-Alix-in viidakot (Ib)

Jospa nyt monen vuoden hiljaa lukemisen jälkeen vähän pitäisin itsekin ääntä. Aloitteleva harrastaja olen, joten koettakaa kestää Neuvoja saapi oikein mieluusti antaa, jos kuvissa näkyy jotain, mitä voisi tehdä fiksummin! Selityksenä vielä, että meillä on rivaripiha kaupungissa ja enemmän lääniä mökillä ja näiden välillä seilataan koko kasvukauden. Koitan merkitä, mitkä kuvat ovat mistäkin… Olen ennen kaikkea innostunut hyötykasveista (mitenniin tykkään ruuista), eli elkee odottako mitään kukkaloistoa tästä kuvagalleriasta!

Tässä rivaripiha viime keväältä, kun juuri olin saanut tomskujen ja yrttien taimet ulos laatikoihin:

Kaupunkipiha kevät 2011

Ja tässä metsänreunasta otettu yleiskuva abaut samoilta ajoilta mökiltä. Näkyy "kaikki olennainen".
Yleiskuva Landelta 2011

Kaupungissa taloyhtiö on niin ihana, että kun kysyin, saanko laittaa aidan ulkopuolelle "pottumaan", niin vastaus oli "laita mitä vaan, tosin jos hamppua alat kasvattamaan, niin pidä se aidan sisäpuolella". Vähän kyllä porukkaa nauratti, kun penkistä alkoi OIKEASTI kasvamaan pottua Reunalle tunkaisin keltaisen vatun ja etureuunaa pitkin sekalaisia kukkia. Lauta-aita on 150 cm korkea, eli pihan sisäpuolella on varsin rajatusti aurinkoa.

Ollaan asuttu tässä vasta muutaman vuoden, ja perennat ovat siirtyilleet edestakaisin. Tässä kesken kukinnan ronskisti siirretyt päiväliljat ja akilejat.

Ja vähän kukkia vielä kahden kärhön voimin:

(älkää kysykö nimiä…)

Tässä mökin potager kun se pääsi vähän vauhtiin (ja ennenkuin se kasvoi viidakoksi)

Ihanan satoisat Tumblerit kasvarissa (en uskaltanut laittaa amppeliin kun kastelu on väkisinkin korkeintaan vikkottaista).

Ja viime kesän lempparini, eli herkkuhyppykurkku, jonka laitoin kasvamaan kasvarin kattoa pitkin. Siis sisäpuolella.

Ja samat lautasella - sisukset kaavittu ja vaihdettu tuorejuustoon. Nämä ovat hyviä raakoina salaatissa, mutta täytettyinä ja sitten uunissa käytettyinä ovat meitsin herkkua

Viime syksyn satoja:

Tästä ei feisbuuk-kaverit arvannet, mikä syötävä on kyseessä

Basilikan sato oli vähintäänkin runsas…

Jälkikasvu auttoi pottujen kasvatuksessa. Keväällä hän pudotti kanankannaa potuille, peitteli ne käsin ja taputti päälle ja sanoi "hyvää yötä". Syksyllä innoissaan nosti niitä mun apuna, pottumuussi kun on lempiruokaansa.

Pitää oikein kehua ukkoa, kun se teki näin hienot marjapensastuet. Vähän tolppaa ja harjanvartta. Pari reikää per tolppa, alapään teroitus että uppoaa maahan helpommin ja pinotexiä pintaan. Eikä maksa yhtä paljon kuin Kekkilän vastaavat :wink:

Vielä vähän tältä keväältä:

21.1. ja narsissit pukkaavat! Meidän talo vuotaa "vähän" lämpöä, mutta on noita ihana seurailla keittiön ikkunasta.

Itse keräämistä siemenistä itää joka vuosi joka ikinen - miksi oi miksi en jo luota siihen, että vähemmänkin voisi kylvää?? Kuvasa pensastomaatti "Nevas early", jonka taimen ostin joitain vuosia sitten Sipoosta (Nevas sijaitsee siis Sipoossa). Mahtava tomsku joka ei ole järjettömän satoisa, mutta maukas ja tolkuttoman kestävä. Kattokaa nyt noita pikku sotilaita rivissä, tuossakin koossa ovat kaikkia muita lajeja tanakammat (kuva on jo joitain viikkoja vanha)

Mukava lukea hyötykasveista :slight_smile: Tuo marjapensastuki onkin varsin näppärä oivallus. Et liene pahastu jos kopioin ideaa?

Kiva kun aloitit oman gallerian, hienosti sulla kasvaa kaikki :slight_smile:

Aivan ihana valkoinen kärhö sinulla!! Ja tosiaan, tuo pensastuki on hieno, hyvä idea mieheltäsi.

Kopioikaa rauhassa, hintaa tuolle tuli muutama hassu euro, eikä niissä ollut kauheasti tekemistäkään :slight_smile: Pahoin pelkään, että kuvista iso osa vielä lipsahtaa lautasotoksiksi, on niin ihana saada palkkaa työstään :wink:

Kevätpuuhat

Sai uusi kompostori paikan ja samalla saatiin kaivettua koko pihaa varjostava maa-artisokkapenkki ylös (taino, kesällä näkee onnistuiko)

Ukko otti ja sutaisi piikkisuoran ja todella tasaisen reunuksen etupihaan kierrätyspiilistä. Kuvassa mainittu ukko kaupittelee ylijääneitä tiiliä naapurille, joka ei pannut vastaan

Sisällä kasvaa taimia kolmessa kerroksessa

Sitruunamelissa selvisi parhaiten talvesta - olen äimistynyt, sillä olen luullut tuota yksivuotiseksi. Kuvassa näyttää paaaaljon ruskeammalta, kuin mitä on. Ja kokoakin sillä on melkein koko penkin syvyyden verran

Kertokaa, viisaat, mikä tämä pikkuinen tomera alku on kasviaan? Näitä on siellä täällä, hmm… (näkyy tuosta ylläolevastakin kuvasta).

Kohta aukeaa ihana iso narsissi - helmikuussa lehtensä maailmaan tunkeva kevään lähettilääni

Tomerat alut ovat varmaankin joitain mitättömän näköisistä horsmista, esim. amerikanhorsma, mäkihorsma tai joku muu eli rikkiksiä.

Vähän arvelen, että joku kitkettävä se on, mutta kuinka hentoisi? Toinen on noin mehevä ja päättäväinen… (kuuluisat viimeiset sanat)

Aivan ihanat pensastuet. Mä ajattelin kanssa varastaa idean!

Tämän ihanan kevätsipulin ostin tuntemattomalta harrastajalta ekena mökkeilykeväänä. Näitä on nyt pitkin nurmikkoa, eikä minulla ole hajuakaan, kuka tuo on Mutta nätti se on!

Tämä on yhtä kuin kesän kynnys!

Yön sade akileijojen lehdillä - lehtisykeröitä on tänä vuonna ihan joka puolella

kun näkis tuon ekan sinisen tyveltä - onko sillä vain kaksi lehteä? Jos on, niin kylläpä on niin samannäköinen kuin mulla on Scilla bifolia…

Se nätti alku joku kuva taaksepäin,on minustakin joku horsma,tosi inhottava,sitä on aikalailla,saa nyhtää pois.Tekee pientä vaaleapunaista kukkaa,jos on se miksi uskon,nimeä en paremmin tiedä.

No voihan, en nyt tietenkään katsonut tyveä. Ja epäilen, että jos pyydän ukkoa katsomaan tyveä huomenna kun menee mökille vaihtamaan auton renkaat niin hän varmasti muistaa :wink:

Nyt tuli mökille uusi ryytimaa. Siinä nyt töröttää talvehtinut sitruunamelissa ja Anitalta saatu ruohosipuli (suurkiitos Anita!). Muuta ei vielä ole laittaa ulos tähän hätään. Hiano tuli! Kankaan päätin laittaa alle, sillä tuosta revittiin angervo pois ja sen juuret tulisi läpi penkin vielä vuonna kukka ja ruukku. Kun kierrätysmatskuista ja omien nurkkien rippeistä kasasi, niin rahaa taisi kulua 20€. Sisältäen lonkero-asennuspalkkion ukolle Kunhan tuota oikeanpuoleista angervoa tuhotaan vähän lisää, saa tuo jatkaa kiven ympärille, ehkä perennapenkkinä.

Pari vuotta sitten hankittujen valkoisten pionien eka nuppu!!

Auenneet hostat

Ihana pikkuinen valkoinen (itsekylväytynyt) orvokki. Siitepölyjen keskellä

Kaihoisaa menoa. Aina ihanat!

Ihanat, suippelot pikkunarsissit.

Uusi karhunvattu kukkii tosi hempeänä!