Japaninakileija kukkii ihanasti, ensimmäistä vuottaan kukkapenkissä:
Nuo japaninakleijat ovat siitä kivoja, kun niitä ei tarvitse tukea. Ja kauniita ne myös ovat. Mulla on valkoista, siinä on hienot, hiukan harmaanvihreät lehdet. Täällä pohjoisessa se on vähän kranttu. Viime kesänä ei juuri näkynytkään ja nyt taas on puskia, joissa on nuppuja.
Rupesin muuten pohtimaan, miten lapinakleija ja tuo sininen japaninakleija oikeastaan eroavat toisistaan. Jonnekin olen laittanut kuvankin lapinakleijasta. Mahtaako olla tässä ketjussa. Pitääkin tutkia.
Akileijakin aloitti kukkimisen.
Kuin myös tiällä: Mutta oliskohan tälle tarkempaa nimeä?
Tämä on valkea, siemenestä tämänkin olen kasvattanut:
Ja meilläkin kukkii. Molemmat siemenistä kasvatettuja, eka jokin ''Granmother style'', toinen
Johnsonsin Tower Light Blue.
keijunkellolta saadut Tower Dark Blue:t kukkivat isännän kuorma-autoparkin viereisessä rinteessä
Onkos kenelläkään meksikonakileijaa ''Tequila sunrise''? Joko kukkivat? Itselläni on tänä vuonna siemenistä kasvatettuja (11.3.), jotka toistaiseksi kituuttelevat turhan pienissä purkeissa odottamassa uuden istutusalueen valmistumista.
Eilen lähti nuotioon meidän pihan kaikki lehtoakilleija puskat. Huomasin kukkien aukeavan epämuodostuneina, nuput olivat useimmat kuivia kippuroita ja loput lehdet piukassa niitä matoja. Eli kukissa asusti sitten kai sen akilleija hyttysen toukkia, (näinkin niitä pieniä kellertäviä matoja kun aukaisin muutaman nupun), ja lehdillä tämä joku muu ötökkä. Nyt ei jyllää enää minkäänlaiset toukat ainakaan niissä. Josko enskesänä olisi sitten vähän vähemmän tuholaisia..
En ole siis edes käsittänytkään, että akileijoissa voi olla mokomia tuholaisia!Ups vaan.Ikävää, kun monelle on käynyt noin huonosti, ettekä oo saaneet kukintoja! Eikö sitä matoa tai toukkaa voi torjua millään mömmöllä? Tolu tai mäntysuopa?(tää on siis vaan sit tosiaankin kysymys)
En tiedä onnistuisko noiden akilleijahyttys toukkien hävitys kovin hyvin myrkylläkään kun ne mokomat majailevat niiden nuppujen sisällä. Ja toisaalta, kukinta on jokatapauksessa mennyttä kun ne nuput on suurin osa kuivettuneita kippuroita ja loput epämuodostuneita. Ne lehtiä syövät madot kyllä myrkyttämällä kuolisivat.
Tätä onkin odotettu innolla. Viime kesänä hän ei ehtinyt vielä kukkia kun oli vasta keväällä siemenestä kasvatettu, koko kesän kyllä oli erittäin rehevä, tukevakasuinen kukanalku. Muihin pihan akileijoihin viime kesänä iski nuo tuholaiset, mutta nämä säästyivät kokonaan, liekö vain jääneet toukilta ja madoilta huomaamatta vai maistuvatko pahalle?
Kaunis se on, ja helppo kasvattaa. Lajike ''winky double red-white'' varsinainen nimihirviö...
Täälläkin on Winky Double Red White kukassa, ja voinpa todeta sen olevan kasvattamisen arvoinen! Samassa penkissä on myös luonnosta haettuja akileijoja, kulta-akileijaa ja jaloakileijaa, ja kyllä Winky on ylivoimaisesti paras kukkija! Yhdessä ainoassa, hyvin tukevassa kukkavarressa sivuversoineen on likemmäs 40 nuppua, kun vieressä kasvavassa tavallisessa lehtoakileijassa on 3 nuppua... Winky on matala ja tiivis, joten myös lehvästö on minusta koristeellisempi kuin tavallisessa lehtoakileijassa.
Akileijaa syövät madot kuolisivat varmasti Provadon sumutteella, ongelma vaan on se, että se varmaankin tappaisi myös kaikki pölyttäjät, koska sehän on systeeminen myrkky ja tekee koko kasvin myrkylliseksi. :-( Saakohan sitä edes käyttää ulkokasveille?
Tästä akileijasta pidän todella paljon. Kaunis alkukesän kukkija.hyvin helppo kasvattaa ja lisätä siemenistä.Perhosakileija lienee nimeltänsä.
Kauniita akileijan kukkia on tänne ilmestynyt paljon. Mulla on noita tavallisia ja sitten uusin tulokas `japaninakilieja`.
Siis,tässä `japaninakileija`.
Pilvitarhan siemenillähän on sitten kauniit vanhemmat, jos Winkyn risteytyskaverina on marjapuuron värisiä akileijoja. :-) Mulla kasvaa samassa penkissä vaaleanpunainen jaloakileija, kulta-akileijaa ja tummansinistä luonnonmuotoista lehtoakileijaa. Eli niistäkään siemenistä tuskin sitten kasvaa ihan Winkyn näköisiä kasveja. ;-) Mä voisin jopa vaihtaa noihin pilvitarhan siemeniin, jos listan jatkoksi vielä mahtuu, voisin ensi keväänä kokeilla mitä sieltä nousisi. Voin myös syksymmällä kerätä noita omia risteytyssiemeniä, jos kellekään kelpaa.
Itse kylvin tänä keväänä lehtoakileijoja ''''Green Apples'''', ''''William Guinness'''', ''''Nora Barlow'''', ''''Aline Fairweather'''', ''''Lime Sorbet'''', ''''Tower White'''', ''''Miss M.I. Huish'''', ''''Bordeaux Barlow'''', ja ''''Black Barlow''''. Ja lisäksi meksikonakileijaa, kanadanakileijaa, alppiakileijaa, valkoista japaninakileijaa, valkoista jaloakileijaa, sysiakileijaa, dahurianakileijaa ja sitten vielä Aquilegia buergerianaa, jonka nimeä en tiedä suomeksi. Eli patiolla on purkki poikineen ja runsaasti pikkiriikkisiä akileijoja. :-D Ostin akileijan siemeniä niin isolla rahalla, että hävettää...
Minulla muuten nousi keväällä kasvihuoneen mullokseen hyvä akilleijan alku ja nyt se on kasvarin suurin ja tuuhein kasvi ja kukat ovat vaaleanpunaiset
Jalomarjalta saatu "Nora Barlow" kukkii täyttä häkää:-)
Ihana "noora" Raidilla! Jospa ne minullakin sitten ensi kesänä... Omissani on vasta sirkkalehdet, ovat itäneet muita lajikkeita hitaammin.
No pitää koittaa kerätä huolella kaikki siemenet talteen, noita winkyjä kun otin vain kaksi mukaan sieltä entiseltä pihalta ja ovat nyt täällä äidillä hoidossa
Mutta onhan noita kukkiakin niissä sen verran runsaasti että pitäisi tulla siemeniäkin kolmelle kokeiltavaksi. Eli Pirkkko-Martta, tarleena ja auri, muistutelkaa myöhemmin kesällä että hoksaan kerätä siemenöiset