Aamuhommina lemmikkien repimistä ja samalla muutama muukin rikkis.
Viiniköynnös istutettu. Ensin piti nostaa siitä perennat ja kukkasipulit pois ja kunnostaa maa oikein kunnolla. Ristiriitaisia ohjeita istutussyvyydestä. Lopulta tein Omenakummun ohjeen mukaan, eli varttamiskohta 1-2 senttiä mullan alapuolelle. Monissa ohjeissa se käskettiin jättämään mullan yläpuolelle.
Mihinkäs mie nyt laitan ne kukat ja sipulit? Ja ylipäätään, voiko viiniköynnöksen juurelle istuttaa mitään maanpeitekasvia tai perennaa?
Nostin vielä yhden ison pensashanhikin pois köynnösten tieltä. Hiki virtaa.
Lounaan sulattelua riippumatossa lasten uima-allastouhuja kuulostellen.
Ostin keväällä uuden riippumaton. Edellinen oli sitä mallia, jossa on sellaiset puurimat päädyissä. Eihän se mahtunut tuohon terassille ollenkaan, tai siis keinuessa toinen puurima olisi kopsahdellut talon ikkunaan… Poistin siis puurimat kokonaan sillä seurauksella, että keinun reunat olivat liian löysät; Pienikin kyljen kääntäminen tms. aiheutti putoamisvaaran. Tällä mentiin muutama vuosi.
Tämä uusi on nyt sitten mallia kahdenmaattava. Ja on kuulkaas aivan ihana! Siinä mahtuu kääntyillä vaikka melkein poikittain, saa jokaisen raajan mukavasti johonkin tuettua, taikka sitten voi kietaista vähän peittoa päälleen aurinkosuojaksi tai lämmikkeeksi. Kyllä kelpaa! (Ei olla uskallettu testata keinun painorajan paikkaansapitävyyttä kahden aikuisen voimin, mutta lapset mahtuvat sinne helposti, kolmekin ollut yhtaikaa.)
Riippari on ihana! Mä vaan tahdon nukahtaa noihin ulkokeinuihin aina.
Oli volyymit sen verran kovalla siinä uima-altaalla, ettei ollut pelkoa nukahtamisesta…
Pari tuntia kastelua, toivottavasti nyt pärjäävät reissun ajan. Kyllä olis kitkettävää penkeissä, mutta oli pakko hillitä ittensä, kun olis mennyt yöhön, enkä olis kerinnyt pakkaamaan.
Mitä ihmettä tehtiin iltaisin kun ei ollut kasteluja:/
Mä alotin mun muurausprojektin samalla kun sadettelin. Ei mun vielä kannata ammattia vaihtaa, mutta yllättävän hyvää jälkeä näin ekakertalaisilla. Mä ja mun poika ollaan hirmu tyytyväisiä aikaansaannoksestamme. Ihan vähän vaan kiemurtelee mutta ne eri kokoset tiilten välit tuo siihen vaan vaihtelua. Ei sillä vanhan liiton muurarilla, joka meillä oli töissä, ollut koskaan samoja ongelmia kuin meillä. Mutta ei haittaa, pääasia, että on kivaa tehdä.
Eilen satoi 10 minuuttia semmoista piiskasadetta, just tarpeeks että mun ainokainen pioninkukkani on mennytä ja kamomillat kyljellään. Mut ei tarpeeks siihen, että maa ois kastunut yhtään. Onneks meillä on syvä porakaivo niin voi kastella. Vaikka kyllä mä aika saita kastelija olen. Sadevettä en katolta uskalla kerätä kun meillä on kuparikatto. Oli kivet ihan vihreinä siinä, mihin katon valumavedet osuu.
Illalla jatkui sisääntulopenkin uudistus. Alunperin siinä oli viisi norjanangervoa, joista kolme siirrettiin keväällä (oikeaoppisesti) toisaalle. Yksi piti jättää paikoilleen ja toinen siirtää "jonnekin". No, se yksi oli niin huonossa kunnossa, ja toiselle en keksinyt paikkaa, että päätin hävittää koko "yhden" ja siirtää "toisen" sen yhden paikalle. (Selkeää, eikö?)
Vaan on aikamoiset juuret jo norjanangervoilla, jotka ovat saaneet kasvaa paikoillaan 13 vuotta! Ei ilman miesvoimaa selvitty urakasta. Ja taas kerran teki mieleni vannoa, etten ikinä enää siirtele pensaita. Mutta turha vannoa, kun taidan siirrellä kuitenkin…
Vapautuneeseen tilaan istutin siperiankurjenmiekkaa, jota oli väliaikaisistutuksissa parissakin paikkaa. Enää muutamat perennojen siirrot, ja sitten olisi valmis koko penkki!
