Aasinkultakorva, Muulinkultakorva, Syngonium

Kukahan osais sanoa, mitä hittoja tää mun aasinkorva oikeen puuhaa? Tunkee tuolta mullasta tollasta tipun keltasta "kasvustoa"... Aika inhaa. Onkohan sillä joku tauti?

joku sieni tulisi täällä mieleen.

Se haiskahtaakin ihan metsäsieneltä. :smiley: Yök.

Sumuttakaa aasinkorvaa useasti päivässä!Muuten lehdet kuivuu.Itse sumutan useasti päivässä,ja tekee uusia lehtiäkin hirmu hyvin,mutta jos unohtaa suihkuttaa,huomaa heti että lehdet alkaa kuivua.Siinä yksi neuvo ainakin,toivottavasti jotain napua,en itsekkään tiennyt alussa että tarvitsee niin paljon summuttelua päivässä.

Itselläni on keittiössä amppelissa aasinkorva,saa ikkunasta päivänvaloa,ja tekee paljon uusia lehtejä.:)

2 pientä aasinkorvaa lähti väkisin mukaan tänään

Mistä aasinkorvan ja muulinkorvan erottaa toisistaan?

Aasinkorvan lehdet ovat kirjavia,kelta-vihreitä ja muulinkorvan yksivärisiä,hailakan vihreitä.
On lehdissäkin hiukka eroa,muulinkorva on hiukka pyöreämpi.

Aasin(kulta)korva, Syngonium  auritum
Muulin(kulta)korva, Syngonium podophyllum

Molemmista on Puutarha.netin Kasvikortistossa omat kortit joissa mukavasti tietoa, kurkatkaapa sieltä (tuossa vasemmalla puolella olevassa vihreässä palkissa kohta "kasvikortisto" , sitten "huonekasvit" ja sieltä sitten joko aakkosjärjestyksessä selaten taikka haulla etsien).

Muoks: Kasvikortiston mukaisesti muokkaan tuota ketjun otsikkoa (ennen pelkkä Aasinkorva), hakutoiminnolla etsiminenkin sitten helpottuu.

No voe, minä kun oon tämmöinen puusilmä… en tiedä sitten kumpi tuo omani on. Luin kyllä nuo kuvaukset ja kaikkea, mutta, voisitteko sanoa kumpaa tuo omani on? Tällä sivulla, parin viestin päässä on kuva. Kiitos.

Viime syksynä ostamani Aasinkultakorva. 
Kuva on vanha, nyt on jo entistä tuuheampi ja aloittelee taas kasvuaan

Mulle selvisi tänään jostain ikivanhasta huonekasvikirjasta, että se muulin tai aasinkorva, jonka olen tunkenut terraarioon, onkin köynnös  Miksiköhän en ole siitä montaakaan köynnöstävää kuvaa nähnyt? No kyllä se vielä tuonne terraarioon mahtuu, mutta pitäisi varmaan suunnitella sille uutta tulevaisuutta. Hyvin se kyllä on viihtynyt, eikä vielä näytä köynnökseltä, mutta siltä kyllä, että aikoo kasvaa isoksi :smiley:

Miä ihmettelin taannoin samaa köynnösasiaa, kun huomasin aasinkorvan kasvattaneen lonkeroita. Edellisessä asunnossani eteläikkunalla kasvava aasinkorva oli vaan sellanen tuuhea puska, ei köynnöksen häivääkään. Se kasvi ei tosin tullut muutossa mukana tähän nykyiseen asuntoon, vaan ostin jossain vaiheessa kokonaan uuden kasvin, joka nyt siis köynnöstää. Oisko näissä lajike-eroja?

Todennäköisesti riippuu köynnöstäminen kasvupaikasta, sopivassa valossa pysyy pystymäisenä puskana, vähemmällä valolla kasvattelee pitkiä versoja joilla kurottelee valoa kohti paremmin :slight_smile: Mutta kyllä se yleensä sellaista rentoa, köynnöstävää kasvuakin tekee.

Vanhoja kuvia katsellessa kävi ilmi, miten valtava kasvuvoima aasinkorvalla on. Vai onko tämä muulinkorva, en tiiä…
Puoli-toistavuotta sitten keväällä sain kasvin kahtena pienenä pistokkaana, jotka istutin lecasoraan. Nyt kasvi alkaa olla jo melkoinen puska, ruukkuakin on vaihdettu isompaan jo pariin otteeseen. Ja pistokkaita rupeaa olemaan useammassa purkissa, osa laitettu maailmallekin. 

Mutta tässä siis lähtötilanne, kuva otettu kesäkuussa -12;

Ja seuraavassa kuvassa kasvi tänään, muutamaan otteeseen harvennettuna.

Toinen kuva ei ihan tee oikeutta kasville, kun oli samana aamuna käynyt suihkussa ja lyönyt vähän kenttään sen johdosta. Normaalisti kasvaa hieman pystymmässä. Ja tämä kaveri tekee myös nuita köynnöksiä, vaikka valon puutteesta ei varmaankaan ole kärsinyt. Majaillut tähän asti ikkunalaudalla, mutta nyt rupeaa olemaan jo liian iso omalle paikalleen.

Löysin Prismasta tummalehtisen Aasinkorvan ja mietin sen sijoittamista kasviterraan. Kuitenkin ennestään yhden aasinkorvan omistavana ja näitä keskusteluja lukeneena, taitaa olla paras, että istutan sen vain isompaan ruukkuun. Terra varmaan täyttyisi hetkessä.

Onko muilla ollut näitä erilaisia värejä? Eikös punertaviakin ole olemassa?

Mikähän minun muulinkorvaani vaivaa: joka kerta kun annan sille vettä, sen lehdet alkavat heti muuttua oranssinruskeiksi ja kuivua? Vaihdoin sille jo kerran kuivemman mullan ja leikkasin nämä oranssinruskeat kuivat lehdet pois ja siihen asti se näytti taas normaalilta, kunnes annoin sille taas vähän vettä. Liikakasteluko syynä vai mikä? Sumuttelen sitä silloin tällöin, eikä se multa kyllä nytkään läpimärkä ole…

kuva

Eriväristä Rhodo91 kaipaili. Kuva taas huono. Vaalean vihreät lehdet, ruskeat suonet.

Mun suosikkikasvi!

Minullakin on aasinkorva ollut keväästä lähtien. Olen vain katkaissut pitkiksi kasvavat varret pois. Minulle on sanottu että se viihtyisi amppelissa parhaiten, on vain liian vähän tilaa amppeleille. Kasvu on hidastunut kun ilmat on viilentynyt. Tykkään.