Puutarha.net Keskustelut

Siemenkirje: Vuoden 2024 aloitus

https://keskustelut.puutarha.net/keskustelut/Topic2971455.aspx

By Nuu - 8.1.2024

Täältä tullaan ja taas sukelletaan siemenien ihanaan mailmaan. Tämä siemenkirje on sekalainen eli löytyy hyötäreitä, perennoja ja kesäkukkiakin. Mukaan pääsee olemalla penttiläinen ja heppaamalla.  Maksimi osanottajamäärä on 10, lähtee kiertämään min. 5 heppaajalla. Laitan liikkeelle aika nopealla aikataululla.  Osanottajien tulee tutustua siemenkirje-ohjeeseen jos juttu ei ole ennestään jo tuttu. Mm. sitoutuminen kirjeen etenemisen seuraamiseen sekä  ilmoitus tähän ketjuun kirjeen saapumisesta ja edelleen lähtemisestä on tärkeää.

Osallistujat siis heppaavat tänne ja lisäksi laittavat minulle hölönä tulemaan yhteystietonsa sis. puhelinnumeron. Nämä tiedot kulkevat myös kirjeessä mukana.

Postitus / Posti:
-Ensisijainen: - pikkupakettilähetys max 3 x 25 x 35 cm max. 2 kg / 5,90 €, toimitus postilaatikkoon 2-3 työpäivässä
Postin ohje: maksa netissä, tulosta lähetyksen päälle osoitekortti ja vie kirjelaatikkoon, tai kirjoita tiedot lähetykseen ja vie Postin palvelupisteeseen.
Huom. Varmistathan, että lähetys mahtuu postiluukusta

-Toissijainen vaihtoehto, mikäli sisältö matkan varrella paisuu yli: - S-paketti max 11 x 32 x 42 cm, max 25 kg / 6,90 €, toimitus 1-3 työpäivässä
By Nuu - 8.1.2024

Kiinnostus osallistumiseen on tiedossa jo Karvarilta, Henniltä, Itusilmältä, Kastehelmiseltä ja Kitikatilta. Laittakaa tänne kummiskin vielä vahvistavat hepit, ja lisäksi toivomus paikasta kirjeessä.  

Tiedänpä minkä parissa tänään vietän aikaani ... rips ja raps BigGrin
By kitikat - 8.1.2024

Hep
By Nuu - 8.1.2024

Kitikat, laitatko mulle vielä hölönä yhteystietosi (nimi, osoite, puhelinumero) Smile
Ja jos on joku tietty paikka (alku, keskellä, loppu) kirjeessä niin kerro sekin.
By Karvari - 8.1.2024

Hep,mulle sama missioon.
By Nuu - 8.1.2024

Ja hei, jos jollain on haussa jotain ihan tiettyä niin laittakaa siitä tänne tietoa. Osaa sit muut kaivella omia kätköjään sillä silmällä ! 
By Itusilmä - 8.1.2024

Varmistushep. Ja järjestyksellä ei muuten väliä, mutta jos joku haluaisi Keijunmekkoa laittaa itämään, mulla olisi siitä laittaa tänä vuonna kerättyjä siemeniä mukaan, sikäli aikainen vuoro olisi varmaan järkevä.
By Henni - 8.1.2024

Mukana!
By kastehelminen - 8.1.2024

Jos pääsisin johonkin Itusilmun perään, keijunmekkoa ei ole ollut aikoihin. Koitin saada viime vuonna siemeniä, muita kuin ostosiemeniä kun en ole saanut niitä onnistumaan. Toinen mitä kovasti toivon on kaunopunahattujen siemenet, värillä ei väliä. Viime vuonna ei noussut ainoakaan ylös. 
By Henni - 8.1.2024

Kastehelminen, multa löytyy kaunopunahatun siemeniä, lajike Magnus. Laitan kirjeeseen.
By kastehelminen - 8.1.2024

Henni - 8.1.2024
Kastehelminen, multa löytyy kaunopunahatun siemeniä, lajike Magnus. Laitan kirjeeseen.

Voi ihanaa! Olen mielelläni myös sinun perässä😁
By Nuu - 8.1.2024

Henni - 8.1.2024

Henni, onko sun Magnuksen siemenet tuoreempia kuin 2022 syksyllä kerätyt? Jos on, niin jätän laittamatta ne mun tarjokkaat ja sä voisit laittaa ne omat Magnuksesi. Käykö? 

Ja Itusilmä, jos ne sun ja mulla olevat keijunmekot on saman värisiä (kysymys niistä on keijunmekko-ketjussa) niin tällä puheella jätän ne omat keijunmekot laittamatta ja sä laitat ne tuoreemmat omasi tilalle. Jos eri väriset niin laitetaan molemmat. 
Käykö?
By Itusilmä - 9.1.2024

Nuu - 8.1.2024
Henni - 8.1.2024

Henni, onko sun Magnuksen siemenet tuoreempia kuin 2022 syksyllä kerätyt? Jos on, niin jätän laittamatta ne mun tarjokkaat ja sä voisit laittaa ne omat Magnuksesi. Käykö? 

Ja Itusilmä, jos ne sun ja mulla olevat keijunmekot on saman värisiä (kysymys niistä on keijunmekko-ketjussa) niin tällä puheella jätän ne omat keijunmekot laittamatta ja sä laitat ne tuoreemmat omasi tilalle. Jos eri väriset niin laitetaan molemmat. 
Käykö?

