2024 Vuoden ulkopuuhia

Puutarhakierros kertoi että muutamat kasvit unohtui verkottaa ja rusakon perkele on pureskellut niitä…tietenkin joo.
Isäntä toi mulle multapussin sulamaan ulkovarastosta ni pääsen nuo ISOT RUUKUT kippaamaan ja uusimaan multaa ja lannottamaan ja ottamaan valoon kellarista…viel ei verannalle mut autotalliin …

Meillä on piha suurelta osin sula, mutta koska on savimaata, myös lätäköiden vallassa. Jotain pytyy tpuhuamaan kuitenkin. Viime viikonloppuna siistittiin miehen kanssa herukoita ja nyt homma jatkuu. Penkkejä olen myös putsaillut vähitellen ja hiukan haravoinut, missä vaan on tarpeeksi kuivaa.
Kyllä se kevät nyt viimein on alkanut kunnolla, ihanaa!

Mä tein eilen ensimmäisen pihakierroksen. Vielä ei pääse siivoilemaan mitään paikkoja, vain parin penkin päältä oli lumi poissa. Ei kumiskaan enää monta päivää mene että ne kaikki vapautuu lumesta Toinen juttu on sitten se että maa on litimärkä. Siellä missä lumipeite on jo sulanut on sen sijaan vesilammikkoa. Ilman kumisaappaita ei oo mitään asiaa pihalle kävelemään, ja  kottikärryjen  kanssa liikkuminen ei onnistuis noin pehmeässä märässä maassa. Niinpä penkkien siivoilu täytyy jättää suosiolla vielä vähän myöhemmäksi. 

Lumikengillä pitäisi lähteä kasvihuoneelle lapioimasn metrin kinosta oven edestä. Sivustoilla hurjat katolta pudonneet vuoret. Plääh

Minä aloittelen myös siivousta kuivimmilta alueilta, eli käpyjä ja oksia pois.

Kukkapenkkejä en paljoa siivoa, roskat suojaa kevätpakkasilta.
Ja aika nopsaan kasvavat lehdet peittää roskat.
Korkeimpia talventörröttäjiä leikkelin ja pionit on niin isoja, että ne on pakko leikata.
Kuunliljan lehdet ym jätän sovinnolla katteeksi ja maatumaan.

Vähän myös leikellyt katkenneita, tai liian vanhoja huonoja oksia pensaista.
Ruusutarhassa on hommaa, siellä on puput riehuneet, suurin osa verkotettu sielläkin, mutta tuhoakin on.
Onneksi ruusut kasvaa tehokkaasti uudelleen maasta.

Onneksi iso osa hortensia- ja havupenkeistä alkaa kunnolla sammaloitua, tai on katteen peitossa, siellä ei tarvii paljoa touhuta.
Hortensioita siistin aina hieman, eli vanhat kukinnot pois ja heikot , katkenneet oksat ym.
Hiekka-alue puhalletaan puhtaaksi neulasista , kunhan se ensin kuivuu.

En mäkään perennapenkkien pintaa siivoa mutta talventörröttäjät pitää katkoa pois. Onneks tein osan korkeiden perennojen varsien katkomisesta jo myöhään syksyllä, ei hirveesti ole nyt sitä hommaa jäljellä.

Mitenkäs te muut toimitte keltakurjenmiekan lakoontuneiden lehtien kanssa näin keväällä ? Siivootteko pois ?  Ne on niin kauheen sitkeitä etteivät lähde käsin vetämällä irti, pitää leikellä ne pois.  Leikkely olis helpoin tehdä ihan ekaks keväällä koska sitä uutta kasvua alkaa pukkaamaan tosi nopeesti. Itse asiassa siellä se mun keltakurjenmiekkapenkki on nyt täysin veden alla ja osittain jäässä mutta uutta kasvua näyttää jo tunkevan. Sitten kun maa on kuivanut sen verran ettei tartte jääkylmän veden seassa läträtä, on myös uudet lehdet kasvaneet sellaseen mittaan ettei vanhan leikkely enää onnistuu pelkästään kouraan kahmasemalla vaan pitää varoa niitä uusia. 

Oon joka kevät ne lakoontuneet lehdet pois korjannut mutta se homma ei mua houkuta tippaakaan, niin hankala kropalle.

Meillä Isäntä ajaa keltakurjenmiekat raivaussahalla syksyllä matalaksi. Sinne jätän maan katteeksi paikoissa joissa ei haittaa, muuten kerään pois. Keväällä tosiaan uusi kasvusto nousee aikaisin. Lammessa kasvavat saavat olla omassa rauhassa.
Meillä kyllä melkein kaikille perennoille hoitotyöt ovat samat, en ala yksittäin niitä leikkelemään enää.
Siementävät kukkavarret keräilen perennoista kukinnan jälkeen yleensä jos kehtaan, kerkeen, jaksan…

Viime vuonna tähän aikaan näytti pihani tältä.

Nyt tältä.
2,5h olin äsken takapuoli pystyssä leikkelemässä talventörröttimiä.
Mie leikkaan kaikki pois.

