vihreähän toi mun silmään näyttäis olevan.
Kukkavalo vääristää ![]()
Oi miten kauniita ja taidokkaita ![]()
Minä teen vaan sytytysruttuja, revin, ruttaan ja uitan. Illalla telkkaria kattoessa revin ison laatikollisen, kesässään mökillä menee kolme laatikollista valmiita, naapurilta saat lisäkennoja.
Sattupa sopivaan aikaan, just eilen kattelin vessapaperihylsykasaani ja mietin että niistä pitäis tehä sytykkeitä. Mulla on kerättynä kynttilänjämiä talven jäljiltä jonkun verran. Ei niistä sulatettuna paljoa tule mutta jotain mihin kastaa kummiskin.
Eikös niitä vois vaan vaikka pituussuunassa repiä tai leikellä ja sitten kastaa ? Ja sellasenaan sit toimisivat sytykkeinä ?
Miten se kynttilänjämien sulattaminen kannattais tehdä ettei samalla pilaa kattilaa ?
En miekään jaksa noin hienoja tehdä. Tosi paljon on tänä talvena noita tehty ja poltettu. Ilman en oikein osaa tulta tehdä.
Tänä kesänä meinaan laittaa porkkanan ja punajuuren siemenet noihin kennostoihin joka upotetaan sitten maahan. Näin jutun YouTubessa ja tietenkin innostun kesällä heti kokeilemaan. Voi toki laittaa muutakin.
Tähän asti oon silppunu ne lämpö kompostoriin kuivikkeeksi ja munan kuoria jauhan jonkin verran kukkapenkkeihin ja kasvihuoneeseen.
Sama homma on mulla suunnittelussa. PItäisi vaan ostaa niitä isoja munapakkauksia. Meillä oli vielä vuosi sitten iso läjä niitä kennoja, mutta ne meni hellan uuniin sytykkeinä ja kompostiin.
Vaikkapa näin, tubessa lisää tapoja.
Kynttilänjämät sulatetaan vedessä kattilassa, vähintään 5-10 cm vettä. Annan kiehahtaa kynttilöineen, siirrän työtasolle ison pahvin päälle ja lisään kiehuvaa vettä jos jäähtyy. Ikinä en tee hellan päällä.
Kirpparilta löytyy halpoja kattlloita, matala leveä on parempi kuin korkea ja kapea. Munakennoja ja kynttilän jämiä myös. Jäähtyneenä lähtee pois kattilasta raaputtamalla, vettä keittämällä siirtyy parafiini kattilan reunaan renkaaksi jäähtyneenä.
Jos ei kynttilät riitä Prisman askartelu puolelta ja askartelu kaupoista löytyy parafiinirakeita joku 9,5€/kg ja Kontissa kynttilä pätkät on 5€/kg.
Minulla alkavat munakennot olla aika vähissä, etenkin värilliset, joita on jäljellä vain sinisiä. Steariinia saa hautuumaan roskiksesta, sieltä löytyy kynttilänjämiä, joissakin on paljon palamatonta.
Uitan ne vanhassa, laakeassa alumiiniastiassa, johon mahtuu aika paljon kerralla. Sulatan puuhellan päällä ilman vettä.
Valmiita ruusuja olen talven aikana vienyt Pelastakaa lapset-kirpputorille, 25 kpl/pussi.
Kasvihuoneen päällä olleeseen pressuun oli talven tuulissa hankautunut isohko reikä ja sehän paikattiin.
Laitoin puutarhapöydälle vanerilevyn ja leivinpaperin. Leikkasin kirkkaasta vahvasta, taipuisesta muovipussissa paloja, yksi alle ja toinen päälle, silitin leivinpaperi silitysraudan suojana paikoilleen.
Lämpöta keskimmäiseen asentoon ja painoin laskien viiteen. Neljä kaksinkertaista palaa päälle ja kaksi alle. Luja tuli, on taipuisa kuten pressukin. Käryä tulee, siksi tein ulkona.
Isäntä puuhasteli mulle ruusutukia ja siinä samalla askarteli muutaman kukan.
Nämä ovat mustaa rautaa, eli ruostuvat kohta nätiksi.