Mulla on nyt millä leikkiä. multalähetys tuli ja sain liljat maahan. Siitä se alkaa kunnon kohotus. Mä sitten myöhemmin marisen huonoa kuntoa, kun paljastuu, miten rapa olen.
Muuten olisi intoa ja kuntoa, mutta en vielä keväisen polvileikkauksen jälkeen pääse kyykkyyn ollenkaan. Joudun tekemään kaikki hommat pylly pystyssä ja pää alaspäin, ottaa vähän voimille ja takareidet venyy. Joku jakkara olis kyllä kiva…
Liinanen, ei muuta kuin pitkäkseen vain. pääsetkö ylös maaasta. ryömimällä tai pylly maassa meilläkin penkinreunoja pisin edetään monesti :)välillä ovi pysähtyä kuuntelemaan nurmikon kasvua:)
Liinanen, tuo asento käy selälle pahasti. Tiedän, kun en ole pystynyt kyykkyyn menemään enää yli 10 vuoteen. Kannatan lämpimästi jakkaraa, selän kunnosta kannattaa pitää huolta
Eilen istutin omiin ruukkuihinsa kaikki ympäriinsä roikkuvat lapset: orvokkia, pelakuuta, basilikaa ja salaattia. Tänään kävinsitten hakemassa uusia taimia
Ihan mahdottomaks menee kun pitää käydä töissä, lukea pääsykokeisiin ja kannustaa Leijonia harvase ilta. Onneks loppuu noi pelit kohta, vois vaikka kuvitella saavansa parvekkeen valmiiks. Tai no tuskun sentään valmiiks koko kesänä, mut edes siistiksi…
Mie kilahin: kasveissa on rutimus kuivamus iskemys sanottaisiin Tylypahkassa. Olin 2 kasteluletkua ja liitin ne yhteen (60 m)kastellakseni pihasta istutelmani. Satanut on huhtikuun alkupäivinä, kun luntakin oli vielä. Pitkästyin kastelun ensi minuutteina, suuttimen säätö sopivaksi ontui. Otin itseäni niskasta ja sademittarin enkä hievahtanukkaan ennenkuin mitrtariin sain haluamani lukeman. Hoh hoijaa. Meillä ei ole asuntokohtaisia vesimittareita ja epäilin jonkun tulevan narisemaan veden tuhlauksesta. Pitää ottaa kynä ja paperi ja tehdä pinta-ala ja kastelumäärätaulukko ja maksan uhallani ylimääräisen kasteluvesimaksun kesän aikana.
Vaan homma on tehty, kastelukannuilla kannettuna tämä suururakka olisi saanut ranteeni nilkkojen tasolle venymään.
Selkä ja pinna olisivat sanoneet poks
Noniin, nythän se sit selvis, miks mulla on pitkät kädet…
Mie kun haluaisin pitkät sääret, mistä puutarhatyöstä ne saisi? Makaroonin kasvatus?
Risukasa odottaa haketusta, sen avulla kuivuus ei niin pahasti pääse kurittamaan.
Ei puutarhuri tartte pitkiä sääriä, parempi vaan mitä lähempänä maata on.
nimim. 164 cm
Eilinen ja tämä ilta meni istuttelupuuhissa ja siirtojuoksuttelussa. Nyt pitäisi vielä kärräillä ylimääräiset mullat pois yhdestä pienestä kukkapenkistä, mikä koki eutanasian. Ja talon taakse tulee kohtuullisen (melko iso siis) kokoinen varjopenkki. Mielikuvissa se on jo valmis, mutta todellisuus onkin sit toinen. Paljon verta, hikeä ja kyyneleitä pitää vielä vuodattaa.
