Puutarha.net Keskustelut

Siemenkirje: Jokaiselle jotakin, SULJETTU

https://keskustelut.puutarha.net/keskustelut/Topic2939413.aspx

By Nuu - 10.11.2021

Kirjeessä on nimensä mukaan sitä sun tätä:  erilaista hyötäriä mukaanlukien joitakin yrttejä sekä tomskuja ja chilejä / paprikoita. Monivuotista ja yksivuotista. Kesäkukkia ja perennoita. Itse kerättyjä siemeniä ja kaupan pussien pohjia.
Löytöjä tekemään pääsee max  10 ensiksi hepannutta joilla jo jonkinlainen tausta pentissä olemassa. 

Tässä ohjeet tähän siemenkirjeeseen osallistuville (pääosin yleiset siemenkirje-ohjeet):

Ilmoittautumiset tähän ketjuun ja lisäksi saman tien yhteystiedot yksityisviestillä minulle puhelinnumeron kera. Kirjeen postitusjärjestyksessä ensimmäisinä ovat ne joilla on aikomus kasvattaa chiliä (kylvöaika) joten mainitse asia hepatessasi. Osallistujalista (nimimerkit) tulee nähtäväksi tähän ketjuun sekä myös postituslistana mukaan kirjeeseen sisälle (yhteystiedot postitukseen).

Kirjeeseen osallistuva seuraa aktiivisesti kirjeen kulkua kunnes oma osa on hoidettu ja kunnossa. Jos jostain syystä et juuri silloin ole maisemissa kun kirje olisi tulossa sinulle, niin ilmoitathan siitä etukäteen täällä pentissä tai suoraan minulle, jotta voidaan vaihtaa paikkaasi jonkun muun kanssa.

Jokainen siemenkirjeessä mukana oleva laittaa viestin tähän siemenketjuun tiedoksi sekä kirjeen saapumisesta että eteenpäin lähtemisestä eli kuittaa tässä ketjussa kirjeen etenemisen osaltaan.  Jos netti ei pelaa niin siinä tapauksessa minulle tekstiviestillä ilmoitus kirjeen kulusta. Pyritään siihen että kirje viipyy kullakin vain pari päivää.

Kun lisäät siemenpussukoita käytä mahdollisimman pieniä ja kevyitä pussukoita. Jos laitat kirjeeseen mukaan jotain vain tietylle henkilölle tarkoitettua, kirjoita pussukan päälle selkeästi hänen nimensä. Vaihtareista ei tarvitse kamalasti huolta kantaa. Kiva tietysti jos jotain siihen pystyy lisäämään että osanottajilla olisi laaja aarrearkku mistä tehdä löytöjä, mutta lähden aina siitä että osanottajat jäisivät plussan puolelle rahallisesti kirjeeseen osallistumalla.

Pakkauksen sulkemiseen ei käy tavallinen paperiteippi, eikä maalarinteippikään tahdo pakkasilla pysyä kiinni. Pakkausteippi tai ilmastointiteippi ovat kestäviä, eli käytä niitä. Katso tarkkaan, että pakkaus on kunnolla teipattu. Jos pakkaus on reissussa liikaa rähjääntynyt, se tulee vaihtaa uuteen.

Postitus joko postin XXS-pakettina joka jaetaan postilaatikkoon jokaisena arkipäivänä ja jonka kulkua  pystyy seuraamaan, postin S-pakettina tai matkahuollon S-pakettina. Riippuu kirjeen sisällöstä ja sitä mukaa koosta.  Kerron sitten kunhan olen saanut koottua. Peruskirjeenä ei kannata nykyään siemenkirjeitä laitella koska se menisi n. 1 henkilö/viikko, isolla osanottajamäärällä liian hidas kulku.

Isolla joukolla nyt heppaamaan,
rapistelemisiin Kiss

By Nuu - 10.11.2021

Rastas, Ylvalii, Itusilmä ja LeonM, olitte jo aiemmassa tiedusteluketjussa ihanasti aktiivisia. Muistakaa Hepata  tähän siemenkirjeeseen mukaan vielä erikseen Smile
By rastas - 10.11.2021

Jonossa ollaan \o/
By Genesee - 10.11.2021

HEP!

Mulla olisi tuoreista itse kerätyistä siemenistä kirjeeseen laittaa ainakin japanilaisen kabocha-kurpitsan siemeniä, tomaatteja, chilejä ja virginiantupakkaa. Kaikenlaisia ostosiemeniä tietenkin löytyy ja ne pitäisi vaan inventoida.
By Nuu - 10.11.2021

Hienoa, kiva kun otatte osaa rastas ja Genesee. Hyvin alkoi Smile
By Karvari - 10.11.2021

Hep,jotaki varmaan löytyy 🙄
By Nuu - 10.11.2021

Karvari - 10.11.2021
Hep,jotaki varmaan löytyy 🙄

Mainiota Smile Mulla onkin jo tarvittavat yhteystiedot sulle joten ei tarvitse laittaa yksäriä.
By Ylvalii - 10.11.2021

HEP!
By Nuu - 10.11.2021

Ylvalii - 10.11.2021
HEP!

Hieno juttu, kiva kun olet mukana Smile
By Itusilmä - 10.11.2021

Hep! 
Mukana, kiitoksia Nuu muistutuksesta 🙂.
Minulta löytyy itse kerättyinä ainakin laventelia ja iisoppia, ja jotain tomskua. Kaupan pusseista lisäystä, kun on tullut tilailtua monenlaista väliin tuplanakin vahingossa. 
By Nuu - 10.11.2021

Itusilmä - 10.11.2021
Hep! 
Minulta löytyy itse kerättyinä ainakin laventelia ja iisoppia, ja jotain tomskua. Kaupan pusseista lisäystä, kun on tullut tilailtua monenlaista väliin tuplanakin vahingossa. 

Kiva kun oot mukana Smile Laitatko vielä yhteystietosi puhelinnumeroineen mulle yksärillä.
By raipel - 10.11.2021

Itusilmä - 10.11.2021
Hep! 

Jonossa!
By Nuu - 10.11.2021

raipel - 10.11.2021
Itusilmä - 10.11.2021
Hep! 

Jonossa!

Hienoa raipel,  kiva kun tulit mukaan Smile
By LeonM - 11.11.2021

Hep. Smile
By Nuu - 11.11.2021

LeonM - 11.11.2021
Hep. Smile

Kiva, tervetuloa  Smile  Laitatko mulle vielä yhteystietosi puhelinnumeroineen yksärinä tulemaan.
By Nuu - 12.11.2021

Väliaikatietoa sisällöstä: lähdössä mukaan pakataan 16 eri chililajiketta joiden tulisuusasteet todella tulisesta todella mietoon,  ja 10 eri paprikalajiketta.  Luulisin että  löytyy jokaiselle jotakin noista lajeista Smile

Jos joku on erityisen kiinnostunut kasvattamaan chiliä niin kertokaa mulle että osaan laittaa teidät sinne kirjeen alkuosaan jotta saatte kasvatuksen alkamaan varmasti ajoissa.
By Nuu - 13.11.2021

Pikkuhiljaa kasailen kirjettä jo.  Mukaan lähdössä myös 49 tomaattilajiketta. Yritin raakata määrän silleen kohtuullisen kokoiseksi mutta lajikkeisiin mahtuu kaikenkokoista, ja niin ulko- kuin kasvarikasvaukseen.

Muut kirjeeseen mukaan tulevat lajit onkin paljon helpompi laittaa kun ei tartte sadoista eri lajikkeista valkata BigGrin
By Nuu - 15.11.2021

Tässä on nyt tällä hetkellä mun lisäksi 7 osanottajaa.  Ajattelin niin että odotan vielä tän viikon jos joku muu vielä heppaa mukaan. Tähän aikaan vuodesta monet ei käy täällä päivittäin eikä viikoittainkaan eli kirjeen huomaamiseen saattaa mennä kauankin aikaa.

Kasaan kirjeen nyt tän viikon aikana ja postitan eteenpäin joko jo perjantaina tai sitten ens viikon maanantaina. Nyt olis hyvä hetki vaikuttaa postitusjärjestykseen, eli jos jollain on toivomuksia järjestyksen suhteen niin kertokaa ihmeessä.  Järjestys ei välttämättä tule olemaan sama kuin heppausjärjestys vaan pikkuisen pähkäilen sen kanssa. Mutta vaikuttaa siis halutessaan saa.

Ja edelleen voi mukaan hepata jos kiinnostusta on. Hankikylvöjäkin pääsee halutessaan tekemään, multasäkki sisälle odottamaan Hehe

By Gitte - 16.11.2021

Hei! Pääsiskö mukaan tällainen ei aktiivinen? Aika on mennyt ja kaikkea on tapahtunut.
Meni puutarha ja jäi kaikenkaista siementä, osa vanhaa. Ajattelin että saisi osaa pois kun
itsellä ei ole paikkaa missä kasvattaa. Sitä kasvimaata vielä toivoisin mutta
taitaa jäädä saamatta. Yksivuotisten kukkien siemeniäkin on kerääntynyt liikaa.
By Nuu - 16.11.2021

Gitte - 16.11.2021
Hei! Pääsiskö mukaan tällainen ei aktiivinen? Aika on mennyt ja kaikkea on tapahtunut.
Meni puutarha ja jäi kaikenkaista siementä, osa vanhaa. Ajattelin että saisi osaa pois kun

Hei Gitte,
Ihan heti en muistanut sinua, senverran pitkä tauko ollut.  Kyllä pääset mukaan kirjeeseen, tervetuloa Smile
Käsitinkö oikein että sinulla  olisi enemmänkin tarvetta päästä eroon kertyneistä siemenistä ja ne pääosin ainakin ovat kukkien siemeniä ?  Jos näin on niin voisin ehkä laittaa sinut heti ensimmäiseksi jolle postitan siemenkirjeen. Saisimme lisää monipuolisuutta tähän. 

Oletko jo tutustunut kirjeen sääntöihin ?  Jos et vielä niin tee se, ketjun alussa aloitusviestissä on ohjeet tähän ketjuun osallistujille. Sen jälkeen laita minulle yksityisviestillä yhteystietosi, mukaanlukien puhellinnumerosi.
Korostan että päivittäinen kirjeen seuraaminen on erittäin tärkeää, alusta alkaen on oltava aktiivinen siihen saakka kunnes oma osuus on ohi ja seuraava on kuitannut kirjeen saapuneeksi.
By Gitte - 17.11.2021

Nuu - 16.11.2021
Gitte - 16.11.2021

Hei Gitte,
Ihan heti en muistanut sinua, senverran pitkä tauko ollut.  Kyllä pääset mukaan kirjeeseen, tervetuloa Smile
Käsitinkö oikein että sinulla  olisi enemmänkin tarvetta päästä eroon kertyneistä siemenistä ja ne pääosin ainakin ovat kukkien siemeniä ?  Jos näin on niin voisin ehkä laittaa sinut heti ensimmäiseksi jolle postitan siemenkirjeen. Saisimme lisää monipuolisuutta tähän. 

Oletko jo tutustunut kirjeen sääntöihin ?  Jos et vielä niin tee se, ketjun alussa aloitusviestissä on ohjeet tähän ketjuun osallistujille. Sen jälkeen laita minulle yksityisviestillä yhteystietosi, mukaanlukien puhellinnumerosi.
Korostan että päivittäinen kirjeen seuraaminen on erittäin tärkeää, alusta alkaen on oltava aktiivinen siihen saakka kunnes oma osuus on ohi ja seuraava on kuitannut kirjeen saapuneeksi.

Olis 10 pussia avaamattomia ja 6 avattua kukkia, parasta ennen 2018-2020. Lisäksi 13 pussia vihanneksia,
päiväykset samoilta vuosilta. Punnitsin pusseineen ja meni yli 160g joten mitä teen? Itävyydestä en tiedä
mutta roskiin ne ainakin minulla menee.

By Nuu - 17.11.2021

Gitte - 16.11.2021
Nuu - 16.11.2021
Gitte - 16.11.2021

Hei Gitte,

Olis 10 pussia avaamattomia ja 6 avattua kukkia, parasta ennen 2018-2020. Lisäksi 13 pussia vihanneksia,
päiväykset samoilta vuosilta. Punnitsin pusseineen ja meni yli 160g joten mitä teen? Itävyydestä en tiedä
mutta roskiin ne ainakin minulla menee.

Päiväykset on ihan ok. Tosi harvan lajikkeen siemenet menettää itävyyttään nopeesti. Itekin laitan mukaan joitakin  kasveja joiden best before merkkaus on muutaman vuodenkin takaa, joillakin kauempanakin kuin 2018. Painon lisäys kirjeeseen ei haittaa koska ei ole kyse nyt taviskirjeestä vaan todennäköisesti mennään sillä S-paketilla (ks. kirjeen säännöt).  Eli eikun mukaan vaan jos muuten tuntuu siltä että aktiivisuus riittää omalta osalta kirjeen sujuvassa kulussa.
By Nuu - 17.11.2021

Gitte ilmoittautui mukaan kirjeeseen, kiva juttu ja tervetuloa Smile  Toivottavasti kirjeestä löytyy myös hänelle  mieleistä otettavaa !
By Gitte - 17.11.2021

Pientä muutosta siemeniin kun tytär halusi osan mutta
kaikkia jäi vielä.
By Nuu - 18.11.2021

Kysymys kaikille osallistujille:  Laitan talvivalkosipulin itusilmuja pussillisen mukaan JOS kiinnostuneita löytyy. Ne mahtuvat pakettiin lähdössä mutta jos pakettiin tulee matkalla lisäyksiä niin voi olla että jossain vaiheessa tekee tiukkaa. Niinpä kysymys: haluaako kukaan ?   Jos jokainen peukuttaisi tätä viestiä osoituksena että on lukenut sen, ja ne joilla on kiinnostusta itusilmuille laittais viestin.

Jos talvi on jo jonnekin päin Suomea saapunut, voi itusilmut  kylvää multaan johonkin istutusastiaan ja astia sitten ulos. Hyvin todennäköisesti ne sieltä keväällä lähtevät kasvuun. Aina kannattaa kokeilla jos tykkää valkkarista. Näistä pääsee kasvattamaan yksikyntisiä ja niistä seuraavana vuonna jo kynnellisiä. Lajikkeet mitä mulla on ovat Alexandra ja Tartto. Tartto on noista selvästi isokyntisempi. Oletettavasti itusilmut on pääosin Tarttoa.