Sopii kyllä. Luulen että nää mun on alkujaan peräisin toissavuoden siemenkirjeestä muuten 🙂.
By Karvari - 9.1.2024

Tänne laitan kans,mullon viime kesän keijjun siemeniä.
By Genesee - 9.1.2024

Vieläkö mahtuu mukaan? Ajattelin että en tarttis uusia siemeniä, mutta kai sitä kevään edetessä taas innostuu kylvämään kaikenlaista.

Minulla olisi viime syksynä kerättyjä jonkinlaisen Red Kuri tai Hubbard kurpitsan siemeniä (kiinalainen työkaveri toi mulle tuliaisina siemenet Kiinasta muutama vuosi sitten, joten en ole varma lajikkeesta).

Wautoma avomaakurkun itsekerättyjä siemeniäkin olisi jaettavaksi. Itävyydestä en mene takuuseen, mutta siemenet on pulleita. Sain viimekeväänä yhden taimen kasvatettua jenkeistä saamistani siemenistä ja kasvatin sen paljussa erillään muista kurkuista. Se oli vähän huonossa paikassa ja teki vain kolme kurkkua, jotka jätin kasvamaan siementen keruuta varten. Tämän pitäisi olla jokin 'heirloom' lajike.

Tomaattejakin on useita lajikkeita viime kesältä.
By kastehelminen - 9.1.2024

Monet, monet kerrat Wautomassa käyneenä toivon hartaasti että minulle riittäisi siemen tai kaksi👍.
By Henni - 9.1.2024

Multa löytyy ihan tuoreita viime kesän siemeniä. Siis sen kaunopunahatun.
Uudet tomaatti- ja kurpitsalajikkeet kiinnostavat täällä kovasti, sekä ennen kaikkea perennat ja kesäkukat toki myös!
By Ylvalii - 9.1.2024

Ei sais sanoa hep... mut ei pysty vastustamaan eli "Hep" (toivottavasti en ole ihan etupäässä ketjua tällä kertaa).
By Nuu - 9.1.2024

Genesee ja Ylvalii, laittakaa hölöllä tulemaan yhteystiedot puhelinnumeroineen.
Myös Kastehelmisen ja Karvarin tiedot numeroineen tarttisin vielä.

On mulla entisten siemenkirjeiden peruja ne varmaan kaikille teille olemassa, mutta pääsisin paljon vähemmällä vaivalla kun saisin ne suoraan eikä tarttis lähteä kaivelemaan mistään.

Onko sulla Genesee mitään ihan erityistä mitä toivoisit kirjeestä löytyvän ?  Vaikuttais siltä että sulta tulevat siemenet on saamassa kotia senverran useelta että sun sijoituspaikan kirjeessä on oltava alkupäässä BigGrin
Onko punakaunohattu Magnus ja/tai keijunkukka sellasia joita ottaisit ?  Kysyn tota siksi koska niitä on tulossa muilta kirjeeseen osallistujiltakin siellä matkan varrella ja mietin tässä että mitä kaikkea laitan täältä alkupäästä kirjeeseen mukaan. 
By Genesee - 9.1.2024

Nuu - 9.1.2024
Onko sulla Genesee mitään ihan erityistä mitä toivoisit kirjeestä löytyvän ?  Vaikuttais siltä että sulta tulevat siemenet on saamassa kotia senverran useelta että sun sijoituspaikan kirjeessä on oltava alkupäässä BigGrin
Onko punakaunohattu Magnus ja/tai keijunkukka sellasia joita ottaisit ?  Kysyn tota siksi koska niitä on tulossa muilta kirjeeseen osallistujiltakin siellä matkan varrella ja mietin tässä että mitä kaikkea laitan täältä alkupäästä kirjeeseen mukaan. 

Tarkistin just mun viimesyksynä keräämieni keijunmekon siemenpallukoiden siementen värin ja ne on tummanruskeita, joten oletettavasti itävät, joten niitä en tarvitse. Vuosi sitten oli kaikki vaaleanruskeita eivätkä itäneet, joten jouduin kylvämään jotain monen vuoden vanhoja. Mulla ei ole mielessä mitään, mitä olisin vailla ja ajattelin että tekisin kirjeestä löytöjä kasveista, joita en ollutkaan ajatellut. 

Olisiko joku kiinnostunut valkosipulin itusilmuista? Niitä voin kyllä lähettää erikseenkin. Ne varmaan kannattaisi kylvää johonkin purkkeihin ja pitää viileässä paikassa, kunnes ne uskaltaa viedä ulos. Osa on lajikkeille, joilla on ihan riisinjyvän kokoiset itusilmut, eli menee ehkä kolmekin vuotta ennekuin on jakaantuneita sipuleita.
By Metsänasukas - 9.1.2024

Vieläkö mahtuu mukaan
By Nuu - 9.1.2024

Metsänasukas - 9.1.2024
Vieläkö mahtuu mukaan

Mahtuu kyllä 😊. Koska meillä ei sun kanssa ole yhteistä "siemenkirjehistoriaa" niin toivoisin että luet ensin siemenkirjeen toimintaohjeen läpi, ja sitten jos haluut vielä sitoutua tähän niin laita mulle tulemaan hölöllä yhteystietosi puhelinnumeroineen 😊👍 
By Nuu - 10.1.2024

Nyt on mun lisäksi 8 osanottajaa. Aika hyvä määrä, sillä voitais mennä ellei sitten joku tässä ihan kalkkiviivoilla vielä mukaan pyri.
Oon saanut nyt mukaan lähtevät siemenet kerättyä ja listattua, ihan on reipas määrä pussukoita BigGrin. Luulen että huomenna iltapäivällä ryhdyn pakkaushommiin. Katotaan miten mahtuvat siihen max 3 cm paksuun vai kannattaako suosiolla ottaa se paksumpi laatikko ettei matkan varrella tartte vaihtaa paksumpaan laatikkoon. 

