksimainontahan on yleensäkin vähän kyseenalainen konsti ja jossain kai ihan kiellettyäkin. Vaikka onhan nykyään kyllä ainakin kaikissa puutarhalehdissä venytetty sitä rajaa, että mainosten pitäisi selvästi erottua asiatekstistä.

Ja nämä ovat nyt taas ihan omia pohdintojani asiasta.

By Jadetsu - 18.2.2009

Täällä kans yks lumiukko pihalla, mistä nyt on kysymys?
By intopii - 18.2.2009

Sivulla 3 on nimimerkki, joka mainitsee teoksen, kustantajan ja kirjoittajan nimeltä, ja kehuu kovasti kirjaa. Kun klikkaa nimimerkkiä ja sen jälkeen etsii käyttäjän viestit, ymmärtänee, mistä puhutaan.ärtynyt

By Jadetsu - 18.2.2009

No nyt raksuttaa =D
By Tipilintu - 18.2.2009

Kirjahan on kiva(sain sen häneltä postitse tänään), tyyli vähän omintakeinen!
By kibu... - 18.2.2009

hyvä kevään korvilla nostaa esiin vanha kirjoitus....ei sattunut kenenkään silmiin joulukuussa

monilta olis jäänyt huomaamatta koko juttu, nyt ei varmasti!

-:-(
By intopii - 18.2.2009

Eipä tässä kirjaa sinänsä kommentoida ollenkaan, markkinointi- / puffaustapaa vaan.
By Emo - 18.2.2009

Kirjasta en tiiä, mutta viestit on kaikki sellasia, että satuinpa näkemään/ostamaan tällasen kirjan, onpa hyvä suosittelen. Eli tuo epärehellisyys ja tekeytyminen ulkopuoliseksi ainakin mua tökkii.
By Jadetsu - 18.2.2009

Jos käsitin oikein tämän kirjatyypin viestit, niin hän on itse sen kirjoittanut mut antaa meille sen kuvan että joku muu on sen tehnyt? Jos näin on niin melko härski kyllä on, hyi hyi hyi!!!!
By Emo - 18.2.2009

Just näin minäkin jummarsin, Jade!
By Jadetsu - 18.2.2009

ompahan kyllä tapaus....
By annesurfs - 18.2.2009

Jos olisi reippaasti kertonut että hei mää oon kirjoittanut, kato! Niin ois ihan eri juttu. "Ostin ja pidin kovasti", naurettavaa...
By Minnimi - 18.2.2009

Säälittävää lähinnä, jos tällaisin keinoin edistää omaa kirjaansa.
By Zibuli - 18.2.2009

Tyylin perusteella olen jo aiemmin epäillyt tätä kirjaa koskevia viestejä mainoksiksi.

Ei sillä, voihan kirja olla hyväkin. Omat muistiinpanoni koostuvat sekalaisesta laatikollisesta tyhjiä siemenpusseja ja kasvien nimilipukkeita, joihin on raapustettu kylvö- ja istutustietoja. Voisivat olla paremminki organisoitu...
By mone - 18.2.2009

Hei!

Kuka tietäisi, mistä saisi hyvän muistikirjan puutarhaa koskien.

Alkaa nyppimään nuo sekavat ja hyppivät monet vihkoset, joista ei löydä ainakaan sitä mitä juuri hakee.

En halaua vuodenaikaan sidottua kalenteria,vaan etsisin yleisempää aihetta käsittelevää muistikirjaa.

Jos joku sellaisen on tehnyt, kelpaisi kovasti.

By mone - 18.2.2009

Ei ole oikein mukava keskustella itsensä kanssa, mutta toivottavasti muitakin osallistuu.

Tämä kirja asia on ollut nyt niin monena kesänä mielessäni, että nyt en aio todellakaan jättää kirjaamatta kasvukauteen liittyviä asioita, joita on paljon. Niin paljon, että nyt harmittaa, kun en ole aiemmin aloittanut.

