Ahkeraliisa, Ruusuliisa, Impatiens walleriana

Kiitos Kurpitsa, taidanpa sitten käydä minäkin napsimassa pistokkaita talteen.

Minulla on kovanonnen ruusuliisat, joka kevät niihin iskee vihannespunkki ja nytkin koko kesän ovat olleet pihalla jotenkin kituliaita. Nyt en kyllä ole niissä ötökkää nähnyt. Yritän taas tänäkin vuonna niitä talvettaa huoneenlämmössä ikkunalaudalla, saa nähdä kuinka käy.

Ostin keväällä rusuliisan jossa oli punavalkoiset kukat, kuin sen yhden karkkipaperin. Nyt kaikki uudet kukat on olleet jo pari viikkoa kirkkaan punaiset ja valkoista ei ole missään. Mikä menee pieleen? Lannoitettu on säännöllisesti samalla aineella koko ajan.

Miulla on joskus ollut sama juttu. Sitten myöhemmät kukat tuli taas punavalkeina.

Kiitos Kurpitsa, odotellaan. :slight_smile:

Toivottavasti onnistun tämän talvettamisessa.

tulisipa ostamistani amerikkalaisista siemenistä tuollaisia.

Onpa kaunis! Minun neonvärisenikin kukkii edelleen ihan hyvin, mutta ensi vuonna taidan valita jonkun vähän vähemmän värikkään :smiley:

Oi voi, miten olen nykyisin niin ihastunut valkoisiin ja ruusuliisat muutenkin ovat niin sieviä.

Tämän kesän pistokkaita kolmesta eri väristä (vain kaksi kukassa). Toivottavasti saan seviämään talven yli.

Mitenkähän ruusuliisasta saa siemenet kerättyä. Näyttää kukat putoilevan sitämukaa kun vanhenevat. Jos pistokashomma epäonnistuu, niin olisi ainakin siemeniä varalla:)

En ole ikinä nähnyt ruusuliisoissani siemeniä.

Kyllä sieltä kuihtuneen kukinnon sisältä siemenkodan löytää. Omat ruusuliisat ovat nimenomaan siemenkylvön tulosta, omista viimekesän siemenistä.

Peruspunainen onnistui hyvin, yksi on pinkki, vaal punaista en saanut kasvatettua.

Joku muuntui ruususta tavalliseksi, sekin peruspunainen.

Pitääkin käydä tutkimassa tarkemmin:D

Minunkin ruusuliisat ovat siemenistä (siemenkirjeen) kasvatettuja.

Onko ruusuliisan pistokkaiden ottamisessa joku juju? Minä olen nyt tuonut sisälle ehkä kymmenkunta pistokasta ja ne kaikki nuutuu. En ymmärrä?

Yksi helpoimpia juurrutettavia. Oletkohan ottanut liian ison pistokkaan?
Tämän kokoisia mie olen ottanut. Kosteaan multaan ei märkään.
Alimmat lehdet pois ja lehtihangan kohta multaan. Muovin voi kevyesti laittaa päälle muttei ilmatiiviisti.

On ne isompia kuin nuo. Voiko multa olla liian voimakasta, laitoin suoraan säkkipuutarhamultaan? Tai voiko se vaikuttaa, että otin ne aamulla kun pihalla oli vielä melko viileä ja sitten toin ne suoraan sisälle, yli 20 asteeseen?

Täytyy vaan kokeilla uudestaan ja uudestaan, sanoi teletappi.hymy

Lämpötilan vaihdos voi nuukahduttaa hyvinkin. Tavalliseen puutarhamultaan mie olen aina laittanut.

Kiitos Kurpitsa, minä taidan ottaa ne viikonloppuna mökille mukaan ja totutella niitä siellä pikkuhiljaa huonelämpöön. Osan voin jättää sitten sinnekin ja katsoa, miten siellä niiden kanssa käy. Ja ottaa vähän pienempiä pistokkaita :slight_smile: