Mulla ei tuota ikkunatilaa ole oikein kylvöksille, mutta voisin laittaa vaahtera-aulion siemenöiseni itämään kohta. Niin tekisi mieli vähän ripistellä multaa ja siemenöisiä:heart_eyes: Ukko surffailee välillä asuntomyynti-ilmoituksia ja joskus pyytää mua katsomaan jotakin kämppää. Mä kysyn aina “paljon siinä on ikkunoita?” Ja se ihmettelee mitä väliä sillä on. Ai siis mitä väliä?!?!
Chilit on selattu läpi. Tuossa oottelis 11 erilaista tulisempaa ja vielä tulisempaa sorttia valmiina multaan.
Kylvömultaakin sain synttärilahjaksi 200l, joten jos sillä pärjäis tämän talven. Multa on tuota GreenCare GroBiootti taimimultaa. En oo kokeillu sitä ennen, mutta vissiin siitä on hyvää palautetta ollut. Tänään jos väsäis kasvatuspöydän pystyyn ja virittelis valot paikoilleen. Jos jaksaa, niin pesis purkit varmuuden vuoksi vielä tolulla. Sitten oiskin valmista mopon karkailuun.
Yritin selata kissanhiekkajuttuja, mutten millään löytänyt sitä hyvää, joka käy katteeksi kylvöille ja pistokaslisäyksille. Jos joku voisi sen merkin mulle vinkata, niin saisin sitäkin haettua kaupasta. Paakkuuntumatonta ja punaista se taisi tieten olla, mutta mitä se nyt olikaan?
Kurppa,muista uudenvuoden traditio tomaatti ! miulla on jo siemen varattuna, Tumbling Tom punainen tänä vuonna.
Kesänlapsi, Rainbown kevyt paakkuuntumaton kissanhiekka (moler) ja sitten myös Pirkalta löytyy moler-kissanhiekkaa.
Minneköhän saan mahtumaan chilikirjeen houkutukset kasvamaan?
Raya, hyvä kun muistutit, menenkin heti ottamaan kylvöastian sisään;)
Voi voi kunpa tulisi nyt lunta ja pysyisi että sais siemenet lumihankeen. Valtava määrä siemeniä tuossa odottaa aikaa sopivaa, sisälle en ole mitään laittamassa pariin kuukauteen.
Jokin asia meilläkin on paremmin, kuin siellä etelässä. Hankikylvöt sain tehtyä jo marraskuulla.
Ei pääse hankikylvöihin ei. Ei täällä etelässä eikä tuossa keski-suomessaaan.Miljoona siementä oottais kesän suunnitelmia ,mutta en tiiä laitanko mittään…kerkiinkö niitä hoitaa tänä vuonna.
Akoi siemenet kutkuttamaan, ja päätin piipahtaa pentissä pitkästä aikaa. Täällähän on jo vauhtia ja vilinää, ihanaa! Pitääkin hiljalleen kaivela omat varastot läpi, hankikylvöistä kun ei vielä voi uneksiakaan. Mutta pitäisikö kokeilla orvokkeja… Paitsi, että vielä voisi kaivaa maasta viimeiset kukkivat talteen! Hullunkurista!!
Miun “hankikylvöt” on ollu monena vuonna ulkoeteisessä, tulee kosteuspuoli paremmin vahituksi, sama se missä kylmäkäsittelyn saavat.
Hmmm, eli voisi myös parvekkeelle laittaa. Mikähän olisi hyvä aika, vai hetikö vois kylvää? Tai siis, onko niillä kiire kun en vielä viitseis? :)
No eipä ole kiire, suurimmalle osalle riittää muutaman viikon kylmääsittely, moni perenna itää ilman koko kylmäkäsittelyä. Ne on vaan kaikki minusta näppärämpi laittaa hangen alle, niin hoituvat siellä issekseen. Ne himpskatin kylvölaatikot kuivuvat joka vuosi niin, että menetä pri-kolme lajiketta ainakin… Paras tulee minulla jos saan ne kunnon hangen alle ja keväällä vielä pidän varjossa ja vien vikatkin lumet niiden päälle, että pysyvät kosteina kun kevätaurinko paahtaa. Mitä lyhyemmän aikaa pitää tsuih-tsuihkutella, sen suuremmalla todennäköisyydellä selviävät hengissä…
Olipa ihana kotiinpaluu joulun vietosta, kun orvokeista 1/2, paprikoista 5/6 ja chileistä 2/3 oli itänyt
Etelän puutarhureille pitäisi myydä pikkiriikkisiä lumitykkejä hankikylvöhommiin. Ei yhtään turhempaa homaa kuin vaikka keskelle kesäkelejä tehdyt hiihtoladut…
Mä meinaan lähiviikkoina tehdä täällä etelässä hankikylvöjä, vaikka hangesta ei ole tietoakaan. Laitan aina hallaharsoa päälle kaksinkertaisesti, niin se suojaa lumen lailla. Ainakin oletan niin. On se muina vuosina ainakin onnistunut. Täällä Varsinais-Suomessa kun lunta ei ole parina viime vuonna ole kunnolla ollut.
Minäkin korkkasin kauden kylvöt ja laitoin koe-erän elefanttivalkosipulin siemeniä kissanhiekkaan. Osan laitan hankikylvönä, kunhan tulee niitä hankia.
Genesee, elefanttivalkosipulin siemenet käsittääkseni vaativat kylmäkäsittelyn. Jos saat niitä itämään ilman kylmäkäsittelyä, kertoisitko mulle itämisprosentin ja itämisolosuhteet sitten ? Vaikka hölöllä että varmasti huomaan viestin Tuo on tärkeää tietoa Jättikasvisyhdistyksen kannalta.
Nuu, minä kylvin elefanttivalkosipulia viimetalvena. Jätin hankikylvöiksi tarkoitetut lavat imemään kosteutta muutamaksi päiväksi saunan lattialle. Sitten tulikin kova flunssa, ja kylvöt odotteli viikon lattialla. Ensimmäiset elefantit olivat itäneet salaa siellä lattialla. Kiikutin kylvöt kasvariin, ja nakkasin lunta päälle. Sisälle jätin itäneet, jotka kuolivat melko nopeasti. (Niistä tuli lötköjä, jotka sitten lössähtivät poikki). Kasvariin viedyt alkoivat itää samointein, kun purkit sulivat. Ulkona oli vielä lunta, ja osassa taimipurkkeja myös. Siellä ne elefantit vaan törröttivät tiitterinä pystyssä. Toukokuussa istutinkin ne jo maahan. Itämisprosentti ei ollu kuin jotain 20- 30% luokkaa, mutta sitäkin innokkaampia olivat itämään ne jotka olivat siihen kelpoisia.
Itämisolosuhteet siellä saunanlattialla ja lauteilla: Viileä ja kosteahko ilma, lattialämmitys melko pienellä. Aika hämärä. Lämpötilaa en osaa sanoa, kun ei saunanmittaria kummempaa tuolla ole, veikkaan pariakymmentä. Samoista oloista näytti tykkäävän ritarinkannukset, valkoinen lehtosinilatva ja sinivaleunikko. Vaikkakin ritarit oli rayalta saatuja siemeniä ja sinivaleet Tetteltä, että ne nyt itää missä vain supernopeasti.
Kesänlapsi, kiitos tiedoista! Voin sinun kokemuksien avulla täsmentää sitä niiden kasvatusohjetta Jättikasvisyhdistyksen sivuilla.