Laitan kirjeen kulkujärjestyksen sen mukaan että itusilmut saadaan sieltä jo aika alussa otettua. Tällä hetkellä näyttäis siltä että kirjeen saisin liikkeelle huomenna perjantaina, ja ellei pakkauksessa tule ilmi mitään ongelmaa niin se lähtee postin XXS-pakettina joka toimitetaan vastaanottajan postilaatikkoon 2-3 arkipäivässä.
By Genesee - 18.11.2021

Nuu - 18.11.2021
Kysymys kaikille osallistujille:  Laitan talvivalkosipulin itusilmuja pussillisen mukaan JOS kiinnostuneita löytyy. Ne mahtuvat pakettiin lähdössä mutta jos pakettiin tulee matkalla lisäyksiä niin voi olla että jossain vaiheessa tekee tiukkaa. Niinpä kysymys: haluaako kukaan ?   Jos jokainen peukuttaisi tätä viestiä osoituksena että on lukenut sen, ja ne joilla on kiinnostusta itusilmuille laittais viestin.

Jos talvi on jo jonnekin päin Suomea saapunut, voi itusilmut  kylvää multaan johonkin istutusastiaan ja astia sitten ulos. Hyvin todennäköisesti ne sieltä keväällä lähtevät kasvuun. Aina kannattaa kokeilla jos tykkää valkkarista. Näistä pääsee kasvattamaan yksikyntisiä ja niistä seuraavana vuonna jo kynnellisiä. Lajikkeet mitä mulla on ovat Alexandra ja Tartto. Tartto on noista selvästi isokyntisempi. Oletettavasti itusilmut on pääosin Tarttoa.

Laitan kirjeen kulkujärjestyksen sen mukaan että itusilmut saadaan sieltä jo aika alussa otettua. Tällä hetkellä näyttäis siltä että kirjeen saisin liikkeelle huomenna perjantaina, ja ellei pakkauksessa tule ilmi mitään ongelmaa niin se lähtee postin XXS-pakettina joka toimitetaan vastaanottajan postilaatikkoon 2-3 arkipäivässä.

Itusilmuja voi kylvää ruukkuihin myös kevättalvella, jos on viileä paikka missä niitä voi säilyttää. Olen useana vuonna kylvänyt sekä syksyllä ja osan vasta keväällä, kun en ole uskaltanut kaikkia jättää talveksi maahan. 

Minä en tarvitse yhtään uutta valkosipulilajiketta, kun olen jo vähentänytkin omiani ja 11 lajiketta jätin nyt istuttamatta.
By Karvari - 18.11.2021

En minäkään tarvi,eioo tilaa.Ja nyt on jo ihan tarpeeksi.
By raipel - 18.11.2021

En minäkään!
By rastas - 18.11.2021

Kiitos, mutta ei ole tarvetta. On vielä kourallinen kaivamatta maahan.
By Itusilmä - 19.11.2021

Kiitos, mutta sama homma, omasta takaa on täälläkin, juuri laittelin yhden lavakauluksellisen pikkuitusilmuja tulemaan. 🙂
By Gitte - 19.11.2021

Empä tarvi minäkään, en ole vielä tuohon valkosipuliin
innostunut.
By J1304991186 - 19.11.2021

Hei.  Jouduin luomaan itseni uudelleen.  Jostakin syystä vanha ei enää toiminut.   Hep siemenkirjeelle, jos vielä on tilaa
By Nuu - 19.11.2021

Hei lillifi. Valitettavasti kirje on jo viety postiin. Lähti sieltä tämän päivän kujetuksessa eteenpäin.
Mielenkiinnosta kysyn että mikä ongelma sinulla on ollut. Jouduitko siis ottamaan itsellesi uuden nimimerkin kun jostain syystä et aiemmalla nimimerkilläsi päässyt kirjautumaan sisälle vai mitä tapahtui ?  Jos sinulla on ollut aikaisemmin toinen nimimerkki, niin mikä se oli ?
By Nuu - 19.11.2021

Siemenkirjeen kiertojärjestys:
1. Gitte
2. Ylvalii
3. Raipel
4. Genesee
5. Karvari
6. LeonM
7. Itusilmä
8. Rastas
Palautus: Nuu
By Nuu - 19.11.2021

Noniin, siemenkirje on postin matkassa S-pakettina. Nouto postista tai asiamiespostin postilokerosta. Varmistin ennen netissä maksamista ensimmäiseltä vastaanottajalta mihin paikkaan hän toivoo paketin toimitettavaksi. Suosittelen samaa käytäntöä muille myös. Kirjeessä sisällä on vähän ohjetta sekä kirjeen osallistujajärjestys. Yhteystiedoissa on mukana myös puhelinnumero, se tarvitaan vastaanottajan tietoihin kun netissä maksaa lähetyksen. Maksun yhteydessä näpytellään vastaanottajan nimi, puhelinnumero, omat tiedot (mm. sähköposti) sekä valitaan paketin toimitustapa ja toimituspaikka. Maksun jälkeen saa "helposti koodin" joka kirjoitetaan paketin päälle. Posti toimittaa lähettäjän sähköpostiin lähetystiedot ja seurantakoodin eli lähetyksen kulkua voi seurata. Paketin hinta on 6.90 €. Ottakaa siemeniä siten että jäätte varmasti plussan puolelle Hehe

Huomio: Paketin avausreuna on merkattu. Käyttäkään avaukseen ja sulkemiseen vain sitä reunaa niin paketti pysyy todennäköisesti kunnossa koko kierron ajan. Muistakaa sulkea kunnolla ennen uudelleenpostitusta (ohje mukana) !!

S-paketin toimitusaika on 1-3 arkipäivässä joten Gitellä se on aikaisintaan maanantaina ja viimeistään keskiviikkona. Seurataan aktiivisesti kirjeen kulkua ja ilmoitetaan siitä täällä kunnes oma osuus on kunnialla hoidettu alusta loppuun , eikä  vetkutella kirjeen eteenpäin toimituksen kanssa niin hyvin menee. Toivotan mukavia rapisteluhetkiä kaikille Kiss
By Nuu - 19.11.2021

Mukava toi seuranta. Vilkasin äsken ja info kuuluu näin: "Lähetys on matkalla. Arvioitu toimitusaika on 22.11.2021 klo 16:00 mennessä."  Gitte, laitan sulle seurantakoodin hölönä tulemaan, voit itsekin seurata. Mutta maanantaita veikkaavat saapumispäiväksi, ei huono Smile
By Gitte - 24.11.2021

Anteeksi kauheasti että paketti heti viivästyy.
Itsellä ei ole autoa ja tytär piti hakea eilen mutta
hänen autoon tuli jotain vikaa ja saan paketin vasta huomenna.
Harmittaa  koko osallistuminen, kun heti toppaa minun kohdalla.
Anteeksi vielä.
By Nuu - 25.11.2021