Klo 7 aikaan vedin puutarhavaatteet yövaatteiden päälle, ja ajattelin vähän patsastella. Noh, kaikki arvaa miten siinä käy. 2 tuntia heti pihapuuhia. Multasin uutta perennapenkkiä (ostomultaa, lantaa, kompostia) siirtojuoksutin jasmikkeen, siirsin isotöyhtöangervon (olipa homma!), multasin vanhaa kukkapenkkiä, kastelin siirreltyjä, kylvin kehäkukkia ja silkkikukkia ja nypin vähän rikkiksiä. Äsken tulin sisälle, otin puutarhavaatteet pois, ja kas alla on niin sopivasti yövaatteet, että taidan painua takaisin pehkuihin =D
Tämäkin lähtee hävitykseen: :
:
Tarkoitus oli käydä aamulla paikallisen kuoron järjestämillä “kukkafestareilla” ostamassa hiukan kesäkukkia, sitten Plantsuun hakemaan istukassipuleita ja palstalle. Vaan kuinkas kävikään. Kukat saatiin, mutta sipuleita ei löytynyt Plantsusta, ei Bauhausista, vaan oli lähdettävä Keravan Honkkariin asti. Samalla sitten käytiin Keravan vankilan puutarhallakin eikä yhtään enää suututtanut, että piti sinne asti lähteä sipuleiden perään. Siellä vankilassa on kyllä niin älyttömän hyvät kukat ja kaikki taimet. Tomaatteja oli varmaan kahtakymmentä eri lajia, kaikista selitettynä, millaiset tomskut tulee ja mihin sopii (avomaa/kasvihuone) ym. Ja hintaakaan erittäin napakoilla nuppuisilla taimilla ei ollut kuin 1,80/kpl.
Nyt on ruokalepo ja oikein hyvällä tsäkällä ehditään tänään käydäkin siellä palstalla, ennen kuin miehen pitää lähteä kaverinsa tupareihin.
Neljän maissa ehdittiin kotiin mökki- ja taimiostosmatkalta. Ja nyt on istutettu päärynät Tshizhovskaja ja Lada, sekä kirsikka Rosso Skanskaja. Rosson sain halvemmalla, kun se oli vähän lyhyenläntä ja päästä vino. Siitä oli kuulemma yritetty perhekirsikkaa, mutta ilmeisesti se toisen lajikkeen varte oli kuollut. Yritin tukemalla oikaista. Vanhat sukkahousut tulivat hyvään tarpeeseen.
Tänään tuli touhuttua monen päivän edestä ja nyt on lihakset kipeinä. Siivosin puuvaraston ja silppusin hakettimella kaikki puuroskat sieltä ja halonhakkuupaikalta, siirrettiin kuiva puupino pihalta varastoon, siirtoistutin yhden pensaan, istutin kaksi pylväsomenapuuta ja korjasin perennapenkin, joka meni viimesyksynä kuopalle, kun sen vierestä kaivettiin pois männynkanto, jonka juuret oli menneet kukkapenkkiin. Onneksi tuli tuota tuoretta haketta, niin sain omenapuut ja muut istutukset katettua.
Huomenna saa minun puolesta sataa, niin ei tartte kastella istutuksia.
Tänäään väsätty uutta kukkapenkkiä:D
Löysin taas itsekylväytyneen omenapuun, merkkasin ja suojasin sen tällä saviruukulla.kokeiltu ja toimiva keino.
Oltiin monta tuntia palstalla. 3,5 kg sipulia istutettu, vielä hiukan jäljellä. Tarkoitus on lähteä kohta takaisin hoitamaan edes osa töistä loppuun.
Siis minä olen niiiiiin poikki, koko päivän käänsin kasvimaata! Ensin nostelin reunatiilet ja perkasin sieltä alta ja mulloksen reunasta sinne levinneet juolavehnät ja muut möröt, nostin valeistutuksessa ollutta ruusua kaikkine lonkeroineen ylös, ja sitten käänsin sekä aiemmin käytössä olleen, että kolme vuotta pressun alla olleen mulloksen. Vielä jäi vajaa kolmen metrin rikkaruohoinen pläntti joka pitää pressuttaa, kunhan siirrän siitä loputkin ruusut ja valeistutuksessa olleet (ja levinneet) tarha-alpit pois. Nyt olen niin naatti ettei tuu mittään.
Onneksi tytöt vähän auttoivat, ja appivanhemmatkin loppuajasta olivat hommassa mukana, appiukko tasoitteli meidän jättämän “kynnöspellon”. Nyt ei muuta kun penkkejä ja rivejä ja siemeniä kehiin, 3,5m x 8m ihana mullos odottaa.
Ai niin jotain lannoitustakin se kai tarttis… kompostia vai mitä?
kohta tulee kyllä itku, alkupää pihasta on perattu ja loppupää odottaa. nyt jo alkupään penkit ovat täynnä rikkaruohoja. sen lisäksi pihamme valtaa pikkuhiljaa kokonaan voikukka. apua!