2025 vuoden ulkopuuhia

Huoltomaalasin pari ikkunaa. Kastelin sadetta varten jotain, että vesi imeytyisi paremmin.

2 tykkäystä

Tomaatit kastelin mutta punajuuret jäi keräämättä kun ukkoskuuro alkoi satamaan. No eipä tarvinnu isännän kastella ja aamulla kerkeen ottaa punajuuret. Grillimökissä voin keittää puilla kun uskaltaa tehdä tuletkin.

2 tykkäystä

Aamupäivällä haettiin taas kasteluvettä lammesta.

Laitoin jätin alle kuormalavan ja pystytin sille yksiön. Aika lämmintä hommaa.

3 tykkäystä

Ajoin puuhamaan nurmen ja trimmeröin reunat. Siistin toiseen kertaan raja-aidan vuosikasvun.

Jatkoin ikkunoiden huoltomaalausta.

2 tykkäystä

Punajuuria hain reilu 3kg pellosta ja keitin grillimökissä. Hyvin tarkeni. Tomaatit vain äsken kastelin ja just kerkesin sisälle kun alkoi taas ukkosmyräkkä, vaakasuoraan sataa vettä.

2 tykkäystä

Mä oon pääosin vaan tänään istuttanut taimia. Nyt istun terassilla ja oon jouten. Mitä nyt välillä hörppään Sandelsista. Vieressä liuskasalkorusuista kuuluu tasainen surina kun mehiläiset ahkeroi

12 tykkäystä

Aamusta porkkanojen harvennus ja kasvimaan siivou# taas.Reunat hoijjin nyt,nokkosta ja tataria luvattoman palijon.Rikkiksiä ja rönsyleinikkiä kans.

Siitä sitten etu kukkapenkin kimppuun,kaikki ukonkellot revin pois,rikkikset oli varmaan yli metrin mittaset,jotaki sauramoa kans revin,toivottavasti sain kaikki poi#.Tilalle tulee päivänliljaa jahka saan net :smiling_face_with_three_hearts:

Vaikka päätin etten tee kasvimaan jäläkeen mitään niin piti vielä tehä,hyi miten rumat minun kukkapenkit on tänä kesänä :cry:

Toivottavasti ei huomena oo laskun maksun paikka.

Käytiin kahesti uimassa,nyt istuskelua terassilla,ei haluta saunaan.Oon käyny saunassa 8.7 edellisen kerran ja nyt ollu reilu kolome viikkoa putkeen bikinit pääasiallinen vaate.

En pane pahakseni,jatkus nämä jouluun asti :innocent:

3 tykkäystä

Kainaloita myöten järvessä märkäpuku päällä, välillä viikatteella välillä kitkin käsin järvenpohjaa. Haluan nuottaruohon ja järvisätkimen esille ja vapaaksi. Vesi on nyt yli metrin alempana kuin syksyllä 23.

1 tykkäys

Miltä märkäpuvussa työskentely tuntuu ? Pitääkö se veden viileyden poissa eli tuleeko sisällä hiki jos ollaan kuumissa hellelukemissa ? Mitä kaikkee se peittää eli mistä iho pääsee koskettamaan vettä vai pääseekö mistään ?

En tietty oo koskaan märkäpukua käyttänyt joten mietin et onko se “kokosukka” vai onko eri variaatioita ?

Märkäpuku on neopreenia, kuin vetoketjullinen haalari nilkasta kaulaan ja ranteisiin. Päästää veden läpi, lämpenee ihon lämmöstä. Käytin aikoinaan surffatessa purjelaudalla ja vesihiihdossa. Lapset ja lapsenlapset käyttää myös suppilautailussa pelastusliivit kanssa koska Joensuussa joki virtaa. Vesi on täällä latvavesillä kylmää (16 astetta, nyt :+1:26). Matkauinnissa kelluttaa ja lämmittää, paljon mukavampi kuin kahluusaappaat tai -housut. Sukelluslasit, räpylät ja snorkkeli on nuorisolle varsinkin käytössä.

