Kyllä ne tekstit on margariinirasioissakin pysyneet. Niistä olen leikannut vain muutamia paksuja leveitä ja pitkiä suikaleita ja käyttänyt niitä tomaattien nimilappuina. Samat laput siirtyneet istutuksen yhteydessä lopulliseen paikkaan ja syksyllä vielä pois heitettäessä on teksti kuin just kirjoitettua. Tosin niissä käytän kunnollista paksua tussia. Ehkä rasioissa voi olla eroja paljonkin?
Tässä uudet koulitut taimet, siirsin tuon ESLin kukkapöydälle, eiköhän sen ja Floran alla kelpaa kasvaa
Vuokkis, minultakin meinaa nimet karata margariinirasioiden kansista, lienenkö pessyt huolimattomasti.
Astianpesukoneeseen belgi niin rasvat lähtee ja tussi pysyy.
Eipä juolahtanut mieleenikään, saattaisipa auttaa tuohon asiaan.
ja kun pesee kansia ja rasioita koneessa niin pistää net sinne ylähyllylle ja siihen päälle vaikka uunista se ritilä, sillon net ei lentele pitkin konetta
Taitaa olla niiden rasvapurkkien materaaleissakin hieman eroja… toisissa on pysynyt, toisissa ei… Olen aina pessyt ne koneessa… ovat monitoimirasioita meillä… taimien kylvöön, pikku purkkien alustoina, myös pakastin rasioita ovat…
Ja tuleepahan rasiat hyötykäyttöön.
Kaikki mun pikku orvokit, palsamit ja latva-artisokat koki äkkikuoleman. Kyllä harmittaa. Vieläköhän artsisokatg ehtis uusiks? Taisi patteri lämmetä turhan kovasti ja ikkunalaudalla kuivat paikat…
Onneks chilit ja paprikat voi hyvin…
voi harmi tipi! uutta peliin vaan, vaikken nyt olekaan artisokkien suhteen asian perehtynyt tarkemmin. Huomenna uudet kylvöt
Jos viikon sisällä ehdit artisokat kylvää, ne todennäkösesti ehtivät. Viimevuonna laitoin vasta hiihtolomaviikolla ja satoa tuli jokunen nuppu (vai kukkapohja, vai-mikä-se-ny-o), vaikka oli kylmää kesällä.
Omat artisokat on nyt just ja just alkaneet tekemään kunnon lehtiä. Ovat sellasia vajaan 10 senttisiä.
Äkkinäinen tarkastuslaskenta päivän puuhastelujen jälkeen tuotti erinäisiin käsittelyihin kylvettyjen lajien määräksi 536. Sisäkylvöt eivät ole edes alkaneet vielä, paitsi chilit on jo mukavasti taimella.
Nuo kylvökset on jaettu melko moneen kategoriaan käsittelytarpeen mukaan. Toiset tarvitsee pelkän kylmäkäsittelyn, toiset lämmin-kylmä-lämmin -käsittelyt ja jotkut vielä useamman syklin lämmintä ja kylmää peräkkäin. Sen lisäksi noiden lämpimien ja kylmien jaksojen tarpeilla on eri pituuksia. Kaikista kasveista ei edes löydy minkäänlaisia kylvövinkkejä. Silloin on vain löydettävä vinkkejä minkälaisessa ympäristössä planttu kasvaa, mihin aikaan vuodesta kukkii, miten siemenet kypsyvät jne. Lisäksi on otettava huomioon se ilmasto missä kasvi luontaisesti kasvaa. Noista tiedoista on vain sitten pääteltävä miten luonto siemenet käsittelisi niissä olosuhteissa, ja matkittava sitä.
Käsittelykoodit kulkee tuolla tiedostoissa esim. K4-L (kylmää 4 viikkoa > lämpimään, käytännössä siis lumihankeen kevättalvella ja saa itää alkukesästä omia aikojaan), L4-K6-V (lämmintä 4 vk, kylmää 6 viikkoa, itää viileässä, käytännössä 2-4 vk sisällä ja sitten hankeen) jne. Muutamia erityistarkkailussa olevia lajeja kylvän mieluummin vermikuliittiin, että niitä voi tarkkailla pitkin talvea. Näihin kuuluu mm. jouluruusut, pionit, useat harvinaisuudet ja tänä vuonna mm. Isopyrumit, Jeffersoniat, Aktinidiat ja Menispermumit. Ja jos on pienintäkään epäilystä, ettei pakkanen tee hyvää niin silloin siemenet viettävät koko kylmäkäsittelyn jääkaapissa.
Toki tällainen vaatii perehtymistä paljon, mutta itämistuloksetkin ovat parempia. Ja joka kerta kun jotain pientä eloa purkeissa ja pussukoissa näkyy, niin hallitsemattomia riemunpurkauksia pääsee ilmaan. Pieneksi tämä ihmiselo menee vanhetessa =D.
Hattua nostan Horsman viljelyille!
Täällä näyttää ensimmäiset hopeavillakot itäneen.
Nosta myöskin hattua Horsmalle! Mikä kokemus sinulla on ohjeesta jossa suositellaan ensin 2-4vkoa lämmintä ja sitten kylmään? Mulla aika monta sellaista ottanut ja itänyt jo lämpökäsittelyssä…
Luulisi että tilanpuute tulee jo vastaan =D
Minullakin on ulkona nämä tavalliset perennat. Sitten näitä erikoisia eli minulle uusia joiaten kylvöohjeita olen katsonut Seed Germination Database - Perennials - O to Z sivulta niitä viedään kylmään 2-4 kuluttua eli sisällä 2-4 sitten kylmään +4-4 asteeseen ja sitten sisälle. Seinä kalenteriin niitä merkkaan koska “kellariin” ja sitten taas koska sisälle. Osa niistä kyllä on itänyt sisällä olo jakson aikana niitä en vie silloin “kellariin” koska siellä lämpötila on nyt 0. Purkki määrää en ole laskenut mutta useita kymmeniä löytyy jopa satoja
California Bluebell- muutama itänyt
jutita - saitko ne passiflorat itämään?
Wau, Horsma on tosiaan perehtynyt huolella asiaan! Minulla ei kyllä viitseliäisyys riitä noin tarkkaan tutkimiseen.
Ajattelin laittaa kylmäkäsittelyyn menevät siemenet taimimultaan (muovipussiin) ja jääkaappiin, meneekö tässä jokin pieleen? Onko tuo vermikuliitti parempaa, että pitäisikö ensin kipaista sitä kaupasta?
hopeavillakko, peräti 4 niistä iti