On tietysti monta tapaa pitää kirjaa asioista, mutta itse mieleisimmäksi koen kirjan, johon saisi piirtää ja somitella ja tietysti kirjoittaa.

Kuka muistaa esim. millaisia kesäkukki tuli laitettua 5 vuotta sitten?

Kirja on siitä myös hyvä tapa, että sen voi ottaa mihin tahansa mukaan, esim puutarharetkille, messuille, mökille...

Gummerukselta näyttää tosiaan olevan tulossa nyt helmikuussa kirja "Puutarhani vuodet". Palan halusta nähdä, täyttäisikö tämä kirja toiveeni.

Kertokaa, miten te olette laittaneet asioita muistiin.
By Oulunseudulta - 18.2.2009

Täällä on käytössä 10 vuoden kalenteri. Asiat sopii juuri ja juuri kun pienellä kirjoittaa. Seuraan myös lämpötiloja ja sademääriä.
By anita - 18.2.2009

Minä aloitin "puutarhailun" vasta viime keväänä ja silloin tein epämääräisen excel-taulukon, jonka täyttäminen unohtui heti, kun kylvöt ja taimet rupesi viemään enemmän aikaa. Nyt tänä keväänä aloitin kaksi vihkoa. Toisen puutarhassa kasvaville kasveille ja sitä täytän niiden osalta, joita siellä jo kasvaa ja merkitsen siihen kaiken mahdollisen tiedon kasvista. Toinen vihko on ihan puhtaasti kylvöjä varten, milloin kylvetty, milloin itänyt, peitetäänkö vai ei, kylmäkäsittelyllä vai ilman... Ei varmaan riitä kovin pitkäksi aikaa eikä tule olemaan kovin toimiva, mutta ennen kuin muutakaan parempaa keksin, pitää tyytyä tähän.
By nanikka - 18.2.2009

vanamo, ethän sinä yksin keskustele. Kysyit asiaa myös neljässä muussa ketjussa ja ainakin näissä kolmessa on vastauksia sinulle. Olethan käynyt ne lukemassa?

1. Puutarhakirja

2. muistikirjaa

3. Kalenteri / päivyri

Tuo 2-ketju on pisimmälle ehtinyt keskustelussa.

By Unnika - 18.2.2009

Jos minulla olisi pakottava tarve pitää puutarhapäiväkirjaa, perustaisin blogin. Hyvässä lykyssä sinne tulisi kommenttejakin silmän isku

By Hilu - 18.2.2009

Tuossa muuten oli tosi hyvä idea monelle!
By mone - 18.2.2009

Siirrän tämän viestini tänne oikeammalle palstalle, missä keskustellaan puutarhakirjallisuudesta.

Kävin ostamassa Gummeruksen julkaiseman kirjan Puutarhani vuodet-muistikirjan ja olen ostokseeni tosi tyytyväinen. Aloin heti täyttämään kirjaa, enkä tänä kesänä päästä enää niksin niksiä karkaamaan mielestäni.

Kirja maksoi 25 € ja siihen voi kirjoittaa ja piirtää kaikenlaista puutarhaan liittyvää.

Se on kivasti jaettu eri aihepiireihin, vuodenaikoihin yms. ja se tuo esille puutarhan mitä moninaisemmin.

Näin tieto säilyy eivätkä asiat ja oivallukset unohdu.

Jos tila jossain kohden ei riitä omiksi tarpeiksi, takaosaan on jätetty runsaasti ylimääräisiä muistiinpanosivuja, joihin jatkaa merkintöjään.

Kirja on kuvitettu tekijän omilla kuvilla ja lisäksi kirjaan voi lisätä myös omia kuvia.

IHANA KIRJA, kiitos tekijälle!

