Kertoisitko enemmän tuosta ämpärihydrosta, alkoi nimittäin kiinnostamaan.
Ämpärihydro on halpa ja helppo keino aloittaa vesiviljely. Systeemi on nimensä mukaan ämpäristä, verkkoruukusta ja uppopumpusta tehty, bubbleria muistuttava härpäke. Toki sen voi tehdä mistä tahansa vedenpitävästä kannellisesta astiasta. Ämpäri pinnoitetaan materiaalilla, joka estää valon pääsyn ravinneliuokseen.
Ravinteiksi käy mainiosti Puutarha kesä. Vettä lisätään tarvittaessa, sillä juurten tulisi ylettyä ravinneliukseen. Ravinneliuos vaihdetaan 2 viikon välein. (Poikkeuksena bioponinen vesiviljely)
Kuva järjestelmästä kokonaisuudessaan. Verkkoruukkuun on kiinnitetty aitaverkosta tehty tuki Lemon dropin "rönsyilevän" kasvutavan vuoksi.
Ämpärin kanteen on tehty reikä johon verkkoruukku on laitettu
Juuret kasvavat verkkoruukusta ravinneliuokseen. Terveet juuret ovat vaaleat. Kuvan kasvin juurissa on jotakin moskaa.
Ämpärin pohjalla on halpa ja pienitehoinen uppopumppu kierrättämässä ravinneliuosta.
Mikä kasvualusta sulla on tuossa verkkoruukussa?
Leca-soraa. Myös kivivilla, sora ja kivet yms käyvät hyvin.
Äärimmäisen mielenkiintoinen systeemi - kävin tutkimassa asiaa jo tarkemmin tuolta chiliwikistä. Mikä hyöty ( tai onko edes sellaista ) saadaan kun ilmaa kierrätetään ilmakiven läpi? Vai onko kyse vain eri tekniikasta eli bubblerista?
Eri tekniikkahan se on. Mun mielestä ämpärihydro on parempi kuin bubbler. Uppopumppu on rutkasti hiljaisempi kuin ilmapumppu ja vesivahingon riski pienempi (ilmapumppua käytettäessä tulisi käyttää takaiskuventiiliä, ettei vesi pääse lappoontumaan jos ilmapumppu on alempana kuin vedenpinta). Uppopumppu saattaa tosin tukkeutua juurenpaloista jollei sitä putsaa vedenvaihdon yhteydessä.
Kumpikin systeemi kyllä toimii mainiosti. Ämpärihydro myös halvempi.
Viime heinäkuussa, ollessani jonkinasteisessa mielenhäiriössä istutin muoviseen taimikennostoon joukon siemeniä. Niiden joukossa oli tämä Capsicum baccatum ‘‘Inca red drop’’. Nyt se on niukasta ravinteiden saannista huolimatta tehnyt nupun.
Capsicum chinense ‘‘Purple halel’’ oli myös yksi heinäkuisista kylvöksistä. Leikkasin sen pari viikkoa sitten pienemmäksi, johtuen sen rehottavasta ja voimakaskasvuisesta olemuksesta. Nyt se on alkanut haarautumaan hieman joka suuntaan. Ikkunalaudalla olevia kasveja on vaikeaa kuvata lievästä "viidakkotunnelmasta" johtuen.
Capsicum chinense ‘‘Habanero, Uganda’’ on joutunut empiirisen tutkimuksen kohteeksi. Olen testannut kuinka pimeässä se suostuu kasvamaan. Se on ollut kaukana ikkunasta, pärjäillyt vain jotenkuten huonevalaistuksella.
Aji cristalin purkkiin on ilmestynyt (todennäköisesti) ruiskaunokin siementaimi. Mitenköhän olen taas onnistunut soheltamaan niitä sinnekin ?
Maapähkinä päätti syntyää tähän maailmaan väärinpäin. Juuri kohosi pinnalle sen sijaan, että olisi kasvanut alas. Tämäkin juuri kyllä hakeutuu pian maahan.
Pasuuna, joka sai ikioman 11W pienloisteputken.
Tässä sitä aiemmin mainitsemaani "viidakkotunnelmaa". Työpöydän "kasvillisuus" muodostaa paikoitellen aikamoisia tiheiköitä.
Cattleya (?) on aika kipeästi ruukunvaihdon tarpeessa. Kasvua pitäisi ilmeisesti myös ohjata niin, että kasvin maavarsi (vai miksi sitä kutsutaan) ei pääse hyppimään ruukun reunojen yli.
Kirjovehka on aika hätäinen kaveri kasvamaan, tuntuu viihtyvän. Tämä tuli minulle viime vuonna pistokkaana.
Maapähkinän taimi. Mulla on ollut näiden kanssa ongelmana se, että ne kasvattaa juuren ylös. Kääntämällä kasvin ongelma ratkeaa. Kyseinen yksilö on parhaiten kasvussa oleva, oikein päin kasvanut taimi.
Capsicum chinense ‘Peruvian White Habanero’ on aloittanut kukinnan. Nuppuja on kymmenittäin.
Capsicum baccatum ‘Lemon Drop’ on yksi suosikkilajikkeistani. Sitä minulla on kasvamassa useita erikokoisia taimia.
Chililaatikon joissakin ruukuissa alkaa olla ahdasta. Mihinköhän laitan ylimääräiset taimet, kun saan ne koulittua?
Sun pitää hommata toinen koulupöytä
Jep, niin ilmeisesti täytyy Voisi sitten mahtua nämäkin kylvökset jonnekkin kasvamaan.
Ficus carican taimien nykytilannetta.
Capsicum annuum ‘Salsa’ koeidätyksen tulos. Aion katsoa kuinka kauan jaksavat kasvaa tuossa. Pari koulin varmaan samaan ruukkuun ja “letitän” yhteen.
‘Bolivian rainbow’ (Capsicum annuum) kuuluu pakollisiin kasvatettaviin.
Oikealla alakulmassa ‘Bolivian rainbow’
Lisää chilintaimia Kuvassa Habaneroja, Tabasco, Goat’s weed ja Omnicolor.
-
Tässä kuvassa puolestaan on Peach Habanero, Habanero Uganda, Peruvian white habanero ja Inca red drop.
Komeita taimia!! Sanoo kade, jolla on vasta sirkkalehtiä
Tässä kuvassa puolestaan Naga, silvottu Purple halel, Jamyn taimia, Fish pepper ja Lilac.