Oon
tehnyt tässä myös kirjeen kiertojärjestystä, laitan tänne sen sitten kuhan pääsen postitusvaiheeseen. En tiedä ehdinkö huomenna, mut tällä viikolla kummiskin.

Kirjeen tultua kiertojärjestyksessä viimeisenä olevalle (ennen kotiinpaluuta mulle) on sitten aina mahdollista kunkin halutessaan pyytää häneltä että saa kirjeen vielä uudelleen itselleen. Tämä vaikka siksi jos haluaa päästä käymään läpi kaikki nekin siemenet mitä kirjeeseen on lisätty sen oman vuoron jälkeen. Eli tällaisessa tapauksessa viimeinen kirjeessä ei postitakaan kirjettä suoraan takaisin minulle vaan jollekin muulle joka sitten postittaa kirjeen tänne mulle kotiin. Hänelle tulee tietty lisäkustannuksia asiasta.   Sellanen loppumutka siis on kuitenkin mahdollinen. Sovitte vaan asiasta kirjeessä  viimeisenä olevan kanssa, ja tietysti infoatte asiasta tänne ketjuun Smile 
By Karvari - 10.1.2024

Nuu,,multa varmaan löytyy jotaki eri tomaatin siemeniä ku sulta.Ja niitä mielellään laitan jakoon.
By Nuu - 10.1.2024

Yritin sua Karvari saada sijoitettua vähän keskemmälle kirjeeseen kun oot aikasemmin
aina ollut siinä alussa enemmän antavana osapuolena. Olisko sulla ehdotusta mikä olis sopiva paikka sulle ?

By Nuu - 10.1.2024

Nonnii nyt on kulkujärjestys pähkäilty valmiiksi. Yritin ottaa esitetyt toivomukset huomioon 🤔👍.
 1. Metsänasukas
2. Genesee
3. Karvari
4. Kitikat
5. Itusilmä
6. Henni
7. Kastehelminen
8. Ylvalii
9. Nuu

Huomenna lähtee matkaan mikäli kirjeen ensimmäinen on valmiina. Ohuin postituslaatikko olisi käynyt liian ahtaaksi lähes alkuunsa joten Metsänasukas, oletko valmis hakemaan
laatikon postista mahdollisesti jo perjantaina ?
By Metsänasukas - 10.1.2024

Nuu - 10.1.2024
Nonnii nyt on kulkujärjestys pähkäilty valmiiksi. Yritin ottaa esitetyt toivomukset huomioon 🤔👍.
 1. Metsänasukas
2. Genesee
3. Karvari
4. Kitikat
5. Itusilmä
6. Henni
7. Kastehelminen
8. Ylvalii
9. Nuu

Huomenna lähtee matkaan mikäli kirjeen ensimmäinen on valmiina. Ohuin postituslaatikko olisi käynyt liian ahtaaksi lähes alkuunsa joten Metsänasukas, oletko valmis hakemaan
laatikon postista mahdollisesti jo perjantaina ?

Valmiina olen. T
By Nuu - 10.1.2024

Metsänasukas, toivon että teet paljon ihania löytöjä siemenkirjeestä Kiss . Ihan pulska paketti on tulossa Smile . Kattele ja tutki silleen suht. aktiivisesti. Hirveesti hätäillä ei tartte, tästä hommasta on syytä nauttia BigGrin

Yleisesti vielä ohjeita kaikille osallistujille:
Liikkumisnopeudesta sen verran että kun otetaan huomioon kulkuajat niin paketin pitäis olla joka viikko aina eri henkilöllä tutkittavana jotta sen kokonaiskierto ei venähtäisi liian pitkäksi.

Aina tulee jotain viivytyksiä jossain vaiheessa, mutta jos jokainen yrittää laittaa paketin postiin seuraavalle sellaisella aikataululla, niin se olis hienoa.

Ilmoitus ketjuun kun kirje/paketti on saapunut, ja ilmoitus ketjuun kun se on lähtenyt jatkamaan matkaa seuraavalle.
Kukin laittaa  kiertojärjestyksessä seuraavalle  hölöviestin kun on postittamassa pakettia, siten hän varmasti saa tiedon (hölöviestit näkyvät myös sähköposteissa joten niillä tavoittaa myös pentin ulkopuolelta).

Seuratkaa ajallanne kirjeen kulkua Smile

By Nuu - 11.1.2024

Metsänasukas, paketti jätetty postin kuljetettavaksi , lähtee tänään etenemään sinne Kippariin. Lupaavat s-paketin kulkuajaksi 1 - 3 arkipäivää.
Ehkä jo huomenna... 👍

Kunkin kannattaa ilmottaa itseään ennen olevalle  mistä  paikasta haluaa paketin noutaa (pakettiautomaatti). Sitä kysytään vaihtoehtojen kera netissä postimaksun yhteydessä. Kivempi hakea laatikko itselle sopivimmasta paikasta 😊

By Nuu - 13.1.2024

Metsänasukas, katsoin äsken lähetysseurantaa, paketin ilmoitettiin olevan perillä maanantaina 👍
By Nuu - 15.1.2024

Huomasin Kylvöt-ketjussa et Kitikat etsi omia  heliotroopin siemeniään muttei niitä sit ollutkaan. Vinkkinä tässä niille jotka on hänen edellä kirjeessä 👍
By kitikat - 16.1.2024

Nuu - 15.1.2024
Huomasin Kylvöt-ketjussa et Kitikat etsi omia  heliotroopin siemeniään muttei niitä sit ollutkaan. Vinkkinä tässä niille jotka on hänen edellä kirjeessä 👍