By Sinikello - 18.2.2009

Mie käytän sellaisena yleisluontoisena muistikirjana kovakantista taitelijan luonnoskirjaa. Eli siis kovakantinen kirja jossa on valkeat, melko paksut sivut, joihin on hyvä kirjoittaa tai piirtää. Noita saa ainakin melkeen joka kirjakaupasta. Kannet kyllä useimmiten tylsän mustat, mutta niihin äkkiä tekee pääliset tms.
By TaruT - 18.2.2009

mun mielestä paras kirja on rengasselkäinen, mahtuu lisäämään väleihin tarpeellisia lehtileikkeitä tms. liimailtavaa Smile , totesin juuri että sidottuselkäinen iso kirjani laukeaa kohta "liitoksistaan", kun olen lisännyt kuvia kasveista muistiinpanojen joukkoon. A5-kokoisia paksukantisia rengasselkäisiä muistikirjoja saa ainakin Suomalaisesta kirjakaupasta joskus edullisestikin ja ihan hauskoilla kuoseilla.
By mone - 18.2.2009

Heips!

Huomasiko kukaan to 27.3.2008 TV 1 lähetyksen, jossa esiintyi "Puutarhani Vuodet" kirjan tekijä aamuteeveessä.

Katsoin sen ja jos haluatte vilkaista, voitte mennä osoitteeseen http://areena.yle.fi/toista?id=1166258

löytyy ohjelman loppuosasta.

By Nuu - 18.2.2009

Viestit sivulta 7 tuohon ylläolevaan saakka on siirretty toisesta rinnakkain kulkeneesta samanaiheisesta ketjusta. Se on jäänyt vahingossa huomaamatta silloin kun on perustettu Sad Eli ajantasaisen keskustelun pään "saa kiinni" sivulta 6, ja tästä eteenpäin se taas jatkuu.
By Kassikäpp - 19.2.2009

Tuohon edellämainittuun kirjaan kommentoin pikaisesti, vasta sen tassuihin saatuani, että varmaan on ihan kiva, sellaiselle, jonka piha on ihka ensimmäinen ja tilaa n. 30 neliötä.
By Minnimi - 20.2.2009

Minun pihani on ensimmäiseni, tilaa enemmän kuin 30 neliötä ja luulen rengaskansion olevan ainoa vaihtoehto. Silloin voi säästää lisämatskua ja piirroksia ja tekstiä ja... Sitä on nyt jo niin, ettei 5 v kalenteri + vahakansivihko ole riittävästi. Pelkästään tämän päivän työ vaatii enemmän kuin kokonaisen sivun pelkkää tekstiä. Haluan myös säästää siemenpussit siihen saakka, kunnes istutukset ovat paikallaan ja merkittyinä pohjapiirrokseeni.

Valmiskalenterit ovat nättejä, mutta käytännöllisyys on eri asia. Minun ääneni menee leveäselkäisille kansioille.
By mone - 28.2.2009

No nyt kun olette saaneet päästellä höyryjä ja haukkua oikein perin suomalaisesti, niin toivon kaikille kaunista kevättä ja pahoittelen kaikille aiheuttamaani mielipahaa.

By intopii - 28.2.2009

Taidamme täällä(kin) olla sellaista perusrehellistä, sääntöjä noudattavaa väkeä, ja siksi olin harmistunut, kun a) ylipäätään lähdit edistämään omaa taloudellista etuasi vastoin P-netin ohjeita ja b) teit sen vielä muka toisen nimissä. Sääntöjen vastainen toiminta ja oman henkilöllisyyden "hämärtäminen" / ei-omana-itsenään esiintyminen eivät ainakaan minun silmissäni näytä kovin suoraselkäiseltä toiminnalta.
By fiora - 28.2.2009

Saakohan mistään muisti/kalenterikirjaa omilla kuvilla? Siis missä olisi joka kuukaudelle jokin oma kuva ja sen jälkeen pari sivua viivapaperia (siis muutama arkki per kuukausi)?
By Kassikäpp - 28.2.2009

fiora, vapaa sana > kirjat, lehdet > oma kukkakirja.
By Kassikäpp - 28.2.2009

Vanamo, toimit petollisesti ja jäit kiinni. Tuskin siitä mielipahaa tuli muille kuin itsellesi, muille lähinnä hyvät naurut.
By mone - 28.2.2009

Hienoa, että osaat iloita toisten mielipahasta. - Ja sinulla on mielestäsi oikeus tuomita muita,,,epäilenpä.

