Käytiin vuokraplantulla leikkaamassa potunkaalet.
Oli kyllä naapuri palstoilla pahan näköset kaalet,onneksi ei ollu meijjän kaaliin vielä pahasti vaikuttannu.
Sielä täälä haahuilua ja rikkisten poistoa,sitä hommaa piisaa.
Mussukka lähtee kaivamaan tytöllä puikuloja vanhenemaan että saapi hänki nauttia potuista.
nyt meni kyllä minulla karvarin teksti yli hilseen. en ymmärrä mikä on potunkaalet, en ole ikinä moista kuullut.
enkä ymmärtänyt viimeistäkään lausetta, miksi puikuloja vanhennetaan?
murre-eroja, enimmäkseen arvaan, nyt en pystynyt. ![]()
Mä olen tottunut että perunoissa on varret, juurikkaissa naatit. Satakuntalaisitain.
Ajoin puuhamaan nurmen ja trimmeröin reunat. Leikkelin pari saavillista kukkineita, liikaa levinneitä ja kotiloiden nakertamia. Omenien keruuta tietenkin, huoh.
Meillä on vain kolme omenapuuta enää, aiemmin vein niitä peräkärryllä kaatopaikalle mutta nyt menevät riistan ruuaksi eikä niitä tule paljoa.
Meillä enään 2 omppua ja kaksi päärynää ja päärynät menee peuroille koska ovat mauttomia..
Ymmärrän kyllä, perunarutto kellastuttaa versot, leikataan pois ettei leviä perunan mukuloihin.
Varmustin netistä: "Perunan varret eli naatit ( kaslet tai kaalet) leikataan pois 2 viikkoa ennen perunoiden nostoa.
Puikulaperunat kaivetaan perunamaalle kuivahtamaan ennen varastointiin vientiä, ja mukaan toiselle paikkakunnalle vietävksi.
Entisenä palstaviljelijänä yhteisöllisyyden hedelumä olivat eripuolilta maata ja maailmaa olevat puutarhurit. Joku pohjoisesta, toinen länsirannikolta, etelästä ja idästä. Inkeriläiset erilaista suomea puhuvat, virolaiset, vietnamilaiset ja thaimaalaiset. Yhteinen sävel löytyi ja viljelytapoja ja kieltäkin oppi.
Eilen kävin palstalla, lehtokotilot olivat ilmestyneet 10 vuodessa. Meno ja touhu entisellään.
Minä en oo ikinä kuullut nimitystä kaalet perunan naateista.
Joskus romaanikansaa on kutsuttu kaaleiksi täällä päin.
Ensin luulin että on jotain kaalikasveja nostettu, sitten puhuttiin kuitenkin potuista, niin ihmettelin että mikä homma. ![]()
Ja perunatkin me on viety aina heti noston jälkeen kellariin, että ei viherry.
Tässäkin varmaan alueellista eroa, kun täällä perunat nostetaan usein tosi myöhään, ei näy enää naatteja silloin.
Ihan uutta juttua minulle.
No jos kirjoittelisin meidän murteella, tuskin siitäkään kukaan ymmärtäisi mitään.
![]()
![]()
![]()
meillä sanotaan potun varsia potunkaalet.
Ja puikuloja vanhennetaan niin että kaivetaan ne,pestään ja laitetaan muutamaksi päiväksi jääkaappiin.
Tytöllä ei vatta kestä just nostettua pottua,vanhennettuna kyllä kestää.
Ja tuo kaalien leikkaaminen pari viikkoa ennen potun nostoa vahavistaa potun kuorta.
olen minäkin sen sentään kuullut, että perunan varret katkotaan, jos tulee rupea, tai kasvaa liian isoksi.
yleensä vaan ne häviää jo itsekseen nostoaikaan mennessä ja perinteisesti tällä seudulla ne nostetaan tosi myöhään, niin silloin kuori on jo vahva luonnostaan.
mammalla oli isot pellot ja perunan nosto oli kakruna aina lempijuttu, piti olla sopivan lämmin päivä, mamma oli leiponut evääksi kakkoa ja pullaa ja juomana lapsille simaa ja aikuisille himakaljaa.
ja välillä pääsi traktorin kyytiin. ![]()
luulin ensin että se vanhennus tarkoittaa jotain pellon pinnalla kuivatusta, niin siitä aattelin, että nehän vihertyy.
aina sitä oppii uutta täälläkin. ![]()
No tuo on meijjän keksimä,ku just nostetuista tulee mahavaivat ,mutta pitempään olleeista ei tuu.
Oman pihan nurmi ajettu ja trimmeröity.
Kesän eteisen matot pesty. Omenia kerätty ihan tarpeeksi, samoin kesteltu.
Aamulla keräsin kesäkurpitsat ja tomaatteja sekä nostelin vähän tukien varaan suurempia terttuja.
Yhden kellarissa talvet olleen ison ruukkun tyhjensin ja istutin koko paakun maahan joka olikin aika tiukassa. Siinä kasvaa samassa kuunlilja, päivänlilja ja jaloangervo. Toivottavasti kasvavat jatkossakin hyvin. Voimien huvetessa on pakko luopua noista ruukkukukista pikkuhiljaa, ainakin isommista.
Iltamassa kastelin tomaatit ja keräilin mustikkapensaasta kypsiä. Ruusupavun palkojakin löysin sen verran että huomenna päästään maistelemaan.
Me oltiin tänään koko päivä Hämeenlinnassa Golf-kenttä-kierroksella. Alueen 6 kenttää käytiin kurkkaamassa, lähinnä klubitalot ja ykköstiit. Mun aikojen takaa oleva, jonkin verran golffaava ystävä on kesän alussa muuttanut Hämeenlinnaan ja nyt tavattiin. Edellisestä kerrasta olikin jo yli 10 vuotta.
Aulangon näköalatornilla käytiin myös, Wautsi mitkä näköalat ihan jo siitä tornin juurelta näköalatasanteelta !
Eilen illalla laitettiin takaterassille ulos seinän viereen rotanloukku. Hiiren pipanoita on alkanut olla siellä aikalailla, ja seinää vasten kasvavia tomaatteja on käyty jyrsäisemässä siellä ja täällä. Jotain rajaa !
ulkopuuhat jäissä, mustikoita kävin syömässä suoraan pensaista.
yhdelle hortensialle oli pakko viedä 5 litran kannullinen vettä että ei nuukahda pystyyn.
ihan älyttömän kuivaa on, mutta nyt en pysty auttamaan, on vaan pärjättävä.
![]()
Omppupuusta vaan ropisi sato kun leikkelin eilen ehtoolla nurmikkoa. Oli päässy ylikasvamaan kun on ollut niin sateista ettei leikkuupuuhiin ole oikein päässyt. Vähän pitää miettiä omenapuun alimpien oksien kohtaloa, kun roikkuu täydessä lastissa maahan asti. Pupu ei tarvi enempää ruokaa.
Istuttelua ja kastelua.
Tulikellukat pääsivät parempaan paikkaan. Jaoin noin neliömetrin rikkaruohoontunutta kellukkaa navetan nurkalta, ja siitä riitti koko perennapenkin pituudelta tuohon reunaan. Siinä varmasti viihtyvät paremmin.
Koko perennapenkki näyttää ihan turpaan saaneelta, kun olen myllännyt sitä niin paljon.
Tulikellukka näyttää olevan ihana siinäkin mielessä että kun sen kukkavarret leikkaa pois niin se kukkii vielä uudelleen. Sain tuplakukinnon siitä punaisesta kaunokaisesta ![]()