Puutarha.net Keskustelut

Hyasintti, hyötäminen

https://keskustelut.puutarha.net/keskustelut/Topic2541860.aspx

By pippos - 24.8.2008

Osaisiko joku kertoa, miten saadaan itse kasvatettua joulukukkia? Siis hyasintteja. Miten niiden kanssa kuuluu toimia, jotta tulosta tulisi, ja millaisella aikatatululla.. Täällä joku puutarhahullu jo pohtii tulevaa, kun syksy tulee jo pian, ja kaikki kesäkukat menevät- ja jotain kasvatuspuuhaa pitää olla alkutalveksikin

By Sand - 24.8.2008

Joku viisaampi tietää tarkemmin, mutta niin se meni, että hyasintit ruukkuun syksyllä, viileään kellariin juurtumaan ja jonain oikeana aikana sisälle kasvamaan...
By Tipilintu - 1.9.2008

Itse kävin keräämässä kielojen juuria perinteisten joulusipuleiden joukkoon. Täällä on yleiset ohjeet hyötämiseen.

http://www.hyotykasviyhdistys.fi/hoitoohjeita.shtml#sipuli
By Kasuariina - 3.9.2008

Hyasintit multaan syys-lokakuussa.

Pimeyttä ja 8-9 asteen lämpö 6-8 viikkoa, jolloin juurtuu.

Tuonti 15-18 asteeseen, mutta pimennetään edelleen tötteröllä.

Idun ollessa 10 cm, tötterö pois ja pidetään valossa, jolloin kukinto avautuu viikossa-parissa. Tuosta voi laskea, millä konstilla osuisi jouluksi. Itselläni viimeksi meni loppiaiseen Smile
By Kesäranta - 3.9.2008

Minä olen ostanut sipuleita puutarhalta syksyisin ja ne on käsitelty niin,että kukkivat joulun aikoihin.Itse olen syyskuun loppupuolella niitä laittanut noin pari-kolme senttiä sipulia suurempaan purkkiin multa-hiekka seokseen.Sipulia pitää näkyä noin 1/3 osa mullan yläpuolelta,muuten sipuli mätänee.Sitten kastelu ja kellariin.Jos ihan tuntuvat kuivuvan niin vähän vettä,mut varottava liikaa märkyyttä. Joulukuun alussa tuon sisälle ja yleensä joulun aikaoihin ovat olleet kukassa,välillä on mennyt uuteen vuoteen paras kukinta,mutta sehän on ollut ihan kiva et vielä silloinkin on kauniita joulukukkia.Yleensä istutan muutaman sillälailla et korissa on muutakin kuin hyasintti niin kukinta kestää pidempään.
By Tipilintu - 3.9.2008

Minä laitoin kanssa tulppaanin ja muitakin syksyn sipuleita kielojen kanssa. Toivottavasti kukkivat eri aikaan ni on silmän iloa pidempään.
By MirjaM. - 18.10.2008

Löysinpä aitan takaa cool -siis sieltä perinteisestä ''talteen'' paikasta -ruukussa olevan viimejoulun hyasintin.

Piippa on jo tulossa ja värikin näkyy, sininen on tulossa kukkaan.Varastoa tuossa jokunen viikko sitten tyhjennettiin ja nostin sen ulos, syyssateet ovat elvyttäneen sen.

By Tipilintu - 22.10.2008

Iljettävä hiiruli oli haukannut sipulin kylkeä ja siinä oli sit homepillku vauriokohdassa. näinköhän itää Sad
By Liisukka - 20.12.2008

Oli ihan pakko tulla tänne nauramaan itselle kesken joulusiivon naurua

Vissiin keväällä on jäänyt siivoaminen vähemmälle, sillä kätköistäni löysin nyt viime joululta jääneet hyasintin sipulit, jotka näyttävät nyt tältä:

Yksi on paperipussin pimeydessä onnistunut kasvattamaan jopa sivusipulin, johon siihenkin taitaa tulla kukka kieli ulkoa

Kyllä mulla tänä jouluna on ainakin hyasintteja -puutarhalta ostin 6 kappaleen kassin ja nämä päälle...

Kyllä kannattaa siivota!

By Liisukka - 20.12.2008

Tässä vielä sivusipulilapsi

By Kasuariina - 20.12.2008

Nyt jos multiin laittaisit, saattaisivat ilahduttaa sinua loppiaisena, ehkä.
By otaporkkana - 2.11.2010

Iiks, olen ekaa kertaa kokeilemassa hyasinttimaljakkoa, vaan taidanko olla jo myöhässä joulua ajatellen? Luin että maljakossa sama juttu kuin multaan laitettaessa, eli istutuksen jälkeen parin kuukauden pimeäkylmähoito. Onko siis niin että hyasinttimaljakossa sipuli saa olla vedessä esim. jääkaapissa tuon ajan, pari kuukautta? Vai pitäisikö sitlle antaa kylmähoito mullassa ja laittaa vasta sitten maljakkoon kun on kehittänyt juuret?
Vieläköhän nuo ''käsitellyt'' hyasintinsipulit kerkeäisivät jouluksi?
By Nuu - 2.11.2010

otaporkkana, siirsin aloituksesi "Jouluhyasintti maljakkoon-onko jo myöhäistä? " tänne hyasintin hyötämisestä jo valmiina olleeseen paikkaan. Laitan sinulle tulemaan myös yksityisviestin, katsotko postiasi (oikea ylänurkka, pomppiva kirjekuori).
By anemone - 5.11.2010

Viimevuotiset hyasintit ovat olleet koko vuoden lipaston päällä ilman vettä ja nyt huomasin niissä parin sentin alut. Laitoin niille sanomalehtitötsät päälle ja annoin tipan vettä. En odota, että saisin niitä kukkaan jouluksi, mutta olisiko jotain ohjeita, joilla saisin kukkimaan edes johonkin aikaan? Kellaria en omista, ainoastaan varaston, jonka lämpötilaan voin itse vaikuttaa. Huonelämpötilakin on sama kaikkialla lukuunottamatta tuulikaappia, jossa luultavasti lämpötila keikkuisi siinä +15 asteen tienoilla, jos pidän patterin kiinni. Vinkkejä?
By Sienestäjä - 5.11.2010

Men kyl yhtää tajua mistään pimeakylmähoidoista. Multaan iskin ja sisällä tossa ne on. Puolessa sipuleista on jo vihreä alku tulossa.

Jouluks ei taida ehtii, mut hälläväliä BigGrin