Gitte, huomasin että paketti on noudettu noutopaikasta eilen keskiviikkona.  Se pitäisi saada postitettua eteenpäin viimeistään huomisen perjantain postin mukana. Toivottavasti tämä onnistuu ?
Paketin sisällä on ohjeet nettimaksun hoitamiseen ja paketin postitukseen.
By Gitte - 25.11.2021

Paketti viety postiin. 
By Ylvalii - 26.11.2021

Gitte - 25.11.2021
Paketti viety postiin. 
Lähetys on matkalla. Arvioitu toimitusaika on 29.11.2021 klo 21:00 mennessä.
By Nuu - 26.11.2021

Ylvalii, sehän olis ens maanantaina iltaan mennessä. Luultavasti pitää paikkansakin toi päivämäärä.  Varmaan saat sen näppeihisi tiistaina viimeistään. Kuullostaa hyvältä Smile
By Ylvalii - 26.11.2021

Nuu - 26.11.2021
Ylvalii, sehän olis ens maanantaina iltaan mennessä. Luultavasti pitää paikkansakin toi päivämäärä.  Varmaan saat sen näppeihisi tiistaina viimeistään. Kuullostaa hyvältä Smile

Katsotaan nyt, luotto Postin kuljetuksiin ei ole kovin hyvä.
By Gitte - 27.11.2021

Ylvalii - 26.11.2021
Nuu - 26.11.2021

Katsotaan nyt, luotto Postin kuljetuksiin ei ole kovin hyvä.

Paketti on jo Vantaalla, hyvä Smile
By Ylvalii - 27.11.2021

Pate yllätti, sain 16:24 tekstarin, että noudettavissa automaatista. Käyty hakemassa, onkin hyvää aikaa huomenna tutkiskella 😊
By Nuu - 27.11.2021

Ylvalii - 27.11.2021
Pate yllätti, sain 16:24 tekstarin, että noudettavissa automaatista. Käyty hakemassa, onkin hyvää aikaa huomenna tutkiskella 😊

No Wautsi, olipa nopee toimitus !  Piti oikein miettiä et mikä päivä tänään onkaan, mut lauantai se on. En yhtään tiennyt että lauantaisin mitään lähetyksille tapahtuu. Varmaan nyt joku poikkeusaika tän kuluneen black friday-viikon ja ehkä lähestyvän joulunkin takia. Hyvä meidän siemenpaketin kannalta !
By Ylvalii - 28.11.2021

Lähetys Postin hallussa.
By Nuu - 28.11.2021

Ylvalii - 28.11.2021
Lähetys Postin hallussa.

Löysitkö mieluisia siemeniä ? Toivottavasti, ja toivottavasti otit reippaalla kädellä Smile
By Ylvalii - 28.11.2021

Nuu - 28.11.2021
Ylvalii - 28.11.2021
Lähetys Postin hallussa.

Löysitkö mieluisia siemeniä ? Toivottavasti, ja toivottavasti otit reippaalla kädellä Smile

Jotain tuli otettua ja jotain tuli lisättyä Smile Ensi kesää odotellessa :
By Genesee - 28.11.2021

Kuinka vanhoja siemeniä kirjeeseen kehtaa laittaa? Järjestelin varastoani ja löysin kolme avaamatonta vuoden 2019 lehtikaalipussia. Itse olen useana vuotena kylvänyt monta vuotta vanhoja kaalikasvien siemeniä. Nytkin kylvin Plantuihin mizunaa, minkä pussissa lukee 2017 ja kaikki siemenet taisi itää.
By Nuu - 28.11.2021

Genesee - 28.11.2021
Kuinka vanhoja siemeniä kirjeeseen kehtaa laittaa? Järjestelin varastoani ja löysin kolme avaamatonta vuoden 2019 lehtikaalipussia. Itse olen useana vuotena kylvänyt monta vuotta vanhoja kaalikasvien siemeniä. Nytkin kylvin Plantuihin mizunaa, minkä pussissa lukee 2017 ja kaikki siemenet taisi itää.

Kaikki sellaset jotka todennäköisesti itää, mukaan vaan. Joillakin lajeilla itävyys heikkenee nopeasti, joillakin  pikkuhiljaa vuosien mittaan, joillakin tuntuu siltä että 10 vuotta ei oo yhtään mitään vaan itävyys edelleen 90-100%. Silleen maalaisjärjellä ite ainakin meen aina.  Esimerkiksi kaalikasvit tuntuu minusta olevan sellaisia että aina vaan itää, se mitä pussissa lukee best before päiväyksenä on joku päiväys mikä on vaan pitänyt laittaa - ei merkitystä itämisen kannalta.
Eihän siemenille koskaan mitään itävyystakuuta voi antaa ja kaikki meistähän taatusti hyväksyy sen.
By rastas - 29.11.2021

Idätyslautta on hyvä tapa testata itävyyttä varsinkin siemenillä jotka pitää esikasvattaa. Siemeniä voi laittaa pieneen tilaan itämään ja siirtää purkkeihin sitä mukaa kun siemenet itää.
By raipel - 29.11.2021

Arvioitu toimitusaika on 30.11.2021 klo 16:00 mennessä.
By Nuu - 29.11.2021

Huomenna jo - kyllä posti nyt nostaa osakkeitaan mun silmissä ! 
Ja kuinka upeeta että kaikki osanottajat on hereillä omalla vuorollaan, kiitos siitä Kiss

Sellanen juttu mulla on ollut mielessä että useahan jo etukäteen vähän kertoili mitä olisi lisäämässä kirjeeseen vuorollaan ( jos ei tässä ketjussa ole niin siinä hyötärisiemenkirjeen halukkuus-tiedusteluketjussa. Ketju on vielä olemassa Siemenkirjeet-osiossa.). Kun kirjeen osanottojärjestystä ei pysty tietty mitenkään tekemään niin että jokaisella olis mahdollisuus ottaa halutessaan jokaisen lisäämiä siemeniä niin haluaisin antaa siihen kummiskin mahdollisuuden. Eli jos on jotain siemeniä mitä joku haluaisi mutta ei osanottojärjestyksen takia niitä saa, niin sitten vaan mulle viestiä niin hoidan sen erikseen kirjeen palattua kotiin. Osanottajille ei tule siitä ylimääräisiä kuluja.

Tuossa mielessä voitte halutessanne myös tähänkin ketjuun listata lisäämiänne siemeniä jotta lopussa olisi vielä mahdollisuus kaikilla katsoa onko tullut oman vuoron jälkeen jotain erityisen haluttavaa.

By raipel - 30.11.2021

Saapunut (olipa plaraamista) - kiitti, lähtee huomenna seuraavalle!
Posti on todella yllättänyt nopeudellaan - olen jo vähän aiemmin todennut, että paketit (jotka ovat "liisainneet" muille kuljetusfirmoille) toimivat, mutta kirjeet eivät.
By Nuu - 1.12.2021

Tässä kiertojärjestys ettei tartte kaukaa etsiä. Genesee seuraavana. 

1. Gitte
2. Ylvalii
3. Raipel
4. Genesee
5. Karvari
6. LeonM
7. Itusilmä
8. Rastas
Palautus: Nuu
By Genesee - 1.12.2021

Paketti on matkalla. Toivottavasti Postin arvio pitää paikkansa ja paketti on noudettavissa huomenna. Silloin ehtisin käydä sen läpi illalla ja viedä perjantaina postiin, niin että se lähtee matkaan Karvarille jo ennen viikonloppua ja saattaisi olla perillä maanantaina.
By Nuu - 1.12.2021

Genesee - 1.12.2021
Paketti on matkalla. Toivottavasti Postin arvio pitää paikkansa ja paketti on noudettavissa huomenna. Silloin ehtisin käydä sen läpi illalla ja viedä perjantaina postiin, niin että se lähtee matkaan Karvarille jo ennen viikonloppua ja saattaisi olla perillä maanantaina.

Vai vois jo huomenna olla perillä - hyvin ja nopeesti matkaa Smile

Älä ota mitään painetta, se on edennyt niin hyvin että ihan hyvin voit  pitää sen viikonlopun yli ja tutkia rauhassa jos sikseen tulee !
By Genesee - 2.12.2021

Paketti on täällä ja nyt kuluu ilta mukavasti sitä plärätessä.

Lisäys:
No nyt on paketti käyty läpi ja siemeniä kerätty pieniin minigrip pusseihin. Laitoin sinne mukaan joitain itse kerättyjä ja muutamia ostosiemeniä.

Tässä on kuvat Aasian ihmeistä, mitä laitoin minigrip pusseissa, kun jätin vielä siemeniä itselle alkuperäisissä pusseissa. (wasabina, paksoi, kabocha ja punainen shiso)

Saan paketin huomenna postiin kohti Karvaria, kun meillä on sopivasti työpaikan joululounas keskustassa pääpostina toimivan Salen naapurissa.
By Karvari - 7.12.2021

Paketti täälä,kauhia määrä siemeniä 😵 
En uskalla luvata että lähtee huomena 🥺
By Nuu - 7.12.2021

Tulipa taas nopsaan, upeeta !  Karvari, ei tartte lähteä huomenna eteenpäin !  

Sinä oot aina valmiina kaikille pentissä lähettämässä siemeniä (ja taimia)  jos vaan joku on jotain vailla joten nyt otat aikaa rauhassa sille kirjeelle.  Tutustut sisältöön ajan kanssa ja otat sit myös reippaasti kaikkee !
By Karvari - 7.12.2021

Kiitos Nuu,yritän plärätä nopiaa,muttaku on niin tolokuttomasti kaikkia ihanaa.
Ja huomenaki ehin tämän äärelle vasta myöhemmin 🥺 
By Nuu - 8.12.2021

Karvari - 7.12.2021
Kiitos Nuu,yritän plärätä nopiaa,muttaku on niin tolokuttomasti kaikkia ihanaa.
Ja huomenaki ehin tämän äärelle vasta myöhemmin 🥺 

Karvari, käytät sen ajan kun tarviit etkä hosu. Pääasia on että löydät ja saat otettua sieltä just ne kaikki mitkä haluttavilta tuntuu.
By Karvari - 9.12.2021

Paketti viety postiin.
LeonM,ooppa valaamiina
By LeonM - 10.12.2021

Täällä valmiina. Smile Lähetys on juuri lajilteltu Oulussa. Arvioitu saapuminen maanantaina.

Laitanko mukaan viiden eri magnolian siemeniä? Ne tarvitsevat kylmäkäsittelyn ja itävät parhaiten nyt heti keruuvuoden jälkeen > salpapussissa rahkasammaleen sekaan ja jääkaappiin. Jyväskylän pohjoispuolella tosin ei taida elää kuin ruukkukasvina ennen kuin ilmastonmuutos kasvattaa lämpösumman vuotuista kokonaiskertymää.
By Nuu - 10.12.2021

LeonM - 10.12.2021
Täällä valmiina. Smile Lähetys on juuri lajilteltu Oulussa. Arvioitu saapuminen maanantaina.

Laitanko mukaan viiden eri magnolian siemeniä? Ne tarvitsevat kylmäkäsittelyn ja itävät parhaiten nyt heti keruuvuoden jälkeen > salpapussissa rahkasammaleen sekaan ja jääkaappiin. Jyväskylän pohjoispuolella tosin ei taida elää kuin ruukkukasvina ennen kuin ilmastonmuutos kasvattaa lämpösumman vuotuista kokonaiskertymää.

Laita ihmeessä, mä ainakin innostuin heti Smile
By Karvari - 10.12.2021

Minäki haluaisin 🥺
By LeonM - 13.12.2021

SE on täällä!
By Nuu - 13.12.2021

LeonM - 13.12.2021
SE on täällä!

Hienoa, mahtavaa !  Tutki rauhassa, niinkuin jo aikasemminkin sanoin niin ei tarvi olla jäniksen selässä kun se on matkannut niin hienosti. Pääasia että löytyy itselle mielenkiintoisia,  ja tarpeeksi !
By LeonM - 15.12.2021

Kiitos, olipa siinä plärättävää. "Kirje" jatkaa tänään matkaansa kohti Itusilmää. 

Lisäsin kirjeeseen seuraavia runsaasti:
Taitepapu 'Ferrari', tilli 'Como', lehtikaali 'Half Tall',
kääpiöauringonkukka 'Sunspot', jättiauringonkukka 'Uniflorus',
aitohunajakukka ja kuitupellava, kukkii sinisellä, mutta käytetään yleensä kuivakukkana.
Lisäksi viiden eri magnolia lajikkeen siemeniä > 5 kpl. Mulla on kylmäkäsittelyssä suuremmat määrät.
By Nuu - 15.12.2021

LeonM, toivottavasti löysit tarpeeksi sieltä myös itellesi kaikkea kivaa ! !
Jos hyvä tuuri käy niin Itusilmä saa paketin jo perjantaina ja voi rauhassa tutustua sisältöön koko viikonlopun. Pidetään peukkuja Smile 
By Itusilmä - 17.12.2021

Ehti! "Kirje" tosiaan 🙂. Mahtavaa päästä pläräämään ja fiilistelemään! 
By Nuu - 17.12.2021

Itusilmä - 17.12.2021
Ehti! "Kirje" tosiaan 🙂. Mahtavaa päästä pläräämään ja fiilistelemään! 

Hieno juttu  että ehti !  Katsele ja tutki rauhassa ja muista että siemenet on tarkoitettu osallistujien käytettäväksi eikä pelkästään katsottavaksi Smile
By Itusilmä - 20.12.2021

Siemenkirje lähti eteenpäin. Olipas se aarreaitta! Toivottavasti ehtii joulun pakettisumasta huolimatta sutjakasti perille 🙂.
By Nuu - 20.12.2021

Itusilmä, toivottavasti löysit sieltä reippaasti kaikkea kivaa itsellesi !
Seuraavahan on rastas, ja sitten onkin jo kotiin paluu. Rastas, se varmaan tulee sulle ennen joulua mutta älä turhaan sen kanssa panikoi kaikkien jouluvalmistelukiireidesi kanssa vaan pidä viikonlopun yli että kerkiät rauhassa maistelemaan ja haistelemaan sisältöä.
Kerro kummiskin heti kun oot saanut sen, on aina pieni pelko postin jouluruuhkista Smile
By Itusilmä - 21.12.2021

Nuu - 20.12.2021
Itusilmä, toivottavasti löysit sieltä reippaasti kaikkea kivaa itsellesi !
Seuraavahan on rastas, ja sitten onkin jo kotiin paluu. Rastas, se varmaan tulee sulle ennen joulua mutta älä turhaan sen kanssa panikoi kaikkien jouluvalmistelukiireidesi kanssa vaan pidä viikonlopun yli että kerkiät rauhassa maistelemaan ja haistelemaan sisältöä.
Kerro kummiskin heti kun oot saanut sen, on aina pieni pelko postin jouluruuhkista Smile

Höh, kirjoittelin pitkät sepustukset, mutta otti mokoma ja katos. No, pääasia oli iso kiitos kirjeen alullepanosta Nuu ja kaikille osallistuneille!
Tuntui joululta ja jo keväältäkin samaan aikaan.