Mahdottoman mukavaa kelluskella pelastusliivien kanssa ja tutkia rantoja, tossut tietysti sukkien kanssa ettei hierrä jalkoja.

Sukelluspuku on kammottava, paksu ja kireä kaula ja kypärämyssyhuppu pitää vetää pään yli ja vetoketju rinnasta sulkea. Ahtaanpaikankammoisena ei ole mun asuste, tukehtuminen pukeissa on liian vahva mielikuva.

1 tykkäys

On mulla myös yhä avohaalari ja jakku mallinen märkäpuku mallia 1979, mutta siitä on kutistunut vetoketju, nippannappa menee kiinni. Nämä kiertää nyt suvussa, kirppikdeltä löytyy 15-20€ uudenveroisia. Suojaa auringolta ilman palamisen vaaraa.

1 tykkäys

Kiitti infosta, mulla ei ole itelläni minkäänlaista kokemusta noista joten tosissaan kiinnosti :+1:

Eli jos menee vaikka +16 asteiseen veteen niin se vedessä oleminen sit tuntuis ihonlämpöiseltä ?

Alussa on kylmää ja sitten kehon lämpö lämmittää. Meillä nuoriso tulee märkäpukuineen järvestä saunaan, riisuu ja nostaa henkari. Alas vaatekoukkuihin. Löytyyellään ja puetaan saunassa päälle ja järveen ennen kuin ehtii jäähtyä.

90 luvun alun kylminä kesinä mökkinaapurit ihmetteli, miten meidän lapset tarkenee uida tuntitolkulla. 6 vuotis päivänään elokuussa tyttö ui lahden yli 400 m veneen vieressä. Äitini (s -27) ui 50 luvulla Kuopiossa 5 km Hietasalon ympäri veneen vierellä, välillä evästellen. Ukki ja eNot painivat ja uivat kilpaa 30-40 luvuilla. Meillä synnyttään sukset jalassa ja pyrstön ja evien kanssa.

5 tykkäystä

Ei taida olla tekemistä ennekuin luonto kuivaa eilisen myräkän jälkeen. Kasvimaalla pellolla totesin kaikkien olevan vielä ok mutta kauluslaidoissa toisaalla porkkana ja sipuli olivat maata myöten. Sipuli onkin melkein pois nostettavaa mutta porkkana sais kyllä kasvaa.

Kurpitsat keräsin ja pääsen sisäpuuhiin.

5 tykkäystä

Missä on ollut myräkkää tai muuta sadetta? Eilisen hellepäivän ja aamuauringon välissä on mittariin kertynyt milli, kun eilen oli sentään kaksi milliä.

Täällä on jatkuvasti, en enää muista monesko päivä eilen oli. Tänään ehkä ei tuu enää.
Pakko poimia hunajamarjat ennenkuin varsisevat maahan.

Nyt on valmista, ja taimien istutuksetkin on jo aloitettu. Isoon köynnöskaareen kiipeilee jatkossa siperiankärhöt molemmilta puolilta. Toivottavasti ainakin. Kaaren keskelle siirsin jättipietaryrtin, se oli liian iso entiseen paikkaansa.

9 tykkäystä

Taas olen manaillut kotiloita vadelmapuskissa. Paljon menee hukkaan limamarjoja ja homeisiakin sieltä löytyi. Jätepussillinen oli ompon raakileita jo Pirjan alla. :thinking:

Aamulla sain loppuun olohuoneen ikkunan ulkopuolisen huoltomaalauksen. Pesin ja öljysi ulkoportaat. Keräsin viinimarjat ja jonkin verran karviaisia.

Istuttelin kevään taimia kennostoista vauvalaan.

Karsin viiniköynnöstä, uhkasi peittää koko kasvarin.

2 tykkäystä

Leikkelyä ja vähän kastelua.