Päätän keskustelun aiheesta ja toivon teidän pääsevän takaisin puutarha-aiheen pariin

.
By Fiia - 28.2.2009

Flora, kyselit muistikirjaa, jossa olisi kuvia joka sivulla. En tiedä niinkään kuvista, mutta mulla on kirja, jossa on ihania mietelmiä ja ajatuksia, muutama viiva joka päivälle ja hyvä paperi. Kirja on Paulo Coelhon Ilo, kalenteri 2009. Olen jo vanha konkari ja joka vuosi kirjoittelen puutarhasta vain joitakin tärkeitä asioita, lähinnä muistutukseksi seuraavaa kesää varten. Esimerkiksi, mitä kasveja olen siirtänyt/hankkinut ja mihin paikkaan olen ne sijoittanut. Samoin kylvöjen aikatauluista ehkä jonkin verran sekä mihin aikaan jotkut kiinnostavimmat kasvit ovat kukkineet.

By Paulastiina - 28.2.2009

Mulla on ruutuvihko, johon liimailen lyhykäisten kirjoitusten seuraksi joskus ihan vaan kopiopaperille tulostettuja kuvia. Excelillä olen tehnyt kylvö-, itämis- ja koulimismuistiinpanoja.
By fiora - 28.2.2009

Tommoset valokuvakirjat ei ehkä oo parhaita muistivihkoiksi, koska valokuvapaperille ei käsittääkseni tartu ihan mikä tahansa tussi. Sen takia haluaisin semmosen missä olis vuorovälein kuvasivuja ja muistiinpanosivuja. Mutta ehkä tyydyn kirjoittamaan blogia, itseni tuntien kuitenkin vain hukkaisin sen muistikirjan johonkin...
By fiora - 28.2.2009

Niin joo voishan sitä vain tulostaa kuvia/sivuja printterillä ja laittaa mappiin. Silloin olisi helppo lisää sivuja niille kuukausille, joista uhkaa kirjoitustila loppua.
By Weikko - 28.2.2009

Excel viikkotasolla + digikuvia. :-)
By Kassikäpp - 28.2.2009

vanamo, ei niin, että mielipiteesi kiinnostaisi, mutta en ole sanonut iloinneeni muiden mielipahasta missään vaiheessa. Sen verran on oikeustajua ja tolkkua jäljellä, että en edelleenkään alkaisi tekeytyä joksikin toiseksi ja markkinoida omaa tekelettäni netissä sillä tavoin niinkuin itse teit. Itse aiheutettu mielipaha siis.
By Lumijoutsen - 28.2.2009

Mun paras puutarhakirjani on syrämen muistoissa ja sieltä riittääkin ammennettavaa.

By MoonRiver - 28.2.2009

Tässäkin yksi ilmainen tulostettava kalenteri. Sattu olemaan puutarha-aiheinen. Sinänsä ei sovi ihan suurille muistiinpanoille, vaan on enemmänkin tavallinen kalenteri. Viikko alkaa näköjään sunnuntaista.

Tässä toinen

Kolmas

By Maksaruoho - 11.11.2013

Tilasin monen vuoden jälkeen tuon Pihakalenterin täältä etusivulta olleen mainoksen alta. Kun pyydettiin kirjautumaan Rakentaja.fi sivuille, jonka tunnus on sama, kuin pnettiin, pällähti eteeni tieto, että minulle on 10 euron "etuseteli" olemassa ja käytänkö sen nyt?

