Peruna, Solanum tuberosum

Kirjoittaja
Viesti
Genesee
Genesee
Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 2,2K, Käynnit: 28,0K
Nuu - 4.2.2024
Genesee - 4.2.2024
Nuu - 4.2.2024
Tarvitsisin ensi kesän perunankasvatuskisaa varten tietoa, neuvoa, kokemuksia. Kyseessä on iso lajike Kondor, ja kukin kasvattaja saa siemeneksi yhden perunan tai jos peruna on todella iso niin puolikkaan siitä.

Kirjoitan perunan mukaan idätys- ja istutusohjeen, sisältäen mm.  kuinka saamansa perunan voi lohkoa pienempiin osiin jotta satoa saa enemmän kuin yhdestä istukkaasta saisi.  Olen joskus istuttanut puolitettuja perunoita niin että istutuksen yhteydessä olen ne leikannut kahteen osaan sillä tavalla että molempiin osiin jää ituja. On hyvin kasvu onnistunut.

Mutta entä pienemmiksi pilkkoen ? Riittääkö yksi itu per pala kasvattamaan kunnon kokonaisia perunoita vai onko liian riskialtista ?   Tiedä että ennenvanhaan perunaistukkaat puolitettiin, ja toivon että täältä pentistä löytyisi aiheesta jotain tietoa. Nettiä oon selannut kyllä, mut kokemusperäistä tietoa ei voita mikään. 

Periaatteessa pelkkä yksi itu riittää, eikä tarvita edes sitä perunan palaa.

Muutama vuosi sitten ostin Plantagenista pienen pussin Red Duke of York siemenperunoita. Ostin ne niin aikaisin, että ne ehtivät kasvattaa liian pitkiä ituja, mitkä irtosivat sinne pussiin. Keräsin irralliset idut ja istutin ne maitopurkkeihin. Ne siemenperunat kutistuivat ihan rusinoiksi, mutta kasvattivat vielä uudet idut.
Pelkistä iduista kasvatetut taimet istutin kaupunkiin lavakaulukseen ja ne kuivuneet siemenperunat maahan penkkiin. Lavakaulusperunat syötiin varhaisperunoina, joten niitä ei kasvatettu kovin suuriksi, mutta ne kasvoivat ihan normaalisti. Jokaisesta idusta siis kasvaa oma kasviyksilönsä, eikä se tarvitse niitä saman perunan muita ituja kasvaakseen. Erillään kasvatettu saattaisi kai tuottaa isompia perunoita, kun sen ei tarvitse kilpailla ravinteista.

Minä olen myös pilkkonut jotain siemenperunoita, joita minulla on ollut vain vähän. Joihinkin paloihin on sitten jäänyt vain yksi itu ja toisiin kaksi. Nostaessa en ole kuitenkaan enää muistanut minkälaisesta palasta mikäkin kasvi on kasvanut, joten en ole pystynyt tekemään vertailua.

Genesee, ootko pilkkonut vasta siinä istutustilanteessa vai jo aikaisemmin  ?  Luin että lohkottujen perunoiden pinta pitäis kuivata hyvin (joku mätänemis- tai tautijuttu) ja että vissiin pitäis laittaa saman tien maahan.

Nythän kun lohko laitetaan maahan niin se on laitettava se leikkauspinta alaspäin jotta saadaan ne idut ylöspäin. Siitä ei sit varmaan ole suurta haittaa jos kerran pelkästä idusta lähtee taimi kasvamaan.

Minä olen joskus pilkkonut jo hyvissä ajoin etukäteen, kun laiton perunat valoon itämään. Palat pitää sitten asetella niin että leikkauspinta pääsee kuivumaan eikä homehdu.

viljelykset vyöhykkeillä III ja V

kitikat
kitikat
Kunniapuutarhuri (9,9K reputation)Kunniapuutarhuri (9,9K reputation)Kunniapuutarhuri (9,9K reputation)Kunniapuutarhuri (9,9K reputation)Kunniapuutarhuri (9,9K reputation)Kunniapuutarhuri (9,9K reputation)Kunniapuutarhuri (9,9K reputation)Kunniapuutarhuri (9,9K reputation)Kunniapuutarhuri (9,9K reputation)
Viestiä: 3,9K, Käynnit: 17,0K
Olen lohkonut perunoita samalla kun laitan niitä maahan. Itupuoli ylöspäin. Hyvin ovat kasvaneet. Tänä vuonna en laita muuta ko sikliä, eivät olleet muut hääviä viime vuonna. 

Keski-Pohjanmaa IV-V vyöhyke

sohvakukka
sohvakukka
Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)
Viestiä: 4,4K, Käynnit: 45,0K
Kauan sitten tehtiin niin että itänyt perunan siemen leikattiin siinä perunamaan reunalla ja laitettiin heti maahan. Eri paikkakunnilla tietysti voi paljonkin erilaisia tapoja. Tosi nuukat ihmiset leikkasi vain pienen palan perunaa idun ympäriltä ja osa perunaa syötiin.

vyöhyke 2 - 3

Nuu
Nuu
Ylipuutarhuri (43,0K reputation)Ylipuutarhuri (43,0K reputation)Ylipuutarhuri (43,0K reputation)Ylipuutarhuri (43,0K reputation)Ylipuutarhuri (43,0K reputation)Ylipuutarhuri (43,0K reputation)Ylipuutarhuri (43,0K reputation)Ylipuutarhuri (43,0K reputation)Ylipuutarhuri (43,0K reputation)
Ryhmä: Valvojat
Viestiä: 20,0K, Käynnit: 73,0K
Genesee - 4.2.2024
Nuu - 4.2.2024
Tarvitsisin ensi kesän perunankasvatuskisaa varten tietoa, neuvoa, kokemuksia. Kyseessä on iso lajike Kondor, ja kukin kasvattaja saa siemeneksi yhden perunan tai jos peruna on todella iso niin puolikkaan siitä.

Kirjoitan perunan mukaan idätys- ja istutusohjeen, sisältäen mm.  kuinka saamansa perunan voi lohkoa pienempiin osiin jotta satoa saa enemmän kuin yhdestä istukkaasta saisi.  Olen joskus istuttanut puolitettuja perunoita niin että istutuksen yhteydessä olen ne leikannut kahteen osaan sillä tavalla että molempiin osiin jää ituja. On hyvin kasvu onnistunut.

Mutta entä pienemmiksi pilkkoen ? Riittääkö yksi itu per pala kasvattamaan kunnon kokonaisia perunoita vai onko liian riskialtista ?   Tiedä että ennenvanhaan perunaistukkaat puolitettiin, ja toivon että täältä pentistä löytyisi aiheesta jotain tietoa. Nettiä oon selannut kyllä, mut kokemusperäistä tietoa ei voita mikään. 

Muutama vuosi sitten ostin Plantagenista pienen pussin Red Duke of York siemenperunoita. Ostin ne niin aikaisin, että ne ehtivät kasvattaa liian pitkiä ituja, mitkä irtosivat sinne pussiin. Keräsin irralliset idut ja istutin ne maitopurkkeihin. Ne siemenperunat kutistuivat ihan rusinoiksi, mutta kasvattivat vielä uudet idut.
Pelkistä iduista kasvatetut taimet istutin kaupunkiin lavakaulukseen ja ne kuivuneet siemenperunat maahan penkkiin. Lavakaulusperunat syötiin varhaisperunoina, joten niitä ei kasvatettu kovin suuriksi, mutta ne kasvoivat ihan normaalisti. Jokaisesta idusta siis kasvaa oma kasviyksilönsä, eikä se tarvitse niitä saman perunan muita ituja kasvaakseen. Erillään kasvatettu saattaisi kai tuottaa isompia perunoita, kun sen ei tarvitse kilpailla ravinteista.

Minä olen myös pilkkonut jotain siemenperunoita, joita minulla on ollut vain vähän. Joihinkin paloihin on sitten jäänyt vain yksi itu ja toisiin kaksi. Nostaessa en ole kuitenkaan enää muistanut minkälaisesta palasta mikäkin kasvi on kasvanut, joten en ole pystynyt tekemään vertailua.

Genesee, ootko pilkkonut vasta siinä istutustilanteessa vai jo aikaisemmin  ?  Luin että lohkottujen perunoiden pinta pitäis kuivata hyvin (joku mätänemis- tai tautijuttu) ja että vissiin pitäis laittaa saman tien maahan.

Nythän kun lohko laitetaan maahan niin se on laitettava se leikkauspinta alaspäin jotta saadaan ne idut ylöspäin. Siitä ei sit varmaan ole suurta haittaa jos kerran pelkästä idusta lähtee taimi kasvamaan.

