Mä kastelin äsken kasvimaalla viimeksi maahan laitetut eli kurpitsat ja kurkut. Pienet itäneet siemenkylvötaimet myös, samalla virkistyi myös niiden kavereina kasvava lukuisa määrä rikkaruohoja
Aamun ruukkukasteluiden jälkeen lähdin soutelemaan. Kyllä taas jaksoi ihan eri malliin kun parin tunnin kuluttua palasin kotiin
Ei mee tasan.
Just soittelin tytön kanssa ja kyselin onko paljon kastellut.
Ei oo mitään muuta kuin kasvihuoneessa.
Kysyin onko kukat pihassa nuupollaan, ei kuulemma yhtään.
Se on se minun entinen koti ja siellä on kyllä mahdottoman hyvä kasvualusta.
No toki se on niin mehevää, että kaikki kasvaa hullun lailla, myös rikkakasvit.
Tässä on rehellisesti sanoen suurimmaksi osaksi surkea maaperä kukille, mitä muuta voi mäntymetsältä odottaa?
Eli olen aika pöljä kun hakkaan päätä seinään yrittäessäni mitään kukkamaita ylläpitää.
Ja juu kastelua paljon tänäänkin.
Ja sadeti meni rikki.
Nyt mietin ostaisinko sektori-keinuvan -vai pyörivän uuden.
Tuo oli fiskarsin keinuva ja se paiskoo vettä vähän mihin sattuu.
Mulla ei ees oo sadetinta. Joskus edellisessä kodissa Elimäellä kokeilin alkuun siellä isolla kasvimaa-alueella sadettimen apua mut kun se ei täsmäkastele vaan paljon vettä menee ihan hukkaan niin luovuin siitä hyvin nopeaan ja siirryin takasin kannukasteluun. Mulla oli siellä, ihan niinkuin täälläkin, suht. matala kaivo josta otin sen kasteluveden. Kuivui aika nopsaan, ei siitä vedestä halunnut yhtään harakoille heitellä.
Täällä on sekä kannukastelu että letkulla kaivosta. Letkun oon vetänyt kasvimaalle ja yritän kastella siellä kasveja niin että vesi ei kaivosta loppuis. Loppuu se aina kummiskin mutta onneks täyttyy sit taas. Kannukasteluun otan veden sadevesiastioista. Nyt ne on tyhjinä paikoillaan oottamassa täyttymistä. Mites se menikään… Toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato, sillä Toivo syö hyvin
Nyt on jo rajan angervokin tämän näköinen. En ole koskaan ennen kastellut, mutta aika pahalta nyt näyttää, eikä sadetta ole luvassa.
Ostin sitten kaksi sadetinta.
Fiskarsin sektorisadettimen, kokoa XL,.
Tämä tuntuu todella hyvältä ja tehokkaalta ja heittää riittävän kauas.
Ja isäntä osti ihan vaan kun halvalla sai lidlistä pyörivän sadettimen.
Tämäkin on tosi hyvän oloinen, antaa pehmeämpää suihkua, hyvä joissakin kohdin.
No tänään on molemmat suihkineet jo 5 tunti tuolla ja edelleen päällä.
Sadetta odotellessa…
Ostin myös muutaman amppelitomaatin taimen ja pari pelargonia samalla bauhausista, ne istutin.
Niin ja aamulla varhain kävin heinimässä taas metsän puolelta heinää, että mustikat, puolukat ja kanervat kasvaa paremmin.
Aamupäivällä kärräsin puuhamaalle kymmenisen kärrillistä multaa.
Iltapäivällä hamppukatteen levittelyä ja kastelua.
Saunan lämmitystä ja grillausta.
Huomenna on kotona kastelupäivä…(keskiviikko ja sunnuntai ) mut tänään laitoin appiukolle petuniaa kesäkukaksi kun ukkelit kaivoi ja ristimittasi tulevan liiterin pohjia. Mökillä kastellaan sadevedellä vieläkin…kevään sateet on kahdessa isossa tynnyrissä.
Syksylläkin ne oli täynnä kaksi 300 litran tönikkää kun meillä oli yhdessä vain liru pohjalla, sademäärissä eroja ???
Vanha nurmikko kyllä toipuu vaikkei kastele…ja sammal myös, siksi emme anna niille vettä.
Meillä ei edes ole nurmikoita mitä kastelis.
Pari länttiä rikkaruohoa on mitä leikataan ruohonleikkurilla, mutta niitä ei voi nurmikoksi kutsua, rikkaruohoa ovat.
Ja ei niitäkään kyllä kastella.
Minulla menee pelkkään kesäkukkien kasteluun 10 isoa kannullista vettä, no niitä kaikkia en kyllä kasta joka päivä.
Kukkamaita kastellaan, mustikat ja metsän kasvitkin saa pärjätä omillaan.
