Kiilan ja lekan kanssa halkastu tänään maallaa pari tuntia pitkiä ja paksuja mäntypöllejä. Enpä ennen ole tuota hommaa harrastanut.
Jännää jykevä puuha, toista muuta kuin kynsien viilaus. Kierot männyt arveluttaa, polttopuutahan niistä saa, nuo saattaa olla pikkasen suorempia.
Öljyttiin aamupävisätä laiturilta rantaan tuleva, aikaisemmin hiottu puupolku. Yksi oksankohdalta rikkinäinen lauta vaihdettiin uuteen. Kasvimaan/ allonmurtajan vanhaa puupolkua 15 m öljyttiin myös ja hartiat huokaa. Mäntytukkinen ruokailuryhmän penkit ja pöytä hiottiin, harjattiin ja öljyttiin. Hioin pöydän pöydällä seisten hengityssuojaimen kanssa, levä ja pikkujäkälä vaan pöllysi, ei ole myrkkyöljyä käytetty enenkään ja pintakäsittely teettää puuhansa. Porakone ja 4 ,0 aH akut helpottaa sähköttömän mökkiläisen arkea.
Rakennettiin västäräkille “pönttöä” kirjaston linnunpönttökirjan ohjeilla. Isompi homma kuin voisi kuvitella, ei valmistunut.
Kenkuin pölli taisi olla 40cmx80cm ja siitä jäi vielä ydin halkasematta. Muut olivat ehkä korkeudeltaan 40-60cm ja sama halkaisija. n. 40cm. Pitää olla jonkin verran vielä kosteutta, näin minulle kerrottiin. Hyvin halkesi nuo pienemmät, kiila on n. 35 cm pitkä.
Juu, minulla oli maassa ja hyvin sujui. Äitini neuvoi, että jos on liian kuivaa, voi liottaa jonkin aikaa vedessä ennen halkaisua.
Orapihlaja-aidan leikkuuta aloittelen. Pienillä oksasaksilla kun leikkelee saa koko ikävästä hommasta kaikki irti. Harmi ettei kirppoja ole;) Sälä hakijan tilasin vasta viikon päähän niin ei tarvitse kerrankin orakalla tehdä. Vähän päivässä…
Aamulla haettiin ystävän kanssa laudelaudat. Siinä on sadepäiväksi puuhaa.
Mattojen pesu jatkuu…5 mattoa sain pestyä ja sit tuli stoppi. Lepohetki paikallaan.
Mattopyykillä minäkin olen. Olohuoneen ja tuvan matot pesty (yhdet)Makuuhuoneen ja eteisen mattoja likoamassa. Kahvitauko menenossa. Hitto kun en millään meinaa saada noita isoja mattoja kuivamaan, Tuli siinä pitkä litania lueteltua kaikkee painokelvotonta kun änkesin niitä roikkumaan.
Ainut homma jossa mie miestä kaipaan;) on isojen märkien mattojen ripustaminen. Siinä kun niitä moneen kertään ährää eikä tahdo jaksaa niin harmittaa vietävästi ja lopputuloksena olet itse yhtä märkä kun matot.
Onneksi miula on tuo puuha jo viime viikolla tehty.
Lavakaulusistutuksia tehty vaikkei paras mahdollinen ajankohta
Vein jätepisteelle kestopuuta ja JONOTIN autoletkassa 45 min, auki vain maanantaisin 14-18. Jono ylti kantatielle asti, varmaan joku 20 autoa kärreineen jonossa. Hyvin pieni alue, vain 4-5 autoa kerraĺaan mahtui sisään ja kuorman purku kesti joillakin kauan. Pienellä paikkakunnalla me mökkiläiset aiheutetaan ruuhkaa ihan joka paikassa. Osa kääntyi hiekka pöllyten takaisin. Päätin, että en ikinä tule heti klo 14, parin tunnin kuluttua ajoin ohi uudestaan ja jono näkyi edelleen olevan.
Kateellisena luen teidän aikaansaannoksistanne.
Oma piha erittäin “rehevänä”, en pääse nyt ennen viikonloppua siihen käsiksi.
Koira toipilaana, vahdittava - aina, muuten “syö tassunsa” koska kutiaa.
Maalausfirma paikalla, työt sujuu toooossssiiiii hiiiittttaaasssti
Koirat siis pidettävä sisällä, erittäin rauhatonta, ja pitäisi olla myös töissä…
Minulla hermot kireenä potenssiin x jotain.
Hyvänen aika, olen malannut talon 3 kertaa, haettiin telineet maanantaina aamulla ja palautettiin perjantaina ennen kl.17.
Työ tehty.