Kiitos vinkeistä ! Mulla on sellanen täytetty matalahko oja niille keltakurjenmiekoille kasvupaikkana. Keväällä vetinen, kesällä kuiva. Muuta siinä ei kasva, ne on  pari-kolme metrisenä tuuheana rivistönä. Tai kasvaa siinä nokkosia ja jotain “heinää” mikä on sellasta paksulehtistä, vähän niinkuin iriksen lehdet. Joku vesikasvi se on. Tosi hankala kiskoa sieltä pois. Se asui siellä jo ennen mua ja mun keltakurjenmiekkoja. 

Ehkäpä mä tänä keväänä jättäisin ne lakastuneet  maassa nyt löllyvät viime vuoden lehdet poistamatta ja asettelisin ne siihen penkin pinnalle katteeksi.  Saattaa olla että ruma on kesemmällä lopputulos mutta voi olla että niitä ei sit enää sieltä huomaakaan. Kokeilemisen arvoinen idea joka tapauksessa koska se niiden leikkely sieltä maanrajasta huonossa asennossa ei sovi mun selälle alkuunkaan. 

Jos toi ei ole ulkonäöllisesti toimiva ratkaisu niin sitten pitää leikellä jo syksyllä ne Töniksen tyyliin.  Meillä on kanssa raivaussaha :smiley:

Neljä tuntia meni yhden penkin siivoukseen.

Kylvin kasvariin tilliä ja vanhoja retiisin siemeniä.

Suurin osa lopuista lumista putosi katoilta. Asuinrakennuksen katolla on vielä toisessa päässä lumet, mutta niiden pudotessa ei tule kolaamista. Varaston lumia kolasin pois kolmatta tuntia. Suurin osa pysyi kolassa isona kasana, osa oli ryynimäistä ja huonommin pysyvää. Tosi vauhdilla pudonneet ja päätyneet kauemmas kuin muiden talvien lumet.

Penkkejä siivottu hienossa aurinkoisessa ja lämpimässä kellissä. Päivällä ensin tunnin verran ja ihan liikaa oli päällä vaikka muka niin kevyellä vaatetuksella lähin pihalle. Kauhee hiki, samanlaista ollut viimeksi viime vuonna loppusyksyllä.
Iltapäivällä oli vielä pakko vähän sipasta sieltä ja täältä.  Voi kun nää lämpimät ja aurinkoiset ilmat jatkuisi, vois olla ulkona ja vihdoinkin puuhata jotain mielekästä !   No, ylihuomenna on kuulemma luvassa lumisadetta ja lunta ehkä 20 senttiä. Revi sit siitä :frowning:

Pioni penkissä lumikellot kukkii ja perhonen bongattiin ja pari kärpästäkin suristeli kun istuin rapulla, kaivoin lunta silleen et näen kun kirkkaan keltaiset sahramit hangesta alkaa kukkimaan…ne on todella aikaisia kukkijoita jo hangen alla oli 3cm kasvut.

Joo,revi vaan,täälä lunta 94 cm ja yöpakkasia jopa -26 astetta,revi siitä vaan :roll_eyes:

Juu Pouta se telkassa aamulla irvisteli että takatalvi nro.1 on tulossa …täytynee peitellä verannan sipulikasvin alut harsoilla varmaankin jos pakkasiakin tulee…siemenkylvöt tuskin ottaa nokkaan kun eivät ole itäneetkään vielä…

Ulkohommat käynnistyi vihdoin minullakin! Piha on jo lähes lumeton ja eilen oli mittarissa parhaimmillaan +14. Ihan t-paidalla tarkeni ulkona.
Olen koko talven miettinyt, mitä tekisin tälle entisen kasvihuoneen pohjalle, joka nököttää kasvimaan kulmalla: 

Nyt sain kuningasidean: Teen siitä kasvupaikan kurpitsoille. Keskellä olevat tiilet siirsin reunoille, ja keskelle tulee sitten multatila, kas näin:

Lumilinko oli tallissa ja isäntä ajoi pihaltamme tuon 20 cm kerroksen …aura autoa vielä odotellaan…niin se puskee taas lunta tupaan ni sitten voi lingon viedä talliinsa.

Ai että oon joka kevät kateudesta vihreenä teille, jotka aikaisin pääsette touhuilemaan pihalle. Muuta vihreetä täällä ei vielä aikoihin ookkaan. Tuntuu ettei kevät ikinä tule, kesästä nyt puhumattakaan.  Ja sitten kun lumet joskus sulaa, niin kaikki pitäis ehtiä tekemään yhdellä kertaa. 
No, hankikanto on taas, meen levittämään tuhkaa kasvimaan kohdalle, jospa se vähän kevättä jouduttais…

Hyvin paikallisia oli lumisateet. 
Asun noin 25km turusta, meillä ei tullut yhtään uutta lunta ja töissä turussa oli piha ihan lumessa.
Työkaveri sanoi että jopa mukelot oli huokailleet , että ei enää lunta, vaikka talvella tykkäävät siitä.
Jopa näin etelän vetelän mielestä etenee hitaasti kevät ja täällä on sentään ruskeeta, vihreetä vain vähän.
Parin viikon päästä pääsen euroopan kevättä katselee, muncheniin on tälläkin viikolla luvattu yli 20 astetta. :smiley:

20 kilometriä etelään Tampereelta ei lunta satanut. :slight_smile: