Suomi on pitkä maa, kuten kuvasta näkyy. Kuvattu palmusunnuntaina eikä ole siitä muuttunut.Taustalla näkyy hämärästi tunnelin oviaukka. Kun alkutalvi oli vähäluminen, en tehnyt lumilinnaa. Tunnelin pituus on ehkä kymmenkunta metriä,
Mukavaa pääsiäistä ja nautinnollisia pihapuuhia!
Lappaan lunta havurinteen havuille jotta auringossa eivät pääse kuivamaan liikaa, viel on paljon lunta pihassa…
On tätä kaivattu, aurinkoa ja lämpöasteita. Sielu lepää. Ihanaa kuunnella lintujen laulua ja haistella kevättä.
Kävin kasvarissa, siellä kaikki hyvin. Kevytpeite katolta otan pois huomenna. Onneksi talvi ei ole tehnyt mitään tuhoja.
Marjapensaat ovat painuneet lumikuormasta aika pahasti mutta en uskaltanut vielä tehdä mitään. En saa vielä mitään tukikeppejä maahan, toivottavasti oksia ei ole mennyt poikki.
Ajattelin huomenna myös saksia viinit.
Iso takaterassi on siivottu ja sisustettu. Tyynyt on vielä varastossa.
Ulkokeittiö on myös siivottu ja pesty. Onhan se ollut läpi talven käytössä mutta työpinnat olleet lumen alla niin ”siivoaminen” ei ole tullut kysymykseen. Grillit on saanut helposti käyttöön.
Vaikka olen koko päivän touhunut ulkona, se antoi enemmän kuin otti
tarkoitan että kroppa on loppu ja raato mutta mieli on virkeä ![]()
Minä käytän pääsiäisen pyhät pellon “raivaukseen”. Tonttia on 2 hehtaaria ja viime vuosina on lepät ja pajut alkaneet kasvaa turhan paljon tontin sisälle ja se uhkaa paikoin metsittyä… Tässä on sellainen suorakulmion mallinen peltotilkku, jossa hedelmä- ja mehiläistarhat ja talo ihan tontin toisessa päässä. Olen yrittänyt pitää tätä siistinä, ettei alkaisi puskaantua ja pysyisi niittymäisenä.
Piti aloittaa tämä homma jo viime vuonna mutten kerennyt. Nyt sitten kolmen päivän ajan käyttelen raivaussahaa ja puukkosahaa ja merkkaat miehelle isommat, kaadettavat puut. Otan tänä vuonna vaan toisen puolen tontin reunoista ja ensi vuonna sitten toisen puolen.
Kaivoin pation esiin. Siivosin puuhamaalta yhden perennapenkin.
Kastelin kasvarin ja istuttelin sinne purjontaimia, kylvin vanhoja retiisin siemeniä ja uusia tillin siemeniä.
Vaihdoin pihan patsaalle kesämekon:)
Täytin siilin ruoka- ja juomakipon.
Olen koko päivän mennyt kun aropupu ympäri taloa ja multitaskannut. Päivän ylin lämpötila 12 astetta ja aurinko paistanut.
Nyt on kevät ja kärpäsiä, talon ympärillä puhdasta. Otin uskollinen ystäväni töihin (siis ulko- märkä-kuivaimurin) ja kaikki nurkat on nyt puhtaat. Sain kaksi kertaa säiliön täyteen.
Ulkovesiaihe pulppuaa! Tuohon menee noin 50 litraa vettä niin ei heti jäädy vaikka tulisikin kylmempiä öitä kun päivällä on kuitenkin plussalla.
Ripustin ulko-olohuoneeseen taas tutut verhot. Taitaa olla viimeinen kesä, kangas alkaa olla aika haperoa.
Sen se aurinko & ilma tekee. Bamblarit ripustin myös, pitää tehdä lisää ötököitä, jätelasia on aika paljon.
Olin jo aikeissa tuoda kalusteiden tyynyt ulos kun taas harhauduin ja aloin järjestellä pari ulkokaappia ulkokeittiössä. Sinne saa frittikeittimen ja voileipägrillin nyt sääsuojaan.
Tänään on kyllä saanut kerättyä vanhaa roinaa, onneksi jäteauto tulee viikolla kun jätetankki on nyt ihan täynnä.
Roinaa riittää vielä mutta taitaa olla parasta odotella että peräkärry kotiutuu ja vie sitten suoraan kaatopaikalle / sorttiasemalle.
En päässyt lähellekkään kasvaria ja sen ympäristöä tänään mutta huomenna on uusi päivä.
Pääsiäiskynnet on ollut kovilla
Ehkä ensi viikolla olisi aikaa tehdä uudet ”Kevät”kynnet.
Täällä myös koko päivä ulkona.
Vein lumikolat ja lumentyöntimet kesäsäilöön.
Siivoilin risuja metsästä, haravoin osan kukkapenkeistä ja etupihan, osa vielä kolauskohdista lumen alla.
Leikkelin myös katkenneet oksat ja siistin pois talventörröttäjät.
Todella siistiksi tuli jo piha.
Nyt on aika hyytynyt olo, saunaan on mentävä.
Huomenna pitkä päivä töissä, ehkä illalla pääsee hiukan ulos puuhailemaan.
Ihanaa, nyt on kevät ja vihdoinkin myös vähän linnuille ruokaa, eli pikkuitikoita. ![]()
Valkeala joo, mutta ei Jokela
Mie asustelen täällä lähempänä Vekaraa ja Repovettä, Anttila/ Kansikas-akselilla.