Iitti / III                       
 Asioilla on  taipumus järjestyä                                            

Genesee
Genesee
Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)
Viestiä: 2,2K, Käynnit: 28,0K
Nuu - 4.2.2024

viljelykset vyöhykkeillä III ja V

Nuu
Nuu
Ylipuutarhuri (43,0K reputation)Ylipuutarhuri (43,0K reputation)Ylipuutarhuri (43,0K reputation)Ylipuutarhuri (43,0K reputation)Ylipuutarhuri (43,0K reputation)Ylipuutarhuri (43,0K reputation)Ylipuutarhuri (43,0K reputation)Ylipuutarhuri (43,0K reputation)Ylipuutarhuri (43,0K reputation)

Iitti / III                       

Nuu
Nuu
Tässä kopio Anian vastauksesta Valtsulle: 

Kiitos taas avusta. En osannut hakea, luulin että joku sädesieni. Pitää tosiaan tuulettaa hyvin. Millähän kannattaisi pestä? Kalkita?

Iitti / III                       

Nuu
Nuu
Tässä kopio  nimim. Valtsun vastauksesta Anian ylläolevaan viestiin. 

Viesti on siis Valtsun:

Löytyi kuvahaulla!

KURTTULAHO
Fusarium-sienten rihmasto tuottaa runsaasti kuromaitiöitä, leviävät ilmavirtausten, sadeveden ja maan välityksellä paikasta toiseen.

Kurttulaho leviää satomukuloihin joko siemenperunasta tai maasta. Fusarium-lajit tuottavat paksuseinäisiä kätköitiöitä, jotka voivat säilyä maassa tartutuskykyisinä useita vuosia. On yleistymässä nykyisin...

https://images.app.goo.gl/TrDWMTtvUNMyEH8g7

Kurttulaho,
https://perunasta.fi/kurttulaho-fusarium-lajit/

Iitti / III                       

Nuu
Nuu
Nimim. Ania laittoi tänään allaolevan viestin toisaalle penttiin. Kopioin sen sieltä tähän, ja siirrän siihen tulleen vastauksen sitten perään vielä. Allaoleva viesti on siis Anian: 

Kellarissa uusi puinen hyllykkö jossa peruna laari. Noin kuukaudessa kasvoi tällainen vaökoinen kalvo kaikkeen. Ei tunnu mitään maan tai mullan hajua eikä ole koskaan aikaisemmin ollut tällaista. Tuliko lautojen vai perunoiden mukana ja mikä mahtaa olla?

Iitti / III                       

Emadigan
Emadigan
Puutarha-guru (5,7K reputation)Puutarha-guru (5,7K reputation)Puutarha-guru (5,7K reputation)Puutarha-guru (5,7K reputation)Puutarha-guru (5,7K reputation)Puutarha-guru (5,7K reputation)Puutarha-guru (5,7K reputation)Puutarha-guru (5,7K reputation)Puutarha-guru (5,7K reputation)
Viestiä: 1,6K, Käynnit: 6,7K
LawrenceLimburger - 11.9.2023

Onneksi istutin keväällä colomba perunaa ja vähensin annabelleä. Vaikka annabelleä tuli vieläkin istutettua liikaa, kun on kuivuudelle herkkää.
Colombat nostettu, n. 1,2 kg vartta kohden (ei häävisti mutta pysytään perunassa talven yli). Annabelleä osin nostettu ja sato puolet tuosta, korkeintaan.
Idea oli idätyksellä saada enemmän ja pienempiä perunoita, vaan ei onnistunut colomban kohdalla, vaan ovat liian isoja. Pitää talvella miettiä mikä meni vikaan. Joka tapauksessa nyt on 105 kiloa colombaa.

Jos yllättäen iskee jokin ruokapula talven aikana, sinulla on perunaa riittämiin ja isot perunat ovat siemenperunoiksi hyviä, kun ne voi halkaista sitten keväällä!

Ihan juuri äsken (toden totta, ennen iltakymmentä) söin keitettyä perunaa. Tosin niistä tuli vähän kuin kuorimuusia, koska sattumalta jumituin pelimaailmaan puhelimen äärelle, enkä hoitanut keitoksiani kunnolla. Mutta eipä tuo haittaa, koska syön yleensä perunat kuorineen muutenkin.

III
Pirkanmaa

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku