Ahkeraliisa, Ruusuliisa, Impatiens walleriana

Höh? Ne ruusuliisan pistokkaat jäivät sitten kumminkin kotiin viikonlopuksi, mutta ne oli sillä aikaa vertyneet.

Näin aivan upean värisen ruusuliisan eilen kävelyretkellä. Ja varastin siitäkin tietty pistokkaat mukaan. Uskottelen itselleni, että julkisesta istutuksesta ne menehtyvät pakkaseen ja minä oikeastaan pelastin sen pakkokuolemalta.

2 ruusuliisaa nostettu sisään n. 2 viikkoa sitten, lopputulos, ensimmäinen heitti veivinsä jo viime viikolla ja toisessa näin tänään oikein kunnon vihannespunkkijengin. En osaa sitä hoitaa sen paremmin sisällä kuin ulkonakaan.

Ei kovin hyviltä ruusuliisani vaikuta, mutta jos sitkoilisivat vielä kuukauden niin voisi pistokkaita jo ottaa juurtumaan. Mitens muilla?

Minun Ermeliltä taimenvaihdossa saamat pistokkaat ottivat ja nuupahtivat. Ensin niin hyvin porskuttivat ja sitten vaan kupsahtivat.

Ovat vähän hankalia:/

Otin pistokkaita ja juurrutin ne syksyllä. Osa kuoli jo heti sisään tuomisen jälkeen osa vääntää kukkanuppuja virkeänä. Yksi isokokoinen joka jäi henkiin lähes kuoli, ja laitoin sen valon alle ja kaksi oksaa nousi pystyyn. Kirjavalehtisistä on yksi pistokas hyvin vaivoin hengissä. Vielä olen toiveikas…

Mulla syksyllä otetut kaksi pistokasta ainakin vielä hengissä. Toinen niistä on sellainen hyvin hyvin vähän punertava ja saatu Kurpitsalta. Kahta erilaista amerikkalaista siementäkin on.

Kesäkukkien talvetuskokeiluistani Ruusuliisa, Pelargonit ja Keijunmekko (jippii!)ovat suhteellisen hyvinvoivan näköisiä keittiön ikkunalla. Kultehelokin pistokas vielä elossa, mutta en ihmettelisi jos kupsahtaa. Sinihibiä suren, kaikki lehdet ovat alkaneet kuivaa reunoistaan. Mikä avuksi?

Minulla sinihibiskus tiputti kaikki lehdet. Uskon sen olevan vielä ainakin hengissä ja tekevän keväällä sitten uudet lehdet.

en uskaltanut eilen kertoa ruusuliisastani mitään, kun jo viikon verran oli vierähtänyt, kun sen viimeksi näin. - nyt uskallan; kurpitsalta saatu vaalea kaunotar oli vielä puoliltapäivin ihan hienon näköinen:-)
samaa vauhtia ihan ot - kurpitsa, päivänhatut olivat viikko sitten hyvässä kunnossa ja nyt sitten saaneet pehmeän suojaavan lumipeitteen päällensä. mökissä talvi"teloitettuina" olevat kaikki vallan hyvin hengissä. jopa kuperkeikan tiskipöydältä lattialle tehnyt murattimikaniakin...

Tällainen surullisen näköinen "jouluruusu" täällä.

Ei tuo minusta ole surullinen, vaan lupaus keväästä ja runsaasta kukinnasta :slight_smile:

Oi kuinka hurmaava “jouluruusu”. Tuota kyllä katselisin mielelläni.

Mutta, tuohan on hurmaava! Kädet jalat ja sormet ristissä toivon, että saisin muutaman itsekin selviämään talvesta. Se ainut iso päätti kuolla, mutta pistokkaat ovat vielä hengissä. Vielä ei uskalla hengähtääkään.

Pakko oli jo aloittaa pistokkaiden otto, kun alkoivat olla jo tosi huonossa hapessa.
Samaan tuli jo muutama lumihiutalekin ja yksi murattimikanian latva samoin japanikellon. Tuohon vaan kevyesti muovi päälle ja toivotaan parasta.

IIIhnanaa…tämä on kevättä tämä…pistokkaita, uskaltaisinkohan minäkin?

Ensimmäisissä pistokaissa juuret.

Toivottavasti. Otin kolme siulta saamaani talvehtimaan, mutta yksi ehti jo kuolla ennen pistokkaiden ottoa. Samoin kävi valkeallekin.

Missä vaiheessa ruusuliisanne ovat? Olen vähän jäljessä pistokkaisen kanssa. Vasta 13 juurtunutta pistokasta. Tänään täytyy lisää napsia latvoja multaan.

Talvetetut kuolleet ja siemenet vielä pussissa.