Onhan miul kaks kasvaria, isompaan menee vaan tomaatteja
Tomaatteja kylvin enemmälti vasta viime perjantaina. Muutamia mini-ja amppelitomaatteja on kasvamassa, mut pieniä nekin vielä ovat.
Viime kevät vähän opetti tuolla tomaattirintamalla
Innostuinkin sitten kylvämään basilikat jo tänään Multaan pääsi sitruunabasilikaa, sweet basil, red leaved basil, kanelibasilikaa, pienilehtistä Fino Verde basilika ja Napolilaista suurilehtistä basilikaa.
Samalla kylvin tädykettä, unikkoa, maurinmalvaa, ruusumalvaa, kiiltomalvaa, anisiisoa, Mantsuriankärhöä, Tarha-alppikärhöä ja pensaskärhöä. Kärhöt siirrän huomenna ulos odottelemaan kevättä.
Ilokseni huomasin että sinipunavauloista on itänyt muutama siemen ja purkissa nököttää tosi ruikkuja taimia, mahdanko saada pysymään ne elossa .
Tänään meni multiin jättisipulia, lisää purjoa ja kahta eri laatua pillisipulia. Ja lautalle meni 20 lajiketta tomaattia, yhteensä 38 siementä.
Huomenna jatkuu, ihanaa kun on loma ja pystyy keskittymään harrastuksiin. Hiihtoloma onkin nykyään kylvöloma
Laitan tässä kuvan minun keijunmekoista, siksi kun olen näistä niin ikionnellinen. Olen vuosikausia yrittänyt keijunmekkoja lauittaa kaupan siemenistä mutta koskaan ei ole pussillisesta siemeniä tullut kuin korkeintaan kaksi, en tiedä missä syy. Rahaakin on mennyt paljon hukkaan, siemenet on aika kalliita. Luovutin viime vuonna kokonaan, nyt sain Rayalta (suurkiitos hänelle !) siemeniä ja kaikki onnistui ihan mahtavasti, ja näitä tuli PAAALJON ja siemeniä jäi vielä ylikin! Ikinä en enää yritä kasvattaa näitä kaupan siemenistä, tämä on päätös.
Olipa lautalla melkoinen sekasotku, kun palasin hiihtolomareissulta (4 päivää). Itseään siitä saa syyttää, että kaadoin vain hiukan ahkeraliisan siemeniä lautalle sikin sokin. Tänä aamuna niitä on irroteltu ja laitettu multiin n. 150 kpl, mutta sitten loppuivat kennostot. Taidan saada ahkeraliisatornin ja -amppelin tai jopa kaksi…
Koskas alatte lannottaan noita koulittuja pikkusia. Pitäiskö ne ensin antaa rauhassa juurtua, kuinka kauan? Millaisella lannoiteliuoksella aloitetaan, siis kuinka vahvalla?
Mikähän kukka ois tuohon torniin paras ? Ollu aina miunnii haaveeni.
Monissa kuvissa torni on tehty petunioista, mutta koska en pidä niistä, niin aion tehdä omani ahkeraliisoista.
Monissa kuvissa torni on tehty petunioista, mutta koska en pidä niistä, niin aion tehdä omani ahkeraliisoista.
Minä en ole lannoittanut vielä mitään, mutta eikös sitä vähitellen aloiteta kun on pari kasvulehteä? Taidan kohtapuoliin aloitella varo-varo-vasti
Näitä ajattelin se lannotuksen suhteen, kesäpäivänhattuloistahan tässä toto lajiketta.
Täällä meni paprikakylvökset uusiksi. Olin keittiötä siivoamassa, kun huomasin purkkien olevan kastelua vailla. Käsi oli järkeä nopeampi ja onnistuin suihkaseen desinfiointiainetta niille taimiparoille! Vesisuihkupullo olis ollu siinä vieressä....
Nooh, nyt lähinnä huvittaa tuo tohelointi. Onneks on runsaasti siemeniä...