Aamuisen lemmikkihetken jälkeen en ehtinyt kuin terassiruukut kastella hyvin ja mansikoita poimia muutaman litran. Päivä hujahti siihen, että laitoin galleriaani kuvia tällä meidän ihan hirvittävän hitaalla yhteydellä. No niissä latausväleissä tein tämän pivän tärkeimmän eli pakkasin huomisen penttiretken kamat, jihuu! Nyt vielä mansikoita ja jätskiä maha täyteen ja sit äkkiä nukkumaan - pirteä pitää olla jo kukonlaulun aikaan
Luin keskustelujen etusivulla, että Tuomipihlaja oli kirjoittanut: “Aamuisen lemmenhetken jälkeen…” ja mietin, että onpas rohkea kirjoitus =D
Aamulenkin jälkeen (mikä kesti 4h, koska Eetu päätti jäädä viettämään joenrantaan rantaelämää. Uimaan sitten makoilemaan rannalle, uimaan jne.) Olis pitäny eväät olla mukana.
Aloin parvekkeella, (katson ulkopuuhiksi) purkittamaan taimia. Sitä riittikin loppupäiväksi. Kiitos puutarhapuurtajan
. Mutta ihan hirveen sotkun sain aikaseks. Siinä sitten kun Eetu pyöri mukana niin multaa oli parvekkeen lisäksi myös sisällä ihan joka paikassa
…
Luin ihan just kuin moonriver ja ajattelin, että kait musta on vaan aika jättänyt…
Eetu ottanut kunnon laatuaikaa, samalla antoi lahjaksi sitä emännällekin
Eilen en tehnyt mitään, kun olin merellä. Tänään aion tutkia lukuisia taimiapurkkeja aionpa lätkiä joitakin maahankin kasvamaan. Mun täytyy varmaan kaivaa roskiin tai siis kompostiin yhtä kesävuohenjuurta ja muutama keltakukkainen keijunkukka. Tarvitsen tilaa esikkovauvoille…
Tänään istutin taimia laajennettuun kukkapenkkiin. Sääkin onneksi suosii.
Istutin talvikylvöjen taimia kukkapenkkeihin aina kun vaan löytyi sopiva kolo, eli sillisalaattia taas. Ja sitten kiskoin kukkimistaan aloittelevia vuohenputkia ja muuten vaan haahuilin pihalla. Katselin jo paikkoja, joissa on pakko tehdä siirtoistutuksia elokuussa. Lopuksi kastelin purkit.
Vähän sain kasvimaata peratuksi. Aikamoinen urakka siinä on, joku on taas ahnehtinut liian suuren alan.
Ja suurin työ meinais jo vallan unohtua: olenhan heilunut viikatteen kanssa jonkun aikaakin ja saanut näkyvää aikaan niin että muutkin huomaa
Mansikoita kerättiin kaksistaan yhteensä 8 litraa. Nyt on koossa tältä kesältä 19 litraa. Vielä ois matkaa viime kesän saldoon 108 litraa, mutta ei tänä kesänä siihen kyllä ylletä, onneks . Pakastamaanhan niitä on nyt alettava. Yritän sen operaation jälkeen vielä ehtiä hetkeksi niihin lemmenpuuhiin
ulos.
Tommolan taimet, mulla vain 5 kpl, nököttävät kiltisti vielä muovikassissa. Pitäisi ne nyt pian saada isompiin ruukkuihin odottamaan uuden penkin tekoa. Se homma taitaa tulla ajankohtaiseksi vasta enempi loppukesällä. Tai ehkäpä jollekin niistä keksin paikan vanhoistakin penkeistä.
Kasvimaan perkaaminen jatkui tänään, eikä vieläkään tullut valmiiksi. Piti käydä asioilla ja jotenkin oli takaisin tullessa istuteltavaa. Nyt ei ole sitten enää kasvimaalla aukkoja, ne on paikattu Aukkoja tuli myös siksi, etten muistanut kylväneeni sileälehtistä persiljaa, jota mulla ei ole ennen ollutkaaan, enkä tietysti sitä rikkojen joukosta huomannut ajoissa.
Jos joka - 50% -kyltin kohdalla pitää kääntyä taimitarhalle, niin mun pitäisi kyllä nyt tehdä penkkiä valmiiksi, sillä näyttää siltä, että kun olen hankkinut taimia, ne on kauhealla kiireellä saatava edes johonkin, etteivät vaan jää mihinkään makailemaan.