Kiitos Nuu 🤗 jostain kummasta syystä niitä ei löydy koskaan Kokkolasta. Pietarsaaresta löytyy mutta eihän sinne ole asiaa ennenkuin myöhempään keväällä. Ne on kalliita ja tokko omista kukista kellään on siemeniä, joten ei oo mikään pakkotilanne. 
By Metsänasukas - 16.1.2024

Tänään iltapäivällä tuli noutoilmoitus ja paketti noudettu. Nyt alkaa tutustuminen sisältöön. Onko Genesee valmiina vastaanottamaan, toivottavasti kulkee hieman nopeammin.
By Nuu - 16.1.2024

Hyvä kun vihdoin saapui!  Toivottavasti sisältö on toivotunlainen ja teet löytöjä 😊. Tutki rauhassa. 
By Genesee - 17.1.2024

Metsänasukas - 16.1.2024
Tänään iltapäivällä tuli noutoilmoitus ja paketti noudettu. Nyt alkaa tutustuminen sisältöön. Onko Genesee valmiina vastaanottamaan, toivottavasti kulkee hieman nopeammin.

Täällä ollaan valmiina. Jos posti antaa valita, niin meidän lähin noutopaikka on K-Market Pitsitehdas.
By Metsänasukas - 17.1.2024

Paketti lähtee tänään kohti Geneseetä. Kiitos niin mahtavasta siemenkirjeestä. Laittelin omia keruita vaihtariksi.
By Nuu - 17.1.2024

Metsänasukas - 17.1.2024
Paketti lähtee tänään kohti Geneseetä. Kiitos niin mahtavasta siemenkirjeestä. Laittelin omia keruita vaihtariksi.

Toivottavasti sulle löytyi  tarpeeksi mieluista otettavaa. Aina on vähän hankala päättää että mitä kaikkea siihen kirjeeseen mahduttaa mukaan, väkisinkin osa jää laittamatta vaikka kuinka tekis mieli Satisfied
By Genesee - 18.1.2024

Paketti on täällä. Kävin iltakävelyllä lähikaupassa noutamassa sen postin automaatista. En varmaan ehdi viemään sitä postiin huomenna iltapäiväksi, niin että se jatkaisi matkaa jo ennen viikonloppua.
Ajattelin viedä sen sunnuntaina automaattiin, jolloin se lähtee postin matkaan maanantaina. Se antaa minulle aikaa kaivella myös noita omia varastoja ja pakata sinne laatikkoon lisää siemeniä mukaan.
By Nuu - 18.1.2024

Genesee - 18.1.2024
Paketti on täällä. Kävin iltakävelyllä lähikaupassa noutamassa sen postin automaatista. En varmaan ehdi viemään sitä postiin huomenna iltapäiväksi, niin että se jatkaisi matkaa jo ennen viikonloppua.
Ajattelin viedä sen sunnuntaina automaattiin, jolloin se lähtee postin matkaan maanantaina. Se antaa minulle aikaa kaivella myös noita omia varastoja ja pakata sinne laatikkoon lisää siemeniä mukaan.

No tulipas se mukavan ripeetä vauhtia, hieno juttu.  Ihan järkevää pitää sinne sunnuntaille, hyvä suunnitelma. Googlausaikaa täytyy aina varata, senkään takia ei saa olla liian kiire sen eteenpäinlaiton kanssa Smile
Nyt sit toivon kovasti että sieltä sulle jotain kivaa löytyisi kokeiltavaksi !
By Genesee - 21.1.2024

Paketti on nyt automaatissa odottamassa, että postin kuljetus hakee sen huomenna ja matka kohti Karvaria alkaa. 
Alunperin suunnittelin että otan vain hyötykasvien siemeniä, mutta sieltä löytyi monia pörriäispuutarhaan sopivia kukkia, joten nyt on monen sorttista kukkaa kylvettävänä.
Iso kiitos Nuulle kirjeen järjestämisestä ja kaikille sinne siemeniä lahjoittaneille! Smile
By Nuu - 21.1.2024

Genesee - 21.1.2024
Paketti on nyt automaatissa odottamassa, että postin kuljetus hakee sen huomenna ja matka kohti Karvaria alkaa. 
Alunperin suunnittelin että otan vain hyötykasvien siemeniä, mutta sieltä löytyi monia pörriäispuutarhaan sopivia kukkia, joten nyt on monen sorttista kukkaa kylvettävänä.
Iso kiitos Nuulle kirjeen järjestämisestä ja kaikille sinne siemeniä lahjoittaneille! Smile

Helpottavaa ja ihanaa kuulla että kirjeestä löytyi sulle myös jotain ennalta suunnittelematonta 🥰.

Pörriäisistä puheen ollen, huomasithan dorianvillakon siemenet? Jos joku niin se on pörriäis- ja perhosbaari!
By Genesee - 21.1.2024

Nuu - 21.1.2024
Pörriäisistä puheen ollen, huomasithan dorianvillakon siemenet? Jos joku niin se on pörriäis- ja perhosbaari!

Huomasin kyllä sen dorianvillakon, mutta kun luin että se on kova leviämään, niin en uskaltanut ottaa siemeniä. 
By Ohvakukka - 21.1.2024

Meillä Doorianvillakko leviää maltillisesti, juurillaan. Ja tuoksuu hyvältä vielä kun kukat ja lakastuvat.
By Karvari - 24.1.2024

Paketti täällä,enoo vielä aukassu.jotenka en tiliä kauanko menee 🤔
Ajatus on että sunn7ntaina vien postiin.
By Nuu - 24.1.2024

Karvari - 24.1.2024
Paketti täällä,enoo vielä aukassu.jotenka en tiliä kauanko menee 🤔
Ajatus on että sunn7ntaina vien postiin.