Löytyihän sieltä vaikka mitä, mm. laajennusta tähän asti tasan yhden vakituisesti kasvatuksessani  olleen tomaattilajikkeen valikoimaan 🙂. Sen siemeniä laitoin mukaan
(Noir de Crime, vaikka varmaan siellä jotain samankaltaista nimistä ja kuvailuista päätellen olikin jo). Ja hiukan yrttejä ja mitä nyt löytyikään. 
By rastas - 22.12.2021

Crying
Lähetys on viivästynyt, se toimitetaan 1-2 työpäivän kuluessa.
Crying
By Nuu - 22.12.2021

rastas - 22.12.2021
Crying
Lähetys on viivästynyt, se toimitetaan 1-2 työpäivän kuluessa.
Crying

Saattaahan se huomenna tulla. Katsoin postin sivuilta ja siellä sanotaan että "Postinjakajat jakavat päivän postit normaalisti vielä torstaina 23.12. ".  Postin omat toimipaikat on suljettuna 24.12. mutta ehkä  postilla kuljetukset pakettiautomaatteihin toimivat jouluaattonakin.  Tai sit ei. Mut eipä tässä mitään hätää muuten, paitsi että olishan ollut kiva sun päästä kirjeen sisältöä rapistelemaan jos jouluna uhkaa liikaa luppoaikaa olla.

On ollut kyllä hienoa että on kirjeen kulkua pystynyt seuraamaan ajantasaisesti. Muistan hyvin ne ajat kun siemenkirjeen kulkua pystyi seuraamaan vaan lähettäjän ja vastaanottajan penttiviestien varassa ja joskus saattoi olla viikon tai pitempikin  tauko ilman halaistua sanaa. Ei mitään tietoa että missä se kirje kulkee vai onko ehkä hautautunut jonnekin postinlajittelukeskuksen nurkkaan pölyttymään. 

By rastas - 22.12.2021

Sain tekstarin postilta ja ovat tuupanneet sen lokeroon, joten saan sen hyppysiini huomenna \o/ jee 👍
Maanantai taitaa olla ensimmäinen päivä kun posti on taas auki, joten silloin se jatkaa matkaansa.
By Nuu - 28.12.2021

rastas - 22.12.2021
Sain tekstarin postilta ja ovat tuupanneet sen lokeroon, joten saan sen hyppysiini huomenna \o/ jee 👍
Maanantai taitaa olla ensimmäinen päivä kun posti on taas auki, joten silloin se jatkaa matkaansa.

Kirje saapunut ja haettu kotiin. Kumman painavalta tuntui, ihan kuin olis painavampi kuin lähtiessä Wink
En oo vielä avannut, halusin vaan nopeesti ensin kertoa että kotiin on palannut hyväkuntoinen paketti, selkeesti sitä on kohdeltu matkalla hyvin. 

Palaan vielä asiaan kunhan oon avannut paketin ja kurkannut sisältöä. Se jälkipostitusmahdollisuus joidenkin "must have"-siemenien kohdalla josta mainitsin jo aikaisemmin on edelleen olemassa, kyselen siitäkin vielä erikseen.
By Nuu - 28.12.2021

HUH mikä aarreaitta siemeniä !!!  KIITOS kaikille osanottajille !  En olis ollenkaan osannut kuvitella että siemeniä tulee mulle huomattavasti enemmän kuin mitä laitoin alunperin liikkeelle. Ja mielenkiintoisia siemeniä !  Miten ihmeessä te ootte niin nopeesti saaneet tän myös loppupäässä  kulkemaan kun koko ajan on lajikkeet vaan lisääntyneet ?!?!

Nyt mulla on pienoinen ongelma sen kanssa että miten kaikilla olis mahdollisuus saada myös kaikkia niitä siemeniä mitä on lisätty oman vuoron jälkeen. Kaikkihan ei niitä listanneet tänne ketjuun eli ei ihan toimi se että sanon vaan "kertokaa mitä haluutte".   Ja ihan kaikkien siemenpussukoiden kohdalla en tiedä kuka ne on lisännyt joten en niistä tiiä että ketkä kaikki ei niitä ole nähneet kirjeessä.  Toisaalta en jaksais kaikkia noita pussukoita alkaa ylöskään kirjaamaan.  Onko ne pienet salpapussit joissa on chilin siemeniä (oli myös mm. pelargonin ja varjoliljan siemeniä  samanlaisissa pikkupusseissa) raipellin vai ylvaliin lisäämiä ? Tieto auttais mua sijoittamaan ne kirjeen kulussa oikealle kohdalle.

Olisko mitään helppoa tietä siemenien jatkojakoon?  Esim. vaikka jako niin että ne ketkä on kiinnostuneet eniten hyötiksistä jotka on lisätty hänen vuoronsa jälkeen huutelis heppiä ?  Ja sit ne jotka on kiinnostuneet eniten kesäkukista ja perennoista jotka on lisätty hänen vuoronsa jälkeen huutelis heppiä ?  Laittaisin sit listaa lajikkeista joista on siemeniä senverran että riittää jakoon (ja niitä on)  ja niistä vois kukin pyytää haluamiaan. Ja sit ne jotka on kiinnostuneet ihan kaikesta, ja ne jotka ei oo kiinnostuneet enää mistään kertois sen myös.  Hoidan homman jollain tavalla, jollain aikataululla, ja ihan tosi mielelläni joten kertokaa mitä haluutte !

Kirjeessä viimeinen ennen mua eli rastas voi olla heppaamatta koska hän on päässyt tutkimaan ihan koko sisällön, onnentyttö kuten minäkin  BigGrin

By Ylvalii - 28.12.2021

Nuu - 28.12.2021
HUH mikä aarreaitta siemeniä !!!  KIITOS kaikille osanottajille !  En olis ollenkaan osannut kuvitella että siemeniä tulee mulle huomattavasti enemmän kuin mitä laitoin alunperin liikkeelle. Ja mielenkiintoisia siemeniä !  Miten ihmeessä te ootte niin nopeesti saaneet tän myös loppupäässä  kulkemaan kun koko ajan on lajikkeet vaan lisääntyneet ?!?!

