Ahkeraliisa, Ruusuliisa, Impatiens walleriana

lisää kuvia syömmensytöstä :)

pistokkat olivat Kurpitsan kasvattamia,olen vaan hoitanut niitä,

enkä saanut talven yli :frowning:

ei ollut ihan puhtaan valkoinen vaan hennosti punastuva neitonen :slight_smile:

Äähhh haluaaaa! Ihania!

Sain kerättyä siemenet viime kesänä ruusuliisoista, ovat jo isoja taimia, vaan tuleeko niistä samanlaisia vai muuttuvatko yksinkertaiseksi ? Talvettaminen ei muuten onnistu.

Kurpitsan minulle lähettämät ruusuliisat kukkivat nyt suloisesti parvekkeella. Ihania ovat, kiitos vielä kerran sinulle!

Minä olen samaa kasvia kasvattanut jo varmaan viisi vuotta. Otan joka vuosi pistokkaita ja aina olen saanut talven yli menemään huonekasvina. Sen olen huomannut että ulkona olleet ei niin hyvin juurru sisällä, joten olen yhtä emokasvia pitänyt koko ajan sisällä kesät talvet.

Sopii.

On nämä niin herkullisen värisiä.

Tässä olis minun ruusuliisa, kaverina maahumala ja surkean pieni mustasilmäsusanna.

Tuohan kävisi vaikka morsiuskimpusta! Laahus ja kaikki.

Joka kerta kun käyn mökillä saaressa, vaikka itse sanon, tämä ruusu on kaunis. Naapurin rouva käy sitä katsomassa ja sanoi, olen vähän kateellinen, on kyllä aihettakin. Talveksi olen taivuttanut sen seinää vasten ja joku peitto päälle.

Onpas hieno asetelma Säteellä. Ihan sama tuli mieleen kuin Paulastiinalle, että morsiuskimppuna menisi hienosti. Harmi kun ei ole sininen…

Toivottavasti hallat ovat vielä kaukana jotta ruusuliisat saavat tarjota loistoaan kauan.....

Pitäisiköhän niistä jo ottaa pistokkaat? Mihin aikaan Kurpitsa otat pistokkaat?

Kunhan ennen ensimmäistä yöpakkasta. Tietysti jos haluaa varman päälle, niin vaikka nyt jo. Veljen tytöltä sain pari ihan valkoista alkua ja niitä en meinaa viedä ulos olenkaan.

Laitatteko työ multiin ne pistokkaat, vai veteen. Kasvaako ne kokoa talven aikana.

Multaan. Ei juuri kasva tammikuulle asti. Silloin otetaan ensi pistokkaat ja siitä se sitten alkaa se kasvukausi. Yhdestä talvetetusta alusta saa ainakin sata uutta kasvia jos viitsii nähdä vaivan.

Missä te ne talvetatte? Viileä,valoisa? Onnistuisikohan huonelämmössä?

Huoneenlämmössä tavallisen loisteputken alla. Pikkusen hankala kasteltava.

Ei liikaa eikä liian vähän.

Kiitos Kurpista! Täytyypä yrittää. Mulla onkin tilauksessa seinänpituinen hylly loisteputkineen viherhuoneeseen. Tuleekin sitten tarpeeseen. Lämpötila on tosin siellä vain 5-10 astetta. Mulla on siellä myös viiniköynnös, ja ohjeen mukaan se vaatii noin 5 astetta talvella.