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta 👍
By Nuu - 28.1.2024

Huomasin etten vissiin ollut jättänyt itelleni yhtään tomsku Zuckertrauben siemeniä ☹️ vaan kaikki on kirjeessä mukana. Pyyntö olis että jättäisitte pussiin jäljelle mulle muutaman siemenen.

Jos Karvari et oo vielä sulkenut laatikkoa niin laittasitko pikku muistilapun siihen pussiin? Jos ei enää kerkiä niin seuraava kirjeen saaja varmaan vois tehdä sen?  Ihan karmee ajatus ettei mulla olis sitä 🍅 ens kesänä 😉
By Karvari - 28.1.2024

Nuu,homma hoijjettu 
By Nuu - 28.1.2024

Karvari - 28.1.2024
Nuu,homma hoijjettu 

Kiitos 🥰
By Karvari - 28.1.2024

🤗
By Karvari - 28.1.2024

Paketti viety postiin,ooppa valaamiina kitikat ☺️
By kitikat - 28.1.2024

Karvari - 28.1.2024
Paketti viety postiin,ooppa valaamiina kitikat ☺️

Valmiina ollaan, kiitos👏
By kitikat - 31.1.2024

Eipä ole vielä näkynyt, käsi ojossa täällä odotetaan.
By Nuu - 31.1.2024

Kitikat, toivotaan et tulee tän päivän postissa. Eikös postikin ota osaa siihen lakkoon ? Jos he lakkoilee torstaina  (to-pe ?) niin se meinais varmaan sitä ettei kirje sulle tällä viikolla tuliskaan Crying. Mut  toimitusajaksi kun luetaan 1-3 arkipäivää niin aika todennäköisesti se tänään tulee.  Seurantatunnuksestahan sen näkis. Voisko Karvari kurkata mitä se kertoo ? 

Muoks, IS uutisoi  nettisivuillaan näin: "Pääkaupunkiseudun varhaiskasvattajien lakko alkaa tänään. Ammattiliittojen poliittiset lakot jatkuvat huomenna. Silloin toimet laajenevat muun muassa kauppaketjujen myymälöihin, S-ryhmän hotelleihin ja ravintoloihin, pankki- ja postialalle sekä lentoliikenteeseen. Postialan ja lentoliikenteen lakot ovat kaksipäiväisiä."
By kitikat - 31.1.2024

Arvioitu saapuminen 31.1. Lähetys on kuljetuksessa.
Niin että tänään pitäis olla täällä.
By Karvari - 31.1.2024

Postin sivuilla ilimotus lähetys toimitettu perille 14.4
By Nuu - 31.1.2024

Karvari - 31.1.2024
Postin sivuilla ilimotus lähetys toimitettu perille 14.4

14.4. ?   BigGrin     Meinaat varmaan klo 14.40 BigGrin

Jos ei tosiaan huhtikuusta puhuta niin sithän Kitikat sai siemenlähetyksen pengottavaksi loppuviikoksi, on aikaa käydä rauhassa pussukat läpi. Hienoa !
By kitikat - 31.1.2024

Nyt on täällä, tytär toi postista. Huomen aamulla rupeen valkkaamaan. Koetan lauantaina laittaa postiin seuraavalle.

🌺🌻🌼🏵️
By Nuu - 31.1.2024

kitikat - 31.1.2024
Nyt on täällä, tytär toi postista. Huomen aamulla rupeen valkkaamaan. Koetan lauantaina laittaa postiin seuraavalle.

🌺🌻🌼🏵️

Tai sunnuntaina, eihän se kummiskaan mihinkään liiku lauantaina.

Toivottavasti kannatti oottaa ja teet löytöjä ❣️
By Karvari - 1.2.2024

Nuu,joku hörppäs sen nollan lopusta 🤭 
By Nuu - 1.2.2024

BigGrin
By kitikat - 3.2.2024

Paketti tutkittu ja liikaa tuli tietenkin otettua kun siemen pussukoita oli niin mahdottomasti. Kylmä käsittelyyn pitää osa laittaa.
Kävin just viemästä postiin joten Itusilmälle tulee sitten ens viikolla. Toivottavasti kulkee nopeasti.
Suurkiitos Nuulle vaivasta 🤗🤩
By Nuu - 3.2.2024

Olipa ihana kuulla että löysit liikaa siemeniä Kiss  Sehän se on tarkotuskin, tehdä löytöjä ja saada siemeniä joita ei ees tiennyt tarvitsevansa  BigGrin
Ei muuta kuin hankikylvöjä tekemään  Smile
By kitikat - 7.2.2024

Seurannan mukaan huomenna pitäis olla Itusilmällä.
By Nuu - 8.2.2024

HUOMIO ! Koska tää palsta nyt sekoilee viimesen päälle eikä jatkosta oo tietoa niin infotkaa toisianne tän ketjun lisäksi myös  tekstiviestein kun se puhelinnumero on kaikille siellä listassa kirjeessä mukana. Ja jos kävis niin ettei tänne ketjuun tai yleensäkin penttiin syystä tai toisesta pääsis niin olis kiva jos mullekin tulis tekstarilla viestiä kirjeen kulusta.  Pakko varautua nyt.

Eli Itusilmällä kirje tällä viikolla, huomenna tai viim. perjantaina varmaan kummiskin.  Jos saat sen maanantain postissa eteenpäin niin olis hyvä. Seuraavat seuratkaa viestejänne jos jäädään pelkästään niiden varaan.

Laitoin tänään meilin puutarha.netin yhteyshenkilölle Schibstedille, kuvakaappauksia mukana selventämässä tilannetta. Kysyin  et mitä ihmettä täällä tapahtuu  ja pyysin saada nopeasti tietoa että voin informoida jäseniä pentissä. Mut tietty jos tää palsta menee vaikka kokonaan pois pelistä joksikin aikaa niin enhän mä voi mitään infota penttiläisille päin  vaikka ite ehkä saisinkin jotain tietoa. On mulla kummiskin teidän kaikkien kirjeessä mukana olevien  puhelinnumerot eli tekstarilla saatan yrittää jakaa infoa.

By Nuu - 8.2.2024

Jatkoa edelliseen : tilanteen pitäis olla nyt pentin suhteen normaali. Siitä huolimatta on hyvä olla suunnitelma B 😊
By Henni - 8.2.2024

Hyvä homma, ehdin jo säikähtää! Yritin koko eilisen päästä tänne…
By kitikat - 9.2.2024

Itusilmä ei ehkä pääse tänne mutta seurannassa näkyy että lähetys on luovutettu.
By Nuu - 9.2.2024

Kiitos Kitikat  Smile
By Itusilmä - 10.2.2024

Hei, en tosiaan päässyt tänne ennen selaimen vaihtoa ( edelleenkään ei Chromella pelitä ollenkaan. )Vaati myös ulos ja uudelleen sisäänkirjautumista, mutta näemmä Ecosiaa käyttäen onnistui viimein.
Ja lähetys on tosiaan minulla nyt, lähtee Hennille viimeistään maanantaina. Mahtavan runsas paketti onkin 😊.
By Nuu - 10.2.2024

Mukavaa googlettavaa viikonloppua sulle, Itusilmä Smile   Toivon että löytyy paljon haluttuja  ja vielä enemmän niitä joita et ees tiennyt haluavasi BigGrin
By Itusilmä - 11.2.2024

Niinhän siinä kävi, paljon sellaistakin löytyi jota en arvannut viljelysten kaipaavan 😊.Huikea kirje, kiitos organisoinnista ja siemenistä kaikille! Itse lisäsin mm. maamanteleita, tähkähietaliljaa ja harmaakäenkukkaa kyytiin. Henniä kohti pitäisi lähteä huomenna, tänään jätin postin automaattiin paketin.
By Henni - 13.2.2024

Paketti on Porvoossa, pääsen hakemaan sen huomenna tai viimeistään ylihuomenna ja matkaan se lähtee ensi viikon alussa!
By Nuu - 14.2.2024

Henni, Kastehelminen on sitten sinun jälkeen vuorossa. Hän ei vissiin ole sen palstasekoilun jälkeen päässyt penttiin, joten sen lisäksi että infoat sitten kirjeen lähtemisestä täällä niin laita hänelle asiasta myös tekstiviesti. Ehkä muutenkin olisit tekstarilla kysynyt mihin paikkaan hän haluaa paketin, mutta varmuudeksi varmistelin tässä vielä.

Kastehelmisen jälkeen on Ylvalii, joten Ylvalii - jos tilanne ei Kastehelmisen osalta muutu ja hän on edelleen pois pentistä niin varaudu että saat kirjeen itellesi tulosta tiedon vaan tekstiviestitse häneltä. Jos näin käy niin infoa sinä sitten täällä kirjeen liikkeistä että pysytään tilanteen tasalla.
By Henni - 14.2.2024

Joo, mulla on Kastehelmisen tiedot ylhäällä. Itsellänikin on ollut suuria vaikeuksia päästä tänne. Olen kokeillut sekä Safarilla, Googlella että Chromella (puhelimesta) ja aina toimii vähän aikaa, sitten sakkaa. Nyt kirjoitan läppäriltä, saas nähdä kuin käy...
By Ylvalii - 14.2.2024

Nuu - 13.2.2024
Henni, Kastehelminen on sitten sinun jälkeen vuorossa. Hän ei vissiin ole sen palstasekoilun jälkeen päässyt penttiin, joten sen lisäksi että infoat sitten kirjeen lähtemisestä täällä niin laita hänelle asiasta myös tekstiviesti. Ehkä muutenkin olisit tekstarilla kysynyt mihin paikkaan hän haluaa paketin, mutta varmuudeksi varmistelin tässä vielä.

Kastehelmisen jälkeen on Ylvalii, joten Ylvalii - jos tilanne ei Kastehelmisen osalta muutu ja hän on edelleen pois pentistä niin varaudu että saat kirjeen itellesi tulosta tiedon vaan tekstiviestitse häneltä. Jos näin käy niin infoa sinä sitten täällä kirjeen liikkeistä että pysytään tilanteen tasalla.

Juu seuraillaan ja ilmoitellaan :
By Nuu - 20.2.2024

Kyselin Henniltä kirjeen kulun tilannetta. Hän sanoi että kirje on edelleen hänellä, ei ole ehtinyt sitä vielä avaamaan. Yrittää saada kirjeen postiin viim. perjantaina 23.2.
By Henni - 23.2.2024

Siemenkirje on nyt matkalla Kastehelmiselle. Hän sanoi, että ei pääse foorumille ollenkaan. Itsellänikin on ollut suuria vaikeuksia ja ainoastaan työpaikan koneelta pääsen tänne nyt.
Kiitos kaikille siemeniä antaneille, otin kurpitsaa, tomaattia ja perennoja, tilalle laitoin vähän sitä ja tätä. Anteeksi omalta osaltani tämä hitaus!
By Nuu - 27.2.2024