Nyt mulla on pienoinen ongelma sen kanssa että miten kaikilla olis mahdollisuus saada myös kaikkia niitä siemeniä mitä on lisätty oman vuoron jälkeen. Kaikkihan ei niitä listanneet tänne ketjuun eli ei ihan toimi se että sanon vaan "kertokaa mitä haluutte".   Ja ihan kaikkien siemenpussukoiden kohdalla en tiedä kuka ne on lisännyt joten en niistä tiiä että ketkä kaikki ei niitä ole nähneet kirjeessä.  Toisaalta en jaksais kaikkia noita pussukoita alkaa ylöskään kirjaamaan.  Onko ne pienet salpapussit joissa on chilin siemeniä (oli myös mm. pelargonin ja varjoliljan siemeniä  samanlaisissa pikkupusseissa) raipellin vai ylvaliin lisäämiä ? Tieto auttais mua sijoittamaan ne kirjeen kulussa oikealle kohdalle.

Olisko mitään helppoa tietä siemenien jatkojakoon?  Esim. vaikka jako niin että ne ketkä on kiinnostuneet eniten hyötiksistä jotka on lisätty hänen vuoronsa jälkeen huutelis heppiä ?  Ja sit ne jotka on kiinnostuneet eniten kesäkukista ja perennoista jotka on lisätty hänen vuoronsa jälkeen huutelis heppiä ?  Laittaisin sit listaa lajikkeista joista on siemeniä senverran että riittää jakoon (ja niitä on)  ja niistä vois kukin pyytää haluamiaan. Ja sit ne jotka on kiinnostuneet ihan kaikesta, ja ne jotka ei oo kiinnostuneet enää mistään kertois sen myös.  Hoidan homman jollain tavalla, jollain aikataululla, ja ihan tosi mielelläni joten kertokaa mitä haluutte !

Kirjeessä viimeinen ennen mua eli rastas voi olla heppaamatta koska hän on päässyt tutkimaan ihan koko sisällön, onnentyttö kuten minäkin  BigGrin

Ne pikkupussukat on multa. Kukat ja perennat kiinnostaa.
By Karvari - 29.12.2021

Minua kiinnostaa ne magnolian siemenet ja mahollisesti myös perennat 🙄 ( oliko yllätys??)
By Nuu - 29.12.2021

Ylvalii ja Karvari, teille on nyt lähetetty hölönä lista niistä  kesäkukista ja perennoista jotka on kirjeeseen lisätty teidän jälkeenne.  Pääsette vielä kerran googlaamaan kirjeen sisältöä, toivottavasti löytyy noistakin vielä jotain Smile

Entä onko muita halukkaita vielä saamaan tietoa jonkinsortin siemenistä joita on lisätty kirjeeseen oman vuoron jälkeen ?  Nyt ne on mulla tuolla pöydällä hyvässä , tai no ainakin jonkinlaisessa järjestyksessä joten on  mainio hetki listaa  tehdä ja laittaa halukkaille tutkittavaksi. 

By LeonM - 29.12.2021

Kiitos tarjouksesta. Mä pitäydyn noissa noin 30 paperikääreessä, jotka mulla tuolla odottavat oikeaa kylvöajankohtaa. Smile
By Gitte - 29.12.2021

Onko pelargonien siemenet vielä ja millaisia on? 
By Nuu - 29.12.2021

Gitte - 29.12.2021

Pari siementä on pussissa: Pelargoni Apache Star.
By Nuu - 29.12.2021

Nyt on näperretty taas. Karvarille ja Ylvaliille lähtee kirjeet tulemaan huomisen postin mukana. Siemenpusseihin kirjoitin samat tiedot mitkä löytyi siemenkirjeeseen laitetuista pussukoista, ja lisäksi laitoin tiedon kenen laittamia siemeniä ne olivat. On sit mahdollisuus kysyä suoraan laittajalta jos joistakin siemenistä jotain kysyttävää nousee mieleen.

Mielellään pian korjaisin siemenet pois pöydältä joten jos joku jotain itelleen haluaa lähetettäväksi vielä niin huomisen aikana hoitaisin asian.

Muoks. seuraavana päivänä 30.12.2021 : kirjeet lähti siemenineen matkaamaan. Kertokaa kun on tulleet perille niin saan mielenrauhan.
By Gitte - 29.12.2021

Nuu - 29.12.2021
Gitte - 29.12.2021

Ok, eipä noin vähää kannata lähetellä. 
By Nuu - 30.12.2021

Gitte - 29.12.2021
Nuu - 29.12.2021
Gitte - 29.12.2021

Jos sulla on niille käyttöä niin voin laittaa tulemaan, on niitä ehkä 5 kappaletta siinä pussissa jos oikein katsoin eilen. Keijunmekkoa oli myös laitettu kirjeeseen sun jälkeen, olisko se sellanen jota haluaisit kasvattaa siemenestä? Olis pelargonin siemenille kirjeessä matkustuskaveri BigGrin
By Gitte - 31.12.2021

Nuu - 30.12.2021
Gitte - 29.12.2021
Nuu - 29.12.2021
Gitte - 29.12.2021

Jos sulla on niille käyttöä niin voin laittaa tulemaan, on niitä ehkä 5 kappaletta siinä pussissa jos oikein katsoin eilen. Keijunmekkoa oli myös laitettu kirjeeseen sun jälkeen, olisko se sellanen jota haluaisit kasvattaa siemenestä? Olis pelargonin siemenille kirjeessä matkustuskaveri BigGrin

Jos nyt "välttämättä" BigGrin haluat laittaa niin kyllähän minä ainakin yritän kasvatella.
Keijunmekkoa olen joskus kokeillut huonolla menestyksellä mutta aina voi kokeilla uudestaan Smile
By Nuu - 31.12.2021

Gitte - 31.12.2021
Nuu - 30.12.2021
Gitte - 29.12.2021
Nuu - 29.12.2021
Gitte - 29.12.2021

Jos nyt "välttämättä" BigGrin haluat laittaa niin kyllähän minä ainakin yritän kasvatella.
Keijunmekkoa olen joskus kokeillut huonolla menestyksellä mutta aina voi kokeilla uudestaan Smile

Hyvä juttu, laitan nyt samantien sulle sen kirjeen valmiiksi ja enköhän saa sen jo tän päivän postin mukana liikkeelle. Tai paras saada, uudenvuodenaattona ei välttämättä kirjeillä oo hyvä olla postin kirjelaatikossa ulkona. Voi tulla tuliset paikat.  Jos en kerkiä laatikolle ennen klo. 15 niin sit postitan vasta maanantaina.
By Nuu - 31.12.2021

Gitte - 31.12.2021
Nuu - 30.12.2021
Gitte - 29.12.2021
Nuu - 29.12.2021
Gitte - 29.12.2021

Hyvä juttu, laitan nyt samantien sulle sen kirjeen valmiiksi ja enköhän saa sen jo tän päivän postin mukana liikkeelle. Tai paras saada, uudenvuodenaattona ei välttämättä kirjeillä oo hyvä olla postin kirjelaatikossa ulkona. Voi tulla tuliset paikat.  Jos en kerkiä laatikolle ennen klo. 15 niin sit postitan vasta maanantaina.
By Nuu - 31.12.2021

LeonM, magnolia-ketjussa olis sulle asiaa Smile
By Gitte - 5.1.2022

Nuu - 31.12.2021
Gitte - 31.12.2021
Nuu - 30.12.2021
Gitte - 29.12.2021
Nuu - 29.12.2021
Gitte - 29.12.2021

