Mä ajattelin ehtiä ajella nurmikon ennen vesisadetta. No, sikalan nurkilta ajelin. Sitten vaan ihailin kukkivia tulppaaneja ja muita kukkia. Huomasin, että kermesmarjan "kanto" on ihan pehmeä,eikä minkäänlaista kasvua näkyvissä. Taitaa olla mennyttä.
Vieläkään ei sada…
Nyt on istutettu loputkin purjot ja kylvetty punajuurta, keltajuurta, retikkaa ja persiljaa. Joku kanalja oli käyny nyppimässä osan eilen istuttamistani salaatintaimista ylös, joten kylvin niiden tilalle uusia siemeniä. Nyt voi minun puolestani alkaa sataa.
Alkuperäinen kirjoittaja: Q
Kaivan vanhaa kukkapenkkiä ylös, joka on täynnä pikkuisia liljansipuleita. Onko ainoa keino säilyttää ne istuttaa samantien maahan?
J.anis, miulla sama juttu mietinnässä, kun navetan päädyssä ilmeisesti on joskus ollu kukkapenkki ja sieltä on joka kesä noussu tiikerinliljoja , viime syksynä kun sinne pääsi, kerkesin vähän alotella purkamaan koko ryteikköä ja niitä pikkusipuleita oli huisin paljon. Osa on jo sijoitettu syksyllä, mutta sitä mietin jo sillon että voiskohan niitä säilyttää jotenki , niinku muitakin kukkasipuleita.
Sataa oikein kunnolla. Olis tietysti hyvä istutusilma, mutta nyt ei jaksa saderomppeisiin sonnustautua. Ihanaan lämpöön tottui jo niin, että nyt paleltaakin.
Mutta nyt ehtii kertoa eiliset uurastukset. Eilen mulla oli mahdollisuus olla kotona ulkopuuhissa koko päivän ja ulkonahan se päivä menikin, eikä meinannut edes riittää, kun mies tuli lopulta huutelemaan, että tarviitko otsalampun Eilisen pienemmät hommat on jo unohtunut, mutta istutushommat tuntuvat kropassa vähän vieläkin. Sain istutettua kasvimaalle 36 kaalia (talvikaaleja, suippukaaleja, parsakaaleja ja ruusukaaleja, 18 kappaletta vähemmän kuin viime vuonna) ja 52 purjoa, kasvihuoneeseen istutin 24 tomaattia, 3 chiliä ja 7 paprikaa. Hämäräntulon kanssa kilpaa lopuksi.
Minuakin alkoi tuolla ulkona paleltaa sen verran, että hain maissin ja ruusupavun kylvökset sisälle lämmittelemään.
Keräsin myös tuossa ennen sadetta ämpärillisen nokkosia ja ovat nyt kuivurissa ja äsken kävin hakemassa oman maan yrttejä kermaviilikastikkeeseen.
Sitten kun olen syönyt taidan käydä hakemassa vielä nipun raparperia ja alan keittelemään sitä Tuomipihlajan mainostamaa sosetta. Hyvää sadekelin puuhaa, ei tarvi kastua ihan kamalasti
Kasvarissa sain tomaatit narutettua ja suurimmat rikat kitkettyä. Eipä sitten satanut kun 2mm eli ei päässyt vielä paraatipenkkiä kaivamaan.
Sadevettä tulee nyt tynnyrikaupalla ja kerääjä toimii En viitsi tehdä pihahommia tässä kelissä. Päivän työ on pyöreä nolla
Kyllä sitä vaan on lähdettävä aamun tunneiksi puuhamaalle lisää penkkiä tekemään, kun meinasi uniinkin tulla. Se on kyllä parasta kun voi hahmotella uusia istutuksia.
Meinaisn unohtaa lounaan, vaikka on yksi lapsikin kotona, kun menee vasta yökouluun. Tuli vaan niin julmettu väsymys yhtäkkiä, että sitten älysin, ettei se epätoivoisen näköinen penkki sitten ehkä voittamaotn olekaan, kun pitää vähän taukoa.
Nyt on loputkin tomaatit kasvihuoneessa ja ympäri pihaa sinne tänne väliaikaisesti sijoitelllut perennat ja pensaat on pelastettu rikoilta. Papereiden perusteella pitäisi löytyä kyllä vielä muutamakin perenna, muttei ole niin hyvät muistiinpanot, että olisi osoitteesta jotain tietoa. Suoritan siis etsintöjä siihen asti, että olen kerännyt voimia sen epätoivoisimman penkin selvitykseen.
Sais tulla jo vähän viileenpää, niin vois maalata leikkimökkiä.
Joka päivä, pitkin päivää kukkia pitää kastella, kun joudun kastelemaan kylmällä vedellä niin olen sen järkeillyt niin, että kastelen päivällä, niin maa lämpenee melko heti kastelun jälkeen.
Illalla alan kastelemaan sitten, kun joskus täälläkin vettä satais keräysastioihin.
Ja joo, voishan nuo astiat täyttää vedellä ja antaa lämmetä, mutta ei riittäis vesi siltikään niin näin “fiksusti” olen siis kastelun toteuttanut tänä vuonna.
Rikkojen siemenet on kyteytynyt taas viimevuoden penkkeihin, niitä saa repiä jatkuvasti.
Hirveesti on kans kasveja jota en muista nimeltä ja hävettää jo nyt ku niin paljon teiltä kysellyt, ettei ennää kehtaa:P
Hitsin kivaa oli puuhata kuravaateissa tihkusateessa. Kitkin, siirtelin ja ruukutin. Yltäpäältä savessa;)
Eilen ja yön aikana tuli hyvin vettä, ei tarvinnut vieläkään kastella. Istuttelin ja siirtojuoksutin täyttä häkää Kasvimaasta sain muokattua kolmisen neliötä ja laitoin härkäpapua ja hernettä. Olin yltäpäältä märkä, turpeinen ja kakkainen
Tulin kahdeksan aikoihin töistä kotiin puolikuolleena ja huomasin kasvimaan tuhot. Pakko oli alkaa puutarhuroimaan, vaikka sänkyyn teki mieli lähinnä rojahtaa. Kylvin tuhottujen taimien paikalle uusia siemeniä ja peitin penkit harsolla.
Kyllä kiukutti, mutta kai se tästä.
Kyllä sitä vaan on puettava päälle ja lähdettävä tekemään puuhamaan penkki vamiiksi ennen töiden alkua vaikka lihakset onkin nyt niin jumissa että:/
Aamulla talkoisiin. Löysin ihan mahtavan hienon vanhan lavankauluksen ja sen sitten kävellen rahtasin kotiin, ei malttanut odottaa autokyytiä, että pääsi heti mallaileen sille paikkaa.
Sitten siirsin chilit isompiin purkkeihin. 20 kappaletta, mistä lie niin monta ilmaantunutkin, olin antavinani poiskin jo ylijäämät
Ja kolme ananaskirsikkaakin pääsi isompiin purkkeihin.
Siihen se ilta sitten hurahtikin.
Aloitin aamulla klo 8.30 ja lopetin illalla klo 21. Kaksi ruokataukoa. Kivien kärräystä ja asettelua, siirtojuoksutusta, kanttausta, kitkentää, polun pohjan tasoitusta, hiekan kärräystä, pihakierrokset naapurin ja omassa pihassa ja päätteeksi ankaraa kivituhkan kärräystä. Nyt saa sanoa että oon puhki. Huomenna, jos kykenee liikahtamaan, saa loput kivituhkat kärrättyä polun pohjaksi, jolloin reitti on selvä uuden multakuorman tuloa varten!
Voi mahoton teitä hurjapäitä!!!
Pikkusen siirtoistutusta ja pikkusen kitkentää. Meni siinä silti nelisen tuntia.
Huh hah hei, kani- ja marsutarha viittä vaille valmis!! Asukit siellä jo ovat, mutta pientä säätöä vielä. Pitkään meni tässä projektissa, kun työ haittasi taas harrastusta. Ihan tyttöjen ja mun yhteinen projekti oli tämä tarha. Hiano tuli, vaikka itte kehunkin. Ei kylläkään mikään kirvesmiehen taidonnäyte, vaikka vatupassiakin jossain vaiheessa muodon vuoksi vähän käytettiin. Pääosin tehty sahan hylkytavarasta, eli kieroja ja vääriä lautoja ja lankkuja riitti… Pystytolpat ostettiin ja verkko. Niin ja tietysti naulat, sinkilät ja jokunen kulmarauta. Kuvaa varmaan laitan tuonne omaan galleriaan jossain vaiheessa.
Ehdin sitten iltapuhteiksi vielä kivihommiin. Meillä kun on ne esikoisen rippijuhlat tuossa reilun kolmen viikon päästä, niin pitäisi saada kivikasa pois tuosta pihaa kaunistamasta. Ei ongelmaa, kiville löytyy kyllä paikat, vaatii vain hiukan suunnittelua ja raakaa lihastyötä. Lajittelin ne jo koon ja muodon mukaan omiin kasoihinsa ja osan pyörittelin jo paikoilleenkin. Hiukan työtä hidastaa se, että maitokärryt ovat poissa pelistä tällä hetkellä. Mulla on sellaiset matalat maitokärryt, ja ne ovat ihan ykköset kivien roudaamiseen. Nokkakärryt on käyttökelpoiset, mutta niillä saa vaan yhden kerrallaan, ja se tuntuu tuskallisen hitaalta. Pikkuisen pienempiä sitten kottareilla tietty, mutta isoja ei viitsi puntata niin korkealle.