2024 Vuoden ulkopuuhia

Ei tarvinnut yksin kävellä, kun seuraa pitivät lumilapio ja -kola. Muutama sentti märkää lunta ja aurauspenkka.
Onneksi oli kokonaan märkää, niin irtosi välineistä.

Lintulaudalla lisättiin pähkinöitä kun saatiin taas pähkinänakkeli vierailemaan. Tunnin verran on käynyt, kiva ikkunasta seurata.

2 tykkäystä

Täällä ei ole enää maassa valkoista, kaikki suli pois. Likomärkä maa.

Koska on taas vaihteeksi syksy niin me on jatkettu pihahommia. Mies hakettaa oksasilppurilla materiaalia ja minä levittelen sitä sille paikalle joka korjausta pintaan tarvitsee. Aina näköjään löytyy pihasta kohta jossa hakkeen alle laitettu maanpeitekangas tuppaa paljastumaan. Onneksi on materiaalia. Multahan ei tohon mene kuin puolisen tuntia päivässä, mies sensijaan seisoo tunteja työntämässä oksia silppuriin.

Kiva kun saa nyt siistittyä tuonkin työn alle otetun alueen, toivottavasti keritään kokonaan ennenkuin talvi tulee. Keväällä ihana sitten kävellä pihassa kun ei silmä heti löydä kiireisiä siistimiskohteita. Mulla on keväälle suunnitteilla uuden perennapenkin perustaminen, saan silloin keskittyä siihen :smiling_face_with_three_hearts:

4 tykkäystä

Tällä perällä ei ole näkynyt pähkinänakkelia, mutta pähkinähakki on löytänyt tänä talvena rasvamakkarani. Tämähän on varislintu ja ajaa kaikki muut pois vallatessaan ruokapaikan. Olen muutaman kerran nähnyt sen myös liikkuvan närhen seurassa. Enpä osaa sanoa, kumpi seuraa toistansa .

2 tykkäystä

Lyhtyjä pihaan kun on ensimmäinen adventti …vaikken ole uskovainen enkä jouluakaan vietä enään niin jotkut perinteet on kivoja kun on märkää ja pimeää.

Nyt loppui hakesilpun tekeminen tältä vuodelta. Oksasilppurin moottori kärähti. No on se töitä tehnytkin ! Nää laitteet ei oikein kestä meidän tahtia, ei oo ensimmäinen joka uupui taakkansa alle.
Keväällä ostetaan uusi ja homma jatkuu :+1:

4 tykkäystä

Lintujen ruokinta automaattia pitää täydentää ja rappusia lumesta lakaista, ei onneksi ole sen enempää ulko hommia. Sunnuntaisin sytytetään ulos kynttilä.

Pitkästä aikaa lumitöitä. Aamulla puolitoista tuntia, äsken riitti tunti. Kevyttä lunta, pakkasta reilu -10.

1 tykkäys

Tunnin tein lumitöitä, komeita tuulen tuomia kinoksia mutta onneksi on kevyttä.

Lumityöt oli auton etsintä lumen alta ja pieni auravalli portilla. “Lumimies” oli jo käynyt aamulla. Ihan tarpeeksi oli siinäkin.

Lumilinko on isännän mielestä aika epeli vehje kun kävelee perässä ja ohjaa niin se tekee työt…rappuset täytyy harjata.

Puhdistin ja täytin lintulaudat. Olin tunnin kolaamassa. Kiinteistöhuolto ei käynyt eilen eikä vielä tänään. Onkohan jotain tapahtunut koneille tai miehille.

Lumityöt tehty. Kasvarin katolta täytyy vielä käydä lisää keventämässä. Ikävä jää kerros siellä välissä. Ei ole täällä aura-autoa näkynyt muutamaan päivään. Eilen busseja yms jumissa lumimäärässä.

Täytyy parveke laittaa siten, että saa ne kalusteet, lattia ja arkut helposti sisälle, koska tänne on tulossa parvekeremotti.

Kävin kävellen rautakaupassa, -18 ja 5 km yht. Upea sää, kävelytien pihlajat täynnä marjoja edelleen.Oravalle teen syöttölaudan, mutta ruuvit puuttui.

5 tykkäystä

Pikkuhiljaa pakkanen kirsityy. Nyt ajoi aura-auto. Puolitoista päivää myöhässä. Taidan mennä tekemään portilta lumityöt ja samalla tyhjään kasvarin kattoa.

1 tykkäys

Kattojen tyhjennystä täälläkin, mun ei onneksi tartte sitä tehdä itse. On aika rankkaa hommaa vähänkään isommalta alalta.
Pressupeitteen päältä joskus solahtaa alas melkeen ajatuksen voimalla, mut pitäähän ne tippuneet lumet sit jonnrkin lapioida tai kolata.

Nyt oli tosi isot jääkimpaleet kasvarin katon reunoilla. Ei ole ennen tuollaisia ollut.

Kaksi tuntia kolasin lunta, ollaan nojaten rupattelua vaihtelevan paljon. -7 ja tuulen kinostamia katoilta paksuna valleina. Lumen syvyys on virallisesti 11 cm

Lumen kolaamista aamulla, huomenna jatkuu. Lumisade jatkui iltapäivälläkin, jä päivän aikana oli käynyt aura tekemässä vallin.