Ensi viikolla lupaa pientä sadetta, mutta en usko että tähän osuu, yleensä ei koskaan osu.
Eilen illalla kävin tekemässä lisäkylvöjä. Paikkamassa porkkanarisvistöjä. Lähdin kotoa n. 20.30 ja kotona olin klo.01.00.
Ei ollut muita palstalla. Eihän siellä päivällä voi olla kun aurinko porottaa nuppiin. Istutin myös kurkun taimia ja pari kesäkurpitsaa.
Maanantaina illalla pitää mennä tekemään porkkanan ensiharvennusta, niitä mitkä on itäneet.
Kaverilla oli naseva juhannus toive…satais nyt oikein kunnolla ja olisi +18 lämmintä - oli hänen toiveensa ja syynä vissiin asunto joka kuumenee pätsiksi…eikä hän suostu opettelemaan jäähdytyslaitteensa OIKEIN käyttöä ja me ei enää jakseta paasata samaa asiaa…kun ei opi ni minkäs teet.
Kymmenen kärrillistä multaa levitin puuhamaan penkkeihin.
Nyt vaan meinaan kitkeä syötävien kasvien juurilta rikat ja illemmalla kastelua.
Lotrasin pihalla illalla tunnin ja aamulla toisen tunnin ennen kahdeksaa…nyt on niin märkää et lillii suorastaan.
Mutta ruukut kuivaakin äkkiemmin joten uikoon nyt pari päivää taas kunnes kuivaa…rikkiksiä pitäisi nyhtää mut ei …
säästän kunnes tulee viileempää eikä UV säteet polta eikä läski tirise. Ne kasvaa suuremmiksi mut samalla vaivalla nyhtää sitten kun kelit suosii.
Tänään vähän vähemmän kastelua, vain metsän reunuksen pensasmustikat ja sen alueen kukat sai vettä.
Sekä ruukut tietty.
Aamulla olin jo vähän heinää kiskomassa metsästä ennen viittä, samalla kun koirat kävi aamupissalla.
Hyvin olisin voinut jatkaa, jos ei tarttis mennä töihin.
Suunnittelin jo ensi kesäksi vuorotteluvapaata, mutta sitäkin ollaan poistamassa uuden hallituksen toimesta. :ermm:
Aamulla aloittelin tähtijasmikkeista leikkaamaan kesän uutta kasvustoa pois.
Illemmalla kastelin kaksi tuntia puuhamaata. Kyllä vesimittari pyörii;)
Hyötäreiden kastelua ja kukkineiden keruuta sekä rikkoja tietty riittää kerätä aina ohikulkumatkalla.
Aamulla harvensin lantun ja täsmäkastelin taimet hyvin ja harso päälle.
Nyt illalla kastelin uudelleen ja totesin että ei hätää vaikka ajattelin aamulla että uskallanko harventaa näin kuivalla ja kuumalla säällä.
Eilen pesin mattoja. Olin pappilanlahden pesupaikalla seitsemän jälkeen, samasta paikasta LeHeMä laittoi kuvan toukokuussa. Yksi pesijä oli jo paikalla, lisää tuli pitkin aamupäivää ja kaikki viisi pesupaikkaa olivat käytössä. Luulin olevani nopeampi, mutta n. 7 tuntia meni.
Mattoja oli 7, erikokoisia. Pieniä ja isoja, leveitä ja kapeita. Mankeli on hyvä, ensiksi pesty oli melkein kuiva, kun viimeinen oli pesty
Joku oli käynyt edellisenä päivänä pesemässä mattonsa ja jättänyt ne kuivumaan. Kuivia ne ohuet matot olivat jo aamulla, mutta siellä vielä iltapäivälläkin. Kolmasosa kuivausorsista oli poissa muiden käytöstä.
Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta koko helteisen päivän ja mäkäräisetkin olivat paikalla. Nyt on käsivarret ja niska punaisena ja jaloissa kutiavia pisteitä.
Kävin eilen kasomassa palstan kurkkuja ja kesäkurpitsoja ja pärjäsivät hyvin harson suojassa.
Lopuksi aloin kaivamaan ja katkomaan koivun juuri jotka yltävät palstalle asti ja kuivattavat sitä kun imevät kaiken veden. Kolme muutaman sentin läpimittaista juurta löytyi ja lisäksi pienempiä. Koivu kasvaa ehkä kolmen metrin päässä palstasta.
Sain vihdoin kitkettyä kasvimaalla siemenkylvöosuuden. Nyt näkyy porkkana-, palsternakka- ja tillirivit selvästi. Huomenna pitäis sataa, oli pakko saada kitkeminen tejtyä ennen sitä.
Taas muistin miks en harrasta suorakylvöjä kasvimaalle vaan esikasvatan taimet mieluummin. Hirvee homma, selän surma tollanen kitkeminen . Yök :pinch: