Akileija, Aquilegia

Osaisiko joku selittää, mikä on tuhonnut valkoisen akileijan aivan tyystin. Varret ja juuret pelkkaa silppua. Puolen metrin päässä on aivan normaalisti noussut ja hyvävoimainen kasvi ja ihan samaa kantaa ja samat olosuhteet.

En osaa sanoa, mutta huomasin tänään saman useista perennoista. Ensin elinvoimainen ja vierellä ruskea.

Punaherukka, minä esikasvatin viime vuonna kulta-akileijaa ja lehtoakileijaa, ja molemmat lähtivät ihan hyvin. Tosin, olihan ne taimet vähän hontelompia kuin mitä suoraan ulos kesemmällä kylvämäni jaloakileijan siemenet. Tänä vuonna akileijasavotta sitten riistäytyi käsistä: olen jo kylvänyt eri lehtoakileijalajikkeita ja muita lajeja yhteensä pitkälle toistakymmentä eri laatua.... Eh, eikä hajuakaan, mihin ne taimet sitten istutan, jos kaikki onnistuvat! :-D (Sopu sijaa antaa?) 

Monet akileijat tarvitsevat viileitä ja lämpimiä jaksoja itääkseen paremmin, esim. siemenpussien kyljissä lukee, että pidetään pari viikkoa jääkaapissa ja siirretään sitten huoneenlämpöön. Oman kokemuksen mukaan itävät parhaiten kun kylvää keväällä ulos purkkiin.

Olin iloinen kun äsken pihaa tutkaillessa löysin purkin jossa oli kulta-akileija puskani (siinä oli nimilappu tallella) ja se oli hengissä, pukkasi pieniä taimia tulemaan. Kunhan vielä löytäisin jostain Japaninakileija ruukkuni.

Fiia, onko tuo tämän kevään kuva ? Joko sinulla siinä napapiirillä akileija kukkii ?

Temskukka, tänään lähtivät postissa pikkuruiset alut. Yllä olevassa viestissä on kuva lapinakleijasta viime kesältä. Taisin tehdä taas jotakin väärin tuon kuvan lisäämisessä, koska se jätti tekstin pois viestistäni. Toista lähettämääni lapinakleijaa jouduin pahoinpitelemään, että se mahtui kirjeeseen. Kuten näet, lapinakleijan kukat ovat heti lehdistön päällä. Kukkavarret ovat siis lyhyet.

Voi miten nätti! Nyt aivan jo jännittää kuin joulun alla

Hillasuo, kuten näet toisesta viestistäni, kuva on viimekesäinen.

Vähän minä epäilinkin ettei tuo kuva ole tältä keväältä .... Kuinkas kaukana napapiiriltä asut, Fiia ?
Minä olen täällä 86 km napapiiriltä pohjoiseen/ koillis-lapissa.

Hillasuolle tiedoksi, että hoitelen pihaani 12 km napapiiriltä etelään eli EU:n suurimmassa kaupungissa!

Karkulaisella on jo nuppujakinhymy. Ja oikea linssilude kaverina.vihainen

Tämä pääseen parin viikon päästä Sajohalle.

kukkanenkukkanennauruakukkanenkukkanen

Meillä kasvaa noita, mitkä ovat luonnossakin. Hirmuisesti erivärisiä viime kesänä näytti olevan joka puolella tietä. Pihalla kasvaa sinistä ja punaista ja sitten japaninkääpiö akileijaa.

Sävy sävyyn.

Lehtoalileija, Aquilegia vulgaris aloittelee kukintaansa meillä.

Voi sentään, kun on ihania värejä Kurpitsalla ja Raakilla. Näissä Akileijoissa on hienoista niiden loputon värikirjo. Mielestäni on vaikea sanoa, mikä se on kaikkein kaunein väri. Aina kun uuden näkee niin se on aina kaunis! Odotan omieni kukkimista.Vaalean sininen kerrottu on nupussa ja se valkoinenkin kerrottu kasvaa kovaa kyytiä. Sitten pihalle on ilmestynyt jostakin jotakin sellaisia akileijoja, joite minä en ole sinne istuttanut. Ne ovat sitten yllätys minullekin!

Kulta-akileijoissa ensimmäinen kukka auki. Minusta nämä kulta-akileijat ovat mukavia paitsi hieman epätavallisen värinsä vuoksi, niin siksi, että kukat eivät nuoku ihan alassuin, vaan katsovat kohti.

Meidän kukkapenkistä yllätti tämmöinen

ja onkohan tämä tuoksuakileija?
Oli niin matalalla, etten päässyt nuuhkaisemaan.

Akileijat kukkivat meillä parhaillaan pihan täydeltä, monen muotoisin ja värisinä:

Tämä Black Barlow on luonnossa lähes musta, mutta on niin vaikea kuvattava.