Siemenet perillä, kiitos ja Hyvää Uutta Vuotta
By LeonM - 5.1.2022

Lisäsin magnolia ketjun viestiini pari kuvaa Ruotsissa kukkivista kasveista. Toivottavasti edes muutama siemen itää ja saamme joskus nauttia vastaavasta täällä kotimaassa. 
By Nuu - 6.1.2022

Rastas, mikä on se Nömmen Sipuli jota olit lisännyt siemenkirjeeseen ?  Tavallinen keltasipuli vai jotain muuta ?  En löytänyt googlaamalla muuta kuin että Nömmen on tori Tallinnassa. Samassa yhteydessä kun Viron toreja ja niiden tarjontaa ylistettiin (visitestonia.com) mainittiin myös Peipsin kuuluisa sipuli. 
By Nuu - 6.1.2022

rastas, ootko sitä mieltä että kyseessä olis mahdollisesti  pillisipuli ?  Jos, niin siirtäisin noi muutamat sitä koskevat viestit sinne sen omaan ketjuun kun täällähän ne ei pysy tallessa koska tää ketju ei ole pysyvä.

- Muoks: muutama viesti tuosta ylempää siirretty pillisipuli-ketjuun.
By rastas - 6.1.2022

Selasin kuukkelissa kuvia ja kyllä se on pillisipuli. Tosin en vieläkään ole oikein selvillä mikä on vihersipulin ja pillisipulin ero.. 🤔
By Genesee - 7.1.2022

Nuu - 6.1.2022
rastas, ootko sitä mieltä että kyseessä olis mahdollisesti  pillisipuli ?  Jos, niin siirtäisin noi muutamat sitä koskevat viestit sinne sen omaan ketjuun kun täällähän ne ei pysy tallessa koska tää ketju ei ole pysyvä.

Aiemmin olin jo sitä mieltä, etten tarvitse kirjeestä mitään minun jälkeen lisättyjä siemeniä, mutta jos siellä on tuollaista ihanuutta, niin täällä jo kuolaan, että tuota on pakko saada.
Minulla oli jotain pillisipulin tapaista Kanadasta, mutta ne oli selvästi jotenkin kaksivuotisia ja kuolivat toisena vuotena kukittuaan. En tajunnut niistä silloin siemeniä kerätä ja olen kaipaillut uutta saman kaltaista monivuotista sipulia.

Onko niitä sipulin siemeniä jäänyt kirjeeseen jaettavaksi asti?
By rastas - 7.1.2022

Genesee - 7.1.2022
Nuu - 6.1.2022

Aiemmin olin jo sitä mieltä, etten tarvitse kirjeestä mitään minun jälkeen lisättyjä siemeniä, mutta jos siellä on tuollaista ihanuutta, niin täällä jo kuolaan, että tuota on pakko saada.
Minulla oli jotain pillisipulin tapaista Kanadasta, mutta ne oli selvästi jotenkin kaksivuotisia ja kuolivat toisena vuotena kukittuaan. En tajunnut niistä silloin siemeniä kerätä ja olen kaipaillut uutta saman kaltaista monivuotista sipulia.

Jos ei muu auta niin muistuta keväällä. Lähetän sulle sipulin BigGrin
By Nuu - 7.1.2022

Genesee, pussitin just sulle puolet niistä siemenistä mitä on.  Kerkiän saamaan tän päivän postin mukana lähtemään eteenpäin. Ne siemenet on aika hauraita, huomasin kun keräsin niitä sormin pöydältä pussiin.
Perustamme rastaan sipuleille  postitusjonon keväällä jos on tarve BigGrin
By Karvari - 7.1.2022

Minäki tuohon jonoon 😔
By Nuu - 7.1.2022

Genesee - 7.1.2022
Nuu - 6.1.2022

Tän päivän postissa lähti sulle siemeniä tulemaan.
By Genesee - 7.1.2022

Nuu - 7.1.2022
Genesee - 7.1.2022
Nuu - 6.1.2022

Kiitos paljon! Innolla tarkkailen postilaatikkoa ensi viikolla. :
By Nuu - 7.1.2022

Genesee - 7.1.2022
Nuu - 7.1.2022
Genesee - 7.1.2022
Nuu - 6.1.2022

Ilmottele sit kun kirje on tullut ettei tartte  täällä miettiä Smile
By Ylvalii - 10.1.2022

Nuu - 29.12.2021
Nyt on näperretty taas. Karvarille ja Ylvaliille lähtee kirjeet tulemaan huomisen postin mukana. Siemenpusseihin kirjoitin samat tiedot mitkä löytyi siemenkirjeeseen laitetuista pussukoista, ja lisäksi laitoin tiedon kenen laittamia siemeniä ne olivat. On sit mahdollisuus kysyä suoraan laittajalta jos joistakin siemenistä jotain kysyttävää nousee mieleen.

Mielellään pian korjaisin siemenet pois pöydältä joten jos joku jotain itelleen haluaa lähetettäväksi vielä niin huomisen aikana hoitaisin asian.

Muoks. seuraavana päivänä 30.12.2021 : kirjeet lähti siemenineen matkaamaan. Kertokaa kun on tulleet perille niin saan mielenrauhan.

Tänään vihdoin postipoika antoi kirjeen minulle (olin kytiksellä). Vihdoinkin. Isosti kiitos Nuu vaivannäöstäsi Smile
By Genesee - 10.1.2022

Nuu - 7.1.2022
Genesee - 7.1.2022
Nuu - 7.1.2022
Genesee - 7.1.2022
Nuu - 6.1.2022

Kirje on täällä! Smile

Annoin kylmän kirjeen himan lämmetä ennen avaamista, ettei siemeniin tiivistyisi kosteutta. Siellähän oli extraakin ja aivan kuin Nuu olisi lukenut ajatuksiani, kun eilen Impectalta siemeniä tilatessani aprokoin pitäisikö latva-artisokkaa kokeilla tänävuonna, mutta en sitten enää laittanut niitä ostoskoriin, kun petunian pilleröityjen siementen lisäyksen jälkeen loppusumma oli jo aika suuri. Nyt saan sitten sitä latva-artisokkakin kokeiltua.

Isosti kiitoksia!

By Nuu - 10.1.2022

Genesee - 10.1.2022
Nuu - 7.1.2022
Genesee - 7.1.2022
Nuu - 7.1.2022
Genesee - 7.1.2022
Nuu - 6.1.2022

Kirje on täällä! Smile

Annoin kylmän kirjeen himan lämmetä ennen avaamista, ettei siemeniin tiivistyisi kosteutta. Siellähän oli extraakin ja aivan kuin Nuu olisi lukenut ajatuksiani, kun eilen Impectalta siemeniä tilatessani aprokoin pitäisikö latva-artisokkaa kokeilla tänävuonna, mutta en sitten enää laittanut niitä ostoskoriin, kun petunian pilleröityjen siementen lisäyksen jälkeen loppusumma oli jo aika suuri. Nyt saan sitten sitä latva-artisokkakin kokeiltua.

Isosti kiitoksia!

Kiva että siemenkirje "jokaiselle jotakin" pystyi vielä noinkin ilahduttamaan  Smile