Kiitos Anita vastauksista. Huomenna koulin ne, jos eivät ole kokeneet ihmeparantumista tai vaihtoehtoisesti menehtyneet, nyyh.
paprikat olen vasta kylvänyt,itivät 100%. ensiviikolla aloitan muut…
Minäkin kylvin normi paprikoita purkin täydeltä, oli aika paljon koulimista kun itivätkin niin äkkiä. Oli vain niin kova kiusaus laittaa niitä niin paljon. Joskus olisi mielenkiintoista kylvää mielettömät määrät paprikoita ja saada satoa saman verran ;D
Takuuvarma konsti kylvöhingun hillintään: vaihda yhteen menoon kaikkien sisäkukkien ja vielä talvetettavien pelakuiden ym. mullat. Jo loppui kylvöhalut.
tagetes:
Parvekkeelle tulevat Apinankukkani, kuten kaikki muutkin Kylmempinäkin vuosina on saanut parvekkeelle laitettua taimet ajoissa, joten ehkäpä tänäkin keväänä anelee sääukkoa korvat luimussa
Muuten ei hajuakaan, jos pakkaset jatkuu vielä toukokuussakin…
Havina, onko taimet saaneet jostain kylmää?
Eihän taimipoltteen pitsi tappaa jo oikeita lehtiä tehneitä taimia eks se tapa yleensä sirkka lehti asteella.
Olenko nyt vallan väärässä luulossa
Ei minun mielestä täällä orvokeille anneta korrenvahvistajaa. Viileässä kasvupaikassa tule tuuheat taimet.
Ovatpa ne saattaneet kylmääkin saada, kun siirsin niitä toiseen paikkaan, siis ulkorakennukseen. Jos se siitä johtuu, niin onko mahdollista, että toipuvat?
Vähän pahaa pelkään:/
Voihan vihannes, ei auta sitten varmaan muu kuin kylvää uudestaan. Toivottavasti ennättävät kasvaa tarpeeksi. Kiitos kaikille vastaajille. Menen itkemään tyhmyyttäni.
Itkut pois. Hyvin ehtii vielä. Minullakin on kelloköynnökset ehtineet kukkaan, vaikka olen kylvänyt maaliskuussa. Sama keisarinkierroilla.
Mistä tietää, vaikka taimet vielä piristyvät.
Taimipoltteessa menee huonoksi se varsi siitä kohtaa ihan mullan pinnan yläpuolelta ja siitä kaatuu? Joku korjaa, jos oon väärässä.
Samaa mieltä olen Kurpitsan kanssa siitä, että orvokeille EI anneta korrenvahvistusta. En tosin ole ollut töissä sellaisella puutarhalla, jossa kasvatetaan orvokkeja. Mutta jos annettaisiin, se ruiskutettaisiin lehdille.
Eipä taida ehtiä meikäläisen chilit ja paprikat satoikään tänä vuonna Tammikuun lopussa, helmikuun alussa kylvetty ja vasta ovat sirkkalehdillä jos sitäkään.
Puutarhalla jossa olin töissä annettiin korrenvahvistajaa eli kasvunsäädettä esim. pelargoneille laimennettuna (160-185ml/100l vettä) liuoksena pariin kertaan kevään aikana 1dl/purkki kasvualustaan, piti varoa, ettei mene lehdille.
Eilen meni multiin kallan mukula, tähtilobeliaa, valkosinistä lobeliaa, torvikukkaa, siniverberaa ja petuniaa. Onneksi naapuri otti osan itäneistä taimista hellään huomaansa muuten ois ollu ahdasta hyllyköllä.
Puutarhalla jossa olin ei annettu korrenvahvistajia, mutta esim ORVOKIT istutettiin kouliessa syvään. Sirkkalehdet maanpinnalle tai aavistuksen monttuun. Kevyt nipistys multaa ympärille. Pomon mukaan näin saa hyviä taimia. Eikä ne mitään lamoavia olleetkaan. Valoa tietysti oli runsain määrin.
Itse suojaan kasvini kissoilta esim yrteillä. Joku hieraistaessa “haiseva” taimien eteen niin eivät etene pitemmälle. Sitrusten kuoret tai mehu tepsii myös.
Olen myös kylvänyt niille ihan oman kylvöksen. Viljaa isoon laakeaan vatiin, niin että voivat nautiskella siinä istuen korsia. Aivan kuin kuvittelisivat kesän tulleen! Sen verran on mairea ilme!
Minulla kasvoi entisessä kodissani orvokeista hyvin lyhyt ja vankkavartisia yksilöitä, vähintäänkin yhtä hyviä kuin kasvihuoneissa kasvatetut, ellei parempiakin. Valoisat ja viileät ikkunat sen saivat aikaan ja jokainen taimi kasvoi omassa potissaan, joten tilaakin oli, eikä kilpailua. Lisävaloa en antanut koskaan, vaikka kylvin ne jo tammikuussa.
Tänään oli taas kylvöpäivä. En malttanut tomaattien kanssa odotella pidempään, joten kylvin jo ‘Ildin’, ‘Green Grapen’ ja marjatomaatin. Taimikausi oli niillä jotenkin hidas viimevuonna niin laitoin vähän aikaisemmin kun seuraavan kerran kerkee laittaa vasta parinviikonpäästä. Pari siementä meni jokaisesta multiin.
Lisäksi kylvin munakoison ‘Applegreen’, kaksi siementä meni siitäkin. Ja sitten kylvin herkkuhyppykurkkua ja vesimelonit ‘Sweet Siberian’ ja ‘Moon and Stars’, yhden siemenen jokaisesta.
Siihen asti selvisin kunnialla, mutta sitten kylvin jättisipulia ja punasipulia. Jättisipulin siemeniä meni varmaan reilu 30kpl ja punasipulia varmaan puolet enemmän. Voi sitä elämää kun niitä heiniä pitää alkaa koulimaan. Ja mihin ne kaikki ruukut mahtuu. Toivottavasti saa taimipotit jo ulos siinävaiheessa kun pitää koulia. Elättelen toiveita.
Ja sitten kylvin jotain hyödytöntä ja hauskaakin, eli plumerian. toivottavasti itää, kun olivat melko vanhoja siemeniä. Pitäähän sitä jotain viherkasvejakin yrittää, vaikka noi hyötykasvitkaan ei mahdu kohta minnekään.