Oooh, mikä määrä taimia Kurppa Mie niin harvakseltaan pääsen tänne keskusteluja seuraamaan, etten siun taustoja tiedä, joten utelempa nyt, että mitä kasvatat ja ihanko vaan omiin tarpeisiin? Tuohan näyttää jo ihan ammattimaiselta.
Minäkin ihastelin Kurpan purkkirivistöjä
Oma päivän urakka oli kun äkkäsin, miten kellopeippi on vallannut kukkapenkkiä. Siinä vaiheessa kun huomasin, että sinivaleiden välistä puskee peipin alkuja, päätin repiä koko kasvin penkistä ylös. Huh, onpas siinä tehokas valtaaja. Saas nähä mihin uskallan sen enää istuttaa.
Hoyabella, käytä sellasta pientä keittiöveistä, ni ei turhaan kulu aikaa eikä sormia. Toisella kädellä napakka ote ja veitsellä poikki. Mulla on puutarhaveitsenä käytössä niitä (punakahvaisia) pieniä vihannes (?) veitsiä joita saa halpiskaupoista muutamalla eurolla paketin. Niitä pystyy myös teroittamaan itte ni on sillain aika pitkäkestoisia.
Puolet revin sillä ja loput jätän. Yleensä olen niin myöhässä kaikkien kanssa, myös iiristen, et ei voi repiä puukon kanssa ku puolesta välistä, ettei osu uusiin alkuihin =).
Minä käytän penkkien siivouksessa tavalisia saksia käy niin vaivatomasti hommat.
Maalis, sekä että, työ ja harrastus.
Suurimmat leikkaan irispenkeistä, uusi kasvusto peittää loput.
Tuo facebookki se meinaa viedä aivan pois pentistä, mutta yhtäkkiä vaan muistin tämän mukavan pihapuuhapalstan ja tulin lukemaan oikein asiaa tehen.
Haravoinut olen suurinpiirtein ja kompostit sain eilen keskiviikkona haltuun. Keräsin nimittäin haravointituotokset puuhamaan keskikäytävälle riviin, kun oli niin jypäkän kylmänä vielä kompostit alussa ja eilen tosiaan sitten tyhjensin käytävän. Ihan hyvän näköinen aumakomposti on parhaassa iskussa ja siitä saan varmaan jo piristysmultaa sinne tänne. Lämpökompostin valmis multa meni viime kesänä melko vähiin ja siitä pitäisi osa säästää kasvihuoneellekin virkisteeksi…
Kasvimaata olen ohi kulkiessani vasta vilkuillut vain. Tilasin kyllä talon isännältä kompostimullan kärräystä sille, mutta katotaan…Persiljat ja porkkanat voisi tulevan viikonvaihteen aikana ainakin kylvää.
No määpäs ruikutan tän, et mitäs tuli tänään väännettyä. Kyl piti juu tonne päiväkirjapuolelle ensin kirjotta, mut helkkari ko oliki kamera lainas pojal ja sin on jotenkin muka tyhmää laittaa tekstiä ilman fotografia. Siis mun miälest.
No ens alkku, ko mul on taas uus projekti meneilläs. Ei mittä ihmeellist taaska, yks uus kukka-alue vaa. Sitä mä ajattelin ekaks alkka laittama. Mut sit ol talikko hukas. Se puutarhatalikko. Pasktalikko kyl löytys metäst, kakaroitte jäljilt. Mut siit o keskimäine piik vinos .
Ja ku sitä talikko ei löytyny, et olis voinu niit juolavehnii juurines nostella, ni mää ajattelin et, siirrämpä tulevalt ruukkupuutarha-alueelt noi mulla sin kesätiskausalueel.
Paitsi et sekkää ei toimin, ko se pitäis ensin vettää maalil. Ja eiks tiätenki se 9 litran pönttö ol mein äiteel lainas, vaik ei se sävy sil koskaan sopinukkaan .
No sit mää meinasin laitta tota lava-aluet, jossa vois lava-kauluksis kasvatel ilman rikkaruohoi vaiks mitä. Mut ei siitäkä tullu mittä, ku mää olen alottanu sen sillai, et al o sanomalehti ja ne lavakaulukse ova vuoratui puutarhaturvesäkkie muoveil. Ja niitattu siält yläreunast kii, tiätyste. Mut eiks se nitoja ol ny lainas mun tyttärel, muutama pitkä kilsa pääs. …
Ja koko aja mää ravasi pitki piha ja miättisi et mitä mä ny tekisi.
Siin se aika sit meniki.
Lopuks sit tyytysi siivoma vanhat kukkapenki, leikkama jottai lai vesiversoo ja sit ko ei enä jaksan muut, ni se kunnollinen talikkoki löytys. Ja iha omilt jäljilt.
Se ol heti siin sen uude kukka-alueen viäres, mut emmää mittä nähny…Ja taas tuli olo et: Hohohoijaa. Näin tää kevät etenee
Tagetes huomenna uusi päivä ja uudet kujeet tai kaiken alkaa uudestaan voit. Sinun juttusi sai tälle päivälle hyvän hymy lopun näitä sinun sepustuksia on aina kiva lukee
Kuulostaa tutulta, tagetes:D Sillä erotuksella, että mulla on hukassa kompostimöyhennin, eikä ole löytynyt vieläkään. Onneksi sitä tarvitsee harvemmin kuin talikkoa. Jolla sitten kompostiani möyhinkin.
Aaaah… sielunkumppaneita…Kiitos. Parempi hösläys huomenna, ehkä =D!
Pakko mennä nukkuun ku ei osaa taaskaan edes kirjottaa oikein .
Unohdin sanoa vielä, minä laitan ne muovit kiinni nastoilla lavakauluksiin.
Kylläpäs nämä penttiläiset ovat ahkeraa väkeä
!
Minäkin sain tällä viikolla loputkin pihasta haravoitua ja lannotteet ja kalkit kylvettyä.
Puisen terassin valttasin ja puutarhapöydän öljysin, vielä pitää ne tuolitkin, huoh…
Tänään en tee muuta kuin jotakin pientä piperrystä, ehkä otan paperia ja kynät
ja laitan uuden istutusryhmän ja oleskelualueen suunnitelman päästäni paperille
niin isäntäkin ymmärtää mistä on kyse .
Tagsun päivä muistutti mun eilistä päivää, sillä erotuksella, että minä olin lopen uupunut sen haahuilun takia illalla.
Aamu meni ensin isännän kanssa multa- ja betoniostoksilla, sitten piti mennä erikseen toiseen suuntaan kauppaan ja turveostoksille, kun ei sitä eka kaupassa ollut. Siinä vaiheessa jo väsytti.
Leikkasin viimeinkin loppuun kuusiaidan naapurin puolelta. Kädet tärisi sen jälkeen.
Pyörin isännän jaloissa, kun se teki muottilaudoitusta kasvarin anturalle. Siinä samalla siirsin köynnöspinaatin, kun JOKU oli sen istuttanut ihan väärään paikkaan. Kaivoin sille niin jättimäisen kuopan, että jouduin kolme kertaa kuskaamaan multaa, kun aina otin liian vähän. Jalat tärisi uupumuksesta. Onneksi löytyi kellarista vielä simaa, joka vähän auttoi.
Jossain välissä otin mitat etupihan uudesta istutusalueesta, jonne on tarkoitus siirtää 20-vuotta-kukkimaton-rodo ja atsaleat ja muuta happaman maan kasvia. Suunnittelin kahvitellessa sen istutuksia. Ei väsyttänyt yhtään.
Ruoan jälkeen alkoi anturan valu, ja kepillä töpöttelin betonia tiiviiksi. Hirmu rasittavaa hommaa.
Muuta ei sitten jaksanutkaan.
LukinLilja, eiköä se möyhennin nyt vieläkään ole löytynyt? Oletkos varma, ettei se ole kompostissa?
Mun samaan aikaan kadonnut kylvöpurkki on myös kateissa edelleen, mihinköhän en on yhdessä menneet?
Mä en pysty tekemään yhtään mitään, kun kaivuri ei tuu kaivamaan. Kaikki hommat on pihalla vaiheessa odottamassa. Vitsit, mä ehdin ostaa uusia kasveja ja pohtia, että uudelle alueelle sopis sitä ja tätä. Jos se kaivuri ei tule kohta, niin mä ala. ja teen konkurssin,
Eilen saatiin vaihdettua autoon kesätassut, tänään jos sais haravoitua kartanon loppuun ja sit pitäs hujauttaa rikki niitä kaakeleita sitä kurssia varten
Ei tarvitse minunkaan enää pelätä poliisia ja sakkoja, kun meilläkin on vihdoin autossa kesärenkaat. Siihen tarvittiin kyllä apua monelta suunnalta, että homma saatiin lopultakin tehtyä. Mutta pihapuuhat ovat jääneet vähiin, kun on ollut kaikenlaisia menoja. Jospa viikonloppuna jaksaisi paneutua pihahommiin.
Mun ulkopuuhiin kuului eilen ikkunanpesua. Nyt on kellarinkin ikkunat pesty ulkoa ja kuistin ikkunat molemmin puolin.
viherpeukalo, ei oo möyhennintä näkyny Kyllä se on lähtenyt kylvöksesi kanssa maailmalle. Lumien sulettua etsin toista haravaa, ja mies oli sitä mieltä ettei meillä kahta ole ollutkaan. Pari päivää sitten harava oli minulla, ja mies pyöri pihalla kuin jotain etsien. Se etsi toista haravaa
Eli kai niitä sitten on kaksi ollut. Ehkä joku ohikulkija on sitä toista tarvinnut.
Möyhentimelle olisi käyttöä, olen tehnyt pari uutta isoa kompostia. Ensi viikolla saan hakea kaverilta tuoretta hevonpeetä lehtikompostin jatkeeksi
Multa on hävinny talven aikana yks seiväs terassilta seinään nojailemasta Kysäsin josko mieheke sitä on tarvinnu ja hää jo aivan myönteli että saattaa olla ja eiköhän se lumien sulettua ilmaannu mutta eipä vaan oo näkyny, höh. Kävi mullaki mielessä että joku ohikulkija on kokenu tarvitsevansa sitä ja napannu mukaansa
Tosin emmää kyllä ymmärrä miks joku sen haluais ottaa?!
voi teiän kanssanne. Vai katoilevat seipäätkin . Voisko pääsiäisnoitia epäillä.
Se kylvöspurkki on kohta varmaan jo itänyt, eli tuntomerkit, tiuhaan pieniä taimia kasvava purkki, jota kompostinmöyhennin vetää perässään.
miksi muuten voikukat eivät katoa, ei sitten millään.