2015 Kylvöt, Suljettu

Kyllä ne siitä tokenee. Mulla makasi peräkärryssä viikonpäivät ukonkellot, ja hyvin kukkivat vielä samaa vuotta. :wink:

Olen itse todella laiska esikasvattamaan taimia sisällä. Etelässä useimmat kasvit ehtivät kyllä kukkaan kesän tai perennat sitten seuraavan kesän aikana ulkokylvöistäkin. Näin säästyy sisällä mullalta, kastelulta, karaisemiselta yms ja joidenkin kasvien kohdalla kylmäkäsittelyltä. Samoin kun keväällä on pihalla muutenkin kiire, niin monesti ei paljonkaan kerkeä kylvämään, kun jo maakosteus on kuivunut ja pitäisi itse alkaa kastella kylvöksiä (mitä en myöskään ole joka ilta tekemässä). Kylvän melkein aina samaan paikkaan 2 eri kasvia: toisen maahan ja toisen maahan upotettuun purkkiin shakkilautamaisesti vuoron perään. Näin ei tule kylvettyä turhaan liian tiheään ja itäneet purkit voi sitten kesällä siirtää muualle kasvamaan. Pitää vain täyttää maahan jäänyt tyhjä purkin paikka mullalla.

Ainakin alla olevat kasvit oman kokemuksen tai kirjallisuuden perusteella selviävät/hyötyvät syyskylvöstä:

hilppa, keltakatkero, keltalaukka, keltasinilatva, keltavaleunikko, kesäkuuruoho, kesäruusuleinikki, kultatesma, myskimalva, pagodikärhö, punakellukka, punapipo, tuliunikko, tähkähietalilja, täpläpunalatva, veriapila

Syyskylvö kasvukauden loputtua: lehtosinilatva

Minulla idänkukonkannukset lähtevät kasvamaan vain syyskylvöistä.

Pioniunikosta on sanottu, että yhdistämällä syys- ja kevätkylvön saa pitkän kukinta-ajan.

Nyt ei sitten enää muuta kuin syksyn odottelua niiden jäljelle jääneiden siemenpussien kera.

Onko ideaa Chian (Salvia hispanica) kasvatuksesta?

SE alkoi täällä nyt jo...  kevään 2016 odottelua..

Lehtomaitikkasiemenet ovat mullassa.. siis ulkona purkissa... samoin sinikämmensiemenet - sekä valkoista että sinistä..mail 

Huomisesta lähtien taas nouseva kuu, pitäisköhän ekat kylvää nyt :D?

Ei hassumpi ajatus ollenkaan :slight_smile:

Jos vaikka taas vaan ‘kokeilisi siementen itävyyttä’, tämän varjolla on ennenkin esikasvatus alkanut :wink:

Joko vuoden 2016 kylvösuunnitelma on tehty? Eihän se tieten koskaan pidä paikkaansa, kun tuo suunnitelma ja realiteetti harvoin kohtaa tässä harrastuksessa. :wink: Minä oon suunnitellu keskittyväni tänä talvena erityisesti kerrottuihin petunioihin ja chileihin. Tomskuja jätän pois ainakin puolet normaaliin määrään (ja sitten harmittaa tomaattivaje, jos ens kesä onkin trooppisen kuuma). Sitten tietysti kaikkia muitakin pitää kylvää. Ainakin kelloköynnöstä ja tupakkeja. Ja vapun jälkeen tehtyjä kylvöjä ei voi laskea, koska ne ei oo sisällä kuin pari viikkoa. Huoh, tulis jo siemenkatalogit…

Mä oon tehnyt saman suunnitelman, mitä joka vuosi. Eli mahdollisimman vähän. Se ei kyl koskaan oo toteutunut.

Mut oikeesti ainakin tomaatteja, niitä paaaaljon vähemmän mitä aiemmin. Chilejä jokunen. Kolme chiliä olen talvettanut, mutta jokunen vielä.

Kesäkukista keijunmekkoja ja lumihiutaleita. Ja tietysti samettikukkia. Ehk vielä kesäpäivänhattu Cherry Brandya, jos siemeniä jostain löydän.

Näissä yritän pitäytyä.

Täällä on suunnitelmana kylvää kolme tomaattia, anaskirsikkaa, pari chiliä koristekasviksi sekä samettikukkaa, muutama pelakuu ja lumihiutaletta jos löytyy siemeniä kaupasta. Ja sitten vielä ne inspiskylvöt mitkä tulee myöhemmin mieleen :slight_smile:

Jotain suunnitelmia on jo merkattuna.

Syötävistä: Tomaatteja, avo- ja kasvihuonekurkkuja, paprikaa, chiliä ja karviaiskoisoa. Muut kuten salaatit, yrtit, herneet ym kylvö sitten suoraan ulos

Kukkivista: Kerrottua petuniaa ainakin, muista en vielä tiedä. Mutta, vaikka miten yritän taistella vastaan, keväällä on melko varmasti taas kaaos.

Ajattelin järkeistää ( huom! yritän) ensi kesän kukkaloistoa . Cannaa ja Daalioita enimmäkseen koska näyttävät viihtyvän meillä vaikkakin jokunen kastelukerta uupuisikin. Molemmista saa upeita ja runsaita istutuksia isoissa ruukuissa. Talvehtivat nyt tuolla viileässä ja toivottavasti selviävät kevääseen. Pitää varmasti varmuuden vuoksi tilata jokunen "varajuurakko" . Pasuunat ovat nyt sisällä, ja toivon myös niiden selviävän kevääseen.

Juuri nyt on sellainen kaamoshetki. Vielä ei jaksa innostua ollenkaan. Parin kuukauden huilis tekee hyvää ja sitten taas kädet multaan.

Hei, unohtui sanoa vielä, että hankikylvöjä tietysti teen.

Orvokkia!!!  indecision

Uusina olen suunnitellut daaliaa. Tästä en ennen niin välittänyt, mutta viimein heräsin kun täällä on niin ihania kukkasia näkynyt  :)  Myös kelloköynnöksen siemenet on odottamassa, tämäkin mulle uusi.

Ja sitten kaikkea mitä mieleen juolahtaa. Ja niitähän juolahtaa... :)

Purjoa aattelin kokeilla ryhmäkylvönä sen lisäksi että sinnikkäästi yritän saada edes muutaman ison purjon kasvatettua :)

Latva-artisokkaa olisi kiva kokeilla, mutta en tiijjä sitten jääkö sekin taas kokeilematta kun on niin paljon esikasvatettavaa ettei tila riitä kunnolla niihinkään mitä on ihan pakko joka vuosi laittaa. Ja se pitäis vissiin kylvää jo tammikuussa?

Naurista aion kylvää monen vuoden tauon jälkeen ja juuriselleriä tekis mieli kokeilla. Porkkanaakin kylvän kun on tuossa yksi vanha kohopenkki, jossa ne saattaisivat viihtyä.

Lobeliaa esikasvatan ainakin äidille kun hän niistä niin tykkää, mutta muuten aattelin kylvää kesäkukat suorakylvönä.

Minä en enää esikasvata orvokkeja, kun niitä tulee aina n. 100 purkkia. Syksyllä nakkaan maahan, niin kukkivat juhannukselta, ja ovat hyviä ja tanakoita. Jopa tarhaorvokit. Suosittelen kokeilemaan. Hyvinhän nuo siementääkin ittensä, niin niitä voi sitten purkkiin nostella halutessa. :slight_smile:

Toki minäkin teen hankikylvöjä. Niin paljon kun on vaan purkkeja. :smiley:

Suunnitelma on etten laittas juuri mitään,koska en tiedä millon muutto ja mihin sit taimet.Mutta tuo suunnitelma petti jo,kun laitoin chilejä tulemaan .Uusi kasvihuone on vasta suunnitteilla paperilla uuteen paikkaan,niin en tiiä uskallanko laittaa tomskuja ,kurkkuja.Entäs jos kasvari onkin sit valmis keväällä eikö taimia =(

Minun kylvösuunnitelmani on että paljon ja kaikkea. Ostin juuri uusia kasvivalaisimia, jotta taimet saisivat tarpeeksi valoa. Tiedän olevani hullu :wink:

Tunnistan tämän itsessäni!!

kuva

Mikä on tänä vuonna ollut paras tapa kylvää pelargonin siemeniä? Päivän liotus, kylvölautta, suoraan multaan, kissanhirkkaan? Entä soilikille onnistunut tapa kylvää?

Kylvölautta toimi mulla hyvin. En muista liotinko yön vai en. Kyllä oli ihanaa, kun oma kasvattama pelargoni alkoi kukkimaan! Suosittelen!

Chilien kanssa kylvölautta toimii ainakin hyvin, ja tomaattien