Jos postin kulku on vastaavanlainen kuin ollut kirjeellä tähän mennessä niin tänään (ti.)  tai viimeistään huomenna Kastehelmisellä pitäis olla kirje tutkittavanaan. Hän ei tänne pääse raportoimaan pentin ongelmien takia mut Ylvalii joka on seuraavana sitten kertoo milloin homma on edennyt.  
Jos hyvin käy niin kirje on palannut kotiin maaliskuun puolivälissä, ja kyllähän silloin vielä kerkiää vaikka tomskujakin kylvää. Jos vaikka löytyis joku mulle uusi tomskulajike sieltä testattavaksi WhistlingKiss
By Ylvalii - 28.2.2024

Kastehelminen on hakenut paketin automaatista ja sanoi yrittävänsä laittaa tulemaan mulle huomenna. Jännätään kuinka nopeasti kusti polkee tänne.
By Nuu - 28.2.2024

Eihän Kastehelmisen noin hätäsesti olis tarttenut lähteä kirjettä läpi käymään. Olis nyt nauttinut BigGrin

Jos posti yllättää iloisesti niin paketti saattaa olla Ylvalii sulla jo perjantaina. On joskus meinaan yllättänyt ! Mut joka tapauksessa on viimeistään tiistaina.
By Ylvalii - 29.2.2024

Paketti on Postin kuljetuksessa tulossa minulle. Tai siis reksiteröity automaattiin, ei ole liikkunut vielä mihinkään seurannan mukaan. Klo 20.34 lähetys on lajiteltu, arviolta huomenna tällää (jos hyvin käy).
By Nuu - 29.2.2024

Ylvalii - 29.2.2024
Paketti on Postin kuljetuksessa tulossa minulle. Tai siis reksiteröity automaattiin, ei ole liikkunut vielä mihinkään seurannan mukaan. Klo 20.34 lähetys on lajiteltu, arviolta huomenna tällää (jos hyvin käy).

Olispa tosi hienoa jos saisit sen viikonlopuksi pengottavaksi. Pidän peukkuja !
By Ylvalii - 1.3.2024

Nuu - 29.2.2024
Ylvalii - 29.2.2024

Olispa tosi hienoa jos saisit sen viikonlopuksi pengottavaksi. Pidän peukkuja !

Postin sovellus näyttää, että saapuisi 4.3.
By Nuu - 1.3.2024

Harmi, mut olihan se odotettavissa. No, hyvää kannattaa odottaa BigGrin
By Ylvalii - 1.3.2024

Nuu - 1.3.2024
Harmi, mut olihan se odotettavissa. No, hyvää kannattaa odottaa BigGrin

Itse asiassa onkin jo noudettavissa! JEE! tietää mitä tekee viikonloppuna BigGrin
By Ylvalii - 1.3.2024

Haettu, onneksi on aikaa viikonloppuna tutkia Smile
By Nuu - 1.3.2024

Toivottavasti teet ihania löytöjä, reilusti ! 
By Ylvalii - 2.3.2024

Arvatkaas mitä mulla on ollut ohjelmassa tänään? Miten muuten noita pionin siemeniä kylvetään?
By Nuu - 2.3.2024

Sulla on ollut toivottavasti tosi kiva päivä, ohjelmasta päättelen Smile Sano että siemeniä on löytynyt liikaa, sano ja tee mut onnelliseksi BigGrin

Pionin siemenien kylvöstä mulla ei oo antaa neuvoja, mut onhan täällä pioni-ketjut (osa 1 ja osa 2) joista varmasti löytyy maailman parhaat neuvot jos vaan on aikaa selata ketjuja, ne on aika pitkiä. Sinuna ehkä alottasin siitä ekasta eli "Pioni, osa 1" :stä koska sillon joskus aikoinaan täällä oli paljon asiantuntijoita ja siitä johtuen vilkasta keskustelua. Kokemusperäistä mahtavaa tietoa taatusti löytyy jos on vaan mielenkiintoa ja aikaa lueskella Smile   

Yön voi hyvin käyttää sukeltamalla pionien kasvatuksen ihmeelliseen maailmaan, nukkuminen on yliarvostettua BigGrin
By Karvari - 3.3.2024

😅
By Ylvalii - 3.3.2024

Ja mun piti oikeesti hillitä itseni, mut sit kuitenkin....
By Ylvalii - 3.3.2024

Hei, paketti on jo Postin käsissä matkalla Metsänasukkaalle, niin en pääse tarksitamaan.

-Eeva-
By Nuu - 3.3.2024

Ylvalii, onko siellä vielä mukana niitä Golden sunrise -tomaatin siemeniä ?  Mulla ei ole yhtään jäljellä, olin tyhmä kaikki laittanut sinne kirjeeseen  Crying   
By Nuu - 4.3.2024

Ai se meni Metsänasukkaalle vielä uudestaan. Oletin ettei mene enää sinne koska hän ei oo täällä ollut sen alun jälkeen.  Varmistitko että hän on valmiina ottamassa koppia kirjeestä ? 

No, tässä nyt sitten Metsänasukkaalle viesti että jos niitä Golden Sunrise-tomskun siemeniä on siellä vielä niin jätä mulle myös. Älä pidä kirjettä kauaa niin saan sen kotiin ja tomskut ynnämuut kylvöön.
By Ylvalii - 4.3.2024

Nuu - 3.3.2024
Ai se meni Metsänasukkaalle vielä uudestaan. Oletin ettei mene enää sinne koska hän ei oo täällä ollut sen alun jälkeen.  Varmistitko että hän on valmiina ottamassa koppia kirjeestä ? 

