Piti kai sitä sitten krassiakin kylvää vaikka kaikki paikat on jo täynnä. Pienen kulman sain raivattua yhteen kasvariin. Taitaa itäminen ottaa tovin kun asteita ei ole kuin 15. Räntää sataa vaakasuoraan kauhean tuulen kanssa. No saavat kukatkin hiukan hengähtää helteiltä
Ostin Lidlistä taimilaatikoita joissa on pohja, kansi ja sisäosa eli ruukut. Ruukuissa ei ole reikiä ollenkaa :o
Naskalilla niihin sai nopeasti reiät, mutta onko noilla reiättömillä taimiruukuilla joku tarkoitus josta en ole koskaan kuullut?
Se on vissiin kotitonttu, joka jemmannut taimia näin paljon koulittavaksi, ja lisää näyttäisi lautoilta tulevan…
Oon tässä mietiskelly, mitä olen unohtanu kylvää.
Isosiemeniset härkäpavut on jo ulkoruokinnassa harson alla.
Kurpitsat,Uchiki kuri ja joku "itä"suomalainen, jo aika reippaan kokoisia taimia.
Kyssäkaali osittain itänyt.
Äsken laitoin kennostoon (9x9) avomaankurkut, parsasalaatin, prinsessoiden pavut, persiljaa ja krassia.
Tomaatit saan äiteeltä, sellerit ei itäny.
Samettiruusuja ehkä.
Filopator, tillin vois kylvää. Ja porkkanan ja palsternakan. Kaikki suoraan kasvupaikalleen.
Mulla oottaa kiltisti kylvöä vielä ihan kaikki kurpitsat (sitä jättiä lukuunottamatta) ja kurkut. Myös härkäpapu on vielä laittamatta. Sen vois laittaa jo maahan mutta en oo ehtinyt vielä muokkaamaan kasvimaata kylvökuntoon. Kyssäkaalin kylvin potteihin ja vein ne suoraan kasvihuoneeseen itämään. Yks pieni alku on vasta tullut. Ollut niin kylmää etten yhtään ihmettele. Tänään nostin ne potit sisälle, saavat itää lämpimämmässä ja sitten siirrän taimet takas kasvariin. Toivottavasti ei oo siemenet mädäntyneet.
Porkkana ja palsternakka on kylvetty jo syksyllä. Tillistä mulla ei ollu kui kruunutillin siemeniä, sillä ei oo hoppua, sitä tarttee just sen verran, mitä aikoo kurkkuja purkkiin laittaa. Pitääkin yrittää muistaa kattoa kaupasta sen lehtevämmän version siemeniä.
Pavut ja herneet laitoin kasvulaatikoihin. Sitten tuli lumisade…
Minä jo olin hyvillään että oon aikataulussa,mutta sitten kävi pieni aavistus ettei se voi olla totta.
Alon penkomaan siemenvarastoja,ja sitten totuus iski päin pläsiä.Olin unohtannu Maurin malvan kylyvön,toivottavasti ehtii vielä.Kovasti pitää vapun jäläkeen tehä kylyvöjä vielä.
Kurkkukylvöt ei edisty. Tein uusintakylvön vanhoilla siemenillä. Täytyy kai ostaa siemenpussi.
Hankikylvöissä näkyy elämää.
Muokk. lyhennetty ja pidennetty uudelleen.
Eilen Karvarin pohdinta havahdutti minutkin Maurinmalvoja vielä miettimään… päätin kylvää vanhimmat siemeneni, esikasvatus koe niille.
Basilikan kylvökset menivät taas plörinäksi, sain vain pari tainta,joten eilen kylvin myös Basilika mixiä ja Thai Basilikaa. Mitä mieltä olette Thai Basilikasta? en ole aiemmin tullut kokeilleeksi, mutta en löytänyt enää "makea"basilikan siemeniä. Oletteko muuten saaneet joskus omista Basilikoistanne siemeniä?
Pääasiana kylvin Isosamettikukat eli Samettiruusut vanilla lajiketta, jos saisin vanillasta omaa siementä, toivotaan se olisi hyvä juttu.
Lisäksi kylvin Iisoppia, se on ihan uusi yrttikokemus.
Mäkimeirami ei onnistunut viime syksyn suorakylvönä, joten uusi kylvö sitä.
Nyt minun olisi lopetettava tämä siemenpussien hypistely. :Whistling:
Mahdollisesti kylvän vielä uusintana Papua (eivät ole itäneet).
Kesäkurpitsaa löysin kiinnostavan pyöreähedelmäisen “Rondo, Round” -tyyppisen siemeniä ja muistan jonkun, joskus kehuneen vuolaasti niitä maukkaiksi… se jää sitten (toivon mukaan) nähtäväksi ja koettavaksi.
Kiwano kurkkukin iti, olisipa jännittävää nähdä millainen se on.
Krassit ja Tuoksuherneet eivät ole taaskaan itäneet, kuten alkaa olla jo tavallista. Tekisi mieli paljastaa tuo firma josta olen ostanut aimoläjän päivämäärättömiä Tuoksuherneen ja Krassin siemeniä eli ns. mixejä. Miten vanhoja lienevätkään…
Jollain ollut vissiin vauhtia liikaa kouliessa:
Tainnut koristemaissi mennä sammareitten kanssa samaan purkkiin…
Maissipurkista ei löydy mitään.
Saa nähdä kuinka paljon tulee oranssi kevätkaktuksesta siemeniä, sillä se tekee herkästi siemeniä.
Myös valkoinen tekee siemeniä.
Kasvihuoneeseen heti kylvön perästä siirretyt minikasvarit alkaa näyttämään itämisen merkkejä. Kiinankaalissa, salaatissa ja yllättävää kyllä, basilikassa näkyy alkuja, vaikka yöt on olleet miinuksella. Sammarit ei vielä näytä mitään enkä edes odota, kunhan kokeilin samoin kuin basilikankin kanssa. Jos vaikka yllättäisi. Vuosia vanhoja siemeniä hassasin tuppokaupalla per kenno, viime vuotisia omista on sellainen litra, joten on mitä kylvää.
Tänään oli runkotomaatit ensimmäistä kertaa kasvihuoneessa. Avomaatomaatit on olleet avomaalla päivät ja tänään saivat lumikuuronkin niskaan. Jos viikon perästä saisi ainakin ne kasvihuoneeseen harson alle öiksi, niin olisi edes osa vähempänä roudaamista. Telkkaritason eteen nostan runkotomaatit öitä viettämään, vielä juuri ja juuri näkee telkkarin niiden takaa. Viikon päästä ei enään…
Kolme kuukautta on aikaa kun kylvin mansikkakoisoa. Muutamia kukkia se on jo tehnyt ja myös hedelmiä on kehittymässä. Kokeilin yhtä verholehtien päältä ja se tuntui olevan noin nuppineulanpään kokoinen. Tätäkö sitten kasvattaisin kasvarissa… Olisi edes herneen kokoisia marjoja tulossa mutta sekin taitaa olla turha toive. Onneksi ei harmita, vähän naurattaa tuo marjojen koko.
Minä vain verannalle vien tomaatit ja muutaman muun taimipurkin päiväksi. Lyhyt matka kulkea sukkasillaan.
Minun tomaatin ja paprikoiden taimet on vanhalla puolen pienessä hyllykasvarissa. Kävin Iltamassa lisäämässä peittoa kun niin kylmä yö on luvassa. Lämmitintä en kyllä laita.
Ei sinne varmaan pakkanen mene mutta turhan kylmä kuitenkin.
Kukkien taimet ja kylvökset saa pärjätä.
Loistavat ajallaan jos tahtovat.
Kurkun ja kesäkurpitsan siemenpussit saa olla visusti kiinni. Odottelen että kevät näyttää etenevän. Nyt on pysyny paikallaan eikä viikkoon ole tapahtunut mitään.
Eihän tässä kiirettä ole eikä laukalle kannata laskea.
Maa jäässä ja jäniskin vielä ihan valkoinen.
Olipa ihmeellisiä nuo Thai Basilikan siemenet, ne ikäänkuin alkoivat sulaa… ne muuttuivat kuin vesivärihelmiksi… yksi piiippa, hyvin ohkainen on noussut, ei kai ne vesiväri mikrokuulia jo siemeninä myyne!
Nyt taisi tulla enkka krassien itämisessä.
Maanantaina illalla kylvin ja nyt jo pinnalla
Tällä ilmaantui kostealle paperille laitettuihin mustakaalin siemeniin juurenalkuja vuorokaudessa, joten siirsin ne ruukkuihin saman tien, taisi olla toissapäivänä. Nyt näkyy neljässä jo mullan päälläkin elämää. Ruukkuja on kuusi, isompiin meni kaksi siementä, niistä valitsen sitten paremmat jatkoon. Voi tulla ylituotantoa, mutta ajatus on istuttaa niiden ympärillä pensaskrasseja ja kokonaisuus on tarkoitettu myös silmänruoaksi. Viimekesäistä kuivattua lehtikaalia on vielä jäljellä, mutta onhan tässä aikaa uuteen satoon.
Yrttisellerin itäminen otti koville. Pari viikkoa. Meinasin jo laittaa lisää siemeniä, onneks en sitä ehtinyt tehdä.