Totta maar mä käytin ja koko kalenteri tuli maksamaan 9,90 euroa, kun tässä kuussa saa tilauksen ilman postimaksuakin.

Sitä en tiedä mistä moinen etu oli peräisin. Käykää muutkin katsomassa, jos teilläkin on sama juttu.
By Sinipsu - 11.11.2013

Kiitos rahanarvoisesta vinkistä. Kalenterin kohdalla lukee, ettei bonuspisteitä voi käyttää. Kun sitkeästi klikkaa tilausta eteenpäin, niin hyvitys tulee näkyviin. Minulle oli kertynyt 20 egeä ja järjestelmä pyöräytti kuvion niin, että maksoin verkkopankissa kalenterista euron ja rakentaja-tilille jäi 1,1 egeä.
By mai-lee - 11.11.2013

kiitos sinipsu vahvistuksesta. olivat ne pisteet = 10 € siellä odottamassa, kun tarpeeksi pitkälle ehti:-)

edit - ei herännyt sulo vilén vielä kympillä:_) onneksi on aina peruuta-namiska olemassa...
By Nuu - 11.11.2013

Samalla kiitosasialla tässä minäkin. Kävin tilaamassa tuon äsken, 10 euroa sain alennusta kun tosiaan tarpeeksi pitkälle etenin tilauksen kanssa. 9,90 jäi sille hintaa.

Toivottavasti on käytössä hyvä, en ole aiemmin sitä raaskinut hankkia Smile
By Satu-71 - 11.11.2013

No voi hitsi, siellä se 10€ näkyy olevan minullakin mutta minä ehdin tilaamaan tuon kalenterin jo viime viikolla Oma Piha lehden kautta. No, kyllähän tuo summa siellä säilyy Smile
By Oulunseudulta - 11.11.2013

Ei ollut mulla, millähän perusteella tulee, oletteko tilanneet täältä aiemmin jotain?
Ja missä kohtaa tilausta se alennusilmoitus tulee?
Korjaus - näkyy olevan sittenkin se alennus mullakin, pitää tilata kunhan on verkkopankkitunnukset lähettyvillä.
By Hienohelma - 11.11.2013

Täähän oli hyvä juttu, tällainen on ollut hakusessa. Olen käyttänyt päiväkirjana joutilasta ammattikalenteria, se on toiminut ok mutta muistuttaa liikaa töistä. Tilasin tuolta nyt ekaa kertaa ja kympillä näkyy tulevan kotiin mullekin  Kiitokset vaan vinkistä!
By Maksaruoho - 11.11.2013

En ole tilannut mitään... syytä en tiedä, mutta heitetään villi veikkaus: olen roikkunut täällä linjoilla jo aika kauan Wink
By Nuu - 11.11.2013

Olisko se bonus tai mikä sen nimi nyt onkaan sellainen joka tulee jokaiselle penttiin rekisteröityneelle ? Se vaan löytyy tuolleen mutkan kautta jos jotain ostaa ?

En ole minäkään mitään koskaan ennen ostanut pentin kautta.

Pitää myöhemmin tsekata oliko se kertaluontoinen juttu, vai saako sen sinne joskus uudelleenkin.
By Hienohelma - 11.11.2013

Olisko joku palveluun liittymisllahja kun kaikilta tuntuu löytyvät. Hyvä kun tuli puheeks. Uusia bonareita odotellessa 
By jutikka - 11.11.2013

mää en kyllä löytänyt
By sofi - 12.11.2013

En löytänyt minäkään mitään alennuksia.
By Jadetsu - 12.11.2013

Enkä minä
By tupsukki - 12.11.2013

En mäkää löytäny mitää alennuksia.
By Sinipsu - 12.11.2013

Olen rekisteröitynyt 2005 rakentaja.fi -palveluun ja silloin on lävähtänyt alkubonukset 1000 pistettä.Vuonna 2008 palveluun on rekisteröitynyt 200 000. jäsen ja silloin on kaikkia hyvitetty taas 1000 pisteellä. Nykyään ei tule paljoa käytyä tuolla raksapuolella, joten bonukset olivat täysin unohtuneet. Tiedon löydätte, kun kirjaudutte pentin tunnareilla, menette omiin tietoihin (sama kohta kuin kirjautuminen) ja sitten jäsentukkukauppa. 
Ihan kiva kun bonukset säilyivät näin kauan. En tiedä miten uusia kertyy 
By huitukka - 12.11.2013

Tänään luki tuolla kalenterin esittelyssä, ettei tuotteeseen voi käyttää bonuspisteitä. Huomasin sen sitten vasta, kun jo eilen olin turhaan minäkin tuota alennusta etsiskellyt ja tänään yritin uudelleen. Olisko tullut nyt vasta tuo lisähuomautus, kun en ainakaan eilen sitä huomannut
By mai-lee - 12.11.2013

"sinipsu, maanantai, 11. marraskuuta 2013 - klo 6.30
Kiitos rahanarvoisesta vinkistä. Kalenterin kohdalla lukee, ettei bonuspisteitä voi käyttää. Kun sitkeästi klikkaa tilausta eteenpäin, niin hyvitys tulee näkyviin."

minä kävin ens kerran tarkistamassa joskus kuun alkupuolella ja silloin jo oli *ettei* ja kun sinipsun tavoin oli sitkeä niin kyllä se alennus vähennettiin loppusummasta...
By Miranda - 12.11.2013

Juu, niin vähennettiin ja vain 9,90 € piti maksaa, kun sen tunti sitten tilasin. Vaikka siellä luki, ettei bonuksia hyvitetä.
By huitukka - 12.11.2013

no onnistuihan se lopulta, mutta taas kerran piti noiden salasanojen kanssa temppuilla
By Sinipsu - 14.11.2013

Kalenteri tuli tänään. Kannattaa tilata, olkoon bonuksia tai ei.Säästyy edes postikulu. Senhän voi jatkossa sijoittaa esim siemenketjukirjeeseen Wink

Kalenterissa näyttää olevan runsaasti asiaaa ja paljon tilaa myös omille muistiinpanoille. Kaunis kirja muutenkin Smile
By Nuu - 14.11.2013

Tännekin posti toi tänään, nopeasti toimitettu. Pikkuisen selasin sitä äsken ja vaikutti ihan mukavalta. Hyvän kokoinen pöytäalmanakka jossa kasveihin ja kasvatukseen liittyvää tietoa näyttäisi olevan tasaisin välein. Toimii hyvin vaikka koko perheen almanakkana. Aloin jo miettimään että se olisikin hyvä joululahja, katsotaan jääkö omaan käyttöön vai käärinkö pukinkonttiin.
By Hienohelma - 15.11.2013

Sain omani tänään. Ensiselauksen perusteella vaikuttaa lupaavalta Smile
By lumi - 15.11.2013

Pöljä mikä pöljä mutta en löydä mitään kalenteria bonuspisteitä kertynyt vuodesta 2006 lähtien 1000 pojua
By Nuu - 15.11.2013

lumi, mene puutarha.netin etusivulle ja kelaa sitä pikkuisen alaspäin ruudulla. Siellä tulee eteen myös kohta "tilaa puutarhakalenteri ilman postikuluja". Siitä kun lähdet tilaamaan niin jossain vaiheessa sinne poksahtaa esille myös se 10 euron bonushyvitys, ellet ole sitä jo aikaisemmin johonkin käyttänyt.
By lumi - 15.11.2013

Löyty !
By kaiku - 28.1.2014

Näin mattimyöhäisenä tilasin ViherPihan Puutarhakalenterin, eilen tuli ja sehän on ihan kiva, muistiinpanoille on ainakin sopivasti tilaa.