Ei ihime, ku mun paprikat ei kerkiä koskaan kypsyä... Ne on saman näköisiä kasvariin mennessä ku rayalla nyt. Hitsi, komeelta näyttää raya. Varsinkin petuniat. Uuulalaa.
Mitä raya tuo ruskia muru on tuossa purkkien pinnalla? Se suklaanruskee, en tarkota vermikuliittia.
Ruskee muru on punasta kissanhiekkaa,,,,,,,,,,,Muru.
Fleur, otan osaa. mullon niin monta kertaa yrittäny ja käynykkin, että kasviparat ovat saaneet väärästä pullosta hömpsyt. Aamupäivällä viimeksi kun laitoin perliittiin pistokkaita juurtumaan, niin piti laittaman astiasta jossa oli liotettuna juurrutushormoonia veteen ja viereisessä astiassa torjunta-aine astia, tietysti se torjunta-aine meni sinne perliitin sekaan, ei muuta ku roskiin koko höskä ja uusiksi.
Tänään jatkui kylvöt. Laitoin muutamaa lajiketta chiliä ja vähän lisäpaprikoita. Lisäksi meni multaan vesimeloni Moon&Stars (eka kylvö ei onnannu), okraa, sitrusheinää, basilikaa, timjamia, kangasajuruohoa, oreganoa ja tarhasuolaheinää. Sekä lisäksi pari kappaletta haisusamettikukkaa. Saattoihan olla vielä jotain muutakin, mutta ei tuu ny muuta mieleen.
Ny on taas mitä odotella
Kuukausimansikkaa White Soul pääsi lautalta maan multiin vähän vajaat sata kappaletta tänään. Pieniähän ovat nuokin, mutta kaksi taisin vaan tuhota siirtäessä.
Ja koska lautalta vapautui tilaa - ja Kanadasta tuli postia, niin paninpa lautalle punahattua:
Raspberry Truffle
Big Sky Solar Flare
Mama Mia
Strawberry Shortcake
Green Envy
Southern Belle
Orange Meadowbrite
Milkshake
Pari jäi vielä kylvämättä: Solar Flare ja Satin Nights - lisäksi olen varma, että olen tilannut jotain valkoista kertaamatonta lajiketta eBaysta, sitä vielä odotellessa.
Siniset kirjosalviat saanee huomenna istuttaa multaan. Hyvältä näyttivät myös silkkitassut, eilen oli vasta pari siementä rakoillut, tänään jo kaikissa pitkät juuret. Pari itänyttä rosmariinia ja yksi itänyt puutomaatti, joka ei vielä ole kypärää karistanut.
Taimia on jo aika paljon, mutta pitää vaan hengittää rauhallisesti ja muistaa kastella - ja katsella tarkkaan.
Tänään siirsin suurimman osan chileistä maitotölkkeihin muutama jo tammikuun alussa kylvetty tomaatintaimikin pääsi maitotölkkeihin. Ehkä saan sitten tänä vuonna ihan reilusti satoa Black Cherrysta ja Moneymakerista.
Muutama päivä sitten kylvetyt tuoksuherneet on itäneet, jippiii Huomenillalla aion kylvää kesäpäivänhatut ja koulia koristekaalit ja Keltasauramot.
Heh, minunkin on pakko yrittää muutaman tuoksun kasvatusta pensaaksi saakka! Ihan vielä en tosin niitä multaan pane tuon tilaongelman takia - mutta kun uskallan siirtää viileää kestävät taimet tuonne kylmempään kamariin niin sitten!
Raaseporissa sääennuste näyttää kyllä jo lupaavan keväiseltä, yölämpötilat jäävät joko niukin naukin plussalle tai hätinä käväisevät negan puolella! Aurinkoa saisi ennusteessa olla vaikka enemmänkin
Kuinka aikaste Satu-71 saat tuoksuherneet ulos siellä etelässä? Minä aattelin ihan lyhkäistä esikasvatusta, kun suorakylvöllä kukkivat niin myöhään täällä. Aina paleltuvat, kun ovat parhaassa kukassa, ja meinaa itku tulla. Ois ihana nauttia niitten tuoksusta koko kesän.