No, tässä nyt sitten Metsänasukkaalle viesti että jos niitä Golden Sunrise-tomskun siemeniä on siellä vielä niin jätä mulle myös. Älä pidä kirjettä kauaa niin saan sen kotiin ja tomskut ynnämuut kylvöön.

Hei, varmistin Metsänasukkaalta ja kysyin mihin Postiin haluaa lähetyksen
By Ylvalii - 5.3.2024

Ylvalii - 4.3.2024
Nuu - 3.3.2024

Hei, varmistin Metsänasukkaalta ja kysyin mihin Postiin haluaa lähetyksen ja hän on hakenut seb

By Nuu - 5.3.2024

Kiitos sulle Ylvalii kun infoat kirjeen kulusta !
Eli Metsänasukas on hakenut postista siemenkirjelaatikon, tänään vissiin.  
Oliko sulla Ylvalii hänen kanssaan mitään juttua siitä että pääseekö hän tänne penttiin raportoimaan ?  Mietin,  kun ei ole mitään nyt hänestä kuulunut
By Ylvalii - 5.3.2024

Nuu - 5.3.2024
Kiitos sulle Ylvalii kun infoat kirjeen kulusta !
Eli Metsänasukas on hakenut postista siemenkirjelaatikon, tänään vissiin.  
Oliko sulla Ylvalii hänen kanssaan mitään juttua siitä että pääseekö hän tänne penttiin raportoimaan ?  Mietin,  kun ei ole mitään nyt hänestä kuulunut

Ei ollut puhetta pääseekö penttiin raportoimaan.
By Nuu - 6.3.2024

Metsänasukas on vienyt tänään siemenkirjelaatikon postiin ja kirje palaa seuraavaksi kotiin. Oli vielä löytänyt sieltä ainakin jotain todella mieluista tomaattia joka on tullut sinne tässä matkan varrella. Hieno juttu !   Pentin tekniset ongelmat estää häntä tänne itse pääsemästä viestittämään.
By Nuu - 8.3.2024

Siemenkirjepaketti on saapunut kotiin, ehjänä ja hyvin teipattuna. Paketti on käynyt monessa eri Suomen kolkassa. Pohjoisimpana Kemijärvellä, alaspäin siksakkia,  etelässä  Naantalin saaristosta rannikkoa pitkin Porvooseen.   Kestänyt kaikki 10 postituskertaa, ensimmäinen 11.1.2024 ja viimeinen 6.3.2024. Kiitos kun piditte sen ehjänä ja postituskuntoisena loppuun saakka Kiss
Avaan sen huomenna kaikessa rauhassa Tongue

By Ylvalii - 8.3.2024

Nuu - 8.3.2024
Siemenkirjepaketti on saapunut kotiin, ehjänä ja hyvin teipattuna. Paketti on käynyt monessa eri Suomen kolkassa. Pohjoisimpana Kemijärvellä, alaspäin siksakkia,  etelässä  Naantalin saaristosta rannikkoa pitkin Porvooseen.   Kestänyt kaikki 10 postituskertaa, ensimmäinen 11.1.2024 ja viimeinen 6.3.2024. Kiitos kun piditte sen ehjänä ja postituskuntoisena loppuun saakka Kiss
Avaan sen huomenna kaikessa rauhassa Tongue

Iso kiitos sinulle, kun viitsit järjestää :
By Nuu - 10.3.2024

Tänään kävin siemenkirjeen uudelleen läpi. Kiitos siemeniä ottaneille ja lisänneille. Oli siellä mullekin uusia tuttavuuksia, osan heti siirsin syrjään tänkeväisiin kylvöihin.
Tällainenkin ihan avaamaton siemenpussi löytyi

Puskamaisena kasvava pienilehtinen basilika on jo kylvetty, sipulin siemenet menee kylvöön kuun lopussa (oletan et se olis oikea aika) ja tomaatti odottaa vuoroaan seuraavalle kaudelle. 

By Nuu - 11.3.2024

Karvari, millon se pitkäpapu (parsapapu, hernepapu ym.ym.) kannattaa kylvää esikasvatukseen ? Mulle uusi tuttavuus ja tottakai laitettava tulemaan BigGrin
Kyselen tässä ketjussa kun oletan et joku muukin kuin minä on niistä siemenistä innostunut BigGrin
By Nuu - 11.3.2024

Kiitti Smile
Ootko ite kasvattanut ulkona vai kasvarissa ?  Mä aattelin laittaa johonkin ulos ne kasvamaan, sellasen paikkaan johon saan kiipeilytuet viritettyä.   Kuinka korkeaksi se kasvaa, kiipeekö katolle saakka jos antaa ?
By Karvari - 11.3.2024

By kastehelminen - 20.3.2024

Nyt näyttää että pääsen läppärillä taas penttiin en muilla. Sunnuntaina tarjosi vielä sitä että kirjauksia on liikaa jne. Eli suuret kiitokset minunkin puolestani💚. Reityiskiitokset Ylvaliille ja Hennille jotka toimivat sanansaattajina😃.
Otin sieltä neljästä eri pussista, yksi niistä tietysti Karvarin oma valkosipuli josta koitan nyt kysellä että koska laittaisin ne esikasvatukseen. 
By Henni - 2.4.2024

Kiitos Nuu vaivannäöstä! Oli mukavaa olla mukana! Kiitos myös äitini puolesta.
By Metsänasukas - 3.4.2024

Hei, kiitos Nuu siemenkirjeen järjestämisestä ja kiitos, kun sain olla mukana. Sain niin mieleisiä siemeniä, jotka jo ovat itämässä. Pöytäkoneella en pääse foorumille, tulee aina viesti sivu ei toimi. Hankin juuri uuden puhelimen ja tällä peittää. Kaikille satoisaa vuotta