Tällä aikataululla menee viikkoja. En kestä. Ihan tosi, taloa ei maalata 5cm pensselillä, talossa 3 väriä…palaa käämit…
Niin, ja sitten samaan soppariin kuuluu myös rännien tyhjennys ja pesu.
Kiljun suorastaan onnesta…not!..siis en.
Pari tuntia iltamassa olin rikkoja keräämässä tuolla tienvarren pöheikössä. Kaksi lomalaisten autoa pysähtyi linja-autopysäkille huilimaan. Ilmeisesti samaa porukkaa. Luulivat varmaan näkevänsä metsänpeikon kun minä nyökin siellä kasvuston seassa. Huivi sidottu päähän niin että hyvä kun silmälasit mahtu näkymään ja muutenkin jokapaikka vuorattu vaatteilla, kumpparit jalassa ja rukkaset kädessä. Heillä hyvin kesäiset vaatteet.
Onneksi eivät kauan viihtyneet kuulosti siltä että öttiäiset kiusas niitäkin eikä vain minua.
Ihan mahottoman äkäisiä öttiäisiä tänä kesänä kun on tyyni ilma. Paitsi äkäisiä niitä on myös paljon.
Tämän päivän aidanleikkuu projekti puolessa välissä, ei huono. Hyvä pilvipoutainen keli.
Sain tontin pitkän sivun aidan leikattu, hyvä minä. Taputan itseäni olalle. Sateessa sitä ei viitsi tehdä.
Sade tekee ihan hyvää puuhamaa ja piha ihan kuiva.
Iltapäivän voisi leipoa. Sämpylätaikinan juuri tulossa.
Odotan malttamattomasti miestä kotiin tulevaksi ja puhaltelen sade pilviä vielä vähän kauemmaksi hetkeksi aikaa. Alkuviikolla pestyt matot olis nyt kuivia ja ne pitäisi saada nostettua sisälle,en vain jaksa niitä yksin nostaa kun kaikki ovat isoja ja painavia. Kun kerkeisi ennen sadetta. Tännekin luvattu kunnon sateet tänään ja huomenna.
Kitkin kasvimaalla penkeistä ja käytäviltä, lähinnä vesiheinää. Tavoite oli saada kitkettyä ennen sateen alkua ja aika hyvin onnistuinkin. Teen sen vesiheinän kanssa niin että kiskon sen maasta ja jätän siihen penkin päälle katteeksi. Aina sinne niitä juuria maahan jää, ja niin voimakaskasvuinen se on että ei kauan mene kun penkit vihertää uudelleen. Sen kasvuvoiman kun johonkin hyötykasviin saisi siirrettyä niin saattais olla hyvin suosittu viljeltävä ![]()
Vihdoinkin sain kaikenmaailman taimet pikkupurkeistaan maahan ja isompiin astioihin. Joku on taas hamstrannut sieltä sun täältä taimia eikä olekaan löytynyt istutusintoa:Whistling:. Nyt ois mysteeritaimia penkeissä vaikka muille jakaa… Tulin siihen tulokseen, että noista omakylvämistä löytyy punapäivänkakkaraa(mikähän se olikaan nykyiseltä nimeltään?), reunuspäivänkakkaraa ja jotain asteria. Loput on arvoituksia. Selvinnee kunhan joskus kukkivat. Siirrellään sitten, jos ovat ihan väärässä paikassa. Iltapäiväksi luvattu sadetta niin tulee kunnolla kasteltuakin kaikki istutukset.
Jatkettiin viikonlopun polkuprojektia. On nyt kasvarin toinen puoli siisti. Toinen puoli jäi odottamaan, että saan jostain lisää sanomalehtiä. Kiva ilma puuhata, ei yhtään liian kuuma. Tosin heti, kun aurinko pilkisti näkyviin ilmestyi jostain lauma paarmojakin.
Kotipaikan (äidin kodin) pihan urmikot kävin leikkaamassa. Vuoro viikkoina me muksut ajellaan tuo piha. Puolitoista tuntia siinä meni. Laitoin vedet lämpiämään et laitan matot likoomaan kun tuun kotiin mutta näytti jo sillon että vesisade tulee niin onneksi en laittanut. Tulee taas poutapäiviäkin.
Kävin viemässä äidille laatikollisen Hania mansikkaa, olivat makeita ja kiinteitä. Poikettiin myös 93-vuotiaiden kaksostyttöjen synttäreillä. Kumpikin asuu tahoillaan yksin kotonaan. Aika siskokultia.

Jotain sentään saatu aikaan. Vielä olis jatkettava polku kasvarin taakse ja toiselle puolelle. Ja tuo kasvarin viereisen polun heinikko muutettava kukkapenkiksi ja rajattava. Pikkuhiljaa se siitä valmistuu.