…Äitini taas asuu Iitin kirkonkylältä muutama kilometri Jaalaan päin, Heinlahdessa
Olen toisinaan pohtinut, mahdatko olla kovinkin likellä sitä paikkaa? Meillä oli mummola Kausalassa ja kesämökki Heinlahdessa
Mökki toki on vieläkin.
Ihanaa kun on ollut niin kiva ilma jo useamman päivän, ulkona kelpaa puuhata. Pää on täynnä suuria suunnitelmia ja kädet niitä jo aloitettuja. Oon harvavoinut ja putsannut perennapenkkejä, raahannut talvetusruukkuja kellarista, kaivellut maata siellä sun täällä, ihastellut ekoja krookuksia ja kevätkurjenmiekkoja ( ne olivat mahtava yllätys kun olin jo unohtanut sellaisiakin maahan tökkineeni ) hakannut halkoja ja muuten vain pyörinyt pitkin tonttia kartoittamassa miten talvesta on selvitty. Ja huomenna vielä voi jatkaa tätä, pihatyöloma tuli todella oikeaan saumaan.
Meillä on vielä niin pal lunta että hillitsee intoa …lumikellot ja sahramit kurkistaa hankien takaa puskien juuresta mistä lumi jo kaikonnut. Pionien oksat voisi jo leikata mut tän selän kanssa en kyyki …pitää odottaa et voin istua lämpösuojan kanssa ettei pylly kastu eikä kylmä kangista. Hiekka alueet voi kohta melkeen kaikki haravoida…
Raya, täällä.
Nyt lopetin ja avasin oluen.
Puolet puuhamaan iirispenkistä putsattu.
Yksi mansikkapenkki ja vähän muutakin penkkiä putsattu.
Kasvarin vielä kastelen. Kylvin sinne tänään persiliaa.
Minulla kaffepaussi töissä. Tunnin päästä pääsen kotiin ja kirmaan kyllä heti pihalle. Ehkä en tee muuta kuin istun auringossa kahvilla, mutta ulos hinkuu mieli. Huomenna normi työpäivä ja keskiviikkona lupauduin taas pitkään päivään, silloin luvattu sadetta. Pitää tehdä ylitöitä, niin saa puuhastelurahaa. ![]()
![]()
![]()
Hieman lunta levittelin pihassa jotta voin istua portailla ja katsoa sahrameita…iso kimalainen oikein pullea ja iso meni verannan katonrajasta sisään…voi pentele taas rakennellaan välikattoon pesää…vaikka meillä roikkuu omenapuussa niille ihan kivat mökit.
No ehdinhän minä töitten jälkeen vielä vaikka mitä.
Nyt on käytännössä melkein kaikki siivottu, ihan pieni alue kolauslumen alla vielä, sen haravoin myöhemmin.
En haravoi muuta kuin hiekka-alueet, muualta siivoan risut ja kävyt.
Levittelin roskat ja neulaset takametsään poluille katteeksi, turhaa ostaa katteita, kun omasta takaa riittää sitä laatua.
Leikkelin ja siivoilin myös ruusut, kovasti oli silmuja näkyvissä ja hyvin talvehtineet.
Pinkki kukkainen ruusukvittenikin näkyy hyvin talvehtineen, pullleet nuput jo oli.
Meillä Repe haukku käy hinkkaamassa ja jäähdyttelemässä itseään viimeisissä pienissä lumilänteissä.
Hän tykkää kovin lumesta.
Nyt ootan kauhulla miten paljon alkaa taas käärmeitä vilisemään. Yleensä ne ilmestyy heti kun lämpee.
Kellarista kannettiin ruusut vanhalle puolelle ja kärhöt peräkärryn kuomun alle. Peittelin vielä harsolla yöksi ja päivisin avaan kuomun ylös niin saavat valoa.
Kyllä taas huomasin että joka kevät vaan on raskaampia ja raskaampia nuo ruukut völjäillä.
Tehtiin hankinnan merkintä huomiselle. Kaksi isoa kuusta pitäis kaataa aamulla aikaisin kun tuulen suunta on oikea. Ovat kyllä taas erittäin hankalassa paikassa, ei ole vara mennä kaato väärään suuntaan yhtään.
Joka kevät on näköjään samat jännitysnäytelmät ja apuahan ei tartte kun on “vanha metsuri” ja metsurilla vanha vaimo.
Ei edes moottorisahan terä yllä muuten kuin ympäri sahaamalla.
Saa nähdä onko huomenna ilon vaiko surun päivä.
Ei vielä pääse lavakauluskasvimaata kuopsuttelemaan ja tutkimaan miten sinne haudatut monivuotiset ruukkuistutukset on talvehtineet. Kaikki lavakaulukset on tuplakorkeat eli lunta tuolla on vielä yli 40cm.
Sain sentään eilen rakennettua telttakasvarin ison kasvihuoneen sisälle ja istutin juhannusperunat ruukkuihin ja vein ne kasvihuneeseen pakkasvahdin kanssa.
Mulla on lomapäivä ja paljon pienemmät puuhat kuin Töniksellä
Siirtelin tomaatit ja chilit isompiin purkkeihin ja kylvin tsinniat (vaikka joskus sanoin, etten ikuna enää esikasvata niitä). Pihalla oli jo paikoin niin kuivaa, että sain suunnilleen haravoitua ja puhallettua enimmät neulaset säkitettäväksi. Säkittäminen ei sitten enää kiinnostanutkaan ![]()