Jaa että lumitöihin? Vielä helmikuussakin nautin lumitöiden tekemisestä, mutta nyt alkaa pikku hiljaa jo riittää.
Hyi, minen kaipaa kans yhtään lumitöihin
Dodiin, viimeinen hetki lähteä rämpimään hankeen ja tälläämään kevätsuojia havuille ja rodoille…
Mun kaksi syksyllä istutettua rhodoa on edelleen hangen alla.
Karsein liian suuriksi paikalleen kasvaneita kärhöjä. Niissä oli jo suuria silmuja, hetkeksi oikein pysähdyin maltanko sittenkään katkaista, mutta poikki menivät. Ihana auringon paiste ja pari astetta pakkasta, pihalla tuulen suojassa oli lämmin touhuta, mutta lenkillä tuuli teki ilmasta kylmää.
Siivilöin tuhkaa ja nakkelin sitä lumipenkkoihin ja nyt on räkä niin mustaa ku olla ja voi Poikien kakkapaikasta lapioin “miinat”
Tuosta lumesta jotain hyötyäkin, leikkasin amusella hyvällä hankikannolla 80 metriä orapihlaja/siperianhernepensas aitaa, sellainen 2,5 tunnin urakka. Se on maantien varressa ja vielä syvä oja välissä ja aikaisemmin leikattu traktorin etukuormaajan kauhassa keikkuen. Hartioissa kyllä tuntuu että on taas tehty jotain uutta ja erikoista.
Hyvä idea, varmaan oli mukavampaa hommaa noin kuin kauhassa keikkuen
Ensimmäisen kevätpäivän kunniaksi kaivoin tien auki kasvariin ja lopultä jopa kävin siellä. Nyt on otettu lumesta niskalenkki. .
Vaan oli se kasvari lohduton näky. Kaipaa pesua ja siivousta.
Hyvää Maarianpäivän iltaa. Mikä Maariana katolla se vappuna vaolla. Enteilee pahaa lumimäärä venevajan katolla. (kamerassa näköjään päiväys viivettä 3 päivää…) Lumikasa taitaa jonkun syvällä oleva vene
Tomaatit ja basilikat sentään kylvetty tänään sisäpuuhana…
Tuossa pari viikkoa sitten peittelin tuijaa auringolta suojaan kantavaan lumeen luottaen…hyvin sujui ja tuija tuli peiteltyä, mutta sitten yhtäkkiä kantava kerros pettikin, ja selvisi heti miksi - lumen alla oli tasku sillä kohdalla, missä kasvaa pienempi pallotuija! Minä pöhlö tepastelin sen yllä, enkä älynnyt ollenkaan sitä. Kolosta näkyi hieman katkennutta oksaa sun muuta. Ei taida pallotuija selvitä samanlaiseksi kauniiksi ja tuuheaksi näiden hyödyllisten pihapuuhastelujen jälkeen
Nyt on luvattu lämpimiä päiviä joten ajattelin siirtää kannellisen kasvulavan terassille ja laittaa styroksilaatikot pohjalle sekä alkaa ulkoiluttamaan orvokkeja.
Tämän kevään ensimmäinen kukkapenkki kitketty (niistä kohti kun eivät pionin varret olleet jään alla). Tätä on kyllä odotettu Muualla pihassa onkin sitten metrin kinokset…
Ei oo todellista…?
Uskomatonta mut varmaan totta
siistiä on mutta riipasee ihan sielua myöden. keväällä pitää olla laiska:-( kaikki mainiosti suojaavat talven roippeet ovat ilmeisesti kottikärryissä menossa kompostiin. on tuossa nyt kevään porotuksen, yöpakkasten (tulee niitä vielä) ja kylmien tuulien = ahavan, helppo tehdä kuivatustyötään uusille puhkeaville versoille.
tiedän, että olen kamala vanha ilonpilaaja mutta malttakaa vielä. vanha oppi on, että talvisuojausten, oli ne sitten noita roippeita tai vartavasten aseteltuja, poistamisaika on sama kuin koivujen hiirenkorvien puhkemisaika.
edit1 - ja maan pitää olla sulana ainakin. ei uusi kasvu saa jäätyneestä maasta kosteutta. pystyynhän se silloin kuivuu.
edit2 - niin hätäännyin hillitsemään teidän hirmuista kiirustanne, että sanojakin jäi jutusta pois:-)
vanhan on helppo kompata toista… taas
Ihan varmaan oikeassa olet, mutta suurempi ilo oli putsata penkki kun surra, että jospa… Älkää muut tehkö samaa perässä Itse asiassa harvinaisen myöhässä olen tänä vuonna… ja lumikellot, krookukset ja narsissit ilahtuivat kovin kun autoin heidät esiin limaisten salkoruusen lehtien alta
.
sipulikasvit pärjääkin, niillä on vararavintoa. perennoille tulee vielä moneen kertaan kesää ikävä.
kiitos kibu… (ja inki, kiitos peukalosta:-)) annetaanko noille nuorille frouville "laiskanläksyksi" tämä ketju
Lisää roipetta minäkin sinne kukkapenkkiin olen vaan nyt ajanut. Mutta noi rikkinäiset hiekkaämpärit, vanhat kattilat, liukurit ja lapiot oikeestaan tarttis kohta kerätä pois. osa anakin jo lähtis irti. Kottikärryt on vaan hangessa vielä kiinni, joten ei kai vielä ole kiirettä noidenkaan suhteen.