Pari päivää sitten nostin pihalle.
Ostin torilta valkopinkin ruusuliisan, ja kysymys kuuluu; voiko ja kannattaako täyttä päätä kukkivasta ottaa pistokkaita, onko jotain erityiskikkoja vai ihan yleisin pistokasperiaattein? Ja juurrutus sisällä vai ulkona?
Jos raaskii niin napsi varovasti pari sellaisesta paikasta joka ei näy. Jätä vaan pari lehtiparia pistokkaaseen ja törkkää kosteaan multaan. Muovi kevyesti päälle ja sisällä, ei auringossa,juurtuu viimeistään kahdessa viikossa.
Kiits ! Mahtaako sitten tänä kesänä kukkia, mutta talvettamista jo ajattelin, olisi useampi mahdollisuus jos olisi useampi yksilö
Veikkaan että kukkii jo tänä kesänä. Mulla ainakin on nyt kukassa reilu kuukausi sitten otetut pistokkaat.
Pistokkaat kukkivat aina nopeasti.
Tässä kuva tämän kevään pistokkaasta
aurinko poltti lehtiä, siksi näyttävät valkeilta
kun olette saaneet ruusuliisan pistokkaat juurtumaan ja kasvamaan niin latvotteko niitä jotta alkaisi haaromaan?
Itse otin eilen pistokkaita vaaleanpunaisesta ruusuliisasta joka kukkii ja on täynnä nuppuja. Kun nypin lakastuamassa olevat kukinnot pois kiihyttääkö se tekemään lisää nuppuja kuten pelakuulla. Ensimmäinen kerta kun kasvatan ahkeraliisaa ylipäätänsä
Huikean hienoja nuo 2väriset marianne ruusuliisat. Ja vanhempia keskusteluita lukiessa huomasin että se verenpunainen on pakko saada:) Täällä näkyi vain valkoista ja vaaleanpunaista eli onko kenelläkään oikein veren punaista pistokasta vaihtaa ?
Parempia tulee jos ei latvo. Yleensä ruusuliisa ei tee siemeniä joten kukintojen poisto ei käsittääkseni ole tarpeellista.
Ei tainnut minullakaan nuo kaksiväriset talvehtia eikä ihan tummanpunaisiakaan satu olemaan.
Tälläistä ruusuliisaa tänä vuonna..
Aivan ihana!
Istutin ruusuliisat ulos, siellä saavat nyt kestää kaikki ilmat, tuulet ja sateet.
Buah. niin joutuivat eilen luonnon armoille minunkin ruusuliisat. Mutta kuinkas siitä kasvuaan/kukintaa vasta aloittelevasta pikkurehusta tehdään syksyyn mennessä kylän komein ja kukkivin? Kasvupaikka on varjoisa (ainoastaan ihan varhainen aamuaurinko paistaa sille). Riittääkö pelkkä kastelu (lisäsin mullan joukkoon kylläkin vähän komboo… ja kukkia ei ilmeisestikään tarvi nyppiä, entä latvominen? (ostin tosiaan valmiin kukkasen, että oksistoa on jonkun verran…)
Ei latvota. Kastelulannoitusta kerran viikossa, kuten kaikille kesäkukille.
Taas tuli käytyä puutarhakaupoissa ostoksilla tätä ei voinnut vastustaa
Ruusuliisa istutuksia tältä vuodelta. Tässä punavalkoista ruusuliisaa.
Sinipunaista ruusuliisaa.
Ja vielä yksi. Kirjavalehtinen ruusuliisa sopii hyvin yhteen hopeavitjan kanssa. Jäätelölaatikko on oivallinen istutusrasia,
Zaira , sinulla on kauniita kesäistutuksia, kaikki sopii hyvin yhteen. Katsoppa tätä , se kukkii, tuossa vielä pieni, nyt nuo ovat jo kasvaneet enemmän..kiitos pistokkaista.
Kiitos satues! Olen ollut tavallista innostuneempi kesäkukista tänä kesänä, ja niitä on tullut laitettua runsaasti.
Hienosti tuntuu pienokaisilla menevän! Minäkin ihastelin eilen sinulta saamiani pienokaisia penkissä. Noiden ruusuliisojen kukan väri voi vaihdella kovastikin, koska emokasvin kukka on kaksivärinen. Osasta voi tulla tuollaisia lähes yksivärisiä pinkkejä, osasta lähes valkoisia ja osa säilyy kaksivärisinä. Olen itse kokenut melkoisia yllätyksiä noiden kaksiväristen kanssa. Ennen lähes punaisesta ruusuliisasta, jonka kukassa on ollut häivähdys valkoista, onkin kasvanut lähes valkokukkainen versio. En tosin tiedä mistä moinen johtuu.