Kastelua, myrskyn tuoman roskan haravointia, ruusujen leikkelyä, ym ym
Kaverin mökin pihalla pelastamassa kituvia nuorehkoja hedelmäpuita. Viime syksynä pentissä kyselin kituliaan omenapuun suhteen neuvoja, ja tänään tehtiin 3 tuntia hommia muokaten 2 omenapuun, 1 luumun ja nähtävästi 1 kirsikan kasvupaikat.
Tuli hienot, ja oon toiveikas jatkon suhteen mikäli hän vaan huolehtii ravinnepuolesta. Haketta pinnalle katteeksi riitti vaan kahdelle puulle, lopuille levitetään huomenna.
Kasteltu taas osa kukkapenkeistä, ja vähän leikelty kuivia.
Kasvimaan pienennystä vaikka ei se iso ole nytkään, ei vaan riitä kuntoa sen hoitamiseen. Siirsin siitä yhden ruohosipulitupsun kukkamaahan, se on niin nätti mielestäni…
Vuokraplanttu käännetty ja monivuotiset poistettu,harso päälle.
Kotipihalle palsternakka ja lisää porkkanaa.
Ruohosipuli on myös mehiläisten ja kimalaisten mieleen. Minä annan osan kukkia niitä varten ja osan leikkaan pakastimeen ja kesäsyöntiin.
Kastelua, kasvimaan ympärille aita ja muovikasvimökki laitettiin paikalleen. Rikkoja keräilin sieltä täältä mitkä silmään otti pahasti.
Minustakin ruohosipuli kasvina on kaunis. Minulla on juuri kirjastosta lainassa ruukkuistutuksia käsittelevä kirja ja alla kuva yhdestä istutuksesta, jossa mukana ruohosipulia. Minusta söpö.Lisäyksenä vielä,että kirja on suomennettu ranskankielisestä alkuteoksesta “Truffaut-100 projets jardin inratables”
Koko päivä kitkemista. Kylvin pavut. Istutin kasvariin tomaatit. ( Lämmitin yöksi) ulkoilutin taimia. Nyt aivan loppu.
Mä oon juoksuttanut esikasvatuksia aamupäivällä ulos ja illansuussa takasin. Istuttanut, seissyt vesiletkun päässä, kaivellut perennojen alkuja maasta ja ruukuttanut niitä, kylvänyt siemeniä.
Nauttinut auringosta ja kunnon lämmöstä, istunut pihalla hörppimässä kylmää limua, kuunnellut lintujen liverrystä, nauttinut iltapäiväkahvit laiturilla istuen varpaat vedessä.
Mulla on ollut hyvä päivä
![]()
Eilen vaihdettiin kasvihuoneen kattoon ehjä lasi. Tänään nojaillut vesiletkuun, mittailtu ja porailtu mökille aurinkopaneelin kiinnityssysteemejä. Taimien purkitusta ja ruusujuuren lohkomista. Nautittu auringosta ja lämmöstä ihan jokainen
Me käytiin lahdessa classic motorshowssa.
Sieltä kun kotiuduttiin leikkelin taas vähän ruusuja.
Ja sitten suunniteltiin kukkapenkin reunoja ja ulkovalojen uusia paikkoja.
Puoliso ja lapset pesasivat terassin talven ja kevään sotkuista, itse touhusin kasvien kanssa. Pääsee huomenna lapset puolison apuna tienaamaan rahaa pienessä hiontaprojektissa ja saavatpa opetella öljyämistäkin; pysyisi edes osa tikuista poissa jalkapohjista![]()
Huomenna vielä lämpimähkö päivä joten omiksi hommiksi ajattelin pyhittää päivän auton perusteellisemmassa kevätpesussa ja siivouksessa, loppupäivän voikin ottaa rennosti valmistautuen ensi viikon töihin. Vielä olisi pari pikku näytöt hoidettavana tämän kuun puolella ja puutarhurin paperit on hyppysissä. Kauaa ei kerkiä opinnot vanheta, kun alkaa uusi koulurupeama 1.6. Ei hirveästi ole vapaa-ajan ongelmia tiedossa![]()
Onnittelut puutarhurille jo nyt. Pysyykö ala samana kesäkuussa alkavissa opinnoissa ?
Ala ja työpaikka pysyy samana. Esimiesopintoja seuraava 1.5v muun työn ohella ja sorvataan sen jälkeen muita opintoja aikataulullisesti sopiviksi. Ei liian kovalla temmolla mutta kuitenkin niin, että pysyy tatsi kunnossa opintojen maailmaan. Toisaalta saa kuitenkin paljon aikaan jopa huomaamattaan kun homma on mieluisaa. Puistohommissa siis olen tiimiä vetämässä. Tykkään kyllä.
Ison rytökasan sain levitettyä ja sen pohjalta multaa päälle. Istuttelin sinne kellarissa talvehtineita maa-artisokkia. Myyrät ovat aika tehokkaasti syöneet maassa olleet.
Lehtikompostista kaivan hyvää multaa vadelmapuskille sitä mukaa kun multa sulaa. Sadetta odottelen, ehkä turhaan![]()
Koko pitkä viikonloppu on aherrettu. Uuden tallin ulkoverhoukseen tulee luonnonkivilaattaa ja aloitettiin niiden kiinnitys laastilla. Rakennushommien välissä ehdin siirtää taimia kasvihuoneeseen ja pystyttää uuden muovihuppukasvarin kattoterassille. Tomaatit ja chilit on kasvihuoneen sisällä olevassa pikkukasvarissa lämmittimen kanssa ja kattoterassilla oleva on nyt täynnä petunioita.
Vielä on yksi valaistu hylly sisällä ja sieltä pitää taimia siirtää isompiin ruukkuihin ennenkuin ne voi viedä jompaankumpaan kumpaan kasvariin.
Tuo uusi Lidlin muovihippukasvihuone tuli maksamaan alle 10 €. Siitä puuttui pari kiinnikettä ja kun tein reklamaation ja kyselin varaosia, niin osien puutteen vuoksi ostohinta palautettiin. Tein sitten ensimmäisen Temu-tilauksen, kun se oli ainoa paikka mistä niitä putkikiinnikeitä löysin. Siellä oli joku 10€ minimitilaussumma, niin oli pakko lisätä tilaukseen jotain muutakin nippeliä. Tuskin toiste tilaan Temusta, vaikka se toimikin hyvin ja tavarat tuli nopeasti.
Tomaattihuoneeseen laitettiin luukkujen a7kasijat.
Mussukka uhonnu että tomaatteja ei sitten enää raijhata ees taas,pysyvät kasvarissa.Joop,sähkölaskussa näkyy.
Autotallista völijäsin ruukkuja kurkkuhuoneeseen,sieleioo lämmitystä,saavat luvan pärijätä harsojen alla.
Kylyvin auringinkukkia,vanhoja siem3niä,sais nähä montako nousee ![]()
Ees taas höntäilyä pihalla tarpeeksi.
Sain jumpattua loput mullat vihdoin pois nurtsilta. ![]()
Haettiin käsipelillä laahaamalla lisää tukkeja takamettästä penkin reunuksiin. Aiemmin reunus meni ihan tuon kuusen ja männyn edestä, nyt kaappasin melkein metrin lisätilaa.
![]()
Seuraava urakka jo odottelee (haisee) verstaan kulmalla, huomenna aloita kakan levityksen.
Nyt on selkä ihan kuitti ja sauna lämpee, tänään ei enää jaksa, pitää aamulla jaksaa mönkiä kuitenkin töihinkin.