Ajelin nurmikoita. Suurimmat alat ajetaa heinän niittokoneella. Ajelin reunaosia. Eikös jostakin tarttunut teriin paalausmuovia. Kone jämähti paikoilleeen. En mitenkään saanut sitä muyovia pois. Nuorin poika hoitaa viikonloppuna sen homman. Kmalaa kun tekevälle sattuu, eikä itse saa mokiaan korjattua.
Pitäisi vaan jäädä vanhuuden lepoon ja antaa heinien kasvaa ja kukkien kukkia. Harmittaa.
Vieläkin uuvuttaa, kun eilen lopulta sain uuden (odottamattoman savisen) palstaviljelmäni loppuun kylvettyä ja istutettua. Kaivoin monta viikkoa ylös juolavehnän juuria, joita oli paljon, ja toki niitä maahan vieläkin jäi, mutta luulen saavani ne pidettyä kurissa haraamalla ja kitkemällä. Kaivuhommassa uusi (ruotsalainen) talikkokin vääntyi piikeistään ja rasahti lopulta poikki, kävin valittamassa ja sain korvukseksi kanankakkalastin, Fiskarsilla sain sitten työn tehtyä loppuun.
Tosi rankka sade sattui eilen, kun olin lähdössä viimeiseksi taimia istuttamaan, uusi harso oli kurassa ja vettä ihan seisoi rivien välissä, mutta äkkiä se siitä kuitenkin hävisi. Kova homma oli puhdistaa savi pois saappaista, alkoi jo askel oikein tosissaan painaa! Tänään kenkiin ei enää tarttunut liejua. Kurpitsantaimille tuli melkoinen shokkialku, kun tänään oli suurin osa päivästä aika kova tuuli ja auringonpaiste, mutta hengissä näkyivät olevan, ja harsokin oli pysynyt paikallaan. Neljä esikasvatettua lehtikaalia olivat kyllä vähän onnettomia siellä harson alla kylvösten seurana, pitäisi löytää jotkut kepit pitämään harsoa siitä kohdasta koholla. Kurpitsat saavat pärjätä harsotta, sää on lähipäivinä hyvä.
Toivottavasti jotain satoakin tulee palkinnoksi raadannasta. Tilli ja palsternakka ovat ainakin itäneet ja peruna piipottaa, vaikka kaikki jäi myöhään. Siemenpussien sisältö vähän yllätti, luulin että vahapavun siemeniä on pussissa vähän ja kyssäkaalia taas paljon, mutta olikin toisin päin. Tosin kylvin pienemmät siemenet aika tiheään, koska maa oli kokkareista ja itävyys ei ehkä ole kovin hyvä, vaikka käytinkin hiekkaa peittona.
Töiden jälkeen otin pikku tirsat. Kuu-ukko valvottanut useamman yön. Sitten jo olikin virtaa käydä pihan kimppuun. Nurmikko leikattu, vähän trimmeröity. Rikkoja kitketty kukkapenkeistä ja poluilta. Ihasteltu kaiken kasvua. Sopiva sää, ei liian kuuma ja pieni tuuli piti itikat aisoissa.
Huomasin pihahommissa tänään että paarmakausi on taas alkamassa. Suht. kovassa tuulessa yksi paarma hyöri ja pyöri ympärillä mutta kun poistun välillä piiloon sisätiloihin niin vältyin puremilta. Muistutus vaan siitä mitä on tulossa…:crazy:
Tänään päättyi 3 vrk tauko ja heitin pilleriä hetulaan ja pihalle…puskien alusia siivosin ja köynnöksen istutin ja kosmoskukat meni maahan…pussillinen siemeniä ja kolme itivät ja kasvoivat. Aika huono prosentti kun moniväri pussillinen maksoi kuitenkin 4,50.- . Kun otin suippopaprikasta siemenet ilmaiseksi niin itivät kaikki samoin chili…
Mutta nyt on siistiä kun isäntä ajoi nurmikon ja trimmaili nurkkia niin se tekee niin paljon …kaunistaa kaiken.
miraemmi,pikkusen jäläkeen viien
Juuri kun pääsin puuhamaan kitkemisessä hyvään vauhtiin alkoi vesisade. Kaksi saavillista kuitenkin aamupäivän saalis.
Muutama hassu pieni istutus vesisateessa.
Onneksi alkoi taas vesisade, on pakko lopettaa kitkeminen. 5 saavillista tänään.
Kylläpä oli hyttyshuppari tarpeen tänään. Aamulla ulkoilutin kelaleikkuria, iltapäivällä silppusin oksia metsikössä itikoiden ininän säestyksellä. Sää oli lämmin ja poutainen, hyvä pyykinkuivauspäivä.
Höösäystä sinne tänne.Terassikukkien siirtelyä,osan nakkaan pois,ronkuloja.
Tänään ei ku yks istutus isompaan ruukkuun :w00t:
Yhden terassin ulkopuolen sivun siistiminen loppuun, nyt 2 tehty. Ihan riitti, oli niin kuuma ja hikinen ilma ja täysin tyyni. Mut ulkona kyllä muuten paljon: lapsenlapsien kanssa kaivoimme kasvimaan nurkilta matoja, kävimme onkimassa sekä päivällä että illansuussa. Tän päivän jälkeen on molemmat lapset saaneet itse ongittua kalan, se vanhempi tytöistä (viikon päästä 8 v) joka ei vielä viime kesänä saanut kalan kalaa nappasi tänään yhteensä kolme pienenpientä ahventa. Ongittiinhan niitä yhteensä varmaan 3 tunnin ajan mutta voi sitä onnistumisen riemua! Ja se nuorempi tytöistä (6.5 v) joka viime kesänä sai yhden pienen pienen kalan, sai tänään myös yhden pikkuruisen. Kalat päästettiin kaikki tietysti veteen takaisin (vahingoittumattomina) kasvamaan. Toiveissa on että saisimme isompia sen verran että voitaisi tehdä jotain syötävää niistä. Luulen että löydämme itsemme huomenna taas onki kädessä rannalta, niin täpinöissään oli tää vanhempi tytöistä tän päivän jälkeen
Kuusi tuntia pää alaspäin raivaamassa havuja ja sitö sun tätä. Pää solmussa, ei jaksa.
Puuha ja puuha, olin ulkona sateessa häätämässä tosi äkäistä joutsenpariskuntaa ja niiden 6 poikasta pois kesävenepaikasta.
Kun pääsin töistä iltapäivällä, ajoin Espoon Keilalahteen ottamaan vastaan mieheni joka ajoi veneen Kirkkonummen Kantvikista Espooseen.
Ulkona tietysti satoi ihan kunnolla ja minä sataman laiturilla ottamassa köysiä kiinni. Mutta.
Meidän venekarsinassa oli mami ja papi joutsen + 6 poikasta. Huidoin miehelleni että tilanne ”Seis”. Älä tule, on tilanne päällä.
Mieheni ei ensin nähnyt joutsenperhettä ja alkoi käsielein ilmoitella että täällä tuulee inhottavasti ja että tulee nyt.
Onneksi hän sitten näki joutsenet ja näin kun hän alkoi tuskastua tilanteesta. Tilaa ei ole kauheasti veneen manöövereiin ja tuuli puskee.
Onneksi oli minulla sateenvarjo mukana, avasin sen ja aloin osoitella laituriaisalla perhettä poispäin.
On muuten tosi äkäinen lintu, sateenvarjo otti kolme nokanosumaa. Pikkuhiljaa sain perheen ohjattua vapaille vesille.
Vettä satoi aina vaan ja olin läpimärkä. Mieheni sai paatin peruutettua karsinaan ja minä sain köydet kiinni.
Tällaista venedraamaa on harvassa mutta nyt samassa karsinassa ollut naapurivene oli jättänyt omat köydet pitkiksi eikä ollut muistanut että fenedereillä on ihan tarkoituskin, suojata venettä, niitä ei ollut.
Vene on nyt hyvin köysissä, joutsenperhe uiskentelehtii jossain Espoossa, mieheni auto haettu Kantviikista ja Minestroonekeitto syöty. Nyt nukkumaan.
40 minuuttia leikkelin voikukkia etupihasta saksilla kun avaavat kukkiaan maatasosta ilman vartta…niitä nyhräsin vähän kun enempää ei kädet kestäneet. Mieheni vei sitten meidät kesäkukka ostoksille et saadaan 2 purkkiin jotain kukkivaa.
Iltavuoron pentele, niin ei osaa oikein mitään aloittaa.
Nyppimistä, kastelua ja kummastelua.
Tänään sain sentään kaktukset kesäomalle, eli takaterassille.
Nyt kohta töihin lähtö, tällä kelillä meinaa pikkasen “tökkästä” lähteä yhtään mihinkään kotoa. :pinch:
Varsinkaan ikkunattomaan kuumaan tehdastyöhön
Runsaan saavillisen sain kitkettyä.
Hiostava kostea keli.
Kitketty rikkiksiä.
Kesäkukat istutettu ja pioneille tukia ja muutama neliö nyrhimistä voikukkapellossa…
Nyt rytmitin silleen että vain vähän kerrallaan ja ruoka ja kahvitauot oli pitkiä ja hartaita…
Verannan vieressä kasvavia kurjenmiekkoja siirsin samassa penkissä eri paikkaan. Harvempaan istutin, ei mitään tietoa, kauanko puska oli kasvanut ja kuka sen oli istuttanut. Mikä pakko senkin oli levitä kohti sisäänkäyntiä, kun toisella puolella olisi ollut paljon tilaa. Saa nähdä, miten selvisivät kovakouraisesta irrotuksesta, kun olivat hyvin tiukassa, varsinkin verannan ja kiveyksen nurkassa. Maahan tarrautumisessa auttoi juolavehnä.
Juolavehnän juuret kippasin kuolemaan kompostoriin, kun siellä on nyt hyvin kuumaa. Mittari näytti +62 .